• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: Porsche 992 GT3 RS is een extreem monster mét DRS

Auteur: RubenPriest, gepost 17 augustus 2022 om 17:00 – 23 Reacties

Officieel: Porsche 992 GT3 RS is een extreem monster mét DRS

Niet eerder ging Porsche zo extreem met een GT-product. De nieuwe Porsche 992 GT3 RS draait de volumeknop maximaal open.

Met de 911 GT-producten pakt Porsche het wat anders aan als het gaat om de 992. De GT3 is de heftigste van alle generaties als het gaat om ophanging. En met de nieuwe GT3 RS is het merk nog een stapje verder gegaan. Dat zal even wennen zijn voor GT3 RS-klanten die met smart hebben gewacht op de nieuwe.

Extreem

Extreem is het juiste woord. Extreem in alles. Van de enorme achtervleugel tot de prestaties en de kleine details. Alles schreeuwt raceauto met kenteken. De Porsche 992 GT3 RS is ook behoorlijk onpraktisch. Het moet gezegd worden. Waar je de vorige generatie nog wel mee kon nemen op een roadtrip door Europa, heeft de nieuwe uitsluitend het circuit als bestemming. Qua bagageruimte is er alleen plek voor schone onderbroeken. En die ga je nodig hebben.

Porsche 992 GT3 RS

De atmosferische 4.0-liter zescilinder boxermotor heeft een maximumvermogen van 525 pk. Porsche zegt de extra pk’s te danken aan nieuwe nokkenassen met gewijzigde nokkenprofielen.

Altijd gekoppeld aan een zeventraps PDK-transmissie (met een kortere overbrenging in vergelijking met de GT3) sprint je in 3,2 seconden naar de honderd. Door de flinke achterspoiler en de kortere overbrenging ligt de topsnelheid op ‘slechts’ 296 km/u.

Spoiler

Oké die spoiler, daar moeten we het even over hebben. Waar de BMW M4 een uitgesproken neus heeft, heeft de GT3 RS een uitgesproken spoiler. Voor het eerst op een Porsche is de bovenrand van de achterspoiler hoger dan het dak.

Porsche 992 GT3 RS

De tweedelige achtervleugel kent een neerwaartse druk van 409 kilogram bij 200 km/u. Om je een idee te geven. De Porsche 992 GT3 RS genereert twee keer zoveel downforce als zijn voorganger.

Banden & remmen

Je kunt trackdays voor het leven houden met deze machine. Voor zitten vaste aluminium monobloc remklauwen met elk zes zuigers en dikkere remschijven met een diameter van 408 mm. Optioneel kun je de Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) bestellen met 410 mm schijven op de vooras en 390 mm schijven op de achteras. Standaard op iedere 992 GT3 RS zijn gesmede lichtmetalen wielen met centrale vergrendeling. De bandenmaat is 275/35 R20 voor en 335/30 R21 achter.

Porsche 992 GT3 RS

DRS

Je zag het al even in de titel: DRS. De 992 GT3 RS is de eerste Porsche met een Drag Reduction System wat we natuurlijk kennen van de Formule 1. Op het stuurwiel zit een knop waarmee je de DRS kunt activeren. Geactiveerd, zal de auto de actieve aerodynamica binnen een bepaald bereik platter leggen. Dit zorgt voor een lage luchtweerstand en maakt hogere snelheden op rechte stukken van het circuit mogelijk. Zowel vleugels aan de voorzijde aan de auto als de achtervleugel zijn verstelbaar met DRS. Voor het eerst heeft de GT3 RS ook een luchtremfunctie om de auto sneller tot stilstand te krijgen.

Porsche 992 GT3 RS

Koelopeningen voor

Waar we het ook over moeten hebben is de voorzijde van de auto. In het intro had ik het over de meest onpraktische GT3 ooit. En dat klopt ook. Normaal gesproken heb je voorin een bagageruimte in een 911. Met de 992 GT3 RS heeft Porsche ervoor gekozen om hier grote koelopeningen te plaatsen. De lucht gaat door die openingen heen, via vinnen naar het dak en zo komt de koude lucht terecht bij de motor. Dit zorgt voor lagere inlaattemperaturen aan de achterkant.

Porsche 992 GT3 RS

De koelopeningen aan de voorzijde nemen het werk over van de luchtinlaten die normaal gesproken achter zitten. De openingen in de achterschermen van de nieuwe 911 GT3 RS worden alleen gebruikt om de aerodynamica te verbeteren.

