Onderzoek: deze merken verbruiken veel te veel olie

Auteur: , 141 Reacties

Schitterend weertje voor een nieuwe lading olie op het vuur, niewaar?

Onderzoek: deze merken verbruiken veel te veel olie

Na het nieuws met betrekking tot het de TFSI-motoren van VAG gingen de lol-comments als een lopend vuurtje, maar wat blijkt? VAG bouwt heus niet als enige motoren die wel een slokje olie lusten. Van het feit dat we dit nieuws anno 2015 nog moeten brengen zakt onze (korte) broek af, maar welke merken scoren er dan slechts?

Consumer Reports deed onderzoek naar het olieverbruik van bijna 500.000 auto’s. De slechtst presterende merken zijn *tromgeroffel* Audi (2.0 TFSI, 3.0 V6), BMW (4.8 V8 en twinturbo 4.4 V8) en Subaru (3.6 zescilinder en 2.0 en 2.5 viercilinders). Of hiermee de VAG-grappen in de comments ook meteen verleden tijd zijn? Da’s aan jullie, maar de pro-VAG’ers hebben nu in elk geval een weerwoord.

Volgens Subaru is het vrij normaal dat eigenaren elke 2.000 km een liter olie moeten bijvullen. BMW en Audi gaan nog een stap verder en vinden een liter per 1.100 km alleszins redelijk. Da’s net zoiets als schoenzolen die je na elke 12 wandelingen moet laten vervangen. Of laptop die na drie sessies World of Warcraft noeste arbeid een nieuwe accu nodig heeft.

De slechtst scorende auto’s checkt u in het overzicht hieronder, ervaringen en hoogst originele grappen deelt u in de comments. Verras ons!

Olieverbruik



141 reacties

BMW heeft eindelijk een keer iets gewonnen dit jaar. Sterker nog ze staan op plaats 1, 2 en 3.
@audirijder: Gelukkig doet Audi het wel veel beter. 11 van de auto’s in de top 30 zijn Audi’s. Maar BMW valt mij zeker tegen.
@jipino: Met de 3 Porsche´s erbij bezet VAG dus 14 plekken, bijna de helft van de top 30. naar mijn mening genoeg reden om VAG te bekritiseren.
@jipino: ja en als je alleen kijkt na 2014 dan heeft Audi het probleem wel grotendeels opgelost maar is BMW er nog lange na niet.
@audirijder: Daarnaast bevat de lijst auto-modellen en niet motor-types. Veel van de genoemde Audi’s zijn dezelfde motoren. Geldt ook – in iets mindere mate- voor BMW. En als het echt hoog-specifieke vermogens betreft (denk flinke Turbo, etc.), dan is het ook bijna ‘by design’ …
@dawwg: whahaha .. Tuurlijk jongen ..
@dawwg: Wel raar dan dat de V8 modellen van Audi en mercedes dan geen olie slurpers zijn. Er is vast wel iets mis met die motors..
Apart hoe hier de BMW fans zo snel op tenen getrapt zijn en allemaal rare aannames maken om dit goed te praten ” ze hebben het juist express zo gedaan want het hoort bij het design van de motor” laat mij niet lachen joh..
@audirijder: Toevallig een Audirijder?wilde gok van mijn kant hoor!
@dawwg: ‘by design’ een olieslurper ontwikkelen?

Er kwam een lach op mn gezicht. Dat dan weer wel.
@dawwg: by design? Ik had een Clio 3 RS vanaf nieuw (100pk/L) die ik tot 160k heb gereden. Nooit een druppel olie tussen beurten bijgevuld.

Nu een Megane RS (gechipt, 150pk/L) en ook nooit een druppel olie bijgevuld, met 130k op de klok.

