Als de beste F1-coureur ooit een occasion was, dan was het deze Honda NSX.
Collega en goede bekende WillemE tettert het minstens driemaal per dag over de redactie: Ayrton Senna heeft eigenlijk de NSX gebouwd en niet Honda. Vooruit, dat was een grapje. De Braziliaanse racegod wordt regelmatig (ook door ons) geassocieerd met de Honda NSX. Feit blijft dat de coureur eigenlijk weinig te maken had met de ontwikkeling van deze supercar die de wereld een mooiere plek maakte.
Dat laatste is dan weer niet gelogen of overdreven. Begin jaren ’90 kwamen grote supercarfabrikanten nog weg met de verkoop van auto’s die verschrikkelijk waren om mee te rijden. Denk aan een koets met de overzichtelijkheid van een kamerolifant, pedalen die scheef stonden ten opzichte van stuur en stoel, technische betrouwbaarheid om van te gaan huilen en ander leed.
Honda pakte het anders aan. Het merk hield zich (op papier) keurig aan het Japanse herenakkoord welke voorschreef dat een straatauto niet meer dan ongeveer 280 pk mocht hebben. Desalniettemin was de NSX (New Sportscar eXperimental) een sportwagen die zich met de (veel) sterkere concurrentie kon meten. Niet alleen omdat het ding geweldig reed en rijdt, maar ook omdat ‘ie voor supercarbegrippen verrassend goed in elkaar stak. Andere sportwagenbouwers zagen zich door de introductie van deze cultauto dan ook genoodzaakt om een tandje bij te zetten.
Terugkomend op de rol van Senna bij de ontwikkeling van de NSX: de coureur zou bij het testen van zijn McLaren-Honda F1-auto een dag lang in Februari 1989 rondjes met een vroege versie van de NSX hebben gereden en daarbij aanwijzingen hebben gegeven om de demping en vering wat strakker af te stellen. De coureur die van begin af aan betrokken was bij het project van de NSX was Satoru Nakajima. Bij de afstemming van de NSX Type-R had Senna trouwens wel een dikkere vinger in de pap. Info uiteraard met dank aan collega Willem.
De occasion in kwestie is een origineel Nederlandse NSX uit 1991. Het beest heeft nog geen 65.000 km gereden en ziet eruit om door een ringetje te halen. 0-100 km/u duurt dankzij de 3.0 V6 met 273 pk slechts 6 tellen en de top bedraagt een forse 270 km/u. Daarbij heeft deze Honda het mogelijk in zich om in de toekomst rap meer waard te worden. Ook niet onbelangrijk. De advertentie check je hier.
Dank aan @jorisbout voor het tippen!
Vind het werkelijk een briljante wagen die ook nog eens erg mooi is om naar te kijken. En ja mensjes, en dat door Honda. Briljant toch?
De NSX was in zijn tijd wat de Nissan GT-R nu in deze tijd is; goedkoper dan zijn concurrentie maar beduidend sneller. Gaaf. Helaas zijn ze nu al aardig aan de prijs, had er graag eentje willen hebben. Wel is het een van de betere auto’s uit de ’90’s om in te investeren.
@viezefreddyw: Dit of een F430? ;-)
@kilum: Tja, F430 natuurlijk. En ja, dat had ik ook gezegd als er niet eentje op de oprit stond. De NSX is natuurlijk wel goedkoper, maar voor mijn gevoel zou ik er minder in gaan rijden dan in de F430.
Ook geeft de F430 me een magisch gevoel. Het theatrale, opwinding, geluid… Iets wat ik bij een NSX zou missen.
@viezefreddyw: Ik had ook niet anders verwacht. Zou wel een beetje stom zijn geweest als je nu had gezegd de NSX.
@kilum: Dat noemt men ook wel eens vragen naar de bekende weg.
@viezefreddyw: indd een mooie vergelijking met de almachtige GTR, waarvoor hulde.
@viezefreddyw: Het spijt me om je te moeten corrigeren, maar de NSX was behoorlijk prijzig. Hij was fiks duurder dan de 300ZX, Supra, RX7 en 3000GT. Ook de Lotus Esprit SE, Porsche 911, Alpine A610 en Corvette kosten minder. Alleen de 348 was volgens mij ietsje duurder. In rechte lijn was de NSX dan niet eens het snelst. Bij lange na niet.