Rijmodi

Geen Sport Plus op de 992 GT3 RS. De rijmodi bestaat uit Normal, Sport en Track. Met Track kun je de demping van de voor- en de achteras instellen. Het is sowieso druk op het stuurwiel. Er zitten maar liefst vier afzonderlijke draaiknoppen. Het onderstel (PASM) is in te stellen, maar ook de tractiecontrole en het Porsche Torque Vectoring (PTV+) systeem. Kortom, ontzettend veel variabelen om mee te spelen.

Porsche 992 GT3 RS

Gewicht

De nieuwe Porsche 992 GT3 RS heeft een gewicht van 1.450 kg. Onder andere de portieren, de voorschermen, het dak en de voorklep zijn gemaakt van carbon. Het materiaal is nog op meer plekken terug te vinden in het interieur, zoals bijvoorbeeld de stoelen.

Clubsport en Weissach

Gratis, Porsche en gratis? Ja dat lees je goed. Gratis kun je het Clubsport-pakket meebestellen. Je krijgt dan een stalen rolbeugel, een handbrandblusser en een zespuntsgordel voor de bestuurder.

Wat dan wel weer een meerprijs heeft is het Weissach-pakket. De voorklep, het dak, delen van de achtervleugel en de bovenschaal van de buitenspiegels zijn dan van zichtbaar carbon. Ook de stabilisatorstangen voor en achter, de koppelstangen, een deel van de achteras en zelfs de rolbeugel is gemaakt van carbon.

Een ander leuk onderdeel van het Weissach-pakket zijn de PDK-schakelpaddles met magneettechnologie. Daarmee voel je een duidelijke klik met het op- en terugschakelen. Een knipoog naar de racerij. Last but not least: Magnesium gesmede wielen. Alleen optioneel verkrijgbaar als je ook voor het Weissach-pakket kiest.

Prijs en beschikbaarheid

We vertelden je graag wat de nieuwe Porsche 992 GT3 RS moet gaan kosten. Helaas is dat nog niet bekend. De importeur zegt spoedig met informatie te komen. Vanaf november kun je kwijlen bij de Porsche Centra, dan staat ‘ie bij de dealer.

Ook interessant!

  • Video: Porsche 992 GT3 RS gesnapt in de bergen
    Video: Porsche 992 GT3 RS gesnapt in de bergen
  • Video: Porsche 992 GT3 RS brult het nog een keer uit
    Video: Porsche 992 GT3 RS brult het nog een keer uit
  • Porsche 992 GT3 RS showt zijn belachelijk grote spoiler
  • nieuwe 992 GT3 RS
    Nieuwe 992 GT3 RS klinkt goddelijk [plus video!]

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 992, GT3, gt3-rs, Porsche, Video

Vorig bericht: « Mijn Auto video: BMW X3 xDrive 30e van Patrick
Volgend bericht: Is deze elektrische BMW wél het M-label waard? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    17 augustus 2022 om 17:07

    Het is absoluut niet de 911 die ik zou bestellen, maar ik vind het wel weer heel erg gaaf geworden. Dit is allemaal zo extreem dat je je afvraagt of er überhaupt nog ruimte is voor een GT2 RS later in de levensfase van de 911 van de 991 generatie.

    Login om te reageren
  2. b00st zegt

    17 augustus 2022 om 17:12

    Porsche 992 GT3 DRS had logischer geweest. Wat een beest!

    Login om te reageren
  3. jjcp zegt

    17 augustus 2022 om 17:30

    Dat stukje over die koellucht klopt volgens mij niet helemaal. Lucht die door een radiator gaat is natuurlijk nooit koeler dan omgevingslucht. Die extra verticale vinnen op de frontkap zijn ervoor om die lucht weg van het dak te krijgen richting de flanken. Boven het dak en tussen de vinnen op het dak stroomt dan alleen koele buitenlucht zonder vermengd te zijn met de warmere luchtstroom vanuit de radiatoren. Zo begrijp ik het althans.

    Login om te reageren
    • g60gti zegt

      17 augustus 2022 om 18:57

      Klopt wat je zegt!

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    17 augustus 2022 om 17:33

    Wat een machine. ik heb het idee (wellicht fout) dat bij vorige modellen de verschillen tussen de GT3 en de GT3RS best meevielen. Het was een beetje Turbo en Turbo S naar mijn idee. Bij de 992 zijn de verschillen tussen de Turbo en de Turbo S groter, (de Turbo is iets meer richting de GT modellen, en de S gewoon de snelste, maar luxe) en bij de GT3 en de GT3 RS zijn de verschillen nu ook wel duidelijk. In het verleden moest het altijd de S of de RS zijn, omdat je de dikste wilt. Nu vind ik de ‘gewone’ uitvoeringen wellicht fijner. Past ook iets beter bij mijn kunnen.

