• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Olie verversen? Weet je zeker wat je nodig hebt?

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 oktober 2012 om 18:55 – 116 Reacties

Olie bijvullen


Het kloppende hart van je auto, de motor, loopt zonder smeermiddelen volledig vast, dat weet iedereen. Maar ook het type olie dat je gebruikt kan invloed hebben op loop, en de mate van motorslijtage. Het is daarom wel zo handig om goed te (dubbel-)checken wat je in je stalen ros gooit.

Gemak dient de mens, dus is er de Mobil Product Selector: een deksels handige tool waarmee je vanaf je luie stoel kunt checken welke juiste soort (en hoeveel) zwart bruin goud jij precies in je motorblok moet kieperen. Klinkt een stuk aantrekkelijker dan een uur lang etiketten van flesjes motorolie in de tankshop lezen.

Het archief is omvangrijk: of je nou een Toyota Starlet uit 1978 (die lust 0W40) rijdt, of een splinternieuwe Jaguar XFR (10W20), de Product Selector heeft bijna altijd antwoord op de vraag welke synthetische olie onze personenauto’s het liefste consumeren. Daarnaast krijg je er meteen advies bij qua koelmiddelen, remvloeistof, en ga-zo-maar-door. The full monty, zogezegd.

Enfin, bekijk rustig zelf even wat de ideale olie is voor je huidige auto/trekker/bestelbus, of misschien alvast voor die droomauto die er gaat komen zodra je de loterij wint, met de Mobil Product Selector. Clickety-click!

Ook interessant!

  • Video: truck weet twee vliegtuigen te raken
  • benzineprijs boven 2 euro
    Benzineprijs BOVEN 2 euro per liter!
  • AB-lezer weet hoe het hoort, koopt Alfa als eerste auto
  • tanken duur
    Goed nieuws, tanken gaat weer minder duur worden

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Advertorial, mobil1, olie

Vorig bericht: « Ford en MINI trekken zich terug uit WRC
Volgend bericht: Skills! Juf propt 19 kinderen in Renault Clio »

Lees Interacties

Reacties

  1. pet2r zegt

    15 oktober 2012 om 19:02

    en om de 10.000km verversen, anders gaat je motor gelijk stuk !

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      15 oktober 2012 om 19:04

      @pet2r: Nog meer verkooppraatjes? of was dit het..

      Login om te reageren
      • pet2r zegt

        15 oktober 2012 om 19:06

        @dennisr: Nee, echt waar. Ik zat laatst op een verjaardag en de vriend van de zwager van m’n oom die had z’n motor in de soep, omdat hij vergeten was z’n olie te verversen…

        Login om te reageren
        • _Eend_ zegt

          15 oktober 2012 om 19:13

          @pet2r: hij had 10.001 km gereden, zonder de olie te verversen?

          Btw. waarom is dit nieuws? volgens mij heeft elke grote zichzelf respecterende olieboer wel zo’n tooltje?

          Login om te reageren
        • dennisr zegt

          15 oktober 2012 om 19:14

          @pet2r: Zei de motordokter dat? dat het kwam doordat de olie niet ververst was?

          Ik probeer je helemaal niet de grond in te trappen ofzo.. maar het is gewoon best wel bullshit..

          Tuurlijk is het gewenst om gewoon de olie zo nu en dan te verversen.. Maar als je dat de ene keer na 20.000 doet en de andere keer na 10.000 kan je mooi lang toe met je motortje..

          Die motor van de van de zwager van de oom van de broer van de nicht van je neef? ofzo.. die had ook net zo goed in de soep kunnen lopen, precies een uur nadat de olie was ververst..

          Login om te reageren
          • rubend zegt

            15 oktober 2012 om 21:39

            @dennisr: Dat zeg je nu wel zo mooi, maar met de nieuwere motoren (lees met turbo, benzine of diesel). Gaat het vaak mis als de olie wat ouder is. Deze is dan zodanig versmeerd/verbrand dat het zeefje in de toevoerleiding van de turbo dicht koolt. Hierdoor gaat de turbo drooglopen en is het van poef. En zeg dan maar dag met je handje…

            Zo zijn er diverse auto’s die door leasemaatschappijen op kortere onderhoudsintervallen gezet zijn, om te voorkomen dat de turbo’s ploffen (bijvoorbeeld de vorige generatie S40/V50).

            Login om te reageren
            • dennisr zegt

              15 oktober 2012 om 21:44

              @rubend: Het komt er dus op neer dat ze na vele jaren innovatie een veel slechtere motor op de markt hebben gebracht dan 50 jaar terug..

              knap..

