• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Onboard bij mogelijk ’s werelds bruutste Audi

Auteur: Alwood, gepost 10 augustus 2011 om 22:58 – 57 Reacties

Audi sneller dan een Koenigsegg


Een replica van de machine die ooit Pikes Peak bedwong. Meer dan 1000pk uit een bescheiden vijfcilinder en vederlicht.

In de video krijg je een heel klein beetje van de beleving mee. Het brommen, sissen en piepen van de auto. Het snelheidsgevoel door een lens die net genoeg van de omgeving mee filmt. En als je van het gas gaat komt er van alles uit de koelgaten spuiten.

Bruut, breed en sneller dan een ‘souped up’ Subaru Impreza. Zo zie je hem in het tweede filmpje steeds rap uit beeld verdwijnen. Tsja, al is de viercilinder nog zo snel, Audi’s vijfpitter pakt hem wel. Een fotoserie van de auto staat op Speedhunters.com.

Met dank aan Norge voor de tip.

Ook interessant!

  • Audi dealerschap onder water
  • Gespot: de bruutste Audi RS6 die er is
  • Audi A7 L
    Audi A7 L wordt prachtige, gestrekte sedan
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, pikes-peak, Racing, rally, replica, s1, Video

Vorig bericht: « Ferrari 458 in z’n achteruit vs Dodge Viper [video]
Volgend bericht: Taxichauffeur worden kan iedere idioot [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. easygoingmartin zegt

    10 augustus 2011 om 23:01

    Nieiwe diemensie aan snelheid?

    Login om te reageren
  2. maxx1 zegt

    10 augustus 2011 om 23:02

    wow die a3 gaat ook zwaar hard!

    Login om te reageren
  3. stihl zegt

    10 augustus 2011 om 23:09

    bizar veel sneller dan de andere auto’s op het circuit

    Login om te reageren
  4. walter zegt

    10 augustus 2011 om 23:21

    Aan het einde van het eerste filmpje laat men nog oppvarmingsrunde zien. Hier laat hij een Koenigsegg staan als een Polo Bluemotion, ca 12min50.

    Login om te reageren
    • aallex zegt

      11 augustus 2011 om 02:10

      @walter: die koenisegg laat hem alle hoeken van het circuit zien als hij ervoor ging

      Login om te reageren
      • rechercheur zegt

        11 augustus 2011 om 08:01

        @aallex:

        Da’s jammer dat hij dat niet doet dan, waarschijnlijk een 60+ kerel achter het stuur ….

        Login om te reageren
        • desoper zegt

          11 augustus 2011 om 13:40

          @rechercheur: Of een mannetje met sjaaltje die vervolgens trots thuis verteld dat hij makkelijk had kunnen winnen. Zulke mensen zijn een dergelijke auto niet waardig.

          Login om te reageren
          • aallex zegt

            11 augustus 2011 om 13:51

            @desoper: inderdaad die CCGT’s zijn er al niet zoveel, jammer dat deze niet gebruikt wordt zoals het hoort

            Login om te reageren
            • Cantago zegt

              12 augustus 2011 om 01:41

              @aallex: Helemaal mee eens! Het ziet er niet naar uit dat die Koenigsegg zijn gaspedaal zo ver mogelijk van de bestuurder af heeft zitten. Erg jammer!

              Login om te reageren
  5. janklaassen zegt

    10 augustus 2011 om 23:30

    En dan zeggen dat Audi geen historie/legendarische modellen heeft. Geweldig filmpje, Audi, 5-cil, turbo, echt heel goed.

    Login om te reageren
    • amateur zegt

      11 augustus 2011 om 01:01

      @philipzuidijk: Ok eentje dan, maar meer ook niet.

      Login om te reageren
      • rikkon zegt

        11 augustus 2011 om 11:11

        @amateur: 3, deze, de 90 GTO IMSA en de V8 DTM

        Login om te reageren
    • robbie zegt

      11 augustus 2011 om 04:05

      @philipzuidijk: 20 jaar is tegenwoordig al historie??

