Officieel: nieuwe Audi RS3 Sportback doet 280 km/u

Auteur: , 76 Reacties

Daar is-ie dan: de Audi RS3 Sportback. En we hebben goed nieuws, want die lekkere vijfcilinder blijft aan boord.

Er was namelijk even sprake van dat Audi zou kiezen voor een viercilinder, al hadden we daar meteen al onze twijfels bij. De nieuwe RS3 Sportback perst 367 pk en 465 Nm koppel uit het 2.5-liter TFSI-blok, genoeg om in 4,3 seconden van 0-100 km/u te sprinten. De elektronische begrenzing grijpt in bij 250 km/u, maar op verzoek verhoogt Audi de topsnelheid graag naar 280 km/u.

De Duitsers beloven ons ook dat de RS3 Sportback meteen laat horen dat er een vijfcilinder onder de motorkap ligt, bijvoorbeeld met twee vlinderkleppen in het uitlaatsysteem. Tot dusver goed nieuws dus en dat blijft zo, want het nieuwe model is ook nog een beetje zuiniger. Je zou aan 8,1 liter brandstof namelijk genoeg moeten hebben voor een ritje van 100 kilometer.

Snelheid is leuk, maar de pret begint pas als je een lekker bochtje tegenkomt. De RS3 Sportback krijgt een zeventraps S tronic-bak en heeft via quattro permanente all-wheel-drive. Dat zorgt voor een directe besturing, zodat je de Audi ook lekker (maar gecontroleerd) kunt laten driften. Tel daarbij op dat Audi de auto voorziet van koolstof-keramische remschijven, een 25 mm lagere koets en een RS-sportonderstel en je weet dat je als RS3 Sportback-bezitter je lol straks niet op kunt.

Het was je waarschijnlijk al opgevallen, maar Audi heeft er niet voor gekozen om het uiterlijk van de RS3 Sportback radicaal te wijzigen. Niet dat we dat hadden verwacht, maar toch. Het is en blijft wel direct duidelijk dat we met een RS3 Sportback te maken hebben, want daarvoor hoef je alleen maar naar de bredere wielkasten, sportieve bumpers, diffuser en uitlaatpijpen te kijken. Mocht je nog wat meer overtuiging nodig hebben, dan krijg je die zodra je instapt, want je vindt de RS-emblemen op het stuur, de versnellingspook, de dorpellijsten en in het informatiesysteem.

De Nederlandse prijs en beschikbaarheid van het nieuwe model worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt.



76 reacties

Pracht wagen!

Echter zullen de criminelen het zelfde over denken :(
@johnsmith:
Ik dacht precies hetzelfde.

