• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Breek! Benzineprijs evenaart het record

Auteur: RubenPriest, gepost 5 mei 2021 om 08:28 – 63 Reacties

Breek! Benzineprijs evenaart record

Het is niet bepaald het moment om slingers op te hangen of om taart te kopen. Want de benzineprijs staat op het record uit 2012 en is nu geëvenaard.

Gisteren schreven we al hoe dichtbij de recordprijs uit 2012 voor een litertje Euro95 is gekomen. Nou, dat had ik geen twee keer hoeven zeggen. Amper 24 uur later zitten we op het recordniveau van 2012. Gefeliciteerd. Of, eigenlijk moet ik gecondoleerd zeggen. Feitelijk heb je nog mindere kwaliteit ook, want in 2012 was Euro95 nog niet met maximaal 10 procent bio-ethanol gemengd.

De benzineprijs van het record van oktober 2012 stond op 1,895 euro voor een liter Euro95. Vandaag staat de landelijke adviesprijs op hetzelfde niveau, aldus United Consumers. 5 mei 2021, een historische dag. De kans bestaat dat het record zomaar gebroken gaat worden en richting de 1,90 kruipt. Voor Euro98 zie je al veel gekkere prijzen.

Benzineprijs record
Bron: ANWB Tanken

200 euro voor een volle tank

Een tankstation in het Rotterdamse Hillegersberg (zie foto) vraagt vandaag 2,049 euro voor een liter Euro 98. Met een Bugatti Chiron betekent dat meer dan 200 euro (!) afrekenen in het geval van een lege tank. Een vergelijkbaar resultaat haal je bijvoorbeeld met een Mercedes G-klasse. Ook deze auto heeft een enorme tank.

Met een verbruik van 26,1 l/100 km in het geval van de Bugatti tikt dat lekker aan. Ook de minder bedeelden onder ons die misschien een zuipende vijf, zes- of achtcilinder rijden gaan dit voelen met het evenaren van het record voor de benzineprijs.

Als je kijkt naar de afgelopen jaren was 2016 het gouden tijdperk voor ons Hollanders. Toen lag de adviesprijs op gegeven moment onder de 1,50 euro voor een liter Euro95. De jaren daarna schommelde de prijs, maar de laatste maanden is de literprijs voor benzine enorm hard gestegen.

Fotocredit: Via @hakansimsek op Autojunk

Ook interessant!

  • Benzineprijs in Nederland bereikt alweer een record
  • Record: een liter benzine was nog nooit zo duur
  • Handeltje goedkope benzine
    Benzineprijs flirt met het landelijke record uit 2012
  • BREEK: brandstofaccijns al over paar weken omlaag!
    Tankstation Eindhoven laat klanten benzine tanken voor 1,45 euro per liter

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, geld, record, tanken, tankstation

Vorig bericht: « FCA zegt doei en Tesla verliest daarmee een enorme klant
Volgend bericht: Romain Grosjean keert terug in de Formule 1 voor Mercedes »

Lees Interacties

Reacties

  1. koen23 zegt

    5 mei 2021 om 08:34

    Pakken we de fiets maar weer wat vaker voor de korte stukken. Of de motor weer wat vaker, zo’n 15L tank is gevoelsmatig toch een mindere aderlating. Lekker jezelf voor de gek houden als mooi excuus de motor weer te pakken

    Login om te reageren
    • knapzuur zegt

      5 mei 2021 om 09:35

      Terwijl kilometer per liter motoren vaak vrij slecht scoren! (en het verschil praktijk/test nog groter is dan bij veel auto’s)

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        5 mei 2021 om 14:55

        @knapzuur: Dat zie ik toch anders. Ik rij stevig door op de motor en haal alsnog 1 op 19, doe dat maar eens na met de auto. Met heel zuinig doen kan hij 1 op 20 (marginaal verschil dus daarvoor doen we ons best niet) en dat doet hij ook volgens de folder.

        Login om te reageren
        • markz1981 zegt

          5 mei 2021 om 19:04

          @dutchdriftking: eens! Mijn Triumph haalt met gemak de 1:20. Heb zelfs zonder veel moeite de 1:25 gedaan (veel 80 km wegen).
          Ik ken weinig auto’s met gelijke preformance en verbruikscijfers

          Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      5 mei 2021 om 09:38

      @koen23: Ik heb geen last van de hoge brandstofprijzen, ik tank niet in Hilligersberg!