      Login om te reageren
      • Ruben00 zegt

        11 augustus 2011 om 11:38

        @robbie: Ja, Alles dat niet in de toekomst ligt is historie, dus de A6 is dat ook.

        Login om te reageren
  6. rechercheur zegt

    10 augustus 2011 om 23:32

    Geniaal, zo’n jaren ’80 Audi vijfcilindertje wat gewoon alles stront voor de ogen rijdt ….

    Login om te reageren
    • Prutsor zegt

      11 augustus 2011 om 14:26

      @rechercheur:

      Geen wonder dat die andere zo langzaam rijden. Als die allemaal stront voor de ogen krijgen. Ik dacht dat er boetes op wildpoepen stonden?

      Login om te reageren
  7. janklaassen zegt

    10 augustus 2011 om 23:32

    Blaast alles en iedereen voorbij, serieus. Wat een machine.

    Login om te reageren
  8. x3ro zegt

    10 augustus 2011 om 23:35

    Het 1e filmpje zijn een aantal van de wagens die in de extreme klasse rijden bij het Gatebil event in Noorwegen.

    De audi quattro is de KRB quattro met circa 1061pk, de A3 is van TS-Racing en heeft om en nabij de 910pk.

    Op Speedhunters staat over beide auto’s een artikel.

    Voor mensen die techniek interessant vinden, een stukje over de specale turbo setup van de Quattro:

    Interestingly, the car is running an oil-less Comp Turbo turbocharger. Instead of using engine oil to lube the internals of the turbo, the Comp Turbo units use very high grade bearings with high temperature grease to keep the turbine spinning. The advantages of this are a faster spooling turbo and the ability to mount the turbocharger where ever you want. Even for a mechanicalphobe like myself, it makes for some interesting reading.

    Login om te reageren
  9. dennisr zegt

    10 augustus 2011 om 23:41

    wow, die A3 gaat ook rap! maar volgens mij is die S1 wel een beetje een andere klasse als de rest of niet ? :P
    En ik kan me hast niet voorstellen dat die koenigsegg op volle snelheid ging (einde eerste filmpje)..

    Login om te reageren
  10. alcantara zegt

    10 augustus 2011 om 23:42

    Ik wist niet eens dat de A1 een S-versie had.

    Login om te reageren
    • exotic zegt

      10 augustus 2011 om 23:56

      @alcantara:
      Agg rot toch een eind op jo!

      Als je bij zo een artikel ook van die afgekraakte Audi comments gaat plaatsen ben je gewoon zielig bezig.
      Hier moet je gewoon respect voor hebben!

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        11 augustus 2011 om 00:31

        @exotic:

        Niks moet.

        Login om te reageren
      • rijgewoonbmw zegt

        11 augustus 2011 om 01:14

        blijft een audi.. gewoon niks! ook geen premium dus!

        Login om te reageren
  11. rechercheur zegt

    10 augustus 2011 om 23:48

    Login om te reageren
    • x3ro zegt

      10 augustus 2011 om 23:53

      @rechercheur: Precies, dat is ‘m

      En dit is de A3
      )

      Login om te reageren
      • rechercheur zegt

        11 augustus 2011 om 00:02

        @x3ro:

        En dit is die Hyundai …

        geintje ….. :-)

        Login om te reageren
      • maxx1 zegt

        11 augustus 2011 om 14:50

        @x3ro: ik heb respect voor die a3! 910 pk :O

        Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      11 augustus 2011 om 20:32

      @rechercheur:

      En dit is de Pikes Peak.
      Beste replica dan…

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        11 augustus 2011 om 20:33

        @carmasterr:

        Login om te reageren
  12. karaya zegt

    10 augustus 2011 om 23:56

    kijk, dit is nou premium!