Wat is het toch een prachtig bommetje geworden! Een ware concurrent voor BMW/Mercedes-Benz.
Vindt die nieuwe rotorvelgen ook erg geslaagd!
Hier krijg ik nou een harde plasser van.
@audirijder: Dat heb ik nou met mooie vrouwen…
@audirijder: nou – prettige wedstrijd dan maar….
De prestaties ben ik wel van onder de indruk. Even 280 doen in je A3, te gek voor woorden. Die vijfcilinder is ook een juweeltje. Lekkerste blok dat Audi te bieden heeft. Het uiterlijk ben ik dan minder over te spreken. De RS modellen vind ik de laatste tijd sowieso lelijker worden. Het ziet er niet echt sportief uit en mooi is anders.
@berlinetta: hmm niet sportief ? Ik vraag me af wat u had verwacht ? 3 meter lange picknicktafel spoiler of zo ?
@w211: Afgezien van de twee uitlaatpijpjes vind ik het niet per se sportief ogen. Er zitten wel allemaal alu accenten aan en tierelantijntjes, maar het roept bij mij niet meteen een sportief gevoel op. En ik vind het raar, want normaal gesproken vind ik die alu accenten bij Audi heel erg mooi. Een blauwe RS4 met die alu accenten, echt prachtig. Hier vind ik het echt 3x niks.
@berlinetta: het is juist zonde om er 2 ovale pijpen onder te hangen, hou t bij 1 ovale pijp links of gewoon 2 losse pijpjes links.. maar goed bij de S3 ziet het er ook niet uit, 4 uitlaatpijpen voor n 4 cilinder..
Afgezien van de wielen en de alu-look diffusers ziet het er leuk uit, mooi dat de 5-cilinder gebleven is.
Standaard keramische remmen?! Dat is een optie van 10k op menig sportwagen.
@timowouters: Dat is denk ik een foutje. Zelfs bij een RS6 of R8 is het een optie. Zal bij de RS3 ook wel het geval zijn. Toch best bijzonder dat een C-segmenter leverbaar is met keramische remschijven!
@gtwillem: Bij Audi bestaat 75% van de aankoopprijs uit opties, dus dat komt met een optie van 10k wel goed.
@timowouters: op foto 1 is zichtbaar dat het de ‘gewone’ wave-disk remschijven zijn.
Ik denk dat standaard keramisch mooier zijn aangezien ze kampte met problemen (vorig model RS3)
Keramisch wordt dus optioneel
de auto word pas mooi als die voorbij rijd en je de achter kant ziet. Voorkant en van binnen vind ik het helemaal niks!!!
via iPhone app
Wauw! Mijn nieuwe favoriete GT uberhatch! Velgjes zijn een beetje saai (das juist goed) en dat alupakketje kan vast ook in het zwart of carroseriekleur. Dan heb je gewoon en hele nette supersnelle auto (voor heel veel centjes, waarschijnlijk…).

Wel verfrissend, eindelijk een weer een Audi RS die niet van de daken schreeuwt dat het de duurste/snelste/foutste is. Benieuwd hoe het rijdt.
@gtwillem: vorige RS3 €40k. Nu mss wat meer met die keramische. Veel centjes? Nau…liever deze dan een standaard 520d. Maar zoals je zegt, de perfecte hatch en net omdat hij je simpel door de sneeuw jaagt…
@tombe: standaard 520d is 50k. Deze RS3 gaat zeker 60-65k kosten. Met Vmax pakketje, wat leer, metallic lak, schuifdakje en keramische schijven zit je ruim boven de 80k. En daar heb je ook een 535i M-Sport Executive voor, bijvoorbeeld.
Tja de eerste rs3 was mooier
Ehm driften? Nou nee hoor, het is ten slotte een Audi en afgezien van de R8 hebben ze allemaal alleen met heel veel moeite GEEN onderstuur als je hard gaat… Verder idd zot 280 km/u in zo’n auto..
@w0o0dy: Tuurlijk, een Audi zal nooit driften als een BMW M of Mercedes AMG. Maar vergeet niet waar Audi vandaan komt. De eerste RS2, RS4 en RS6 waren ware onderstuurkampioenen op droog asfalt, op een circuit.

In de echte wereld (waar je niet elke bocht met je testikels dwars neemt) is de propositie veel interessanter. Maar de huidige S4 is een prima rijdersauto die prima dwars te krijgen is, evenals de S3. En de RS6 en RS7 zijn stukken beter dan de Audi’s van weleer, zonder aan veiligheid in te boeten. Toch knap (maar het is natuurlijk geen Subaru ;-))
En wat beeld bij mijn tekst: alleen als er genoeg momentum is wil de rs3 dwars… Maar eenmaal op het gas trekt de neus altijd de boel recht en krijg je daarna weer gewoon power onderstuur. Wat deze RS 3 laat zien lukt je bijna nog met een fwd Renault Sport
http://youtu.be/10Qll-SfSpY
@w0o0dy: Een Megane Renault Sport wil behoorlijk dwars als je het wilt. Neem een bochtiets te enthousiast, gas los, en daar gaat ie. Vermakelijke auto’s zijn dat!
Eindelijk! Ook de RS3 heeft de typerende dubbele ovale uitlaat. Eerder ook de S3 voorzien van vier pijpjes. Ziet er goed uit, wel jammer dat die pijpjes omringd worden met dat chroom.
mab via Android app
@drugsrunner: het is aluminium geen chroom, maar het ziet er idd niet uit
Hele gave auto, hopelijk komt hij er ook als 3 deurs versie.
@EdGaR: Of als sedan! Prachtige opvolger voor de Subaru Impreza WRX STI en Mitsubishi Lancer Evolution X GSR!
“Snelheid is leuk, maar de pret begint pas als je een lekker bochtje tegenkomt. De RS3 Sportback krijgt een zeventraps S tronic-bak en heeft via quattro permanente all-wheel-drive. Dat zorgt voor een directe besturing, zodat je de Audi ook lekker (maar gecontroleerd) kunt laten driften.”