              Login om te reageren
              • rubend zegt

                15 oktober 2012 om 21:49

                @dennisr: Ja en nee, door de steeds striktere emissie eisen verbruiken motoren tegenwoordig weer meer, maar ze zijn toch schoner? Hoe kan dat, door een ander verbrandingspatroon.

                Bij de nieuweste generatie turbomotoren zijn de temperaturen in de turbo en in de verbrandingskamers zo hoog dat de long-life olies het niet trekken. I.c.m. het ideale leaserijder gedrag is dat om problemen vragen.

                Maar dure olie is 6 euro per liter in Duitsland (bijv. Castrol Magnatex GTX full syntheet). Dus dan staat het risico van die extra kilometers niet in evenwicht met de kostprijs van nieuwe olie…

                Maar ik snapte je punt wel, dat strikte is in de praktijk lang niet altijd noodzakelijk. Mooi ander voorbeeld, de distributieriem, wanneer knapt deze nu echt?

              • dennisr zegt

                15 oktober 2012 om 21:52

                @rubend: haha, mooie…

                Kan je nooit zeggen.. Alles wat ze aan onderhoud doen is slechts voorzorg, niet noodzakelijk..

          • pet2r zegt

            16 oktober 2012 om 18:57

            @dennisr: Sarcasme? Iemand? :)

            Login om te reageren
            • dennisr zegt

              16 oktober 2012 om 20:54

              @pet2r: hah.. had ik er niet uit gehaald gister.. sorry :P

              Login om te reageren
        • KEV9 zegt

          17 oktober 2012 om 09:28

          @pet2r: onzin, mijn toch redelijk hevig getunde TDI gaat gewoon elke 35K naar de garage voor paar liter verse olie. De olie van heden dage is zo goed dat vaak verversen niet eens nodig is alleen filter vervangen en wat bijvullen en klaar.

          Login om te reageren
    • Bart_V zegt

      15 oktober 2012 om 23:46

      @pet2r: ik doe het al voor de 10.000
      mede doordat er geen oliekoeler op zit met dat heeft hoofd van een 1.6 en 8000+ toeren en een VVT die hydraulisch geschakeld wordt is het wel slim om het binnen 7.500 km te doen
      na 3000 km is de olie al zwart en het blokje is wel echt schoon van binnen dus geen kool aanslag of drebbik in de kop

      Login om te reageren
  2. desoper zegt

    15 oktober 2012 om 19:04

    jammer dat die lijsten nooit compleet zijn. Wat heeft een A4 2.5 tdi (bdg) uit 2005 bijvoorbeeld nodig?

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      15 oktober 2012 om 19:11

      @desoper: Die uit 2004 doet zijn werk op 5W30.. zou niet weten waarom die uit 2005 dan ineens iets anders wil.. overigens kan 5W30 volgens mij overal wel in..

      Login om te reageren
      • desoper zegt

        15 oktober 2012 om 19:19

        @dennisr: nu staat ie er plotseling wel bij zie ik.

        Login om te reageren
  3. dennisr zegt

    15 oktober 2012 om 19:06

    Hey bedankt smoke! al weken te lui om het zelf op te zoeken.. simpel keuze systeem en ik weet nu dus wat ik hebben moet..

    0W40 en dan tussen de 3 en 4 liter.. Denk dat ik ga voor 5W40..

    Login om te reageren
  4. MARS zegt

    15 oktober 2012 om 19:08

    Nieuwe olie is ‘scherp’, elke keer als je je olie ververst wordt ie inwendig weer ‘geslepen’.
    Dus als je lang van je auto wilt genieten kun je wel een interval overslaan.

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      15 oktober 2012 om 19:31

      @MARS: onwetende geen foute info geven vriend, afegewerkte olie is “scherp” omdat deze stukjes metaal bevat, stukjes metaal van de motor, daarom dient die ook vervangen te worden, verse olie doet je motor altijd goed, geregeld je wagen een olie wissel geven en filters op tijd vervangen , samen met allesd goed warm rijden doet wonderen voor de levensduur van je motor, als wij in de garage 2 identiek wagens hebben met ongeveer het zelfde aantal km’s, maar de ene bij tijd en stond goed onderhouden en de andere niet, dat verschil voel je gewoon bij het rijden, mensen die hun wagen niet volgens schema onderhouden zouden nooit mogen klagen bij een defect, maar ja iedereen denkt natuurlijk het beter te weten dan die dure gelduitzuigende garages, maar wel wenen als het stuk gaat, nee geef je wagen op tijd zijn onderhoud en daar er goed zorg voor en hij zal je niet in de steek laten

