Het gebeurt regelmatig dat Tesla’s inrijden op hulpdiensten. De Amerikaanse toezichthouder gaat dit nu tot op de bodem uitzoeken.
Bij iemand achterop rijden is nooit prettig, maar de situatie wordt er niet beter op als het ook nog eens een politieauto is. Toch is dat al diverse keren gebeurd met Tesla’s die op Autopilot reden. We hebben er op hier op Autoblog ook al meermaals over geschreven. En het opmerkelijke is: dit gebeurde dus ook bij voertuigen met de zwaailichten aan, die dus juist extra op zouden moeten vallen.
Patroon
Zoals Peter R. de Vries ons leerde: “Als iets één keer gebeurt is dat een incident, als iets twee keer plaatsvindt is dat heel toevallig, als het drie keer gebeurt is er sprake van een patroon en als een vierde geval vrijwel identiek is, dan is dat ronduit verdacht.” Daarom is er nu een onderzoek gestart naar Tesla’s die het op hulpdiensten gemunt lijken te hebben.
Nihtsa
Het onderzoek gaat uit van de NHTSA (spreek uit: Nihtsa), de Amerikaanse overheidsinstantie die zich bekommert om de verkeersveiligheid. Het onderzoek heeft betrekking op 765.000 Tesla’s. Dat is een aanzienlijk deel van alle Tesla’s die er ooit in de VS verkocht zijn.
Zwaailichten
Om de zaken een beetje in perspectief te zetten: de NHTSA heeft maar 11 incidenten in de periode sinds 2018 geïdentificeerd waarbij dit specifieke probleem optrad. Het ging daarbij om Tesla’s die op Autopilot reden en vervolgens achterop een voertuig van hulpdiensten knalden. En die hadden dus ook daadwerkelijk zwaailichten aan staan. In sommige gevallen ging het om andere vormen van opvallende verlichting, zoals verlichte pijlen.
Slachtoffers
Op een totaal van honderdduizenden auto’s is elf ongelukken natuurlijk niks, maar aan de andere kant: ieder verkeersslachtoffer is er één teveel. Bij de ongelukken in kwestie viel één dode te betreuren en in totaal zeventien gewonden. De NHTSA gaat nu dus uitpluizen hoe het kon gebeuren dat stilstaande hulpdiensten met zwaailichten soms over het hoofd werden gezien door de Autopilot.
Bestuurders
Uiteraard gaan de bestuurders ook niet vrijuit in deze gevallen. We weten in ieder geval bij één incident dat de bestuurder andere dingen aan het doen was: de beste man was film aan het kijken toen hij achterop een politieauto klapte. Gelukkig kwam in dat geval iedereen met de schrik vrij.
Foto: Laguna Beach PD PIO
Flutterbi zegt
Ik heb zelf een model 3. Op de A2 richting Utrecht moet ik altijd op hetzelfde punt mijn stuur vasthouden. Dan ziet hij iets wat er niet is. Echt heel vervelend. Helemaal omdat dat ding praktisch zichzelf zou moeten kunnen rijden volgens Tesla service medewerker.
flutterby zegt
@Flutterbi: misschien moet je eens kijken waar je akkoord mee bent gegaan.
Flutterbi zegt
Als ik intelligent was geweest dan had ik natuurlijk geen model 3 gereden maar iets beters.
flutterby zegt
@Flutterbi: ach, je hebt tenminste wel een hoofdletter gebruikt ;-)
tinnemans zegt
@flutterbi & @flutterby; gaan jullie nou ruspjes maken?
chrisvis zegt
@Flutterbi: haha ik moest lachen maar kan blijkbaar geen like geven. Alleszins in onze Mercedes hebben wij ook altijd 1 bepaald punt waar de anti collision begint te piepen hoewel er niets op de baan is. Al een geluk dat hij de remmen niet activeert….
unknown32 zegt
@chrisvis: Dat heb ik quasi nooit voor, wel piepen. Idem hier met een V van 2015 en een S van 2017. Soms ook de parkeersensoren die een “flip” momentje hebben. Ach als dat maar sporadisch is en het dat maar is, toch? Verder niet tevreden over de zelfrijdende eigenschappen van Mercedes, doet tesla beter (geen ervaring met nieuwste tesla maar ook niet met nieuwe mercedes overigens)
z4coupe30si zegt
@Flutterbi: goed eten bij de McDonalds?
vacano zegt
Jij legt je leven en dat van je passagiers in handen van Autopilot?
Als er iets is dat ik niet vertrouw dan zijn het Nederlanders, Zuid Afrikanen en IT omdat ze alle drie niet te vertrouwen zijn en IT gevoelig is voor hacking.