      Login om te reageren
      • widodh zegt

        5 mei 2021 om 09:58

        Ik tank al jaren voor 20 euro! Is er nog nooit duurder op geworden

        Login om te reageren
        • towi1989 zegt

          5 mei 2021 om 10:48

          Ik lach me ’n deuk, die heb ik nog niet eerder gehoord….

          Login om te reageren
        • theblazerunner zegt

          5 mei 2021 om 12:14

          @widodh: Wel een stuk minder

          Login om te reageren
  2. gregorius zegt

    5 mei 2021 om 08:36

    Met dank aan de kartels! Dat mag nog gewoon.
    Op het moment wordt er ongeveer 90% van de olie uit de grond gehaald tov eind 2019 (per-covid). Er wordt rond de 92-95% van de olie ‘gevraagd’ tov 2019.
    Dus ja, de olieproducerende landen hebben het weer goed gedaan: lekker die prijs opdrijven.

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      5 mei 2021 om 09:01

      @gregorius: kartels? Je bedoeld zeker dat kartel in denhaag wat wij een overheid noemen, de enige prijs voor die achterlijk hoge benzinw prijzen in nl zijn die belachelijke belastingen die we hebben…

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      5 mei 2021 om 09:08

      @gregorius: beetje kortzichtig. De prijs van ruwe aardolie bepaalt maar voor een klein deel de prijs aan de pomp. De kosten van raffinage, de verhoudingen tussen vraag en aanbod van de verschillende producten uit die raffinage (behalve benzine o.a. naftaleen, kerosine, diesel, etc.), de valutakoersen, de hoogte van accijnzen, etc. zijn van een veel grotere invloed.

      En ter geruststelling, met een inflatiecorrectie op de prijs is de benzine aan de pomp nog altijd zo’n 20-25% goedkoper dan in 2012.

      Login om te reageren
      • ronaldotour zegt

        5 mei 2021 om 10:16

        @RRRobert: klopt helemaal, de inflatie wordt vergeten blijkbaar

        Login om te reageren
  3. Gulli zegt

    5 mei 2021 om 08:40

    De wet van vraag en aanbod geldt niet aan de pomp blijkbaar

    Login om te reageren
  4. krisp zegt

    5 mei 2021 om 08:44

    Succes bij de pomp jongens, mijn EV ‘tankt’ voor €0,11 per kWh, dat is omgerekend nog geen euro per liter (als je de dichtheid van benzine neemt). Daar rijdt hij ruim 7km ver mee, ongeveer 1:70.

    Ik rijd dus voor de helft van het geld en 3-6x zo zuinig. En maar roepen dan ICE’s superieur zijn…

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      5 mei 2021 om 09:02

      @krisp: ik betaal met liefde de brandstof prijs om niet in een duracell te hoeven rijden… kwa gevoel en beleving is de ice toch echt altijd superieur

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        5 mei 2021 om 09:40

        @petroldrinker: leg dat even uit aan de gemiddelde truttenschudder met 3 cilinder. Als we het over 90% van de auto’s hebben is elektrisch vele malen beter en hoef je je niet zo te laten naaien door de OPEC en vriendjes.

        Login om te reageren
        • petroldrinker zegt

          5 mei 2021 om 10:00

          @fanboy: je bedoeld laten naaien door de overheid, vd prijs van een liter is meer dan een euro belastingen, wie naait ons dan? Echt niet opec maar die achterlijken in denhaag….

          Login om te reageren
        • screamer zegt

          5 mei 2021 om 10:40

          Hey, mijn Smart Roadster heeft maar 3 cylinders, maar ik heb er niet minder plezier om hoor ;)

          Afhankelijk van mijn rijgedrag haal ik 400 of 600km op een tank van maar 25liter, dus de prijzen per liter 98 moeten wel verdubbelen voordat ik minder ga rijden.

          Login om te reageren
      • edward330d zegt

        5 mei 2021 om 10:00

        @petroldrinker: maak je niet druk… Dit zijn van die gepamperde lease rijders die voor 150€ bijtelling in de maand in een zakelijke auto rijden. En een paar zwaar gesubsidieerde zonnepanelen op het dak hebben liggen. Dan is het makkelijk duiden. Als ze het allemaal zelf moesten betalen reden ze ook een in golfje en stonden te knarsetanden bij de pomp.

