• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari 250 LM is een exclusief veilingstuk

Auteur: bart_m, gepost 27 juni 2014 om 17:05 – 26 Reacties

Afbeelding Ferrari 250 LM is een exclusief veilingstukAfbeelding Ferrari 250 LM is een exclusief veilingstukAfbeelding Ferrari 250 LM is een exclusief veilingstukAfbeelding Ferrari 250 LM is een exclusief veilingstukAfbeelding Ferrari 250 LM is een exclusief veilingstukAfbeelding Ferrari 250 LM is een exclusief veilingstukAfbeelding Ferrari 250 LM is een exclusief veilingstukAfbeelding Ferrari 250 LM is een exclusief veilingstuk

Onder de hamer: Ferrari 250 LM
Misschien niet zo kostbaar als een 250 GTO, maar zeker zo zeldzaam.

De 250 LM is niet de meest bekende Ferrari uit de 250-serie. Die eer gaat naar de 250 GTO, maar toch hebben we hier te maken met een zeer exclusief veilingstuk: slechts 32 exemplaren zagen in de jaren 60 het levenslicht.

Dit exemplaar draagt chassisnummer 6045 en rolde als 19e auto van de band. In 1964 werd de bolide in Reno, Nevada aangeschaft door een zekere William Harrah. De 250 LM heeft haar 320 pk sterke V12 direct achter de voorstoelen zitten, samen met het aerodynamische ontwerp was de Ferrari een succes en won de auto de 24 uur van Le Mans in 1968. Recent nog werd deze 250 LM gerestaureerd door Ferrari.

Wie interesse in de klassieker heeft, mag rekenen op een royaal bedrag met minimaal zeven cijfers. Dit exemplaar zal de 10 miljoen euro-grens die een eerdere 250 LM-veiling opleverde, waarschijnlijk niet bereiken. Maar wie interesse in de klassieker heeft, mag toch rekenen op een hoog bedrag.

De auto gaat in augustus onder de hamer bij veilinghuis RM Auctions.

Ook interessant!

  • Video: oude muzikanten rijden in Ferrari 250 GTO
  • Rijtest Ferrari 250 GTO
    Video: Een rondje met een Ferrari 250 GTO
  • GTO Engineering Squalo is de nieuwe Ferrari 250 SWB
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

250, Ferrari, Klassiekers, le-mans, veiling

Vorig bericht: « Huwelijksaanzoek in stijl met 44 Mazda’s en een drone
Volgend bericht: Video: vrachtwagen (2000 pk) vs BMW M5 (F10), wie wint? »

Lees Interacties

Reacties

  1. tupperware zegt

    27 juni 2014 om 17:11

    Deze mag van mij letterlijk onder de hamer, nooit een mooie auto gevonden.
    Eigenlijk ook een auto die Enzo niet wilde, die zij altijd dat de paarden voor de wagen hoorde.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      27 juni 2014 om 17:31

      @tupperware:
      jazeker dat is zo.
      Maar ook de oude Enzo moest wel om en mee met de tijd.
      En dat deze Le Mans heeft gewonnen, zegt al genoeg.
      Deze is geïnspireerd op de Coopers die al met middenmotor raceten en gewoon het meeste de snot voor de ogen reden.
      En Enzo was best wel verstandig, niet echt mooi idd, maar wel ‘functioneel naakt’

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        27 juni 2014 om 18:12

        @desjonnies:
        Allemaal waar, ooit heel lang geleden stond er een artikel over in de Autovisie (wijlen Nico de Jong) was er nog hoofdredacteur.
        Technisch was er weinig mis mee, maar ik vind het echt de lelijkste 250 by far.
        En ja, dit soort auto’s mag je eigenlijk niet alleen op hun uiterlijk beoordelen..

        Login om te reageren
        • sydney zegt

          27 juni 2014 om 21:00

          @tupperware: Scherp,toen Nico de Jong nog hoofdredacteur was,maar datzelfde geldt imo ook voor Ton Roks (en ver voor de overname door TMG)was AutoVisie een blad waar je niet om heen kon.Dat het allerlaatste nieuws had(en dat met een tweewekelijks blad) uitgebreide testen maar vooral mooie reportages.Als ik een XM zie moet ik altijd denken aan een reisreportage naar Ik meen Moskou met de toenmalige auto v/h jaar met volgens mij Jongeneel(die alweer lang kleine stukjes mag schrijven voor de Telegraaf) en fotograaf v/d Hurk.
          Ik weet het, het is dode bomen media geworden, maar Autovisie heeft de afgelopen 10 jaar veel steken laten vallen.De laatste keer dat ik er eentje kocht is zeker 3 jaar geleden, en dat zegt een hoop.

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            27 juni 2014 om 21:16

            @sydney:
            Same here, ik heb hem zeker 30 jaar gelezen, ik lag bij wijze op de mat op de postbode te wachten.
            Maar dat is allemaal geschiedenis, ooit stond er trots in de legenda “objectief en onafhankelijk”, helaas is het nu net zo’n pulp reclameblaadje geworden als Autoweek, het ziet er alleen mooier uit.
            Mijn abonnement is ook al wat jaren opgezegd, nog voor Ton Roks bij het grofvuil gezet werd.