De pluspunten van de NSX zijn de immense bouwkwaliteit, de waanzinnig uitgekiende handling en het discrete voorkomen. Een moderne NSX? De Audi R8 4.2 Manual of de Lotus Evora. Dure auto’s waarbij het niet direct in de prestaties naar boven komt, maar wel in het rijden. De GT-R van zijn tijd was de ehhh, Skyline GT-R R32. Reed alle records aan gort en stuurde alle concurrentie naar huis. Sommige dingen veranderen nooit ;-)
@willeme: Je hoeft je natuurlijk niet te excuseren voor het feit dat je me corrigeert. Neem het graag van je aan, ik geloof je dan ook en zo leer ik nog eens wat bij.
Ik vermoedde al dat deze vrij prijzig zou zijn voor een 25 jaar oude auto, maar niet €60K prijzig.
Als je ziet wat je daar nieuw voor kunt kopen… Goed dan heb je geen NSX, maar zó hemels goed is die auto nou ook weer niet.
@madmarky: Koop dan, rijd er in, en oordeel dan :)
@madmarky: ik heb ook een keer een advertentie gezien van een volledig originele Nederlandse NSX, ongeveer zelfde kilometerstand, minstens net zo goede staat, voor net geen €80.000. Persoonlijk zou ik het er voor over hebben, naast dat dit mijn droomauto is, is deze auto denk ik geen verkeerde investering
@madmarky:
1. Ja. Zo hemels is de NSX echt!
2. Kijk even wat de concurrentie doet. Even oud en met ongeveer gelijke kilometers.
Porsche 964: +/- 60k
Ferrari 348: +/- 65k
Alpine A610: +/- 40k
Lotus Esprit Turbo SE: +/- 45k
Chevrolet Corvette ZR-1: +/- 40k
Dan is de NSX toch echt een koopje. legendarische historie, iconische status, zeer betrouwbaar en waanzinnige rijdersauto.
@madmarky: een nieuwe gt3 is ook geen ton extra waard als hij de winkel uitkomt. Maar ze betalen het er wel voor. Als je het neit vraagt krijg je het ook niet .
@madmarky: vind het wel meevallen met de prijs..
Een auto die in het echt enorm imposant is, in tegenstelling tot op foto’s. Bij geen enkele andere wagen is dat ogenschijnlijke verschil zo groot.
@poeperman: Inderdaad. De auto steekt met kop en schouders boven het verkeer uit. Ik zag ooit een schitterende gele NSX rijden op rond 100 meter afstand. Bleef kijken tot ik em niet meer zag.
honda’s uit eind 80 begin 90 zijn compleet onverwoestbaar.
Perfecte daily dus!
Misschien qua pk’s en tuning niet in lijn met de andere 90ties JDM kanonnen, maar qua design op eenzame hoogte tussen die 3. Vind het nog steeds een fraaie auto. Ingetogen en toch zie je meteen dat het geen slappe hap is. Jammer dat men niet iets meer pk’s uit die motor haalde. Rond de 350pk kan dat chassis prima aan denk ik.
Een van mijn absolute droomwagens! Wat. Een. Gaaf. Ding!
Prijs valt me nog mee. Er zijn nsx’jes met meer km die voor meer gaan
Senna. Racegod. Punt.
Oh ja, nsx, ook leuk.
Heeft die nu aftermarket koplampen of heb ik gewoon al teveel honger?
Origineel NL? Het stuur, de radio (beide ”Acura”), de kleine kentekens, de achterbumper en de reflectoren op de voor en achter schermen duiden toch op een exemplaar uit de VS. Het is en blijft een schitterende auto. Motorcompartiment en het interieur ziet er uit om door een ringetje te halen. Alleen hadden ze voor een paar tientjes wel even nieuwe strakke kentekenplaten kunnen plaatsen, zeker met deze vraagprijs…
@cvoo: Misschien is ie direct na aflevering bij de dealer naar NL verscheept zonder dat ie op Amerikaanse platen is gezet. Dan zou het kunnen.
@cvoo: toch klopt de eerste tenaamstelling met het bouwjaar 1991.
@cvoo: eens, NSX is nooit gevoerd in NL. Echter, auto is sinds de registratie in 1991 in NL. Hoe het dus zit weet ik niet.