        Login om te reageren
        • barendbotje zegt

          5 mei 2021 om 10:40

          Ik heb tzt een lease aanbod van een model s afgeslagen omdat ik liever mijn eigen RS5 bleef rijden. Beste keuze ooit geweest 😉

          Login om te reageren
        • fanboy zegt

          5 mei 2021 om 10:50

          @edward330d: haha zonnepanelen worden niet meer gesubsidieerd maar leveren wel de stroom voor mijn zelf gekochte EV

          Login om te reageren
          • theblazerunner zegt

            5 mei 2021 om 12:19

            @fanboy: En die 4000 euro subsidie heb je zeker ook afgeslagen, omdat je die EV zo nobel en iedere cent waard vindt?

            Login om te reageren
            • fanboy zegt

              5 mei 2021 om 12:44

              @theblazerunner: haha inderdaad, het was een gebruikte dus het gaat om 2000 euro. En ik ga ook niet vrijwillig wegenbelasting betalen als het niet hoeft.
              Aan de andere kant, ik geef weer wat geld uit aan accusystemen en direct op zonne-energie rijden dat ik ook niet terug ga verdienen maar gewoon mooi vind.

              Login om te reageren
        • maotje zegt

          5 mei 2021 om 18:51

          @edward330d: ook als je zelf betaald kun je tegenwoordig gewoon leasen hoor. Dat hoeft tegenwoordig echt niet meer vanuit de werkgever te gebeuren. Maar dat is ondertussen al een jr of 10 hoor dus volgens mij loop je een beetje achter.

          Login om te reageren
          • edward330d zegt

            5 mei 2021 om 20:59

            @maotje: ga er maar vanuit dat dit verhaal redelijk actueel is. 95 procent van de EV rijders zijn zakelijke lease rijders en als ik die mogelijkheid had deed ik het ook, de meeste private lease auto’s waar jij op zinspeelt zijn kleinere stads auto’s.

            Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      5 mei 2021 om 09:36

      @krisp, ja precies ik ken het, om goedkoop kilometers te vreten moet je een EV hebben. Op de koop toe ook geen wegenbelasting…..
      Zo was mijn voordeligste auto een model-s, 3 jaar mee gereden, die auto verdiende letterlijk geld voor me, zelfs met 19ct de km.

      Login om te reageren
    • Friez zegt

      5 mei 2021 om 09:59

      @krisp: onze lease-stofzuiger (lees: EV) staat sinds maandag bij de garage… hij laadt niet meer op. De auto is pas 4 maanden oud.

      Dan merk je toch, dat een ICE zo gek nog niet is. Ik zou privé nog niet willen overstappen naar een EV. Dan gooi ik nog liever 1,90 euro per liter in de tank, met de zekerheid dat ik ergens kom.

      Login om te reageren
    • widodh zegt

      5 mei 2021 om 10:00

      Ik vind twee dingen in je verhaal apart:

      – 11 cent per kWh? Hoe krijg je dat voor elkaar?
      – 7km op een kWh van wall-to-wheel? Dat is wel echt heel knap

      Ik rijd een Model S (2013 en 2018) en daarvoor betaal ik thuis zo’n 20 cent per kWh en realistisch rijd ik wall-to-wheel daar 4km op 1kWh.

      Die twee getallen liggen zo wel erg ver weg van jouw getallen.

      Login om te reageren
      • krisp zegt

        5 mei 2021 om 11:51

        Die 11 cent is gebaseerd op de teruglever-vergoeding die ik krijg van mijn energieboer. Ik wek meer op dan ik verbruik. De kostprijs van die stroom is 6ct, maar als ik er elders meer voor krijg, reken ik met dat getal.

        Ik rijd een Ioniq, die inderdaad gemiddeld 13kWh/100km haalt, in feite zelfs iets lager. Conversieverlies wall-to-tank vind ik lastig in te schatten, maar daarmee zou het iets ongunstiger kunnen liggen.

        Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    5 mei 2021 om 08:50

    Vanmorgen bijna 100 euro in de Passat, dat wat toch best pijnlijk. TOV een jaar geleden scheelt het bijna 30 euro op een tank….

