Top 10: dit zijn de beste motoren van 2015

Auteur: , 54 Reacties

Ward heeft zich dit jaar flink laten gaan, want we vinden een 6.2-liter V8 met dik 700 pk en een brandstofcelmotor op het lijstje met de beste motoren van 2015.

Dodge Challenger SRT Hellcat

De heren achter WardsAuto hebben in oktober en november liefst 37 nieuwe of vernieuwde blokken onder de loep genomen. Zij kijken daarbij naar de Amerikaanse markt, dus er zitten wat auto’s tussen die je hier niet zo snel tegen zult komen, maar het is altijd interessant om hun tien favorieten eens onder de loep te nemen.

Hun keuze is gevallen op de volgende tien motoren, geordend in alfabetische volgorde:

127-kW Electric Motor (BMW i3)
6.2L OHV V-8 (Chevrolet Corvette Stingray)
6.2L Supercharged OHV V-8 (Dodge Challenger SRT Hellcat)
1.0L Turbocharged DOHC 3-cyl. (Ford Fiesta)
100-kW Fuel Cell (Hyundai Tucson FCV)
1.5L Turbocharged DOHC 3-cyl. (Mini Cooper)
3.0L Turbodiesel DOHC V-6 (Ram 1500 EcoDiesel)
2.0L Turbocharged DOHC H-4 (Subaru WRX)
1.8L Turbocharged DOHC 4-cyl. (Volkswagen Golf)
2.0L Turbocharged DOHC 4-cyl. (Volvo S60)

Vier van de tien motoren stonden ook vorig jaar al op de shortlist van Ward: de Chevrolet V8, de Ford driecilinder, de diesel van RAM en de viercilinder van Volkswagen. Daarnaast is er ook meer dan genoeg ruimte voor innovatie, waarbij vooral de brandstofcelmotor van Hyundai en de elektromotor uit de BMW i3 in het oog springen. WardsAuto kan het blok uit de i3 wel waarderen, omdat je dankzij de range extender gerust een ritje van 240 kilometer kunt maken.

We noemden ‘m al even, maar de V8 uit de Dodge Challenger SRT Hellcat is een van de motoren waar de petrolheads behoorlijk vrolijk van worden. 707 rauwe pk’s: het is ook niet niks. We zijn benieuwd of jouw favoriet het blok met het grootste vermogen is, of dat je toch liever een van de andere negen motoren onder de motorkap zou willen hebben.



54 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Duidelijk een Hellcat, ook al is zo’n auto rijden in Nederland onbetaalbaar
Doe mij maar een atmosferische BMW zes-in-lijn
@123bat: die staat er niet bij he
@rolov: die verkies ik dan ook boven de lijst…
@123bat: ja die 6 cilinder uit de csl

Al moet ik zeggen dat dat 4 cilinder turbo blokje 28i van BMW ook erg fijn is, zeker voor een viercilindertje is hij erg snel en klinkt hij best oke, al kan het nog steeds niet tippen aan een 6 inline maar toch.
@nickjdeg: waarvoor staat csl?
@uselessblogger:

Je doet je naam wel eer aan…
@carmasterr: hihihihi :$$ je bent nog maar de 100ste die die opmerking ooit heeft gemaakt
@uselessblogger:

Clever troll…
@uselessblogger: zucht hier komt captain, csl betekent coepe sport leight
@mrbadaboem: dit moest natuurlijk coupe zijn
@mrbadaboem: en Light
@joostvis: Fout. CSL staat voor Coupé Sport Leichtbau
@SimonMc: klopt… Veel vergeten dat het een Duitse afkorting is.
@mrbadaboem: hmm nee dat wist ik zelf ook wel.. als ik op bimmerpost artikels lees dan spreken ze bij de facelift van de 3-series over csl motoren, ik dacht dat het hier om dezelfde benaming ging.
@123bat:

Die worden niet meer gemaakt anno 2014.
Beetje lastig om ze dan in het lijstje te zetten.
@carmasterr: Nou ja goed, dan neem ik wel een E39 ;)
via Android app
@123bat: me2. Heerlijke blokken
die drie cilinder van de Opel Adam is echt goed, ik denk zelfs beter als die van Mini.
@henkhupelschoten: neee… Beter…
@henkhupelschoten: Denk dat je dringend eens met een nieuwe generatie Cooper moet gaan rijden. Dat ding eet Adam’s voor ontbijt. Prestaties idem aan eerste ‘nieuwe’ Mini Cooper S, zegt veel.
@Pixed: adam heeft iets speciaals dat de mini niet meer heeft, was op het begin leuk nu niet meer. overigens heb jij nog niet de adam rocks gezien? die driepot rijdt echt geweldig, geen geplof meer etc. gewoon een lekker volle vlotte snelle motor. echt een top wagen jammer dat ie zo duur is
@henkhupelschoten: Ik zal bevooroordeeld zijn. Naast mijn Paceman Cooper S heb ik in april een nieuwe Cooper gekocht, en dat ding rijdt héél wat naar huis. Adam vond ik bij introductie een zéér leuke auto, maar design kan nooit zo tijdloos worden als dat van een MINI. Nogmaals, petje af voor Opel, maar ik ben verkocht aan de rijeigenschappen van MINI’s.
Ik zou kiezen voor de motor van de S60. Gewoon omdat die het beste in mijn 850 zou passen.