Obvious troll is obvious.

Maar goed ik bijt:…op los gravel en sneeuw heel misschien, voor de rest vergeet het maar, blijft een Audi met een zware neus. Ben benieuwd of ‘ie net als zijn voorganger weer bredere voorbanden heeft dan achterbanden :D

Hier nog wat filmpjes die laten zien waar je wel moet zijn voor rijplezier:
https://www.youtube.com/watch?v=MrftVhIvAJQ (beetje slechte res)
https://www.youtube.com/watch?v=JQHC4H6ionE
@jaapiyo: Jouw filmpjes gaan over een audi uit 2011, we zijn nu 2014.
@@ut0: De basis van deze ‘nieuwe’ komt ook uit het vorige model. Zoveel is er niet veranderd.
@paulaner: welke basis dan? T is namelijk een compleet ander chassis
@paulaner: uhhhh… Nee man! MQB-platform heeft een hele andere basis dan het vorige model
Brrr al die zilveren accenten. Ben veel benieuwder naar de komende M2.
Elke rs3 wordt steeds mooier, interieur ziet er erg goed uit, alleen moet ik nog steeds wennen aan dat scherm. Vond het oude type vele malen beter passen. Jammer dat het inbraakgevoelig was.
@w211bonestock: Dat scherm was voor mij de reden hem juist te kiezen… Ik heb de MMI+ en het is echt super, zit op de juiste plek en verdwijnt mooi bij parkeren. ’s Avonds op bekende routes ook lekker om het scherm gewoon lekker weg te verbergen.
Is het niet gewoon heel absurd dat een hot-hatch tegenwoordig in 4.3 seconden naar de 100 kmph gaat?
Hebben hebben hebben hebben hebben! Perfect zo! Heerlijk.
Weet nog niet zo goed wat ik ervan vind! Met deze velgen en zilveren accenten vind ik er niet veel aan!
Audi kennende kan je daar echter wel wat aan doen!

Specs zijn in ieder geval veel belovend en natuurlijk top dat ze hebben vastgehouden aan de 5-Cilinder!!
Daarnaast keramische remmen (optie zeker??) op een middenklasser!! Kan geen andere middenklasser bedenken die dat heeft!
Plaatje! En indrukwekkende cijfers; 4,3 naar 100!
Getinte ramen achter? Bij een Peugeot 308 lease versie standaard maar bij de RS3 zal er ongetwijfeld voor bijbetaald moeten worden… Zou de neerklapbare achterbank wel standaard zijn?

Mooie auto maar ik ben dat Duitse uitknijpbeleid helemaal zat
ejs via Android app
@alassad: Ik moet eerlijk zeggen dat ik getinte ruiten ook zo’n beetje de lelijkste optie vind die je kan bedenken, dus als dat niet standaard is is dat alleen maar mooi. Dan kunnen immers zowel jij als ik ons zin krijgen.
Ik vind hem er een stuk minder goed uitzien dan de vorige generatie RS3
Nu hebben ze hem er teveel een kleine RS6 van gemaakt
Achterbumper is redelijk apart, maar wat een lekker vermogen uit die heerlijk 5 cilinder!