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        15 oktober 2012 om 19:34

        @bpc: Dat laatste mag je aannemen.. niet als feit beschouwen :P

        Login om te reageren
      • mout zegt

        15 oktober 2012 om 20:22

        @bpc: Wanneer heb jij voor het laatst schade gezien die door oude olie veroorzaakt werd?
        Wie niet vervangt uit luiheid, controleert ook het niveau niet. Schade door te weinig olie, díe ken ik.
        Ik denk inderdaad dat bij het kiezen van het interval betrouwbaarheid niet de doorslag geeft. Verklaar anders eens dat de Toyota GT86 een ander interval heeft dan de Subaru BRZ. Of dat veel merken in Amerika tussen 5000 en 10000 mijl nodig vinden (met hun ritten op de cruisecontrol), terwijl je hier tweemaal zo ver mag.

        Login om te reageren
      • MARS zegt

        15 oktober 2012 om 20:51

        @bpc: ik ben van de oude stempel, met een race verleden en weet ondertussen best wel wat goed en fout is. Je bent monteur? Juist, jij bent een goeie voor de baas!

        Login om te reageren
  5. Aquios zegt

    15 oktober 2012 om 19:10

    Wist je trouwens dat er al jaren een fantastische innovatie op de wereld bestaat waarmee je allang eerder kon weten wat voor olie er in je auto moet? Het is een super handig boekje en het heet de voertuighandleiding van je auto.

    Login om te reageren
    • nibor zegt

      15 oktober 2012 om 19:33

      @Aquios: dat leek mij ook ja. Tot ik olie voor onze Mégane wilde kopen. Staat er in het boekje: kijk op http://www.Elf.com voor het juiste olieadvies. Daar heb je wat aan als je ineens langs de weg olie nodig hebt.

      Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      15 oktober 2012 om 19:40

      @Aquios: true. Maar soms staat daar een olie in die niet meer geleverd wordt. ;)

      Bij mij gaat er Castrol 5W30 in. Dat gebeurde bij de dealer, dat gebeurt bij m\’n specialist en dat gebeurt wanneer ik er wat olie bij moet gieten (tot nu toe maar 1x hoeven doen omdat hij op de helft zat tussen de streepjes). Houd het altijd netjes bij de max.

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      16 oktober 2012 om 00:23

      @Aquios: Geloof het of niet, maar bij m’n vader zijn auto kon ik het niet terugvinden. De handleiding van de auto verwees naar het onderhoudsboekje, en daar stond het ook al niet in. En nu?

      Login om te reageren
  6. wimmm zegt

    15 oktober 2012 om 19:11

    Bij m’n motor staat het gewoon naast het dekseltje van het reservoir… da’s pas makkelijk! :)

    Login om te reageren
  7. Joel_D zegt

    15 oktober 2012 om 19:12

    10 liter Mobil 1 New Life 0W-40 (b). Wist niet dat er zoveel in ging. ;)

    Login om te reageren
  8. Jesper zegt

    15 oktober 2012 om 19:13

    En als je het écht niet weet gooi je dr gewoon 3,5l 10W40 in, altijd goed ;)

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      15 oktober 2012 om 19:18

      @Jesper: 5W30 zou ik zeggen, mooie dunne olie.. kan je volgens mij nooit de fout in gaan..

      Login om te reageren
      • desoper zegt

        15 oktober 2012 om 19:23

        @dennisr: is alleen wel een stuk duurder en voor echte beunhazen dus niet interessant

        Login om te reageren
        • dennisr zegt

          15 oktober 2012 om 19:27

          @desoper: Wat doe je toch steeds bij de beunhazen joh :P

          Is idd duurder, en als je lokale beunhaas te beroerd is om dat voor je te regelen moet je nagaan of die wel goed voor je auto is..

          Login om te reageren
  9. dennisr zegt

    15 oktober 2012 om 19:17

    Ik ga jullie nog iets aansmeren.. het enige nadeel is dat ik niet weet hoe het heet..

    Maar als je goed voor je motortje wilt zorgen, er zijn tube’s met vloeibaar spul, die je warm maakt, in je motor doet, en dan 10 min stationair laten draaien..

    het spul kruipt in elk klein hoekje gaatje puntje waar slijtage is, en het word wel 10 keer zo hard als staal..

