Officieel! Toyota gaat weer rallyrijden in het WRC

Auteur: , 42 Reacties

Na bijna twee decennia van afwezigheid keren de Japanners in 2017 terug op het strijdtoneel van het World Rally Championship. Hun inzet: een vierwielaangedreven Yaris, die prompt zijn geriatrische imago verloor.

De Yaris WRC wordt volledig ontwikkeld door Toyota Motorsport GmbH en gebouwd in Keulen. De auto heeft een 1.6’je onder de kap die goed is voor meer dan 300 pk bij 2,5 bar turbodruk. Het koppel ligt op 420 Newtonmeter. Schakelen gaat via een sequentiële zesbak. Geen verassing hier, want we zagen in de nazomer van 2014 al diverse malen een testexemplaar over het gravel knallen.

De komende twee jaar wordt er volop met de auto getest, onder meer met Fransman Eric Camilli (27) achter het stuur. Wie de uiteindelijke coureurs gaan worden in 2017 is nog niet bekend. Die hebben in ieder geval de eer van Toyota hoog te houden, want tussen 1973 en 1999 wist Toyota 43 rally’s te winnen en talloze malen kampioen te worden met auto’s als de Celica Twincam Turbo, GT-Four en de Corolla WRC. Bovendien sloten ze 1999 af met de constructeurstitel op zak.

De specificaties van de Yaris WRC:

Chassis:
Type Steel body shell
Brakes 300mm discs on gravel, 355mm on tarmac
Wheels 7 x 15” gravel, 8 x 18” tarmac
Tyres Michelin
Dimensions Length: 3910 mm
Width: 1820 mm

Powertrain:
Engine capacity 1.6litres
Type In-line four-cylinder
Direct injection Up to 200bar
Fuel Petrol
Turbo pressure 2.5bar absolute (maximum)
Air restrictor 33mm
Power Around 300hp (at 6,000rpm)
Torque 420Nm
Max revs 8,500rpm
Transmission Six-speed sequential
Clutch ZF Sachs

Een voorproefje van de Yaris WRC vind je op Autojunk.nl.



42 reacties

Ik hoop dat de Castrol livery er weer opkomt. Zou geweldig zijn!
En dat Toyota niet valsspeelt net als bij de ST205 Celica…
@rd1991:
daar hebben ze toch wel van geleerd zeker, daarna hebben ze jaren netjes volgens de regels met de Corolla gereden.

Zelf vind ik het erg grappig dat ze die Duitse blaaskaken overal het vuur aan de schenen leggen….
@rd1991: leg uit
@celicatwincam: Klein trucje uitgehaald wat niet helemaal eerlijk was: een bypass gebouwd door de restrictor van de turbo (=+50 pk) die bij demontage door een veer werd afgedekt zodat deze onzichtbaar was bij de technische controle.
Mr. Mosley was onder de indruk maar heeft ze toch er toch uitgekikt.

http://homepage.virgin.net/shalco.com/tte_ban.htm
@rd1991: heb me altijd een beetje afgevraagd of toyota de enige was die iets flikte, of dat ze de enige waren die gepakt werden?
@g40freak:
Nee, ik was erbij toen Toyota in Spanje betrapt werd, er was het hele seizoen al het gevoel dat er iets niet klopte met de Celica.
Toyota de kluit zo briljant belazerd dat het tot de Catalunia Rally duurde voor we erachter waren wat ze nu precies deden.
Juist dat briljante deed ze ook de das om en was de rede dat ze 1 jaar werden uitgesloten van deelname aan de sport. Er zijn de nodige koppen gerold bij TTE (nu TMG) omdat Toyota Japan ook “not amused” was met dit geintje van Anderson en zijn mannen in Keulen.
“Mijnheer, we denken dat u wegens uw leeftijd niet meer in staat bent om dit voertuig te besturen, u slingert alle kanten op! We gaan u aanmelden voor een herkeuring. Heeft u iemand die u op kan komen halen?”
Het is nu niet bepaald een Celica GT Four of Corolla WRC, maar die Yaris ziet er verdomd lekker uit.
Ziet er alvast beter uit dan zo’n oude lullen Polo of Mini…
“Toyota Motorsport GmbH”