Waarom heb jij je rijbewijs gehaald? Net hetzelfde als een vrouw in huis hebben, haar niet gebruiken maar wel masturberen
flutterby zegt
@vacano: terug naar je grot. Het is een lange tijd geleden dat je vrouwen kon gebruiken.. Je moest trouwens is weten hoeveel mensenlevens afhankelijk zijn van IT en een paar regels code. Of dacht je dat een pacemaker door God bestuurt werd?
phevtreb zegt
@flutterby: indirect wel, dat geloof ik
baf07 zegt
@Flutterbi: of de auto ziet iets wat jij niet ziet….#mysterieus😜
christian85 zegt
@Flutterbi: als je een echte automobielfanaat bent dan stuur je gewoon zelf.
mashell zegt
Je hebt autofanaten die een klassieker in de woonkamer hebben staan, je hebt autofanaten die altijd sleutelen aan hun oldtimers, je hebt autofanaten die hun auto met veel aanplak plastic showen bij de Micky D. Je hebt dus vele soorten autofanaten en lang niet allemaal gaat het om het sturen. Zelf vind ik het reizen per auto heerlijk, maar de sportieve uitvoeringen interesseren me dan weer niet zo.
flutterby zegt
Bekend probleem bij Tesla dat ze stilstaande auto’s niet herkennen. Daarom zijn ze in de VS overgegaan op camera-only omdat de radar alleen maar de boel verstoort.
sprankel zegt
Het is heel lastig om op hoge snelheid accuraat het verschil te maken tussen stilstaande voertuigen en geparkeerde voertuigen. Daimler zijn systeem reageert enkel op stilstaande auto’s als je onder de 70 km/h rijd zoals aangegeven in de handleiding wat niet wilt zeggen dat het noodstop systeem niet gaat reageren (maar dat valt niet onder het autonoom systeem).
Het grote probleem is dat Tesla autonomie level 2 heeft (net zoals de rest) waarbij de bestuurder altijd in controle is. Autopilot moet helemaal niet correct kunnen reageren in alle omstandigheden, daar heb je minstens niveau 4 voor. Echter de amerikaanse insteek is, in de handleiding staat dat het jou verantwoordelijkheid is en wat je er verder mee doet is je eigen freedom maar de gevolgen zijn ook je eigen probleem.
mashell zegt
Waarom zou je onderscheid willen maken tussen stilstaande voertuigen en geparkeerde voertuigen? Voor beide categorieën geldt: niet tegenaan rijden!
dijan zegt
Flutterbi Bordeel?
flutterby zegt
Wat ik dan weer mis is cijfers over vaak dit bij andere modellen gebeurt die level 2 autonomie hebben. Zonder die vergelijking is het ouderwets FUD.
realhustler zegt
Mensen in NL rijden ook knalgele rws auto’s overhoop ondanks de rode kruizen en flitsende pijlen en lampen. Geen autopilot voor nodig. Btw, als je zo blind bent verdien je geen rijbewijs. O ja, en rode kruis negeren lijkt mij ook een nominatie voor een emg.
vacano zegt
Als je als chauffeur een ongeluk veroorzaakt dan ben jij diegene die verantwoordelijk is voor het ongeval.
Is Autopilot aansprakelijk voor ongevallen? NEE.
Persoonlijk ben ik van mening dat als ik 5.000$ betaal voor Autopilot dat Tesla ook verantwoordelijk is voor alle schade die ontstaat bij het gebruik van Autopilot.
Eigenlijk ben ik 100% tegen dergelijke software. Waar gaan we heen? Straks hebben OV, Vliegtuigen en taxi’s geen bestuurders meer nodig maar is het systeem wel gevoelig aan misdadige hackers.
Daarna heb je ook geen kassiersters, receptionisten , verkoopsters, baliemedewerksters, operatoren, assistenten etc.. meer nodig. Ik stap nooit in een auto die bestuurd word door software/IT. NEVER.
Sempiternal zegt
@vacano zo jij hebt zeker op de toneelschool gezeten. Gevoel voor drama heb je wel.
flutterby zegt
@vacano: $5000 om zulk risico te dragen? Een mensenleven is jou blijkbaar niet zoveel waard, misschien ga je uit van je eigen.
Oh en hartbewaking en pacemakers draaien ook allemaal op software. Net als de luchtvaart trouwens als een van de veiligste industriëen.
ty5500 zegt
Newsflash: jobs veranderen, er verdwijnen jobs en hiervoor komen andere jobs in de plaats. De populariteit van het internet en de autosites zorgt hoogstwaarschijnlijk ook voor een daling van de verkoop van fysieke automagazines. Maar toch zit je je hier ook lekker te vermaken op een autosite.
mashell zegt
Ik ben heel erg voor dit soort software, gewoon omdat ze minder fouten maken dan mensen. Goed, de Tesla autopilot oplossing is een houtje touwtje oplossing en ook FSD maakt z’n naam niet waar maar onderaan de streep maken dit soort systemen de boel veiliger en zijn ze dus een waardevolle toevoeging.