    Klinkt ook wel weer als een toverstokje.. maar ik heb het wel eens gebruikt en naarmate de motor langer stationair loopt hoor je hem stiller worden.. goed teken dus ;)

    zoals ik al zei weet ik helaas niet hoe het heet, wil ik donderdag wel even voor geïnteresseerde opzoeken als ik weer op mn werk ben :)

    Login om te reageren
    • desoper zegt

      15 oktober 2012 om 19:22

      @dennisr: ik weet wat voor spul je bedoeld. Wordt door beunhazen ook wel “de pil” genoemd.
      Kun je ook gebruiken bij een lekke radiateur, nadeel van dit spul is alleen dat alle schroef en klemverbindingen muurvast gaan zitten.

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        15 oktober 2012 om 19:25

        @desoper: Totaal ander spul waar ik het over heb.. :)

        Login om te reageren
      • dennisr zegt

        15 oktober 2012 om 19:29

        @desoper: Mooi, heb het gevonden :D

        http://www.toralin.nl/motor-slijtage-herstellen/benzinemotoren-reparatie-revitalizant

        je mag het geloven, je mag het onzin vinden.. ik vind het super spul :D Voor benzine motoren en diesel motoren dus aparte soorten, en ook voor versnellingsbak te krijgen..

        Login om te reageren
        • Emile_Benz zegt

          15 oktober 2012 om 19:46

          @dennisr: ik ken ook een additief dat uit de ruimtevaart komt. Blikje van een liter dat je bij de olie gooit. Zorgt ervoor dat je motor ook bij lage temperaturen gesmeerd wordt en het tikken van klepstoters doet verdwijnen (voornamelijk tbv bovensmering dus). Heb \’t wel eens in de Mercedes (W123 240d) gebruikt. Fijn spul was dat. Weet alleen niet meer hoe het heette.

          Login om te reageren
          • dennisr zegt

            15 oktober 2012 om 19:49

            @Emile_Benz: Altijd jammer dat je de naam van zoiets vergeet.. zal es kijken of ik wat kan vinden, ben persoonlijk wel een fan van zulke middeltjes.. goedkope oplossing voor slijtage’s..

            Login om te reageren
            • Emile_Benz zegt

              15 oktober 2012 om 20:29

              @dennisr: gevonden: http://xeramic.com/

              Login om te reageren
              • dennisr zegt

                15 oktober 2012 om 21:36

                @Emile_Benz: thnx, ik bewaar hem! :)

          • rubend zegt

            15 oktober 2012 om 22:09

            @Emile_Benz: Zo mik ik altijd zo’n reiniger in de oude olie om al het vuil uit de kleine kanalen los te weken (hydraulische klepstoters). Motor draait op nieuwe olie altijd fraaier, maar de reiniger helpt ook goed.

            Login om te reageren
            • lincoln zegt

              15 oktober 2012 om 22:14

              @rubend:

              gewoon wat ATF will do the trick ..

              of als je echt stoer wilt zijn wat rem-olie ..

              Login om te reageren
              • Emile_Benz zegt

                16 oktober 2012 om 08:49

                @lincoln: …of Aceton…

    • mout zegt

      15 oktober 2012 om 20:26

      @dennisr: Heb ik er net in zitten. Heet 5 in 1 Oil Stabilizer. Moet nog een slag om de arm houden, maar het lijkt erop dat het olieverbruik van mijn 2.4 GDI fors is afgenomen. Mooi lopen deed ie al, ook stationair.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        15 oktober 2012 om 20:56

        @mout:

        paardenmiddel ..
        wel het enige middel dat zich ECHT verbeteraar mag noemen ..

        heb er ook goede ervaringen mee ..

        Login om te reageren
        • mout zegt

          15 oktober 2012 om 21:06

          @lincoln: Dan weet jij wellicht: is het na olie verversen weg, of blijft het (net als bijvoorbeeld Slick 50) dan werkzaam?

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            15 oktober 2012 om 21:14

            @mout:

            neefje vond het een jaar of 2 geleden leuk om zo,n potje in de bestek-lade te knallen ..
            tis nu nog steeds niet helemaal uit mijn vaatwasser ..

            dat is mijn ervaring .. en daar moet u het mee doen ..

            Login om te reageren
            • mout zegt

              15 oktober 2012 om 21:28

              @lincoln: lol
              Dan weet je in elk geval zeker dat het blijft werken na het vervangen van de vloeistoffen :-)

              Login om te reageren
              • dennisr zegt

                15 oktober 2012 om 21:39

                @mout: Als het net zulk spul is als ik bedoel blijft het gewoon ”werkzaam” na het verversen van de olie.. het blijft namelijk niet echt in je olie zitten maar vult gewoon de slijtage plekjes op..

              • lincoln zegt

                15 oktober 2012 om 21:53

                @dennisr:

                nope .. dat is het niet .. 5in1 is de meuk der meuk ..

                de moeder aller meuk ..

                de moedermeuker ..