Ps. Wanneer fixen jullie de zoomfunctie op iOS?
via iPhone app
Ziet er niet ‘bruut’ genoeg uit voor een RS in mijn ogen.
Heb de RS3 op de Nürburgring zien en horen rijden tijdens tests. Echt een heel gaaf geluid die je bochten verder nog steeds kon horen!! Audi, zet maar neer!!
Ik ben geen audi fan maar van deze specs in een hothatch wordt ik erg vrolijk!
Benieuwd wat de concurrenten uit sindolfingen, München en wolfsburg gaan doen, de a klasse wordt binnekort opgefrist. Benieuwd of die extra pferden krijgt
5 cilinder porno !!
Saaie wagen zonder enig lef qua design, precies wat ik verwacht van Audi. Kom maar op met dat prijskaartje a €60k en je hebt ook nog een verkoop flop
@RiKe:

Ik vermoed dat de prijs rond 65 a 69 zal liggen. En zoals audi de rs modellen altijd in de basis rijk uitrust ben je zo goed als klaar om weg te rijden. Uiteraard bepaalde opties als keramisch en magnetic ride weggelaten maar navi … bluetooth en dergelijke zijn standaard.

Een concurrerende prijs tegenover bijv de A45 AMG waar je met een standaard S3 deze al redelijk zoek kunt rijden. Alleen is de Benz 7 roojtjes duurder.
@prop: Nog meer geld voor een auto die er aan de voorkant uit ziet als elke andere A3 op een paar details na, en aan de achterkant als een Golf 7 met Autostyle dubbele uitlaat… Als ik €60k + uit ga geven dan wil je ook wel laten zien dat je een aparte auto hebt lijkt me. Dit is gewoon 13 in een dozijn werk.
@RiKe:

Minder geld geld bedoel je tov de concurrentie ;)

Maar dat is verder smaak. Bij de A45 wordt je helemaal misselijk van het overdesign. En tierelantijntjes. Strak en subtiel spreekt mij wel persoonlijk aan
@prop: Daar ben ik het met je eens.Die (CL)A45 is veel te bijelkaar geraapt en ik ben van de basis op z’n zacht’s gezegd ook al niet gecharmeerd.Ook ik vind dat strakke en zakelijke een stuk mooier.Maar dat is persoonlijk uiteraard.Toch zou ik deze laten staan en wachten op de limousine.Die onderscheid zich toch wat meer omdat S,RS,TDI of welke uitvoering dan ook toch de keuze van 75% op de Sportback zal vallen.En die lijkt me toch echt veel te veel op z’n voorganger.
@prop: Ik bedoelde dat de RS3 nauwelijks te onderscheiden (op de achterbumper en uitlaten na) is van de A3 terwijl je wel 2x zoveel betaald. Als je zoveel geld neer legt mag je ook wel laten zien dat je wat speciaals rijdt t.o.v. de standaard A3
Nice ..

En geen concurrent nog. De S3 was met de duizenden vergelijkingstest al een lastige klant voor de A45 AMG en de BMW 135i. Zo niet winnaar. Ook op prijsniveau

