• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Teslarijders niet alert met Autopilot aan

Auteur: willeme, gepost 23 september 2021 om 08:58 – 34 Reacties

Teslarijders niet alert

Teslarijders die niet alert zijn wanneer de autopilot aan staat. That is brand new information!

Het voordeel van een oude auto rijden, is dat je nog kunt genieten van de geneugten van het echte autorijden. Nog dat ouderwetse gevoel dat je een machine bestuurt in plaats van dat je passagier bent van een ruimteschip. In 1900 dacht men zo even paarden, maar dat terzijde.

Nog een voordeel van een oude wagen is dat je minder snel bent afgeleid. Tegenwoordig zijn er enorm veel systemen op de markt die het rijden je zoveel mogelijk uit handen willen nemen en dat bedoelen we heel erg letterlijk! Op dit moment gaat Tesla daar het verst in.

Teslarijders niet alert

Teslarijders niet alert

Een onderzoek van de MIT (Massachusetts Institute of Technology, best een slim clubje mensen daar) heeft uitgewezen dat Teslarijders minder goed opletten wanneer de Autopilot is geactiveerd. Het onderzoek duurde meer dan een jaar, nog altijd sneller dan de scriptie van ondergetekende. Men volgde de bestuurders van de Tesla Model S en Model X voor meer dan een jaar.

  • Teslarijders niet alert

Dat deed men niet door ernaast te gaan zitten, maar met een high-tech systeem dat zowel de auto als de bestuurder kan monitoren. Dit systeem kan alle belangrijke autofuncties in de gaten houden, alsmede de snelheid, locatie, zithouding van de bestuurder en het zicht aan de voorzijde.

Teslarijders niet alert

Data

Na het verzamelen van alle data van meer dan een half miljoen mijlen, kwam men tot een schokkende conclusie. Teslarijders zijn niet alert als de Autopilot ingeschakeld is. De meeste bewegingen die de ‘chauffeurs’ maakten, waren volgens het onderzoek niet gerelateerd aan het autorijden.

  • Teslarijders niet alert

Men keek namelijk vooral naar beneden (telefoon?) of naar het midden (waar het enorme scherm aanwezig is). Nu kwamen deze bewegingen ook voor als er zelf gereden werd. Echter, met Autopilot aan was men veel langer met een telefoon of scherm bezig.

Via: Tech Crunch.

Ook interessant!

  • Video: Tesla Model 3 test autopilot op bochtige weg, gaat fout
    Video: Tesla Model 3 autopilot op bochtige weg gaat fout
  • Tesla Model Y klapt op politiewagen, beschuldigt Autopilot
  • Wéér stilstaande politieauto geramd door Tesla op Autopilot
  • Onderzoek gestart naar Tesla's die hulpdiensten rammen

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

autopilot, model-s, model-x, onderzoek, Tesla, Video

Vorig bericht: « ‘Toyota Prius krijgt waterstofmotor in 2025’
Volgend bericht: Mercedes vindt achtcilinders slecht (maar niet om milieu) »

Lees Interacties

Reacties

  1. Charles Taycan 4S zegt

    23 september 2021 om 09:16

    Logisch. Als je een fijn sturende auto hebt wil je gewoon zelf rijden en daar van genieten! Als je wilt slapen of je jezelf wil laten rijden pak je gewoon de trein!😉

    Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      23 september 2021 om 09:40

      @pascal; en gister was hij nog je confrere. Hoe snel bekoelt de liefde wanneer iemand een andere mening heeft.

      Maar ik ben het wel met je eens dat het heel erg vreemd is om, op een website voor autoliefhebbers notabene, mensen te treffen die graag zelf rijden. Straks komt er nog iemand die van het geluid van een V8 geniet. Het moet niet gekker worden!

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        23 september 2021 om 10:06

        @tinnemans m’n opmerking ging over het aantal herhalingen, niet over de inhoud. De inhoud kan ik me prima in verplaatsen, zeker als je Porsche rijdt.

        Login om te reageren
    • Sempiternal zegt

      23 september 2021 om 09:42

      @pascal maar hij heeft een punt :)

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      23 september 2021 om 11:00

      @Charles Taycan 4S: liefst gewoon een auto die beide kan, meeste auto’s echter doen beide niet.

      Login om te reageren
    • Daremaster Co zegt

      23 september 2021 om 15:45

      Op bochtige weggetjes in de Eiffel of de Alpen is het idd genieten om zelf te rijden, maar niet op weg ernaartoe op de snelweg en autoweg..