De europese modellen zijn alleen zeldzamer. Zou dan toch even doorzoeken…
@suzignis: De NSX is wel degelijk officieel geleverd door de importeur. Zowel de 3.0 (91-96), 3.2 (97-02) als het facelift model tot 2005. Je kon bij elk type kiezen voor een NSX of NSX-T en tussen een handbak en automaat. Type S, Type R en Type S Zero waren niet in NL leverbaar.
@willeme: ok, ik dat wist ik niet. Heb jij enig idee waarom dit exemplaar dan Acura branded is?
@suzignis: Jazeker! De Acura NSX was de Amerikaanse versie. Deze scheelde niet veel van de Europese versie op wat kleine details als stuurwiel, bumpers en nog wat kleine dingen. Dus loonde het om Amerikaanse modellen naar Europa te halen. In de VS verkocht de NSX aanzienlijk beter dan in Europa.
Dit lijkt mij gewoon een Acura NSX met Honda logo’s. Maar dat is niet zoiets als een Opel Speedster / Vauxhall VX220: gewoon dezelfde auto.
@cvoo: Zelfs de boekjes zijn Acura.
Geweldige auto! Had hem als klein mannetje als schaalmodel, ik was niet erg blij toen ik hem kreeg. Een Honda???? Ik wilde Porsches en Ferrari’s maar ben hem erg gaan waarderen en heb er nog steeds een zwak voor.
Lekker hoor! Rood, origineel NL: gewoon een hoog hebben hebben gehalte hoor!
Waar zijn mijn centen als ik ze nodig heb
@rob5nismo: in een Nissan ergens..
Zou wel eens willen weten hoe zo’n auto zich op ’t circuit verhoudt tot iets van vandaag, zeg : een BMW M4 bijvoorbeeld. Zou me niets verbazen, als de Beamert nog flink moeite heeft om zo’n Senna-mobiel voor te blijven.
@amghans: ik vrees dat als beide bereden worden goede coureurs de NSX het niet bij houdt. Vermogen is te beperkt en het M4 onderstel is 25 jaar later ontwikkeld- zal minimaal gelijkwaardig zijn.
@suzignis:
De NSX is wel een kleine 200 KG lichter. Maar goed, de Beamert heeft ca. 3,5 kilo per PK te versjouwen, de Honda ca. 4,25. Dus je hebt waarschijnlijk gelijk.
@suzignis: vergeet niet dat de NSX in werkelijkheid zo’n 360pk heeft…. nog steeds niet zoveel als een M4, maar het dicht het gat behoorlijk.
@dutchdriftking: 273pk vs 360pk? Lijkt me n beetje onrealistisch verschil.
@dutchdriftking: een 3.0 NSX zonder supercharger maar met aangepaste spuitstukken en uitlaat komt tot ongeveer 300pk. Dat is al best veel en dat komt omdat de standaard spruitstukken geknepen waren om te voldoen aan de in Japan afgesproken vermogenslimiet in die tijd.
@dutchdriftking: Nee. Een NSX type 1 heeft gewoon 273 pk. De 3.2 motoren hadden op papier 280 pk en ongeveer 290-295 in het echt. De facelift modellen zaten rond de 300 echte paarden en de 2002 NSX Type R op ongeveer 315 pk. Voor die 360 paarden zul je echt een compressor moeten monteren ;)
@willeme: aha, ik dacht dat ze standaard al rond dat vermogen zaten. Blijkbaar toch de verkeerde speclist gekeken.
@amghans:
De M4 is sneller. De reden is simpel: veel meer vermogen, veel meer koppel, superieure transmissie en betere banden. Een NSX rijdt beter, maar is zeker niet sneller. Een standaard 1991 NSX doet de Nordschleife ongeveer net zo snel als een 2003 E46 M3. (8:15)
Heb je een NSX Type R uit 2002, dan ben je ongeveer even snal als een huidige M4 op de Nordschleife (7:55)
@willeme:
Dank voor de gedetailleerde uiteenzetting, u is een heer ! Qua “een NSX rijdt beter” : geloof ik zomaar, zelfs met de dempers in standje ‘vullingen uit je tanden’ rolt een M4 nog behoorlijk om z’n lengteas.