    • MARS zegt

      15 oktober 2012 om 20:54

      @dennisr: bedoel je Slick50 ?

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        15 oktober 2012 om 21:38

        @MARS: Bedoelde ik niet nee, had inmiddels een linkje geplaatst, nogmaals: http://www.toralin.nl/motor-slijtage-herstellen/benzinemotoren-reparatie-revitalizant :)

        Login om te reageren
  10. _Eend_ zegt

    15 oktober 2012 om 19:17

    Mijn uitvoering staat er niet eens tussen.. Mijn 1.7 blokje is volgens dit tooltje een 1.9 met 74kw. (Opel Astra GTC 1.7 CDTi uit 2005.

    Maargoed, ze mogen er van mij best een 1.9 van maken. Maar dan graag wel met wat meer newtonmeters ;)

    Login om te reageren
  11. fant zegt

    15 oktober 2012 om 19:22

    0W-40 in mijn MX-5. Toch al die jaren goed gedaan dus. En in mijn McLaren F1 moet hetzelfde? Perfect, dat scheelt weer geld.

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      15 oktober 2012 om 19:36

      @fant: Sterker nog.. terwijl je McLaren stilstaat kun je gewoon even olie aftappen, en dat dus tijdelijk in je MX-5 gebruiken! :D

      Login om te reageren
      • fant zegt

        15 oktober 2012 om 21:56

        @dennisr: Ja, maar straks vergeet ik het weer terug te gieten… Ik weet niet of een F1 motor er blij van wordt als je hem zonder olie tracht te starten.

        Login om te reageren
  12. HDM zegt

    15 oktober 2012 om 19:27

    Gewoon hetzelfde als Shell’s Lubematch?

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      15 oktober 2012 om 20:05

      @HDM: Ja, maar Shell maakte geen centjes over aan Autoblogger…

      Login om te reageren
  13. norge zegt

    15 oktober 2012 om 19:33

    Olie verversen? Voor dat soort dingen gaat mijn Hyundai 1 keer per jaar naar de dealer.En bijvullen hoeft niet bij deze kwaliteits auto.

    Login om te reageren
    • rijbewijzer zegt

      15 oktober 2012 om 19:43

      @norge:
      U bent loodgieter maar vervangt niet de olie van uw auto?

      Login om te reageren
      • norge zegt

        15 oktober 2012 om 20:52

        @rijbewijzer: Iets met drie jaar gratis service en vijf jaar garantie …

        Login om te reageren
  14. r34gtr zegt

    15 oktober 2012 om 19:36

    Dit is niet echt nieuws, bestaat al langer. http://www.mpmoil.com

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      15 oktober 2012 om 20:16

      @r34gtr:

      geweldig merk ..

      tenminste .. hun producten zijn gewoon o.k. ..
      en ze sponsoren serieus veel evenementen voor zo,n “klein” bedrijf ..

      Login om te reageren
    • CapsLock zegt

      15 oktober 2012 om 23:29

      @r34gtr: Nee, daarom is het ook gepost in ‘Advertorial’.

      Login om te reageren
  15. faalhaas zegt

    15 oktober 2012 om 19:40

    Verdomme zeg, k wist niet wat voor olie in mn landbouwvoertuig moest.
    Dankzij Mobil 1 kan mn maaidorser weer 6 ton kilometers vooruit!

    Login om te reageren
  16. alcantara zegt

    15 oktober 2012 om 19:44

    Ik gooi er altijd Castrol Edge in maar volgens deze tool is dat dus helemaal fout, alleen Mobil stuff schijnt de shit te zijn.

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      15 oktober 2012 om 19:49

      @alcantara: ook hier Castrol. Castrol heeft ook een dergelijke configurator. Mobil sponsort Autoblog deze maand?

      Login om te reageren
    • dennisr zegt

      15 oktober 2012 om 19:51

      @alcantara: Castrol 5W30 is het zelfde als Mobil 5 W30.. xD alleen merkmietjes trappen daar in..

      je weet wel.. die met een ei feun..

      Login om te reageren
  17. michelyman zegt

    15 oktober 2012 om 19:50

    Whoops pas geleden Castrol erin gemikt, moet ik het nu verversen? De inhoud en viscositeit komt overeen. :)

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      15 oktober 2012 om 19:51

      @michelyman: zou ik maar wel doen ja!!

      Castrol.. Idioot!! :P

      Login om te reageren
    • r34gtr zegt

      15 oktober 2012 om 19:54

      @michelyman: nee merk maakt niet zo veel uit, zolang het maar wel een A merk is en geen action olie

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        15 oktober 2012 om 19:57

        @r34gtr: Ah, een kenner..