      Login om te reageren
  2. Pascal zegt

    23 september 2021 om 09:25

    Niet heel verrassende uitkomst. Het is al een tijdje bekend dat wij mensen er helemaal niet goed in zijn om alert te blijven bij het overzien van een geautomatiseerd proces.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 september 2021 om 09:59

      Precies. Een mens kan zich gewoon niet concentreren als er niks gebeurd. Wat we eigenlijk nodig hebben is een enkele stap van rijden met een bestuurder naar autonoom. Waarbij de ontwikkelingen in de achtergrond worden gedaan in laboratoria in simulaties. De strategie van Tesla met Autopilot, FSD in vele versies die steeds een klein beetje beter worden op de openbare weg laten gebruiken is voor de mens in bestuurderstoel eigenlijk helemaal verkeerd.

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        23 september 2021 om 10:21

        Klopt, we moeten zo snel mogelijk naar een systeem waarbij we niet meer op hoeven te letten. Tesla gebruikt ook simulaties maar is van mening dat data verzamelen in de buitenwereld onvermijdelijk is om de talloze real-world ‘edge-cases’ te leren en op te lossen. Dat dit niet zonder gevaar is staat vast. Het verschil in aanpak tussen de verschillende automerken is mooi te zien in dit filmpje: https://youtu.be/SVuBBAWbOTk
        Ongeacht wat je van hun aanpak vindt maakt Tesla alleen al in de afgelopen maanden zulke grote stappen richting autonoom rijden, dat je inmiddels al meerdere signalen hoort dat andere merken die kennis straks gewoon bij ze gaan inkopen ipv zelf ontwikkelen.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          23 september 2021 om 17:53

          Dat filmpje is natuurlijk schaamteloze propaganda van de Tesla kerk. Mercedes mag gewoon niet al die experimenten op de openbare weg die Tesla (eigenlijk ook niet) mag. Die games zijn irrelevant. Die uitspraak van meneer Musk “als radar en video het oneens zijn, welke geloof je dan” geeft precies aan waar het probleem ligt. Musk, zegt video heeft meer detail maar het juiste antwoord is dan kies je voor veiligheid en zet je het voertuig stil. We hebben incidenten gehad waarin Tesla’s inreden op overstekende witte vrachtwagens, video alleen is gewoon goed idee.

          Login om te reageren
          • Pascal zegt

            23 september 2021 om 22:22

            Is dat werkelijk je conclusie uit dat filmpje? Allrighty then!

            Login om te reageren
          • p993 zegt

            26 september 2021 om 07:42

            @mashell: lijkt me niet…tenzij je in een sneeuwbui gewoon achter de haard van je slot blijft zitten….sommigen moeten dan toch de weg op.

            Login om te reageren
      • Sempiternal zegt

        23 september 2021 om 11:03

        @mashell 100% eens. De mens is van nature lui en wat dommig. Haal een beetje actief gedrag weg (een vinger) en men neemt gelijk dr hele hand (ik doe een dutje). Het is ietwat gechargeerd maar ik hoef niet aan de andere kant van die tesla Model X te zitten als die in je crasht.

        Neemt natuurlijk niet weg dat dit gedrag bij elke vorm van semi autonome functies plaats vindt. Alleen is het minder sexy om te roepen “VW rijder zit niet op te letten en klapt met autonome functies op voorligger”

        Login om te reageren
  3. Sempiternal zegt

    23 september 2021 om 09:42

    Ik val van m’n stoel van verbazing…. Had dit echt niet verwacht…. Wat een domme mensen. Die tesla rijders…

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      23 september 2021 om 11:04

      @Sempiternal: gelukkig worden berijders van andere merken nooit afgeleid en is er totaal geen probleem met smartphone gebruik achter het stuur.

      Mijn laatste ervaring met Volvo was juist dat het dat de traagheid van het infotainment mij afleid van de weg. Gelukkig kon die prima de lijntje volgen en afstand houden. Controleren van een autonoom systeem geeft mij veel meer rust dan het allemaal zelf doen. Hoe goed de systemen ook zijn, ik rijd zelf wat dynamischer.

      Login om te reageren
      • Sempiternal zegt

        23 september 2021 om 11:19

        @flutterby ik was sarcastisch :) Ook ik irriteer mij mateloos aan de selectieve verontwaardiging.

        En tsja de smartphone… gék word ik er van in de woonwijk of op de snelweg. “Ja maar ik heb m op mijn schoot en dan mag het.” Dat het mag zegt nog niet dat het goed is.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          23 september 2021 om 12:32

          @Sempiternal: het is hier soms lastig om sarcasme van stommiteit te scheiden ;)

          Login om te reageren
        • sportabgasanlage zegt

          23 september 2021 om 13:54

          Als ik naast een chauffeur zit die niet van zijn/haar telefoon af kan blijven, bied ik altijd aan om het stuur over te nemen. En anders het vriendelijke verzoek om de telefoon weg te leggen, of mij ergens bij een bushalte of treinstation af te zetten zodat ik mijn reis wat veiliger kan voortzetten.

          Login om te reageren
  4. quincy zegt

    23 september 2021 om 10:17

    ‘Nog een voordeel van een oude wagen is dat je minder snel bent afgeleid.’