Dat klinkt toch een beetje als Fu-Jong-Hai met bratwurst. Nou ja, misschien smaakt het wel goed.
@escort77: Google het eens en je weet hoe fout je reactie is..
@escort77: fu-jong-hai is Chinees en in China kennen ze het niet. Dus meer sushi met bratwurst.
@escort77:
Ze zitten er al meer dan dertig jaar in Keulen, Toine Hezemans kwam er ook regelmatig.
Ik vind het eigenlijk best wel raar…
Vroeger waren er berlines in de WRC zoals de Impreza en de Lancer Evo (nog andere natuurlijk ook..)
En nu rijden er enkel kleine hatchbacks…
@Dimglor: welke merken hebben uberhaupt nog berlines/sedans oid in de klasse waar een 1600cc turbo motor gebruikt wordt?
@w0o0dy: Kan niet meteen op een voorbeeld komen van een auto, maar ik zou net zeggen dat er nu terug meer en meer zijn door downsizing…
Ik kan me natuurlijk ook vergissen..
@Dimglor: het heeft idd met de downsizing te maken. De impreza’s, Lan-evo’s, fordjes etc hadden allemaal twee liter motoren, maar men is na 2010 op kleinere motoren overgestapt. Men wilde het concept al twee jaar eerder terugbrengen naar 1600cc, maar Citroen en Ford hebben twee jaar dwars lopen liggen, aangezien ze nog maar de enige merken waren die er geld in staken ;) Met een 1600cc motor kun je beter een licht klein smijtijzertje pakken als de Fiesta of de DS3. Enige uitzondering was die walgelijke MINI Countryman, maar die had dan weer de BMW-motoren uit het WTCC beschikbaar.
@w0o0dy:
Audi, de A3 limousine kan je zelfs met minder krijgen, dat hij dan kompleet gedolt wordt door deze Yaris mag de pret niet drukken..
@Dimglor:
Lees de reglementen eens, dan snap je dat een sedan daar simpelweg niet in past.
Dan heb ik het nog niet over het simpele feit dat zelfs ik nog te jong ben om met een sedan te rijden….
Hij lijkt wel topzwaar
420
Jammer dat de wrc wagens steeds kleiner en kleiner worden :/ zo’n jaris vind ik echt een opa auto en zelfs in wrc uitvoering vind in het niet beter op worden
Lekker! Nu nog even een afgeleide versie voor het plebs maken als een soort van opvolger van de Starlet Glanza V!

En hopelijk zal het Toyota goed vergaan.
En nu met een Prius!
Dat geriatrische paste beter bij de vorige versies… Tegenwoordig eigenlijk gewoon een aardige b(/c) segment auto met veel ruimte en bulletproof buildquality… Rationele keuze zou je zeggen. Kun je gelijk zien hoeveel mensen hun verstand gebruiken om hun nieuwe auto te kiezen.
het zal wel aan mij liggen maar ik vind het vermogen niet veel t.o.v. van de turbo druk.
ik rij zelf met een 23 jaar oude 1.6 turbo met 1.2 bar druk en haal daarmee 322pk.
en ja dat blijft tot nu toe (30.000km) heel.
@markoh:
Misschien omdat het vermogen reglementair niet boven de 300pk mag liggen?
Dat was trouwens bij de vroegere 2 liters niet anders.
Om rally’s te winnen heb je sowieso meer aan koppel dan aan vermogen, rally’s win je namelijk niet aan de toog….
@markoh: heb jij ook een air restrictor van 33 mm die negatief op de performance van je motor werkt? Misschien heeft Toyota gekozen voor een andere turbo die kleiner is maar wel sneller opspoelt en beter past bij wat zij nodig hebben.
@markoh: bij rally’s heb je ook vooral de newtonmeters nodig, niet zozeer de paardenkrachten. Daarnaast zijn deze vastgesteld bij het regelement. Geloof ook niet dat jij meer Nm uit je blokkie haalt dan pk’s.
Ik kan het WRC niet meer serieus nemen nu ze in B-segment hatchbackjes rondbollen. Ford Sierra RS Cosworth, Toyota Celica GT-Four, dát zijn rallyauto’s. Om over kanonnen als de Audi Quattro en Ford RS200 maar te zwijgen.
Ben erg benieuwd, de auto ziet er alleen niet uit vergeleken met de Corolla !
Hoorde gister dat Ford al bezig is met het ontwikkelen van een nieuw model, in Up! / Aygo klasse.
Voor als de regelementen in 2018 naar max 1.0 liter gaan.
Ligt het aan mij of draaien ze 1.5 bar turbodruk? Ze hebben het over absolute druk. .. de turbos die ik ken worden gespecificeerd door relatieve druk.. dit scheelt ruwweg 1 bar.

2.5 bar is namelijk ook belachelijk veel turbodruk terwijl 1.7 bar vuldruk 2000pk gt-r s creëert
Ziet er wel rap en wendbaar uit, maar niet de mooiste/dikste wrc auto van het veld.
@Thijsj:
Klopt, dat blijft naar mijn bescheiden mening de DS3, die ziet er nog redelijk normaal uit (geen kartonnendozen uitbouw zoals deze Yaris en de Polo)..
Dikke Yaris… Tena Lady als hoofdsponsor?
Tja, bestond Lancia nog maar….
https://farm4.staticflickr.com/3896/15122825597_93a2af8033_b.jpg
Zou best geinig zijn om deze brainfart over de proeven te lagen….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).