        Wat ik nou precies het verschil dan tussen A-merk olie.. en die van de Action.. ?

        Login om te reageren
        • r34gtr zegt

          15 oktober 2012 om 20:15

          @dennisr: ja dat is weer ingewikkeld, in goeie olie zitten een soort van capsules (heel klein) en die zorgen dat de olie beter smeert, en beter op zijn plek blijft.

          Login om te reageren
        • Emile_Benz zegt

          15 oktober 2012 om 20:17

          @dennisr: het verschil zit in de toevoegingen. De olie an sich is nagenoeg hetzelfde. Alleen zit er bij de goedkopere olie minder additieven (tbv milieu, brandstof- en olieverbruik, levensduur, etc.) in. Maakt op zich dus niet zoveel uit…behalve de prijs dan. Hooguit dat je wat eerder aan een verversing toe bent.

          Login om te reageren
      • michelyman zegt

        15 oktober 2012 om 20:00

        @r34gtr: Ik was ook niet van plan om te gaan verversen, 2 weken geleden gedaan. Zelf zou ik ook nooit goedkope olie erin gooien. We hebben Castrol op het werk, dus dat gaat er ook gewoon in. Gewoon voor het gevoel dan hè.

        Login om te reageren
        • r34gtr zegt

          15 oktober 2012 om 20:02

          @michelyman: tja sarcasme is moeilijk te zien in text ;)

          Login om te reageren
          • michelyman zegt

            15 oktober 2012 om 20:04

            @r34gtr: True, heb der af en toe ook last van.

            Login om te reageren
  18. dromedaris zegt

    15 oktober 2012 om 19:55

    Ik heb ooit eens gelezen (en zelfs op AB als ik me niet vergis) dat een hoge piet in de autobranche zei dat je nooit ge olie hoeft te verversen, maar enkel bij te vullen?

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      15 oktober 2012 om 20:12

      @dromedaris: *proest* XD

      Login om te reageren
    • mout zegt

      15 oktober 2012 om 20:36

      @dromedaris: Klopt. Het is de man achter http://www.niveauplus.nl/levelplus/producten/6/peilstok_chip/. Centrale stelling: de eerste eigenschap van olie die achteruit gaat is corrosie-weren. Vervang pas als dat minder wordt. En reken dan op 500.000 en meer. Eigenlijk gaat de olie alleen achteruit als je stopt voordat de motor goed warm is, want dan blijft er water en zuurstof in achter.

      Login om te reageren
      • r34gtr zegt

        15 oktober 2012 om 20:42

        @mout: zou er niet naar luisteren, het belangrijkste (naast smering) van olie is dat het de afgesleten deeltjes van het metaal afvoert, en als je dat steeds rondpompt door je motor heen, dan gaat de slijtage heel hard omhoog

        Login om te reageren
        • mout zegt

          15 oktober 2012 om 20:50

          @r34gtr: Klopt. Daar hebben ze iets op gevonden: oliefilter. In plaats van jaarlijks vervangen van olie, ben ik overgegaan op jaarlijks inspecteren van filter. Als dat zou dichtslibben, wordt de olie, mét metaaldeeltjes, er omheen geleid. En ja, dan begint de slijtage pas echt. Als ik vervuiling zou zien (nog niet, overigens) dan zou ik olie en filter vervangen, en na pakweg 5.000 km nogmaals vervangen, om extra zeker te zijn zwevende deeltjes weg te hebben.

          Login om te reageren
          • r34gtr zegt

            15 oktober 2012 om 20:56

            @mout: bij de meeste auto’s kan dit niet zonder dat de olie eruit loopt, en volgensmij als het dicht komt te zitten word de olie er niet langs geleid. dan heb je een probleem. en vervuiling zie je niet, totdat je filter echt zo vol zit dat hij niet meer filtert.

            Login om te reageren
            • mout zegt

              16 oktober 2012 om 20:46

              @r34gtr: Klopt ook. Bij mijn huidige auto heb ik het om die reden maar uitgesteld (vooral omdat ie toch wat olie verbruikt – er gaat jaarlijks ongeveer een hele verversing in helaas). Netter is: carterplug eruit, olie opvangen. Dan filter losdraaien, uit laten lekken. Filter goed bekijken, zo nodig met wattenstaafje of zo. En dan er weer opdraaien, carterplug terug (hoort eigenlijk altijd nieuwe te zijn) en olie terug.

              Login om te reageren
      • mout zegt

        15 oktober 2012 om 20:44

        @mout: 500.000 zit ik naast. Maak er rond de 150.000 van.