    Dit zou dan moeten zijn ‘Nog een voordeel van een goed onderhouden oude wagen zonder issues is dat je minder snel bent afgeleid.’. Want een oude wagen met kuren kan natuurlijk ook zeer afleidend werken ;-)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 september 2021 om 10:41

      Hoe meer onderdelen er van je Alfa afvallen hoe minder ze kunnen afleiden.

      Login om te reageren
      • sportabgasanlage zegt

        23 september 2021 om 13:51

        Hoe meer er af valt, hoe minder er kapot kan gaan, toch?

        Login om te reageren
  5. lithiumion zegt

    23 september 2021 om 10:24

    Ik denk dat deze resultaten niet alleen zijn voorbehouden aan “Tesla-rijders”… misschien had de titel beter kunnen zijn: ‘Rijders niet alert met autopilot aan’. Net iets minder suggestief…Het onderzoek is dan wel gedaan in een auto van Tesla, de enige fabrikant die deze semi werkende optie biedt. Tsja… eigenlijk kudo’s voor Tesla dus.

    Login om te reageren
  6. alino zegt

    23 september 2021 om 10:37

    Titel had ook gewoon “rijders niet alert” kunnen zijn. Helaas zijn het niet enkel Teslarijders of andere bestuurders met autopilot aan die niet alert zijn. Wat je allemaal op de baan ziet gebeuren. Het valt al op als je met de auto rijdt, maar des te meer als je eens met de motor op een druk moment op de baan bent.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      23 september 2021 om 10:46

      De smartphone is zonder twijfel de grootste bron van (verkeers)ellende. Aan het rijgedrag kan je vaak al goed zien wie er zitten te appen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        23 september 2021 om 12:31

        En waarom verplichten we Google en Apple niet daar iets aan te doen? Dat tijdens het rijden het scherm op zwart gaat. Ja, dat is vervelend voor de pubers op de achterbank, maar een kleine prijs voor de verkeersveiligheid. En rode auto’s tellen blijft altijd leuk!

        Login om te reageren
        • alino zegt

          23 september 2021 om 14:03

          tja, wat dan als je op de bus of trein zit? Allemaal een zwart scherm dan. Want je telefoon kan niet automatisch een onderscheid maken tussen bestuurder en passagier. Vandaar dat je bij zowat alle navigatie apps moet bevestigen dat je niet aan het rijden bent. Maar dan ben je natuurlijk terug bij af.

          Apple (en waarschijnlijk ook Google) heeft al verschillende opties om de afleiding door smartphone tijdens het autorijden tot een minimum te beperken. De”niet storen tijdens autorijden” functie kan je automatisch laten activeren wanneer je rijdt en helemaal naar wens instellen. Als je echt niet kan wachten kan je je berichten laten typen door Siri (wat al vrij goed werkt).
          Het is geen kwestie van geen mogelijkheden hebben, maar de typische redenering “ik kan goed genoeg autorijden om 2 dingen tegelijk te doen of verslaving aan het ding of social media.

          Login om te reageren
        • Pascal zegt

          23 september 2021 om 14:31

          Scherm op zwart in alles wat rijdt lijkt me nogal rigoreus, maar o.a. Apple heeft al de functie dat de telefoon op een auto-stand gaat zodra er verbinding met een carkit is, of Apple Carplay in gebruik is. Die optie blokkeert o.a. al je notificaties en is nu optioneel, mogen ze van mij ook best wel verplicht maken.

          Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      23 september 2021 om 13:50

      Het onderzoek is uitgevoerd onder Teslarijders en niet onder andere merken, dus de titel van het onderzoek klopt. Dat het aannemelijk is dat het voor andere merken ook geldt, maakt niet uit. Zo zijn de regels van wetenschappelijk onderzoek.

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    23 september 2021 om 10:58

    Een onderzoek van stichting open deur?

    Login om te reageren
  8. sportabgasanlage zegt

    23 september 2021 om 13:49

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  9. flyerbunch zegt

    23 september 2021 om 13:53

    Weinig verrassend idd, maar dit komt mede omdat Tesla zogenaamd blijft aanprijzen dat het volledig autonoom rijden betreft wat niet klopt uiteraard.

    Login om te reageren
  10. sportabgasanlage zegt

    23 september 2021 om 13:56

    Volledig autonoom is pas veilig als alle verkeersdeelnemers autonoom zijn. Zolang de mens invloed heeft op het weggedrag, zullen er altijd ongelukken blijven gebeuren.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      23 september 2021 om 14:33

      Mee eens, ik ben er wel van overtuigd dat autonoom rijden ook voor die tijd minstens 100x zo veilig is te maken als een mens nog zelf te laten rijden.

      Login om te reageren
  11. mt03 zegt

    23 september 2021 om 17:47

    Ik check ook even m’n mail en WhatsApp etc. Even uitgebreid muziek zoeken.
    Zonder autopilot is dat een stuk lastiger 😏

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North