Gewoon de eerste 1500km een beetje normaal inrijden en koud nooit trappen.
@audirijder: Dan volg jij het nieuws toch vrij slecht aangezien BMW al iets gewonnen had… http://www.autoblog.nl/nieuws/international-engine-of-the-year-2015-dit-zijn-de-winnaars-77919
@audirijder: Goh, de genoemde modellen hebben ook allemaal hetzelfde blok… De twinturbo 4.4 zit namelijk in de M5 en M6 en die andere is in alle drie de modellen te krijgen. Gaat dus eigenlijk maar om 2 motoren, dit i.t.t. de situatie bij VAG…
@e1000bmw523i: leg het maar uit ja, in principe gaat het bij vag ook alleen maar over de eerste generatie EA888 motor en die bestaat in 2.0 en 1.8tsi en ergens tussen 2007 en 2011 als ik mij niet vergist. Ik heb de golf 6 gti met de befaamde EA888 motor gehad en die verbruikte geen druppel olie en nu heb ik de EA888 1.8tsi van 2014 met 180pk en na 15000km ook nog geen druppel olie. Ik heb wel ooit een bmw 523i (heerlijk geluid)gehad en daar heb ik meer mee stil gestaan dan ik gereden had maar dat terzijde. Gr
@audirijder: Mwah valt mee, bij BMW zijn het met name de grote motoren die veel olie verbruiken. Oja en iets met engine of the year….
Nieuwe definitie van premium…De mijne verbruikt meer dan de jouwe….
@norge: en dan hebben BMW en VAG bij uitstek nog die moeilijkdoenerij olie die nergens te koop is .. Een ordinaire 5w30 is uit den boze voor die “puristen” ..
@lincoln: 5W30 gaat er gewoon in hoor. 😉 desnoods met een beetje aceton. 😝
@e1000bmw523i: valvoline LL-01 bij de Action ..
@lincoln: let je wel op de datum?
@lincoln: http://www.oliewereld.nl en klaar ben je! Succes 😉
Dus.. Alle auto’s die flink op hun staart getrapt worden verbruiken veel olie.. Ik zie een verband..
@parker: Nope, mijn roofkat verbruikt slechts een weinig olie, terwijl hij toch regelmatig van het baasje op ’s Herenwegen mag jagen. Één liter per 10.000 kilometer, met een tellerstand tegen de twee ton. Niet zo gek overigens, want de bescheiden 3 liter V6 hoeft in het algemeen nauwelijks toeren te maken.

Dat gaat natuurlijk ook op voor de grotere blokken van Audi en BMW en de rest uit het lijstje. Opmerkelijk dat die er zoveel olie er doorheen jagen. Of ze worden niet goed warm gereden, een andere verklaring heb ik niet.
@moveyourmind: Als je hem op de staart trapt hoort je V6 juist toeren te maken. Anders is je V6 in noodloop, ik zal er maar naar laten kijken.
Overigens rijd ik altijd met kickdowns 2tfsi, echter heeft mijn motor geen last van een hoog olieverbruik.
@audirijder: In de toeren klimmen doet hij gelukkig wel als je erom vraagt. Maar eenmaal op snelheid draait zo’n blok in een erg laag toerengebied (iets meer dan 2500 toeren bij 130 km/h).
@moveyourmind: je bent in de war met een V8. Een V6’je met 3 liter inhoud draait nog aardig wat rondjes. Dikke Diesels draaien het minst aantal toeren
@moveyourmind: maar welke kleur is ie nou ??
@lincoln: Gewoon bescheiden donkerblauw.
@moveyourmind: nou dan trap je hem dus niet genoeg op zijn staart. Ik heb een 2.8 lijn-6, E46 328i en die verbruikt vanaf 140.000km tot 220.000km welteverstaan in totaal een halve liter, inclusief circuitrijden! De BMW ziet regelmatig rood als hij warm is. 10W60 Castol Motorsport erin voor het zware werk. Mijn andere E36 die vebruikt een kwart op 10.000km, mijn vervangingstermijn is 15.000km..
@jzaero: De M52 verbruikt idd 0.0 olie, heb zelf 4 van die bloken gehad.
Helaas de M54 is weer het tegenovergestelde.
@parker: Precies mijn gedachte. Is toch ook niet raar dat ze dan meer olie slurpen.
@parker: Nope, de motoren die hier worden vernoemd zijn de standaard in Amerika. Die worden daar gekocht zonder hard door te trappen… Meeste van die blokken worden bij ons maar zelden verocht
jeetje, nooit geweten dat bmw zoveel olie gebruikt. wij hebben met onze vorige auto (1 serie) 40.000 km gereden en niet 30 keer de olie bij te hoeven vullen hoor.
@gwnbmw: Bij BMW zuipt ook alleen de V8 zoveel. De rest niet.
@berlinetta: Collega van mij met X5 2 ltr diesel rijdt zo’n 100 tot 120 km per week.
Moet er elke week 2 liter (!) olie bijgooien. (andere collega met net zo’n bak verbruikt niks overigens, wel 2 versnellingsbakken in 4 jaar)
@nore: Dan denk ik eerder dat z’n auto naar de klote is.
@nore:

Misschien moet je je collega even vertellen dat hij de olie in de daarvoor bestemde olievulopening doet in plaats van de vuldop aan de achterzijde van de auto! :))
@rhellema:Haha, moet zeggen, het is niet het grootste licht dat ik ken maar zo dom is ie niet.
@nore: dieselolie? Of gasolie?
@nore: wat un mongol… 2 liter olie per week? ik denk eerder 2ml olie per jaar hoor. 2 liter klopt echt niet. gaat toch maar nog een keer navragen.
@nore: ff serieus trouwens, doet die colega van jou het dopje erop na het bijvullen? of koopt ie stiekem elke week een nieuwe auto zonder olie erin?
@berlinetta: oo, nou ik dat schema beter bekijk, idd
@berlinetta: Precies…en dan gaat het kennelijk ook nog minimaal ten dele om het oude atmosferische blok. En laat die ‘3 modellen’ nou net allemaal hetzelfde blok onder de kap hebben (in de VS dan toch grotendeels).

Nog steeds zonder meer slordig van BMW dat er kennelijk een rotte appel tussen zit maar om nou net te doen alsof we dit kunnen wegstrepen tegen de TSI ellende is wel een beetje oppertunistisch van de Audiboys. Ja we zeggen VAG maar over het algemeen zijn alleen de Audi rijders bovengemiddeld defensief en snel op hun teentjes getrapt :D.
Fiat doet her altijd goed kwa olie altijd al!
@flik2punt0: ik heb je reactie 4x gelezen, maar ik begrijp echt niet wat je wil zeggen.
@Henk_he: Fiat doet het altijd goed qua olie, altijd al!