    Login om te reageren
    • db86 zegt

      5 mei 2021 om 12:50

      @dutchdriftking: aiiiii, een al te bekend verhaal, voor meer dan 100 euro aan euro98 erin vandeweek, pijnlijk voor de portemonnee, fijn voor de passat

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        5 mei 2021 om 14:57

        @db86: Euro98 krijgt de BMW maar de Passat moet het maar met E10 doen. Er kan 62 liter in en hij was aardig leeg, vandaar dat er bijna 100 euro in ging.

        Login om te reageren
  6. flatsix010 zegt

    5 mei 2021 om 09:03

    Bij dit tankstation komen ook vrijwel alleen typetjes die ook gezien willen worden dat ze daar tanken heb ik het idee…Erg stoer natuurlijk.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      5 mei 2021 om 10:02

      Dat. Plus een klein aantal mensen, dat niet zelfstandig een tankpistool wil/kan vasthouden, het is de enige bediende pomp in de wijdere omgeving.

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        5 mei 2021 om 10:43

        met de prijzen in nl mag er bij elke pomp wel een ambtenaar staan om het te doen voor je met de belasting die we betalen, in andere landen staan ze je ook voor je te tanken ondanks dat de prijs 15 cent de liter is ofzo….

        Login om te reageren
      • mlo zegt

        5 mei 2021 om 22:33

        @amghans: Argos aan de Wilgenlaan in Berkel en Rodenrijs doen ze dat ook. Ideaal!

        Login om te reageren
  7. Charles Taycan 4S zegt

    5 mei 2021 om 09:21

    Voorheen tankte ik de 911 met 98 hier in FR vol voor €100,- ongeveer, nu laad ik de Taycan thuis voor €0,133 per kW voor €11,- helemaal vol…. terwijl ik slaap…. heerlijk! Vive la France!😉👍☀️

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      5 mei 2021 om 09:36

      @Charles Taycan 4S: rijd je wel met allemaal idioten om je heen daar, moet je maar willen..

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        5 mei 2021 om 09:44

        @ghost, integendeel, sinds het puntenrijbewijs…😜

        Login om te reageren
    • z4coupe30si zegt

      5 mei 2021 om 10:14

      @Charles Taycan 4S:

      Ja en dan woon je in Frankrijk… succes daar.

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        5 mei 2021 om 13:07

        @z4coupe, merci! Ja super hoor!👌😉

        Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      5 mei 2021 om 10:44

      Tja of je daar nou vrolijk van word…

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        5 mei 2021 om 13:10

        @petroldrinker, ja ik iig wel! Jij ook?😉

        Login om te reageren
  8. Hubert zegt

    5 mei 2021 om 09:25

    Hier 70 liter getankt van het dure E5 spul.
    Kwam boven de 135 euro.
    Toch maar beetje rustig aan met het gaspedaal.

    Login om te reageren
  9. allesmetturbo zegt

    5 mei 2021 om 09:38

    Gelukkig gaat er maar €0,90 ofzo naar de staat..

    Diesel tanken in duitsland loont ook al minder sinds januari.

    Allemaal jammer.

    Achja, hobby mag geld kosten dus gooien we ‘m toch het liefst weer vol met een lekker sapje..

    Login om te reageren
  10. fanboy zegt

    5 mei 2021 om 09:43

    Iedereen laat zich lekker een oor aan naaien door OPEC, de overheid en de Shells van deze wereld. De vraag is gedaald maar de prijs gaat omhoog, heel logisch.

    Bij ons zijn de meeste kilometers elektrisch, heb je daar allemaal veel minder last van.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      5 mei 2021 om 10:07

      @fanboy : Kijkend naar het aandeel van de belastingen in de brandstofprijs is de hoge benzineprijs voornamelijk te ‘danken’ aan onze onvolprezen overheid. Toch ben ik nog niet zover, dat ik omwille van de kosten een auto voor een vervoermiddel wil verwisselen – dat wordt pas iets voor einde dit decennium.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      5 mei 2021 om 10:09

      Geniet er nog maar van nu het kan, want hoe meer mensen over stappen naar elektrisch rijden hoe duurder dat gaat worden.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        5 mei 2021 om 16:41

        @berlinetta: prima, maar de auto heb ik al en de energie probeer ik zelf zoveel mogelijk op te wekken wat erg scheelt. Niet jaar rond natuurlijk.