@amghans: Klopt. De M4 is nog altijd gewoon een 3-serie, geen volbloed sportwagen. Dus een hoger gewicht, en het gewicht op hogere plaatsen. De NSX heeft de verdeling perfect met de motor in het midden van een lichtgewicht alu chassis. Niets ten nadele van de M4 overigens, in zijn klasse nog altijd een topper!
@willeme:
Eeen waarheid als een koei !
In 6 sec naar de honderd noem ik geen supercar. Doe ik ook ongeveer in m’n 330i van 10K.
@volvoturbo: 25 jaar geleden was dat supercar.
@dutchdriftking: Dan kom je al snel op de vraag wat dan de definitie van een supercar is. Tegenwoordig heb je ook hypercars. Maar n strakke definitie/scheiding is er niet, wel?
@volvoturbo: stuur maar een keer een bocht in. Dan is de 330i een redelijk rappe sedan, en de NSX nog altijd een supercar.
@volvoturbo: ga maar eens een bocht door met een NSX..
@volvoturbo: het gaat niet om de tijd maar om de rijbeleving. Rechtdoor rijden kan ook een 2CV van 0-100 in 21 sec, maar het totaal pakket van de NSX in 1991 kon geen enkel merk aan tippen, evenzo de aluminium carrosserie .
@erik2907: De E90 330i heeft ook n goed weggedrag/gewichtsverdeling en ’n prachtig 6-in-lijn geluid, dus ik zou dan eerst ’s in ’n NSX moeten rijden om zeker te weten dat dat echt zo veel meer beleving is… Maar het leeftijdsverschil is er natuurlijk wel. Auto’s worden gewoon sneller en technisch beter (in veel opzichten).
In 1991 was mijn woonplaats de BRD. Het blad auto, motor und sport heeft een test gehouden tussen de NSX en de Porsche 911. Overall kwam de NSX als winnaar uit de bus. De commentaren bij onze zuiderburen op de winst van de NSX waren niet mals. Een van de zeer grote winstpunten was de zijde zachte loop van de motor. Je kon met de NSX in een pittoresk klein Bayrisch dorpje broodjes halen met 30 km/u maar ook op de Nürnburgring een akelig potje sturen. De handling van de NSX liet de gevestigde orde flink op zijn grondvesten dreunen.
Met dank aan het genie van Ayrton Senna da Silva die bijgedragen heeft aan de fijn afstelling van de NSX en zijn visie op motorisch gebied.
@erik2907: Spot on, niets aan toe te voegen. Het blijft leuk het youtube filmpje te zien waar Senna de witte NSX-R op z’n staart trapt vanuit de pits.
Ik ben in de gelukkige omstandigheid om dagelijks een Honda NSX te zien. Van een collega staat een zilver exemplaar dagelijks voor het kantoor. (Zie mijn ‘spot’ in het foto gedeelte) Prachtige wagen, recent geïmporteerd uit Japan, maar wel links gestuurd. Daarom vermoeden we dat het een exemplaar betreft welke z’n eerste kilometers in Canada afgelegd heeft (want tellers in kms, niet in mijlen)
Blijft een tijdloos ding om te zien. Maar wat me altijd al een beetje ‘gestoord’ heeft aan de NSX is de verhouding tussen z’n ranke, spitsige koppie (á la Toyota MR2) ten opzichte van de brede heupen en kont. Nogmaals, schitterende auto, maar het lijkt net een ongelukkige fusie tussen een kleine en een dikke sportwagen.
Noem mij een azijnzeiker…per ongeluk kwam ik hier nog na het achterlijke bericht over Max Verstappen…zie ik hier staan ‘een originele Nederlandse NSX’ …dit is toch echt triest dat er duidelijk ‘Acura’ staat en dat hij kleine platen heeft. Ter uwer info…deze auto is waarschijnlijk door Van Dijk Rotterdam geïmporteerd.. .Honda stelde dealers nl toen onmogelijke eisen zoals marmeren vloeren en geen nevenactiviteiten… waarschijnlijk is dit zelfs een van de auto’s die daar stond destijds nieuw in de showroom…toen ik voor het eerst kennismaakte met deze adembenemende schoonheid. Groet Hondablog.nl :)
@robertmeijer: Dat verklaart de tenaamstelling uit 1991. Bedankt!