Alstu.
@valluik: wat doen ze goed? Mooie kleur, ruikt het lekker, goedkope olie?
@Henk_he: Een mooie afdronk, met een eikenhouten nasmaakje…
@Esprit_de_Flandre: Rolt alleen een beetje zwaar langs je gehemelte. Maar met een goed stuk brie erbij niet te versmaden.
@Henk_he: het niet verbruiken…
@Henk_he: niet nodig bij fiat neem ik aan.
@Henk_he: na alfa 33 1.7, een punto hgt, een marea 2.0 20v en verschillende Lancia,s heb ik toch wel de nodige olie bijvullingen gedaan hoor…
@flik2punt0:
De Fiat 1.2 ltr 8v FIRE motor is zeker top op dat gebied, weet niet hoe het zit met bv de nieuwe TwinAir en in het bijzonder de TwinAir turbo.
Mijn Lada hoeft in 20.000 kilometer niet bijgevuld… En dat op een carter van 4.5 liter. Da’s pas premiejum =)
@dizono: je bedoelt de hele levensduur van de motor (20000km) op 1 olievulling…. anders gezegd de olie gaat nog langer mee dan de motor
Mijn toyota verbruikt helemaal geen olie. Euh ik ga toch maar eens ff checken… t baasje zit nu trouwens wel flink in de olie.
@maferick74: duidelijk geen D4D dan, want deze zijn toch bij de vleet daarvoor teruggeroepen
Als ik dit lijstje zie en het lijstje van auto’s met de meeste motorische problemen dan kan ik volgende keer beter een Duits merk kopen dan een Jaguar om de totale belevenis van een echte Britse auto te mogen ervaren.
Waarom staan er geen Franse merken in?
@jansen: omdat Franse merken niet worden verkocht in de VS?
Ik heb heimwee naar de onverwoestbare Saabs…
@svenska_aeroplan_ab: daarvan kon je dankzij sludge om de zoveel jaar je hele turbo vervangen
@Svenska_Aeroplan_AB: Lol, mijn 9-5 Aero verbruikte 1 liter op 1000 kilometer… Maar hij deed wel altijd braaf zijn werk, in die zin wel enorm betrouwbaar.
@Svenska_Aeroplan_AB: heimwee naar iets wat nooit bestaan heeft?
Mazda6 hier, nu na 20.000km (Morgen servicebeurt) het oliepeil nog bijna net zo hoog als na de vorige service.
@faalhaas: Honda Accord hier, same story. Net terug van reis en mag volgende week na 15k terug op onderhoud. Nagenoeg geen olie uit :)
@faalhaas: de problemen bij Mazda zijn al even banaal: roest.
Dan presteert mijn Triumph uit 1974 veel beter! Paar druppeltjes per nacht eronder, verbruikt tijdens rijden 0!
Tja verbaasd me niets. Ik ken door mijn werk(automotive) veel mensen. Ook veel die v.a.g rijden. En dat geschreeuw hier kwam mij niet bekend voor. Beetje flauw zelfs. Overal mankeert wel iets aan. Opel bmw Toyota subaru Audi enz enz.. Ik ben helemaal niet merkgebonden. Een auto is mooi of niet, het merk maakt me niks uit. Rij nu Audi maar stap zo maar over naar nwe alfa gulia. … Zo nu weer verder met bbq. Prettige avond
Toch fijn om te zien dat Renault er niet tussen gaan. Mijn megane verbruikt ook ( geen ) olie. Per 15.000 km gaat er een heel klein beetje olie in.
Ik zie helemaal geen Franse auto’s staan of auto’s met Franse motoren?! Ik dacht dat die dingen altijd zo slecht waren….. :-)
@ds3thp: Dat denken alleen die-hard liefhebbers van Germaanse wagens. In de psychologie heet dat ‘Projectie’…
@ds3thp: dit is een Amerikaans onderzoek: het enige “Franse” dat ze daar willen zijn frietjes!
@367pk: En zoenen…
@367pk: en maids
@367pk: Bestaat dat daar ondertussen weer? Of zijn dat nog altijd “Freedom Fries”… ?
De 1.9 JTD verbruikt nauwelijks olie na drie ton. Zelfs de Clio RS na 10k maar een beetje bijgevuld. Duitse troep. En dan wel bijtellingsvoordeel omdat ze zo “schoon” zijn. Naaiers.
Wat mij het meeste opvalt is de enorme verbetering? Zo begint de A4 2.0T met 58% en eindigt die op 2%. Die valt dan nog te verklaren door dat er in 2011 een nieuwe model. Terwijl de A3 het beter doet en de A6 al helemaal?