    Login om te reageren
  13. lastbiltekniker zegt

    10 augustus 2011 om 23:57

    Een paar jaar geleden die mannen van KRB iedereen de oren zien wassen op Mantorp. Echt hele brutte Audi!

    Login om te reageren
  14. Benjamin1 zegt

    10 augustus 2011 om 23:59

    Mijn buurman rijdt een grijze Golf 2.0 TDI. Is er interesse in een bruut onboard filmpje van deze auto? Laat het even weten!

    Login om te reageren
    • mightymike zegt

      11 augustus 2011 om 00:11

      @Benjamin1: anders zeg je gewoon niks sloeber

      Login om te reageren
    • alcantara zegt

      11 augustus 2011 om 00:22

      @Benjamin1: Maak me gek! Jouw grande Punto vs de TDI van je buur, waar blijft het filmpje?

      Login om te reageren
  15. Osca zegt

    11 augustus 2011 om 00:10

    wow rij je in je BMW zie je dat in je spiegel :b

    Login om te reageren
  16. rechercheur zegt

    11 augustus 2011 om 00:13

    Dit is ook wel redelijk bruut. Een straatlegale Audi Coupe S2, in de basis hetzelfde vijfcilinder blokje …..

    http://www.youtube.com/watch?v=Hxx__mhqM14

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      11 augustus 2011 om 00:34

      @rechercheur: Ik kan deze lelijke tellerbak niet bruut noemen, is dit premium…?

      Login om te reageren
      • rechercheur zegt

        11 augustus 2011 om 08:09

        @alcantara:

        Ik gebruik het woord premium nooit, dat zijn meestal de jaloerse typetjes die dergelijke kreten gebruiken, uit afgunst.

        Dit S2’tje gaat gewoon loeihard en rijdt verder alles stront voor de ogen, premium of niet. Denk niet dat de eigenaar / bestuurder erg geïnteresseerd is in een mooie afwerking of zachte materialen ….

        Login om te reageren
        • alcantara zegt

          11 augustus 2011 om 08:43

          @rechercheur: hij is in ieder geval creatief bezig geweest door een andere tellerschaal te monteren, 100-200 in 7 seconden dat zijn Veyron-waardes hoor.

          Login om te reageren
          • rechercheur zegt

            11 augustus 2011 om 11:02

            @alcantara:

            Jaja, gewoon standaard teller uit de 1991′ Coupe S2, dus niet kletsen en beter je huiswerk doen ….

            Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        11 augustus 2011 om 20:34

        @alcantara:

        Want hoe hard je gaat hangt natuurlijk af van de afwerking van je tellerbak!

        Login om te reageren
    • laurensl zegt

      11 augustus 2011 om 01:13

      @rechercheur: Dat gaat vlot.

      Login om te reageren
      • rechercheur zegt

        11 augustus 2011 om 12:08

        @laurensl:

        Ruim 800pk uit een 2.2ltr vijfcilindertje ….

        Login om te reageren
  17. carmasterr zegt

    11 augustus 2011 om 00:30

    Dit is geen Pikes Peak replica maar gewoon een zelfbouw.
    Een extreem vette zelfbouw, dat wel.

    Login om te reageren
  18. lukeduke zegt

    11 augustus 2011 om 00:44

    Al twee keer naar Rudkogen Noorwegen geweest!!! Dat is echt niet te vergelijken met alle stickertuning in Nederland! Gemiddeld rijden ze daar met dik 600pk met uitschieters naar 1200pk (VSmotor)…. Van cosworth’s, m3/5, Quattro ‘s, Volvo’s tot Jappen en exotische miljoenen bakken. Zeker de moeite waar om een lekker weekend heen te gaan

    Login om te reageren
  19. rijgewoonbmw zegt

    11 augustus 2011 om 01:20

    in de bochten is ie niks!