        Login om te reageren
    • mout zegt

      15 oktober 2012 om 20:43

      @dromedaris: Het was even zoeken, maar hier de uitzending van Kassa: http://bit.ly/RMpCL5.
      “Henk de Groot, oud-directeur van motoroliefabrikant Castrol Nederland, vecht al jaren een eenzame strijd tegen de oliebranche. Volgens hem worden automobilisten onnodig op kosten gejaagd. “Mits je aan een paar voorwaarden voldoet, hoef je motorolie niet of nauwelijks te verversen, bijvullen volstaat.” “

      Login om te reageren
      • dromedaris zegt

        15 oktober 2012 om 21:01

        @mout: dat was hem dus, thanks for the research ;-)

        Login om te reageren
  19. r34gtr zegt

    15 oktober 2012 om 19:59

    ja dat is weer ingewikkeld, in goeie olie zitten een soort van capsules (heel klein) en die zorgen dat de olie beter smeert, en beter op zijn plek blijft.

    Login om te reageren
  20. dromedaris zegt

    15 oktober 2012 om 19:59

    de*

    Login om te reageren
  21. lincoln zegt

    15 oktober 2012 om 20:12

    altijd Kroon-olie gebruiken ..

    mooie naam ..
    mooie verpakking ..
    eigenlijk alles wat maar mooi kan zijn aan olie ..

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      15 oktober 2012 om 20:18

      @lincoln: en onderdeel van Koninklijke Olie… Ne\’erlandsche glorie dus…

      Login om te reageren
  22. bofkont zegt

    15 oktober 2012 om 21:03

    Ordinaire reclame dit!!
    Bijna elk oliemerk heeft zo’n site waar je kan kijken welke olie je nodig hebt, en dat al jaren!

    Login om te reageren
    • mout zegt

      15 oktober 2012 om 21:39

      @bofkont: Wat zou het trefwoord ‘advertorial’ betekenen?

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        16 oktober 2012 om 19:52

        @mout: niet gezien, dom van me.

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      15 oktober 2012 om 22:08

      @bofkont:

      is toch mooi ..
      @sir_smokalot bij deze ook miljonair ..

      heeft nu eindelijk het recht om zich te mengen in autoblog conversaties ..

      Login om te reageren
  23. Alfarobert zegt

    15 oktober 2012 om 21:03

    Agip racingoil,voor mijn Alfa,kost 15euro per liter.Geen huismerk.Aldi Lidl of Kwantum gebruiken hoor.

    Login om te reageren
  24. JH zegt

    15 oktober 2012 om 21:05

    http://Www.eurol.com

    Beste olie uit Nijverdal!

    Login om te reageren
  25. eelco74 zegt

    15 oktober 2012 om 21:10

    Beetje rare database,

    mijn Alfa 159 2.4 Q-tronic uit 2006, staat er wel in, maar niet op het bouwjaar. Hij bestaat volgens de site pas vanaf 2009. Nou ja, de niet automaat versie geeft hetzelfde advies. 0W40, terwijl het boekje 5W-40 voorschrijft.

    oh en voor diegene die graag lang met dezelfde olie rondrijden :

    http://www.youtube.com/watch?v=KC-SxrsgEwo&feature=related

    Login om te reageren
    • mout zegt

      15 oktober 2012 om 21:34

      @eelco74: Helemaal waar. Maar dit krijg je als de carterventilatie verstopt is. Dichte carterventilatie >> vocht en zuurstof in je olie >> sludgevorming als de anti-corrosie op is.
      De grap is, dat je daar niet gauw last van krijgt, als je vaak olie vervangt. Je zou kunnen zeggen: elke 10.000 km olie vervangen is goed genoeg om je carterventilatie niet te hoeven repareren.
      Als in: bij 1 liter olieverbruik per 3000 km haal je de volgende oliewissel ook zonder reparatie.
      Maar de oorzaak neem je niet weg.

      Login om te reageren
  26. 4991 zegt

    15 oktober 2012 om 21:10

    er bestaat ook http://www.kroon-oil.com/nl/

    Login om te reageren
  27. midasracer zegt

    15 oktober 2012 om 21:36

    Al dat moderne spul is de dood voor mijn Metro blokje. Ik ga nu over op Miller olie, speciaal bedoeld voor blokjes die de versnellingsbak ook in de motorolie hebben hangen.

    Login om te reageren
  28. sjamp zegt

    15 oktober 2012 om 22:07

    Volkswagen Polo GT G40 van 1987: \’t is net Lingo: staat niet op de kaart!