Verder stellen veel merken zich veilig door in de serviceboekjes te zeggen dat alles boven de 1l op 1.000km normaal is. Maar goed we zijn ook wel verwent tegenwoordig, ken genoeg mensen die nooit hun olie checken want “dat doen ze bij de garage”.
@reistje: Inderdaad, deze grafiek is gewoon vreemd. Ten staan de meeste auto’s per auto TYPE, niet kwa motor. En daarnaast hoe kan dezelfde motor ineens minder gaan verbruiken, bijvoobeeld de subaru legacy 6-cilinder van 19% in 2010 naar 0% in 2014 gaan. Zover ik weet gewoon dezelfde auto/motor. Hetzelfde geld voor de 2.0T van Audi, die waardes gaan alle kanten op.
Weinigzeggende grafiek dus imo.
Een vraag: wat is het probleem als een motor olie verbruikt? Buiten de kosten van de olie zelf.

Want ik kan me zo voorstellen dat iemand die bijvoorbeeld een 4.4 V8 rijdt weinig geeft om die extra kosten van de olie.
@roller: Je Katalysator(en) vind(en) het niet zo leuk plus olie koekt lekker aan bij verbranding
@roller: Ik heb kort geleden mijn 4.8 V8 met slechts 120.000 km op de klok moeten laten vervangen. Zuigerwanden ingevreten. Oliegebruik 1 liter per 1200 km, als je dan wegrijdt bij een stoplicht lijkt het of je een oude diesel hebt: de halve straat staat blauw. Als je niet voor petje door wil gaan, heb je weinig keus.
Weet niet hoe het nu zit, maar in ieder geval stonden BMW’s vroeger bekend als grote olieverbruikers. Mijn leraar avondschool automechaniek, die vroeger bij BMW heeft gewerkt, kan dit beamen.

Niet geheel toevallig ook dat de 1.6 “Prince” motor van Peugeot, mede ontwikkeld door BMW, het meeste olie drinkt van allen. Diezelfde leraar, die dus nu bij Peugeot werkt, wist mij een aantal jaar geleden al te vertellen dat 1 liter per 1000 km nog niet als abnormaal werd beschouwd.
@SimonMc: mijn 200pk prince motor verbruikt 1 liter op 15k (auto uit 2014). Dus dat is dan netjes toch?
Deze lijst zegt niet zo veel aangezien niet alle merken en types auto’s zijn getest.

Overigens ben ik van mening dat bij grappen over het verbruik van olie door VAG-motoren verplicht moet worden vermeld dat het om TFSI-motoren gaat. Mijn VAG-TDI verbruikt nl geen druppel olie, al 50K km niet.
@Henk_he: Da’s knap, een diesel die geen olie verbruikt tijdens het rijden. Wat tank je dan, als ik vragen mag?
@benzinehoofd: Brandstof. Maar ik begrijp dat jij je auto wel aftankt met 5W40 ?
Dat BMW zo hoog scoort verbaasd me niet. Zelf een e60 530d gehad, die verbruikte ook wel wat. Mijn schoonbroer rijdt al 8 jaar in zijn e60 530i die zuipt ook als een malle (rustige rijder).
Alle ford’s die ik heb gehad (heel wat)verbruikte geen olie, zelfs mijn 2005 Mondeo tdci niet met ruim 380dkm op de klok!
Ik geloof dat ik de bewuste BMW 4,8l V8 rij (E63 650i). Je moet inderdaad wel eens een litertje bij vullen maar in vijf jaar en ruim 80.000km is me dat vier keer overkomen. Ik vind het wel meevallen. Een motor die wat meer aanwezigheid onder de motorkap heeft zal logischerwijs meer olie verbruiken dan een klein koffiemolentje.
@Femme: ik heb dat blok ook, in een E61, die van mij had wel alle problemen, 1 liter /1200 km, ik heb het blok kort geleden moeten laten vervangen; 120000 km, auto nieuw gekocht, altijd netjes warm gereden. Gaf een behoorlijke deuk in mijn merkentrouw (ik rij al 25 jaar uitsluitend nieuw gekochte BMW ‘s). Rijswijk gaf niet thuis.
@367pk: dat waseen duur grapje, geen coulance?
@rovadepo: rond de 10000 euro; er zit nu een blok uit een X5 in (= dezelfde motor met iets minder vermogen en iets meer koppel) met zo’n 60000 km ervaring. Nieuw ruilblok zou nog eens 7 tot 8 duizend meer zijn geweest. Zoal ik al schreef: Rijswijk (= BMW Nederland) gaf niet thuis, wilde zelfs geen onderzoek doen naar de oorzaak.
(tenzij ik zelf de extra 500 euro voor het uit elkaar halen van het blok wilde betalen)
Toch vreemd, als je de honderden verhalen leest op de diverse internetfora (zoek maar eens op Bimmerpost, in de VS heeft bijna iedere 5, 6 of 7 een V8) over de onbetrouwbaarheid van de N62 motor.
Dealer was overigens heel coulant en behulpzaam.
Ik heb inmiddels al weer 5000 km met de ruilmotor gereden, verbruikt geen druppel olie. Ook de 4.4 in mijn M6 heeft inmiddels 14000 km gelopen zonder olie bijvullen, dus ik hoop dat ze in München inmiddels hun zaken op orde hebben.
Maar er zou natuurlijk ook gekeken moeten worden hoe de auto vanaf het begin gebruikt wordt! Een auto die niet eerst netjes warm word gereden maar gelijk bam gas erop gaat zeker olie verbruiken rest van leven! Een die wel netjes warm word gereden en netjes behandeld wordt is kans heel erg weinig dat olie gaat verbruiken!
Volgens mijn zitten zowel de Subaru als de BMW alletwee op een litertje per 5.000km, de BMW moet gevoelsmatig iets meer hebben. Ik zal het eens na kijken: bij de BMW wordt het vaak al bij de dealer gedaan, en de Impreza controleer ik zelf. Vaak vervang ik de olie zelf ook geregeld, just to be safe.