Buiten dat ga ik voor de FA20 van de WRX. Die staat op nummer 2 omdat ik geen fan ben van het geluid van de nieuwe Subaru motoren.
@ej20g: in een 850 past zowat alles, zijn genoeg mensen in Zweden en USA die er V8’en ingesmeten hebben.
@mopar: klopt. Maar met passen bedoel ik meer dat het bij de auto past. Er past inderdaad een hoop in maar een Volvo motor is het enige wat erin thuishoort.
Ja, je moet Amerikanen eigenlijk ook geen onderzoek laten maken hé…
@bsxc2: laten doen
De Hellcat! Wat een bazenbak zeg!
3.0L ECOdiesel, ftw!

Volgens mij valt een amerikaan gewoon flauw als die hoort waarin wij (of veel nederlanders) in rijden..
@lamborgfan:
Gemiddelde amerikaan vind een nieuwe BMW 320i traag, terwijl zo’n auto in NL gewoon bovengemiddeld snel is (~7,5 sec aan de 100).
Vraag me ook altijd af waar die honger naar veel vermogen daar vandaan komt want hard rijden mogen ze niet op hun wegen……

(niet dat ik iets heb tegen veel vermogen hoor!!!!)
@Rudy: het comfort van een auto wordt verhoogd door een hoger vermogen. De auto rijdt dan met meet reserve en dus rustiger
Geen 1 auto om warm van te worden, de v8 uit de hellcat klinkt toch hetzelfde als al andere die Amerikaanse v8en, en is ook niet echt moeders mooiste…
@maseratizzzzzzzz: want jij kijkt iedere dag naar je motor??
via Android app
Het is nog niet eens 2015, hoe kun je dan een gedegen uitspraak doen over wat de beste motoren van dat jaar zijn? Misschien wordt er in maart 2015 wel een 300+ pk zijdezachte motor met een praktijkververbruik van 1 op 25 gepresenteerd.
@knipperlichtje: In de VS spreekt men in modeljaren en om de één of andere reden lopen die modeljaren altijd een jaartje voor
@lamborgfan, mooi blokkie, alleen de 6.7 Cummins die je in de RAM 2500 kan krijgen is nog mooier!!
Persoonlijk zou ik voor het 1.8 Turbocharged DOHC blok van VW gaan nu de oudijzerprijzen weer aan het stijgen zijn.
@moveyourmind: Hahaha! Wat een goede grap man!
Toch nog blij dat er een Subaru bij staat !
Tuurlijk de V8, niet altijd betaalbaar, maar wel het lekkerst.
Al dat gelul over zuinige motoren, autorijden wordt past echt leuk met
een 8 cylinder.
Die 1-liter 3-cilinder van Ford is vooral als 140pk erg lekker. Way to go wat mij betreft voor dagelijks vervoer.
@dizono: idd, ik rij nu vanaf de zomer met zo’n 3 cilinder ecoboost met 140 pk. Kan me wel voorstellen dat Ford al meerdere prijzen gewonnen heeft met dit blokje. Op naar sparen voor een st2 fiesta in de toekomst!
Misschien wel handig om aan te geven dat een fuel cell toch écht geen motor is. Het is een energiecentrale, in een elektrische auto is dat dus óf een accupakket, of een fuel cell… aangezien alle andere krachtbronnen in dit lijstje als een roterende output hebben waarmee ook daadwerkelijk een wiel kan worden aangedreven en geen 100kW elektrische energie waarmee je een motor kan aandrijven of een accupakket kan opladen. Correct me if I’m wrong, just my 2 cents.
Dodge ram en Eco in 1 zin noemen is hetzelfde Ajax en Feijenoord hooligans hand in hand laten lopen. Dat gaat niet
Wat betekent DOHC en OHV?
@alassad: dual over head camshaft en over head valve
@alassad: Hier kun je het allemaal vinden: http://bit.ly/1yGxN4z

ps. welkom op het wonder dat heet: internet! ;)
@alassad: Oke… ff zonder dollen. Hier staat t mooi met bewegende gifjes uitgelegd:

http://www.samarins.com/glossary/dohc.html
@alassad, dubbele bovenliggende nokkenas en enkele bovenliggende nokkenas.
@kobus1967: een OHV motor heeft geen nokkenas in de cilinderkop. Bij een OHV motor ligt de nokkenas in het onderblok die via stoterstangen en tuimelaars de klep in de cilinderkop opent. DOHC staat voor Dual OverHead Camshaft (inderdaad dubbele bovenliggende nokkenas) en SOHC staat voor Single OverHead Camshaft (enkele boveliggende nokkenas).
@ Rudy. Amerikanen willen graag als eerste weg zijn bij het verkeerslicht. Er zijn zelfs merken die hun automatisch bak daarop hebben aangepast. Bij voldoende koppel kan je bij normaal wegrijden dat rustig in zijn 2 doen, zeker met een koppelomvormer, maar bij die Amerikanen wordt dan toch in 1 weggereden.
Burnout en dragstrip zijn daar denk ik ook wel een voorbeeld van. Misschien ook een reden waarom je met een Amerikaan niet de bocht om moet gaan (ik rij zelf een 300c voordat iedereen van alles begint te roepen, met een HEMI blok)
ik kies……. de enige die ik kan betalen de 1.0L fiesta met 140 pk graag !
mijn motoren
1- 6.2L Supercharged OHV V-8 (Dodge Challenger SRT Hellcat)
2- 6.2L OHV V-8 (Chevrolet Corvette Stingray)
3- 3.0L Turbodiesel DOHC V-6 (Ram 1500 EcoDiesel)

dat gare BMW i3 komt niet in aanmerking, het heeft geen motor maar accu’s en my god wat is het afschuwelijk lelijk!!!!!!!!!!!!!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).