        Login om te reageren
  11. baf07 zegt

    5 mei 2021 om 09:57

    Eerst diesel in de ban gooien en dan de benzineprijs omhoog, voila de overheid heeft het begrotingstekort wat kleiner gemaakt

    Login om te reageren
  12. MetalLaires zegt

    5 mei 2021 om 10:20

    Leuk man, mijn Grand Espace IV met 2.0T… lekker 1 op 8 rijden met een tank van 80 liter.
    Nixz mis mee, vergeleken met een vrachtwagen.

    Login om te reageren
  13. Hubert zegt

    5 mei 2021 om 10:53

    Leuke is dat de overheid alle inkomsten toch nodig heeft. Dus als iedereen electrisch gaat rijden, zal dat straks onbetaalbaar worden.

    Login om te reageren
  14. RiKe zegt

    5 mei 2021 om 11:25

    De prijs per vat is nog ver verwijderd van de hoge bedragen die we in de afgelopen 2 jaar voorbij hebben zien komen, en ook de tankers lagen voor de kust omdat ze niet konden lossen want de voorraad was vol. Het is gewoon een heel vies spelletje wat ze in Den Haag spelen en wij zijn gewoon de klos en worden MEGA opgelicht. Daar moet toch iets tegen te doen zijn?

    Login om te reageren
    • slickrick zegt

      5 mei 2021 om 22:23

      @rike: wen er maar aan, de olie voorraden zijn sterk aan het dalen , zodra het vliegverkeer weer op gang komt gaat de prijs nog een stuk omhoog.

      Login om te reageren
  15. hansjeb zegt

    5 mei 2021 om 11:42

    In 2012, tijdens het vorige record, was de olieprijs usd106. Nu is ie usd 66. Moet je eens opletten wat er met de benzineprijs gebeurt als de literprijs weer naar usd 106 zou gaan. Maak je borst maar nat!

    Login om te reageren
  16. frederikvc zegt

    5 mei 2021 om 11:59

    mijn cng aan 5€/100 km lig ik daar niet wakker van

    Login om te reageren
  17. brera22 zegt

    5 mei 2021 om 12:29

    Er is maar 1 die de boel naait en dat is niet de Opec of de olie maatschappij maar dat is de overheid…
    Die pakken inmiddels meer dan 1 euro netto van elke liter….

    Dus we worden gewoon vd gek gehouden ,maar geloof me maar de BEV zijn over een paar jr ook aan de beurt met MRB en die zal niet mals zijn denk ik…
    Dus ik blijf lekker doorrijden met mijn snelle ICE

    Login om te reageren
  18. MarcoM zegt

    5 mei 2021 om 12:55

    Hebben jullie het niet gehoord, Mark en zijn volgers hebben grotere harken gekregen, we gaan vanaf nu meer rijden is gebleken, dus maken we de brandstof duurder. Voor degene welke het nog niet hebben gemerkt, gas in huis daarvan is 1 januari ook de belasting verhoogd, dat merk je natuurlijk niet omdat je toch een vast bedrag per maand betaald. Strekking van dit verhaal, meer binnenharken maar ook “ ga EV rijden en ga van het gas af thuis”. Conclusie, meer EV verkoop, meer zonnepanelen en warmtepomp plus isoleren levert de schatkist nog meer op.

    Login om te reageren
  19. brera22 zegt

    5 mei 2021 om 13:22

    Marcomanta…

    Ze dringen je de BEV gewoon op en als de meeste mensen BEV gaan rijden gaan ze de MRB invoeren vd stofzuigers en die zal niet ,als zijn…
    Geloof mij nou maar,Rutte of wie dan ook van elle partij moet geld in het laadje brengen..

    Login om te reageren
  20. crashingduke zegt

    5 mei 2021 om 14:20

    Ik heb sinds 1990 niet zo weinig uitgegeven aan benzine als de afgelopen 14 maanden.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      5 mei 2021 om 17:15

      @crashingduke: Bevalt je pensionering een beetje ? 🙂

      Login om te reageren
  21. flyerbunch zegt

    5 mei 2021 om 14:27

    Deze zomer gaan de prijzen nog meer stijgen volgens internationale media.. EV is the future?🤔

    Login om te reageren
    • rumour zegt

      5 mei 2021 om 17:11

      In Dld testen ze Nederlanders gratis bij tankstation sneltest straat. Na kwartier mag je tanken of doorrijden naar bakker, slager of supermarkt etc. De (negatieve) test is minimaal 48 uren geldig.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North