We maken er veel grappen over, en sommige zijn hilarisch. Maar laten we eerlijk zijn, het betreft bijna allemaal relatief conplexe motoren met een hoog specifiek vermogen. Dat die wat olie lusten, lijkt mij niet ze vreemd.

Wat ik dan weer wel opmerkelijk vind is dat Mercedes de dans ontspringt en niet eens in de lijst staat.
@gtwillem: ze vreemd moet zo vreemd zijn.

En er staat een E klasse op plaats 27…
@gtwillem: E500, motor is al aardig aan de oude kant aan het raken maar desondanks een wolf in een schaapsvel.
Wacht, e550 natuurlijk
@henkhupelschoten: de E500/E550 zijn geweldige auto’s. Het liefst een Elegance, beige lak, kleine lullige wieltje en stickers achterop van Avonturenpark Hellendoorn en Ponypark slagharen. Dan zo’n kralenketting op de stoel en een bonten stuurwiel.
@gtwillem: nope .. Zijn pertinent geen complexere blokken ..
@lincoln: in vergelijking met een simpele LS3, wat een groot gedeelte aandrijft aan de andere kant van de plas, wel.
@gtwillem: nope .. Civic en Camry zijn daar sinds jaar en dag de bestsellers .. Anyway .. Het is 2015 en olieverbruik in nieuwe auto’s is niet goed te praten ..
@lincoln: ik begrijp je punt, maar het is mijn inziens iets te kort door de bocht. De motoren die de Japanners maken in de US (meeste komt niet eens uit Japan) zijn iets minder complex dan hun Japanse of Europese evenknieën.

In principe heb je ook gelijk: anno 2015 valt het niet goed te praten.