En al dat achterwielaandrijfgejammer bij de andere merken is juist wat je niet wil met een auto waarmee je 99,9% op de openbare weg rijdt. Vandaar BMW en Mercedes ook heel voorzichtig volgen met sommige uitvoeringen
Mooie bak, maar tot nu toe heb ik de middenconsole altijd erg kaal gevonden… Zeker vergeleken met de a4/5/6/7/8… Daar is het allemaal netjes gevuld. Bij de A1/3/TT ziet het er in mijn ogen altijd (te) kaal uit.
Uiterlijk gewoon strak maar daardoor ook saai. Wel een wolf in schaapskleren met die lekker 5 cilinder voorin en 280 km/u is bruut snel! Jammer dat Audi’s in de basis nog steeds FWD is en dat het (zware) blok nog steeds voor de vooras ligt waardoor de neus erg zwaar is. Ga je toch echt last van krijgen in bochten op het circuit want geef toe…met zo’n pk-bom wil je het circuit op. BMW 1M heeft bij mij nog steeds dik de voorkeur met een nog lekkerder 6 in lijn en meer hardcore. Daar moet Audi, mijns inziens, nog veel aan verbeteren willen ze op het niveau van een 1M komen.
Lekker zo in Rood!
Het zal allemaal wat minder zijn qua rijden maar ik vind menig hot hatch er beter uitzien. De OPC, Megane, A AMG
Must. Have.
Een prachtige audi. Die vijfpitter lijkt mij een heerlijk blok, mooi dat ze doorgaan met de vijfcilinder. Volvo is er helaas mee gestopt.
Vanafprijs zal denk ik rond de 70k liggen, full options zal dr nog wel 10k bij komen. Vind hem minder uitgesproken RS dan de vorige. Die inlaten van de voorbumper zijn er nu een beetje in gevormd, die staken bij de vorige meer uit, gaf hem een wat agressievere look. Vind dit iets teveel S Line. Wel cool dat ze de 5 pitter gehouden hebben.
Zelfs als RS3 in rood blijft de sportback er saai uitzien. En zelfs als sportmodel zitten er dode knoppen prominent op de middenconsole. Dus Audi, maak een RS3 sedan en verzin 2 nieuwe systemen erbij.
Deze auto zet de concurrentie compleet buitenspel!
Komt er ook een RS3 Limousine? Zou een mooie concurrent voor de 1M kunnen zijn!
@roberto:

De s3 limo is dat eigenlijk als je naar acceleratie en top snelheid kijkt. Vermogen hangt er tussenin
Ik zou elke dag een RS3 boven een A45 AMG kiezen. Alleen de velgen van de vorige model (die iets naar binnnen lopen).
Ik zie alleen 1 minpunt: de dashbord. Zo kaal met die lelijke ronde luchtroosters en een tablet die uitschuift :/ Intergreer het scherm gewoon netjes tussen de luchtroosters en de climate-control unit, zoals het hoort!
Ik zeg het niet vaak over een audi maar dit ziet er best goed uit, maar als je dit mooi wil laten driften moet je de auto echt in de drift ‘gooien’ waar je dat met een achterwiel aandrijver met een tikje gas doet (in de sneeuw heb ik t over want anders krijg je wel erg veel moeite om de rs3 dwars te krijgen).
Mooie auto, maar ik ging toch voor de A45 AMG. Het geluid van dat ding is gewoon absurd!
@tdu2zonda: Volgens mij ben je hier alleen in, een 4-cilinder die ze met alle mogelijke middelen proberen goed te laten klinken, en een 5-cylinder blok die algemeen door de meeste liefhebbers aanzien wordt als een van de best klinkende motoren alle categorieën…
@tdu2zonda: die klinkt als een scheet als ie schakelt. Pffrrrrt!
Ik ben vooral benieuwd of deze op het MQB platform het onderstel van de Golf R kan benaderen of evenaren, ook met de wat zwaardere 5-cyl voorop. Want dat is echt wel nodig als ie bochtenridders wilt aanspreken, de vorige was niet echt een toonbeeld daarin.
@Onehp: Indien ja, dan wordt het moeilijk kiezen tussen deze en de nieuwe Golf R Variant wanneer men wat praktische ruimte voor de familie nodig heeft, en toch lekker wilt kunnen sturen het jaar rond…
Lekker dik. En die enkele pijp in beide hoeken zien er veel beter uit dan het vorige model.
“Het was je waarschijnlijk al opgevallen, maar Audi heeft er niet voor gekozen om het uiterlijk van de RS3 Sportback radicaal te wijzigen.”

Natuurlijk niet. Ik denk dat we eerder de herrijzing van Jezus gaan zien.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).