
Voor het eerst sinds 2010 doet een vat olie minder dan 80 Amerikaanse dollars op de wereldmarkt. Waar eindigt het?
Een dalende olieprijs zorgt doorgaans voor een prima stemming bij de automobilist, want het betekent dat er minder aan de pomp afgerekend moet worden. Gisteren sloot een vat Brent-olie net onder de $80. In zo’n vat gaat 159 liter, dus de afnemers betalen ongeveer twee dollarkwartjes per liter ruwe olie.
Maar waarom daalt mijn literprijs dan niet?
Het probleem is dat je overal dollartekens ziet, maar wij betalen in euro’s. En laat deze euro de laatste maanden nou sterk zijn gedaald ten opzichte van de dollar. Op zijn top kreeg je dit jaar bijna $1,40 voor een euro, nu is dat minder dan $1,25. Oliemaatschappijen zullen hier op wijzen als je ze vraagt waarom anno 13 november de gemiddelde landelijke adviesprijs nog boven de €1,70 ligt (€1,725 om precies te zijn).
Om te bewijzen dat bovenstaande geen Nederlands probleem is: in Zwitserland, waar de munt (CHF) zich ongeveer even sterk verhoudt ten opzichte van de USD, bleef de prijs van een litertje euro95, na een eenmalige daling van enkele centen weken geleden, tot op de dag van vandaag gelijk: 1,68 CHF.
Als reden voor de dalende olieprijs wordt aangevoerd dat Libië de oliekraan nog steeds flink open heeft, en ook de VS gooit flink wat vaten schalie-olie op de markt. Combineer dit met ISIS-dumping en een afgekoelde Chinese (en wereld-)economie, en je bent er. Totdat de prijs ineens op onverklaarbare wijze gaat stijgen, want ook dan zullen er tal van redenen aangevoerd worden waarom dit gebeurt (conflicten in producerende landen doen ’t meestal goed).
OPEC
Over 2 weken, op 27 november, vergadert de OPEC in Wenen. Alle ogen zullen dan gericht zijn op wat de organisatie, die goed is voor iets minder dan de helft van de wereldproductie, zal besluiten.
Foto: BMW M3 aan de pomp, via autojunk.nl





Hier in Hoofddorp zag ik laatst nog €1,56
@ater:
Tja, daarom heeft Smoke het ook over de landelijke adviesprijs..
@ater: En ik gooide in Enschede 2 week geleden mijn tank vol met diesel voor 1,309 euro/l terwijl de adviesprijs boven de 1,40 ligt. Gelukkig maar.
@ater: adviesprijs is wat anders dan de pomp prijs.
@rolov: Ik adviseer mijn klanten ook altijd mij het dubbele uurloon te betalen. Niemand is hier nog ingetrapt helaas.
@ater: ik kwam gisteren ook <€1,60 tegen.. De vorige keer leek een eeuw geleden
@ater: hier in Nijmegen 1,609 bij de goedkoopste Shell. :( en zelf tussen de verschillende Shell pompen verschilt het..
@e1000bmw523i: vorige week €1,584 bij de onbemande Tinq naast de Energieweg (Scheepsvaartweg). Eén van de goedkoopste van Nijmegen momenteel.
@ater: Jaaa, Hoofddorp, ja.
‘En laat deze euro de laatste maanden nou sterk zijn gestegen ten opzichte van de dollar.’
De euro heeft waarde verloren ten opzichte van de dollar!
De Zwitserse frank is pegged to de euro, dus het verschil tussen de prijs in beide landen zal ten allen tijden gelijk bewegen.
@Benz65: Scusi, gedaald inderdaad. En de euro is niet verbonden aan de chf, de SNB heeft alleen 1,20 CHF als ondergrens bepaald nadat er enkele jaren geleden bijna pariteit was ontstaan tussen EUR/CHF.
Zodra de koers onder 1,20 dreigt te gaan grijpt de SNB in. Overigens zjin we daar nu bijna, en de valutamarkten houden hun adem in voor het goud-initiatief van 30 november.
@sir_smokalot: Ja, heb toen nog een hele mep euro’s gekocht voor minder dan 1.10 chf; dat was een leuk maandje.
En Zwitserland doet ook hard z’n best om die Frank iig niet zelf op die 1.20 te moeten houden. Nu hebben ze het plan om een hoop frankies bij te drukken en daar goud van te kopen.
En elke keer dat gezeik de overheid: oneerljke concurrentie; export duurder, minder tourisme: wat een onzin; heb geen hotel gesloten zien worden en Nestle, Novartis, Roche en de hele handel draait nog steeds rete hard hier.