Maar het valt mij wel op dat de motoren met een relatief hoog (specifiek) vermogen èn volgens de NEDC een relatief laag verbruik bijna allemaal vermeld staan in de lijst. De ‘zuinige’ en sterke 3.0/4.0 TFSI en 3.0/4.4 Twin Power Turbo van BMW staan er veelvuldig in, evenals de T6 van Volvo. Boxers staan bekend om hun olieverbruik, alhoewel het in de praktijk best meevalt. Dus er lijkt een verband te zijn tussen motoren met een laag brandstofverbruik op papier, hoog vermogen en beperkte cilinderinhoud.
Mijn Renault grand scenic heeft 26.000 km gereden zonder de olie bij te vullen.
Vorige week es even laten vervangen.
Er kwam 5,5 liter uit en er ging weer 5,5 liter weer in.
Dat zie ik een tfsi niet redden.
Ben ik blij met mijn autootje die niks verbruikt, collega daarintegen met een Almer tino 1.8 kan om de 1000km een halve L erbij gooien (hebben meerdere tino’s last van trouwens)
Tja, Duitse degelijkheid bestaat al jaren niet meer. Europa is een duur continent om te produceren, dus wordt er bespaard op onderdelen en dergelijke. Mijn 330CI verbruikt een litertje op 12.000 kilometer, de RS2 niets.

Familielid heeft een 207 1.6 VTI, allemachtig dat apparaat stookt een liter olie per duizend kilometer!
Ik rij zelf een a6 3.0tfsi en idd soms vraag ik me af of hij meer olie dan benzine gebruikt. En het “sportieve” rijden helpt ook wel mee
De reactie van Subaru doet me denken aan wat iemand op een Amerikaans Subaru-forum ooit zei. Hij zei dat zijn Amerikaan (luie V8, even vergeten wat voor ding ’t was) beter was dan zijn Subaru omdat die de originele motor nog had en de Subaru aan zijn vijfde (ja, vijfde!) motor bezig was. Meneer snapt blijkbaar niet dat turbomotoren warm gereden en netjes afgekoeld moeten worden. Gelukkig snapte de andere mensen op het forum dat wél.

Overigens is het niet vreemd dat een motor die op zijn donder krijgt olie verbruikt, dat is geheel normaal. Daarom verbruiken alle snelle Subaru’s, BMW etc. allemaal olie.
BMW staat voor mij synoniem voor olieverbruik, zoals Alfa voor velen nog steeds roestbakken zijn. In de jaren ’70 en ’80 keek je altijd weer met verwachtingsvolle blik naar de uitlaat van een BMW op de Autobahn. De BMW rijder had net op zijn motor afgeremd, en kon weer gas geven, en jawel, prachtige blauwe rookwolken. Kwestie van zuigerveren.
@gamma81: dit verhaal ken ik juist niet .
De meeste zitten op een halve tot 1liter tussen de beurten in .
Een enkeling zit op 1 op 5000km en dat is veel voor een BMW maar niet schokkend .
@gamma81:

Of uitgedroogde klepsteelrubbers
Snap echt dat gezeik niet over vag met olie?! Deze 2 modellen heb ik gehad:
-gti mk5 (geen druppel olie)
-r32 mk5 (geen druppel olie)
-maat van mij heeft een polo 1.2 3c. (geen druppel olie)