    Login om te reageren
  29. AlexZjuH zegt

    15 oktober 2012 om 22:37

    10w60 volsyntheet van MPM, hatsiekiedee, je moet wat als je 6,5 liter nodig hebt ;) en 10w40 te dun wordt op hoge temp…

    Login om te reageren
  30. speedie zegt

    15 oktober 2012 om 22:54

    De juiste olie en interval vind je in het onderhoudsboekje. Dit naleven is al een eerste stap. Mijn wagen staat winter en zomer buiten en is het belangrijk om in koude periodes de motor gelijdelijk te laten opwarmen alvorens voluit gaan. Met de juiste aandacht (en rijstijl) doen oude motoren het ook goed.
    http://www.autoweek.nl/video/3082/klokje-rond-audi-a6-19-tdi-1996

    Login om te reageren
  31. CapsLock zegt

    15 oktober 2012 om 23:28

    Gewoon voor €5,- een jerrycan van 5 liter motorolie halen bij de Action. Autootje rijdt er al bijna 60.000km probleemloos op. Beetje betalen voor een merkje op dezelfde jerrycan. Ik ben malle Pietje niet :P

    Login om te reageren
    • r34gtr zegt

      15 oktober 2012 om 23:32

      @CapsLock: een echte autoliefhebber dat hoor je zo

      Login om te reageren
      • norge zegt

        16 oktober 2012 om 00:00

        @r34gtr: En toch, ooit eens een test van autobild gelezen waar ze een paar auto’s twee ton lieten rijden op dezelfde olie .Na de test hebben ze het blok uitelkaar gehaald en slijtage gemeten. Wonderbaarlijk genoeg geen extra slijtage gevonden toen…

        Login om te reageren
        • r34gtr zegt

          16 oktober 2012 om 00:10

          @norge: dan zou ik wel eens willen weten tussen welke merken dat ging, voor de rest zou het kunnen. ik weet wel dat in bepaalde motoren je echt naar het merk moet luisteren wat voorgeschreven word. en zoals je zelf ook al zegt wonderbaarlijk genoeg. dus zal je het zelf waarschijnlijk ook niet aanraden

          Login om te reageren
          • norge zegt

            16 oktober 2012 om 00:14

            @r34gtr: Eh nee ;)

            Login om te reageren
      • CapsLock zegt

        4 november 2012 om 18:13

        @r34gtr: Waar denk je dat die olie vandaan komt? Juist, gewoon bij het lokale depot waar ze ook – uit hetzelfde vat – de motorolie voor BP/Shell/ELF e.d. in een jerrycan mikken. Enige verschil dat er is, is het aantal additieven, net als bij de benzine (shell vs witte pomp).
        De kwaliteit van die Action-olie is prima. Kijk voor de grap maar eens wat ze bij de lokale garagist er in doen. Dat is hetzelfde, maar dan zit het in een olievat ipv een jerrycan ;)

        Login om te reageren
    • bofkont zegt

      16 oktober 2012 om 20:01

      @CapsLock: Kan nooit goed zijn dus een dikke -1

      Login om te reageren
  32. swaffelaer zegt

    16 oktober 2012 om 05:47

    Geinig. Toen dit onderwerp vorig jaar voorbij kwam, maar toen nog wel keurig onder het kopje ingezonden mededelingen aka reclame, had het veel minder reacties deze keer.

    Maar toen was het wel net zo’n onvolledige k#tsite als nu. Zelfs de meest gangbare auto’s staan er niet tussen.

    Zullen we straks een topicje maken waarom je moet tanken bij BP? Maar dan wel helemaal onafhankelijk he?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      16 oktober 2012 om 07:39

      Wrijf de slaap eens uit je oogjes en kijk nog eens goed?

      Login om te reageren
      • swaffelaer zegt

        16 oktober 2012 om 11:45

        @sir_smokalot: Oh ja, je hebt gelijk. Het is exact dezelfde advertorial als vorig jaar!

        Nog veel knapper dat je zoveel reacties op een onvolledig stukje marketing weet te krijgen! ;-)

        Login om te reageren
        • swaffelaer zegt

          16 oktober 2012 om 11:46

          @swaffelaer: http://www.autoblog.nl/eerlijk-zeggen-gebruik-jij-de-juiste-motorolie

          Login om te reageren
  33. RoT___ zegt

    16 oktober 2012 om 08:16

    Herhaling van vorig jaar: even het boekje er bij pakken en het daarin opzoeken, staat keurig in vermeld welke olie er in moet. Staat zelfs met enige regelmaat op een sticker onder de motorkap.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North