            Login om te reageren
    • camber24 zegt

      27 juni 2014 om 17:59

      @tupperware: Enzo wilde Le Mans winnen…

      Login om te reageren
  2. W115 zegt

    27 juni 2014 om 17:20

    Lijkt wel een Italiaanse Ford gt

    Login om te reageren
    • Corrado16v zegt

      27 juni 2014 om 17:57

      @W115: Was deze er niet eerder dan de GT40? In dat geval is dat dan een Engels/Amerikaanse 250LM.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        27 juni 2014 om 20:19

        @Corrado16v:
        Zullen we het op een gelijkspelletje houden.
        Beide debuteerde in 1964 al was de 250LM voor het eerst eind 1963 geïntroduceerd, racen deed hij pas in ’64.
        Beide zijn vanaf 1964 geproduceerd.

        Login om te reageren
  3. erce zegt

    27 juni 2014 om 17:27

    Wat een briljant mooie auto!

    Login om te reageren
  4. mclarenf1lm zegt

    27 juni 2014 om 17:29

    Op foto 10 ziet hij er goed uit, maar voor de rest is het niet bepaald de mooiste Ferrari in mijn ogen.

    Login om te reageren
  5. faalhaas zegt

    27 juni 2014 om 17:29

    Haha, wtf, je passagier kan gewoon je pedalen bedienen.

    Login om te reageren
    • Corrado16v zegt

      27 juni 2014 om 18:02

      @faalhaas: De 250 LM heeft vroeger dan ook vaak de rol als lesauto vervuld.

      Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    27 juni 2014 om 17:37

    Alleen die cockpit al maakt hem helemaal geweldig. Alleen datgene wat je nodig hebt, heel erg mooi.

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    27 juni 2014 om 17:42

    Waarom zou de casinobaas in de VS deze wagen rechtsgestuurd besteld hebben?

    Login om te reageren
    • ferrarithijs zegt

      27 juni 2014 om 18:20

      @mashell: Omdat elke Le Mans auto rechtsgestuurd was in die tijd. (GT’s volgens mij niet trouwens)

      Login om te reageren
    • csx3000 zegt

      27 juni 2014 om 18:20

      @mashell: Iets met bochten in de racerij, schijnt beter uit te komen.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        27 juni 2014 om 18:26

        @csx3000:
        Meer specifiek heeft het te maken met de rijrichting op circuits, in de jaren 60 waren alleen Imola en Interlagos banen die linksom gereden werden.
        Een baan die rechtsom loopt heeft meer rechter bochten en dan is het makkelijker de apex pakken als je rechts zit.

        Login om te reageren
        • csx3000 zegt

          27 juni 2014 om 19:16

          @tupperware: effe googlen.

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            27 juni 2014 om 20:21

            @csx3000:
            Daar hoef ik niet voor te googlen, oude mensen weten dat soort dingen nog..
            Als je mij niet gelooft dan mag je het natuurlijk altijd checken.

            Login om te reageren
            • desjonnies zegt

              28 juni 2014 om 10:21

              @tupperware:
              Yep
              Ford GT 40
              Porsche 917

              Beide rechtsgestuurd en oh, oh hoe curieus, de versnellingspook zit óók rechts.
              Het heeft idd te maken dat de meeste circuits rechtsom zijn, maar -misschien- ook wel dat men rechtsgezeten ’s nachts de witte streep op de weg en de bomenrij beter kan zien.
              dit was in ieder geval de reden dat in de detiger jaren van de vorige eeuw de “supercars” altijd rechtsgestuurd waren.
              Vooral de Italianen hebben er nog lang aan vastgehouden, de fameuze Lancia Aurelia B20 GT sportwagens -eigenlijk Gran Tourismo’s- waren eerst alleen maar rechts gestuurd leverbaar, later met de export naar de VS zijn ze pas linksgestuurd geworden.

              Vergeet niet dat de vrachtwagen inhalen op tweebaans wegen midden in de vorige eeuw niet zo’n herejéé was, ze waren langzaam met hun wel 150 paardekrachten en er reden er gewoon relatief weinig van.

              Login om te reageren
  8. csx3000 zegt

    27 juni 2014 om 19:15

    Liever deze dan een GTO, op straat wordt een dure GTO zomaar gezien als een replica op basis van een Nissan 300Z of zoiets.
    Deze 250 LM is in mijn ogen pas echt uniek.

    Login om te reageren
  9. norge zegt

    27 juni 2014 om 20:07

    Vorm door functie design is het beste wat ik weet, prachtig ding dus in mijn ogen.Alleen jammer dat ik hem niet meer dan 25000 Euro waard vind..

    Login om te reageren
  10. danmar zegt

    27 juni 2014 om 20:43

    Jammer, hij is overgerestaureerd.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      28 juni 2014 om 11:25

      @danmar:

      Overgerestaureerd?

      Login om te reageren
      • danmar zegt

        28 juni 2014 om 15:54

        @Hupke: ja, hij ziet er naar mijn smaak veel te nieuw uit, met name het interieur en motorruimte. Als je de foto’s bekijkt, zou je bij wijze van spreken olie en zweet moeten ruiken. Die blauwe stoelen, het zal wel authentiek zijn, maar het ziet eruit als een anachronisme.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North