En doe mij maar een een 1 eur = 1 chf; lekker goedkoop inkopen en goedkoop op vakantie!
PS: mooie foto van de m3 uit kirschtorten-kanton; zo te zien op bezoek bij de ring.
Onzin, CHF is gruwelijk overgewaardeerd, dat onderkent ook Thomas Jordan (hoofd SNB). Op de een of andere manier vlucht de internationale valutamarkt en masse in de CHF, en niet in NOK’jes (die juist in waarde dalen)
Een nog hogere koers tov EUR is fnuikend voor grenskantons, want iedereen gaat over de grens kopen, en de aanzuigende werking op Duitsers die voor dumpprijzen in CH willen werken wordt nog groter.
@sir_smokalot: Overgewaardeerd. Ja, natuurlijk. En het heeft de SNB een hoop geld gekost om t naar 1.20 te krijgen. En als men straks niet meer in CHFs vlucht en ze dumpt, dan kan de SNB er een hoop aan verdienen.
Maar het slaat ook nergens op dat alles in Zwi duurder is. Wat echter wel waar is, dat je als Zwitserse belasting betaler minder geld hoeft te besteden aan dure politieke hobbies. Je hoeft ook niet te betalen voor Zuid Europeanen en er is zelfs minder werkloosheid als in Noorwegen (3% tov 3.4%) & zo ongeveer de hele EU. Het gaat gewoon beter in Zwi dan in de EU; en dan krijg je dit.
En ach, die grensstreken. Elke winkeleigenaar die in een grensstreek woont en dingen verkoopt waarvoor mensen zeg 30 minuten willen omrijden, weet toch gewoon dat dat kan gaan gebeuren in de nabije toekomst? Tankstation in NL bijv. En nu zijn we in 2014: nu heb je internet. Nu heb je webshop die hele partijen van iets uit een goedkoop land halen en dat in Zwitserland aanbieden. 1 van de supermarkten hier had een actie door Cola uit Polen (of Tjechie, who cares) te importeren en die te verkopen, goedkoper dan dat Cola Switzerland het aanbiedt.
En wat dan voor die arme in Zwitserland producerende mensen? Neem bijvoorbeeld vlees. Geimporteerde kippenfilet koop je voor 18 chf de kilo, de Zwitserse Bio kippenfilet kost je zo t dubbele. En welke is het vaakst uitverkocht? De Zwitserse BIO kip! Vele Zwitsers kopen alleen Zwitserse dingen.
In 2007 stond de EUR/CHF op 1.65; toen gingen konden de autohandelaren mooi 3 jaar oude auto’s goedkoop uitvoeren: nu voeren ze ze in. En de uitvoer-autobranche werkt ook nog steeds: de keuring is streng in Zwitserland; dus auto’s waar eigenlijk weinig mis mee is, maar waar een dure onnodige reparaties aan gedaan moeten worden, gaan allemaal naar het oost blok.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Klopt, net weer getankt voor €1,709, wel 98 uiteraard, dus wat piepen we nou.
3 jaar geleden betaald ik daar €2,10 voor..
Ik schrok even toen ik zag dat Diesel laatst maar 1,28,4 was aan de pomp.. Net een droom maar dan werkelijkheid dat je niet wakker wordt en denkt gvd
Heeft iemand een linkje naar de benzine wereldhandelsprijs (historisch), waar we het laatst over hadden met die verenigde witte pompen Peut. Misschien is dat een leukere vergelijking met de benzine-adviesprijs. Dan zie je echt hoeveel de grote pompen je naaien.
Die foto van de M3 is van ons :D
We mogen toch blij zijn in de westerse wereld dat die sjeiks maar twee kwartjes willen hebben per liter ipv drie of, doe eens gek, vier.
Ok als het duurder zou zijn zouden ‘we’ misschien naarstiger op zoek gaan naar alternatieven maar of dat nou echt zo’n realistisch dreigement is…?
Volgens mij zouden die OPEC jongens ons een veel grotere poot uit kunnen draaien dan ze doen.
Er wordt onderzoek gedaan naar “sticky prices” in de peutbranche. Ze zeggen niks te vinden, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat prijsverhogingen sneller worden doorgevoerd dan prijsverlagingen als gevolg van fluctuactie (ruwe)olieprijs…
@rijnounsdoor: En wie onderzoekt dat precies dan?
Tijd om een kuub vat te kopen, hoe lang is de brandstof houdbaar?