    Login om te reageren
    • michielh zegt

      11 augustus 2011 om 12:21

      @rijgewoonbmw: Nee, Pikes Peak stond ook bekend om z’n rechte stukken ;-)

      Login om te reageren
  20. norge zegt

    11 augustus 2011 om 06:36

    Goh en dat allemaal in Noorwegen ;)

    Login om te reageren
  21. bozewolf zegt

    11 augustus 2011 om 11:22

    Coole shit, maar deed Audi nou met zo’n type auto mee met Pikes Peak of hebben deze heren zelf beetje creatief lopen doen?

    Login om te reageren
    • rechercheur zegt

      11 augustus 2011 om 12:26

      @bozewolf:

      De Pikes Peak Audi was iets minder extreem, de Audi in bovenstaand youtube filmpje is een replica van iets wat veel weg heeft van de Pikes Peak versie …

      Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        11 augustus 2011 om 12:36

        @rechercheur: Yeah heb ff gegoogled, in 1985 won Mouton Pikes Peak met een S1, in 1987 deed Rörhl hetzelfde. Zullen misschien wat extra aero-onderdelen hebben gehad, maar voor de rest waren het “gewone” S1’s (alsof die wagen ooit gewoon genoemd kan worden :D).

        Niet dat je met 550/600pk op 1000kg moeite had met vooruit komen :) Maar deze jongens zijn er dus nog eens extra overheen gegaan. Ze rijden sinds jaar en dag ook met zulke vermogens rond op PP.

        Overigens kwam ik dit nog tegen op wiki:

        “However, the turbocharger utilised a recirculating air system, with the aim of keeping the turbo spinning at high rpm, when the driver closed the throttle, either to back off during cornering, or on gearshifts. This allowed the engine to resume full power immediately after the resumption of full throttle, reducing turbo lag.”

        Lijkt me een slim doordacht systeempje, maar waarom is het nooit een succes geworden? Het anti-lag systeem dat jaren gebruikt is (en misschien nog steeds?) was toch een stuk lomper dan dit. Daar werd wat extra peut de motor ingespoten bij gasdicht, die peut ploft natuurlijk meteen in contact met de hete cylinderwanden, het vlammetje zoeft de motor en het uitlaatcircuit door en houdt de turbo op stoom. Dat is dus t constante gebrabbel en geplof wat je die rallywagens hoort doen. Het werkt prima, maar het is een tikkeltje unsophisticated en een lang leven is je turbo niet beschoren.

        Maar heeft iemand een idee waarom dat Audi systeem nooit is aangeslagen? Klinkt wat beschaafder dan ALS.

        Login om te reageren
  22. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    11 augustus 2011 om 14:16

    Saab heeft ook die Pikes Pek een keer gewonnen. In dit apparaat met 850pk:

    Blijkbaar zijn alllllll die vleugels nodig!
    ;)

    Login om te reageren
  23. baasbas zegt

    11 augustus 2011 om 14:28

    Enorme vleugels zijn vast nodig omdat op de top de lucht heel veel ijler is… Daarom overigens ook zo absurd veel vermogen. Op de top zal het een stuk minder zijn?

    Login om te reageren
  24. love4sportcars zegt

    11 augustus 2011 om 15:05

    shiiiit, die audi raast gewoon iedereen van de baan..
    Respect!

    Login om te reageren
  25. ascari15 zegt

    11 augustus 2011 om 15:15

    WTF is dat voor spoiler?????

    Login om te reageren
  26. carmasterr zegt

    11 augustus 2011 om 20:37

    Zie ik daar een Koenigsegg CCGT? As in de GT1 versie van de CCX?. Rijke stinkerds daar.

    OT: Hij klinkt als een Subaru boxer…waar is het bekende 5pitter gehuil gebleven?

    Login om te reageren
  27. booije zegt

    12 augustus 2011 om 12:33

    Ben vorig jaar nog op rudkogen geweest in Noorwegen, waar ik zowel de s1 als die a3 heb zien rijden. Super brute wagens, en een geluid dat daar uit komt, geweldig! Heb nog wel een paar mooie foto’s, kan ze hier alleen niet plaatsen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North