    Login om te reageren
    • sander1980 zegt

      17 augustus 2022 om 19:05

      Ik weet het niet, maar de RS van de 991 generatie ga je ook echt niet verwarren met een reguliere GT3.

      Login om te reageren
  5. Remi Vingerhoedt zegt

    17 augustus 2022 om 17:59

    Hij kost zoals ik het hier lees op carwow 211.351,40€

    Login om te reageren
    • jeroenm83 zegt

      17 augustus 2022 om 18:25

      ….en een maand later jouw getallen, maar dan wat gehusseld. Het zal vast beginnen met een 3.

      Maar wat een apparaat zeg. En een DRS-knop. Dat is toch wel echt heel bruut. Zoals ze schrijven: een circuitbak met kenteken. Heel dik.

      Login om te reageren
  6. jippie zegt

    17 augustus 2022 om 18:03

    Als je de verschillende 911’s moet vergelijken met pornofilms dan is dit wel degene waarbij ik afhaak. Waarbij andere uitvoeringen erg lekker en soms op de rand zitten is de GT3RS er duidelijk overheen, bah!

    Login om te reageren
  7. petroldrinker zegt

    17 augustus 2022 om 18:16

    De meest hebberigmakende auto die je gewoon in de showroom kan kopen van dit moment, maar dan wel 1 in GCC specs zodat er geen OPF op zit!!

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      17 augustus 2022 om 19:16

      Die opf kan er gewoon tussen uit of leeg gehaald worden. Net als de katalysator, gooi daar een moor 200 cels race exemplaar tussen en je komt gewoon door de APK

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        17 augustus 2022 om 20:13

        En als die uit de gcc komt is ie er al uit, hoef je dat zelf ook allemaal niet meer te doen, en is ie nog gewoon origineel, dus geen gezeik van mensen als je hem verkoopt…

        Login om te reageren
        • Stefje zegt

          17 augustus 2022 om 20:59

          En als ie uit de gcc komt weegt ie meer, werkt de gps niet, en is ie anders in elkaar gezet. Nee dank u.

          Login om te reageren
          • petroldrinker zegt

            18 augustus 2022 om 09:38

            Klopt weegt iets meer ivm de airco systeem die groter is,gps gebruik ik toch niet, heb ik google maps voor op de telefoon…

            Login om te reageren
  8. thezonda zegt

    17 augustus 2022 om 18:57

    Op de belgische website van Porsche staat dat de vanafprijs €240.186,99 is. €50.000 verschil met een ‘gewone’ GT3.

    Login om te reageren
    • Stefje zegt

      17 augustus 2022 om 20:18

      Dan wordt je ook in Belgie genaaid tegenwoordig, al zij het aanzienlijk minder dan in NL. Auto kost in Dld €230.112,-.

      De Nederlandse prijs zal dan zijn plus de bpm. Dat is €72.861,-. Dus NL prijs rond de €307.000,- (BTW is ook hoger, ongeveer 4k).

      @Redactie; deze som hadden jullie an sich ook prima zelf kunnen maken om een inschatting te geven van de NL prijs.

      Login om te reageren
    • ghini zegt

      18 augustus 2022 om 08:46

      Gezien alles wat je meer krijgt tov gt3 vind ik dat verschil erg meevallen..

      Login om te reageren
  9. kniesoor zegt

    17 augustus 2022 om 19:08

    Fascinerend apparaat. Benieuwd hoe ver onder de 7:00 deze de ‘Ring rondgaat.

    Login om te reageren
  10. L zegt

    17 augustus 2022 om 19:53

    Ik zeg het niet vaak meer… maar deze nieuwe auto maakt mij zeer hebberig!

    Porsche kennende zal t weer schitterende techniek zijn.

    Ik kijk er naaruit hem met 9000rpm voorbij te horen janken op de nurburgring.

    Login om te reageren
  11. pindakoning zegt

    17 augustus 2022 om 22:28

    Wat een merk dat Porsche! Deze afkraken obv uiterlijk kan je niet doen als je het filmpje -over de achterliggende techniek- heb bekeken.

    Ik dacht dat ze de top hadden bereikt met de Cayman GT4 RS, maar dit lijkt nog specialer te zijn

    Login om te reageren
  12. dt89 zegt

    17 augustus 2022 om 22:53

    Ter info
    Op de Belgische site kan je hem al samenstellen. Vanafprijs van € 240k.

    Login om te reageren
    • jjcp zegt

      17 augustus 2022 om 23:46

      Op de NLse site ook……vanafprijs €325.000……..pijnlijk verschil😓

      Login om te reageren
  13. flatsix010 zegt

    18 augustus 2022 om 09:31

    Mooie toevoeging: als je voor de cup R banden kiest kan deze meer g-krachten generenen dan de Cup auto in de bochten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North