Sempiternal zegt
Misschien is het een idee om als mensheid te kappen met innovaties te verzinnen waar we strontlui en gemakszuchtig van worden. Ik heb het hele autopilot (of soortgelijke variant van welk merk dan ook) nooit begrepen.
Handen aan het stuur en op het verkeer letten. Film kijken tijdens het rijden. Wat een gek
flutterby zegt
@Sempiternal: als ik om mij heen kijk dan de autonome auto niet snel genoeg komen. Dagelijks vraag ik mij af hoe sommige ooit een rijbewijs hebben gekregen. De doelgroep hier zal waarschijnlijk prima kunnen sturen maar de gemiddelde bestuurder is echt een ramp.
potver7 zegt
Dan kunnen we beter de automobiel afschaffen. En vliegtuigen, de smartphone, computer, het internet… Allemaal zaken waar we strontlui en gemakzuchtig van zijn geworden.
Staat je paard al op stal?
Redrum zegt
Hoe haal je het trouwens in je hoofd om bij het zien van zwaailichten nog steeds je handen niet aan het stuur te hebben?? Lag je dan te slapen of was je aan het feesboeken?
Wat ik mij soms ook afvraag is of die bestuurders ook veelal geen “simpele” uitweg zoeken om de schuldenlast te proberen ontwijken. “Het was auto pilot”. Als ik mij niet vergis, is na meerdere officiële onderzoeken nog nooit aangetoond dat auto pilot aan de basis lag van de ongevallen.
Begrijp me niet verkeerd, men mag en moet dit onderzoeken, maar ik zou toch nog geen overhaaste conclusies trekken. Ik heb lang genoeg met het systeem gereden en het werkt zeer goed maar het heeft ook z’n beperkingen.
En trouwens, laat mij maar lekker zelf sturen 🏎
Sempiternal zegt
@redrum ik heb er tot nu toe nog nooit een probleem mee gehad. Gebruik het niet vaak en alleen snelweg, maar doet prima z’n werk mbt verkeer om heen en fly overs / bochten.
Redrum zegt
ik ook niet maar je weet wel ….fanb0y enzo :D maar eerlijkheid gebied te zeggen dat die phantom brakes af en toe mij wel duidelijk gemaakt hebben dat je de waarschuwing van ome Elon maar beter ter harte neemt. Handjes op het stuur en opletten ….
mashell zegt
Autopilot ligt officieel natuurlijk nooit van de basis van de ongevallen. De bestuurder moet immers de autopilot bewaken. En als de bestuurder dat niet doet en niet eens op zwaailichten let dan gaat het mis.
Of het acceptabel is dat autopilot hulpvoertuigen met zwaailicht niet opmerkt is een heel andere discussie, ik denk dat de Tesla software hier nog flink te kort schiet.
Hupke zegt
“Zoals Peter R. de Vries ons leerde: “Als iets één keer gebeurt is dat een incident, als iets twee keer plaatsvindt is dat heel toevallig, als het drie keer gebeurt is er sprake van ”
Iemand kent z’n klassiekers niet?
“Mr Bond, they have a saying in Chicago: ‘Once is happenstance. Twice is coincidence. The third time it’s enemy action’.” – Dr.No
Redrum zegt
Tja, dat ging vroeger misschien op maar tegenwoordig ben ik daar toch wat voorzichtiger in en kan je eigenlijk niets meer geloven vanuit 1 bron. Als je ziet hoe makkelijk het blijkbaar is mensen te beinvloeden via (sociale) media. (camebridge analytica etc) ,,,,, herhaal het maar genoeg en je creert rook….maar nu dwalen we af zeker :D
Hupke zegt
Zou zo’n Tesla leren van anders rijgedrag? Vind die filmpjes waar men in de VS inrijdt op een highwaypatrolwagen die in de berm van een lege 4 of 6 rijvaksbaan altijd zo onbegrijpelijk, misschien denkt de AI dat dat bon ton is?
Overigens zijn sommige van die systemen nog steeds ruk. Onlangs een huur A-klasse gereden dat ding ziet overal lijnen op de weg waar er geen zijn en begint dan te paniekeren op dezelfde weg met een c-klasse geen drama. De ene ford focus sleurt continue aan je stuur en de volgende werkt gewoon zoals het hoort.
Griffin zegt
Hoe vaak gebeurt het zelfde als er geen autopilot aan staat? Afgaande op het aantal ongevallen met auto’s die tegen botsabsorbers en RWS autootjes botsen komt het denkelijk relatief veel vaker voor dat dergelijke ongelukken door menseljik falen veroorzaakt worden…