Ps. Nou een fiesta black edition en die gebruikt ook geen druppel olie
Mijn 325i lust ook wel een litertje, meer dan de Alfa’s die ik ervoor reed. Maar wat is er nu zo erg aan een hoog olieverbruik?
En ja hoor, BMW valt wederom in de prijzen! Wat een gezegend merk ;)
Nog zo’n reden waarom de MX-5 de beste funcar allertijden is: je gooit er vier liter olie in en 10.000 km later komt er vier liter olie uit.
Alleen m’n Eclipse en de Touring gebruikten iets olie. Maar niet schokkend ofzo. Mijn A3 gebruikt geen druppel en die wordt toch best gebruikt. Verder eigenlijk nooit een schokkende olieslurper gehad. De Alfa’s niet, de Volvo ook niet (330k, kurkdroog). De Jeep alleen heel heel veel brandstof. De rest van de ouwe meuk had er ook geen last van.
Buiten Tesla gebruikt eigenlijk ieder merk teveel olie.
Morgen toch maar eens de Polo peilen dan :x
@theghost: Doe je dat nooit dan?
@robert110: Jawel, maar met nog geen 40k op de teller en bij 30k een onderhoudsbeurt ga ik er eigenlijk vanuit dat er niks bij hoeft…
Wat een gelul in de ruimte over een liter olie (quart gallon) op 30.000 km (tussen beurten), ben blij dat er via je klepstelen iets je cilinders ingaat.
Wat een gezeik over olieverbruik, mijn 1.8 TSI of TFSI halve liter op 10.000 km.
Hoewel deze in een Passat CC (2009, 140.000 km) zit is het dezelfde motor als in de A3/A4/A5.
Kan dus ook anders!
Leaseauto’s gebruiken helemaal geen olie. Die rijden gewoon tot de volgende beurt of worden afgesleept.
Bijna allemaal turbo aangedreven benzine motoren alhoewel er sterke vooruitgang is. Zal veel afhangen van gebruik en gemiddeld toerental. Mijn Passat diesel heeft daar helemaal geen last van. Telkens een onderhoud na 30.000 km en oliepeil is geen dan millimeter gezakt.
Jag XF 3.0D, compleet probleemloos qua verbruik, hoeft nooit wat bij buiten de beurten, maar dat weet je alleen omdat de computer dat zegt. Geen peilstok te bekennen. Ik vind het persoonlijk enorm griezelig.
@mgmgb: En dat is helaas een trend… Onder de kap bij de huidige BMW’s geen peilstok meer. Stel dat er een sensor de geest geeft… Ik vind het maar niks.
Ik heb in een vorig millennium ooit een BMW e30 325i in mijn bezit gehad, en die gebruikte 1 liter 5W40 op 1500 km, trendsetter dus.
Alfa 156 SW JTD: in meer dan 30.000… niet hoeven bijvullen!
Ik wil niet eens weten wat de interceptor verbruik. Daar moet na elk ritje ongeveer een liter in…
1 liter olie per 1100km. Noemen ze dat niet “mengsmering”?
1 op 1.100.. Wow, lijkt wel brommix :-)
Dus, Mercedes schittert door afwezigheid in dit lijstje :)
@Poll: Op de e550 na, maar dat is al een oude motor die erin ligt, blijkt wel weer wie er serieuze kwaliteit maakt
Heb de indruk dat BMW het bij de diesels wel goed op orde heeft tegenwoordig. Bij mijn vorige 530d (f10) en huidige X5 40d nog nooit een druppel bijgevuld tussen de (30dkm) beurten.
Hoort er geen onderscheid gemaakt te worden tussen olieverbruik bij normaal gebruik, en olie verbruik als oorzaak van problemen?

Nadat ik 1000km met een liter deed de verantwoordelijke pakking vervangen, nu is het olie verbruik nihil.
Opvallend veel subaru ook, volgens sommigen hier de beste auto ooit gemaakt.
Als Alfa rijder zeg ik: welcome and join the club!
Dat subaru s olie verbruiken lijkt me een uit de duim gezogen verhaal want ik ben 20 jaar subaru monteur geweest en ik heb eigenlijk nog nooit klachten gehoort dat ze meer olie zouden verbruiken als normaal
@cthijs: Gaat op voor de ietswat nieuwere modellen, als je het lijstje goed bekijkt.
Ik heb met twee Subaru Foresters 2.0 ongeveer 400.000 kilometer op de klok gezet met een werkelijk te verwaarlozen olieverbruik. Ik gebruikte altijd synthethische 5W40 olie van Sunoco en heb altijd stevig met deze auto’s doorgereden. No Problem!
Weer een bewijs dat Duitse vervoersmiddelen (let op met nadruk geen auto’s gebruikt) verre zijn van wat hun status doet denken. Neem een Italiaan, kwalitatief ondertussen de Duitser flink voorbij en echte rijdersauto’s in plaats van steriele vervoersmiddelen.
Zijn verdomd veel premium merken zeg stelletje laaienlichters!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).