• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Onderzoek: autobeller benut nauwelijks hersencapaciteit

Auteur: sir_smokalot, gepost 24 september 2014 om 09:26 – 10 Reacties

Als je belt in de auto, moet je een helm op


Vertel ons eens wat nieuws…

Hoewel menigeen zich op zijn uitstekende multitasking-capaciteiten laat voorstaan, schijnt dit bij het bellen in de auto niet van toepassing te zijn. Volgens een onderzoek van de Universiteit van Straatsburg pakt een bellende automobilist 30 tot 50 procent minder informatie mee van de weg voor zich.

Het universitaire onderzoeksinstituut Ci2N zette 90 mensen in een simulator, en testte het verschil tussen bellen en niet-bellen. Een nog veel grotere controlegroep, 3.500 man, werd getest in real-time omstandigheden, op de Franse A11. Het resultaat: bellers (al dan niet handsfree) hebben een dramatisch lagere reactiesnelheid, bij remmen vanaf 130 km/u staat een beller pas 100 meter later stil, wat neerkomt op een vertraagde reactie van 3 seconden. Dit lijkt ons wel erg veel, maar het staat toch echt in de resultaten.

Dat er nog wel eens wat informatie van de omgeving verloren gaat tijdens het bellen mag geen verrassing zijn. Wanneer je je 100% op het rijden kunt concentreren pak je meer mee dan wanneer je een gesprek voert, of dit nou met een passagier of over de telefoon is. Deze resultaten staan haaks op wat eerder werd beweerd over telefoneren en afleiding.

Hierbij moet gezegd worden dat praten met een passagier minder schadelijk is, volgens de onderzoekers om 2 redenen: de passagier past het gesprek aan op de rij-omstandigheden, en de chauffeur laat, wanneer hij dit wenselijk acht, een antwoord voor een paar seconden achterwege. Bij een telefoongesprek gebeurt dit niet.

Een beller rijdt zo’n 15 km/u langzamer, en bevindt zich langer op de linkerbaan. Kortom: telefoneren en rijden mixen niet goed, maar het is nog altijd minder erg dan appen, facebooken, of dronken achter het stuur stappen, zeker als je ook nog een paar jengelende blagen op de achterbank hebt.

Ook interessant!

  • Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
    Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
  • Rechter: telefoon mag op schoot, niet in handen
  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid
  • Video: fietser is nauwelijks te zien

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

telefoon, Verkeer

Vorig bericht: « A35 afgesloten door grote vrachtwagenbrand [updated]
Volgend bericht: Verdeling diesel, benzine en plugin-hybride lease 2011-2014 »

Lees Interacties

Reacties

  1. gash zegt

    24 september 2014 om 09:33

    Daarom kun je ook beter eerst wat coke snuiven voordat je gaat autorijden & bellen.

    Login om te reageren
  2. sydney zegt

    24 september 2014 om 09:36

    Non discussie.Een beetje auto heeft tegenwoordig een vaginatiesysteemschermbleutoothapparata.Iedereen die nu nog een boete krijgt voor niet hands free bellen heeft of ; A. Onder een steen gelegen. B. Een ongelofelijk groot bord voor z’n/haar hoofd. C totaal niets in het verkeer te zoeken. D. A,B en C.

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      24 september 2014 om 09:49

      @sydney: maar eerdere onderzoeken toonde al aan dat het weinig verschil maakt of je hem nou fysiek vast hebt of niet.

      http://www.autoblog.nl/zweeds-onderzoek-toont-aan-handsfree-is-niet-veiliger

      Login om te reageren
    • rnej zegt

      24 september 2014 om 09:52

      @sydney: ’t gaat ook over handsfree bellen…

      Login om te reageren
  3. gregorius zegt

    24 september 2014 om 09:50

    Wat wel leuk is, is als instanties ‘omstandigheden om concentratie’ te vergroten officieel gaan gebruiken om de zogenaamde verkeersveiligheid te bevorderen. In dat geval moet er ook wat aan onzinnige snelheidslimieten gedaan worden! Waarom staat de Gothard / Mont Blanc / Arlberg als gevaarlijk te boek? Niet omdat die tunnel smal is of omdat je te hard kan: nee, omdat het zo eentonig is dat je bijna in slaap zou kunnen vallen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 september 2014 om 10:27

      @gregorius: daarom wisselen in Nederland ook telkens de maximumsnelheden, soms met zelfs met een cryptogram op een onderbord en staan er bermkassa’s om onoplettendheid en foute antwoorden af te straffen. Dat houdt je wakker.

      Login om te reageren
  4. gtwillem zegt

    24 september 2014 om 09:54

    Ik dacht dat er stond: “Autoblogger benut nauwelijks heresencapaciiteit” Ik was aan het bellen toen ik het las, zeg maar.

    OT: op zich niet echt een verassing, helaas. Alhoewel het spelen met je telefoon (zoals er staat aangegeven) nog veel erger is. En uiteraard het spelen met je navigatie/radio/multimedia module (ik heb laatst in een nieuwe S-klasse gereden en je blijft er mee spelen).

    Login om te reageren
  5. series2 zegt

    24 september 2014 om 09:58

    Dat gejank altijd dat je helemaal niets kan terwijl Je auto rijd. Overigens bel ik wel met een Bluetooth apparaatje!

    Login om te reageren
    • parker zegt

      24 september 2014 om 13:52

      @series2: ja, precies, ik kan prima bellen en iemand aanrijden tegelijk!

      Login om te reageren
      • series2 zegt

        25 september 2014 om 10:41

        @parker: dus jij zet ook braaf je auto aan de kant voordat je aan je radio of airco gaat kloten? Of het eten van een banaan? Kan dat ook niet?

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North