Deze aanrijding tussen een Tesla en een politieauto kwam akelig dicht in de buurt van een worst case scenario.
Geruisloos cruisen, niet hoeven te sturen, geen gas hoeven te geven en in plaats daarvan lekker film kijken op je telefoon. Een Amerikaanse Tesla-rijder had het goed voor elkaar. Totdat hij opeens achterop een auto klapte. Een politieauto. Dan heb je wat uit te leggen.
Deze opvallende aanrijding tussen een Tesla Model S en de politieauto vond deze week plaats in North Carolina. De bestuurder van de Tesla had – hoe kan het ook anders – zijn Autopilot aan staan. Dat betekent dat je nog steeds je ogen op de weg moet houden, maar de verleiding in natuurlijk groot om dat niet te doen. Zelfs zonder Autopilot zitten mensen al vaak op hun telefoon.
De Tesla-rijder – nota bene dokter van beroep – besloot dus film te gaan kijken op zijn telefoon, zo meldt CBS. Zodoende zag hij niet dat er een politieauto voor hem stilstond. De Tesla klapte vol op de politieauto, die op zijn beurt weer tegen een andere politieauto botste die ervoor geparkeerd stond. De twee agenten die naast de auto’s stonden konden ternauwernood de dans ontspringen.
Dit had heel erg verkeerd af kunnen lopen, maar wonder boven wonder raakte er niemand gewond. De aanrijding resulteert alleen in materiële schade aan de Tesla en de twee politieauto’s. De onoplettende bestuurder wordt nu vervolgd vanwege het niet uitwijken voor een politieauto en ’televisie’ kijken tijdens het rijden.
Het ging waarschijnlijk niet om de nieuwste versie van Autopilot. Op de foto is te zien dat het om een Model S van voor de facelift gaat. Electrek meldt dat deze waarschijnlijk de eerste versie van de Autopilot gebruikt, die al een tijd niet geüpdatet is.
vacano zegt
Autorijden en vertrouwen op Autopilot? Niet slim! En intussen filmpje kijken. Oerdom
driek zegt
Het mag ook niet van de o-zo-amerikaanse disclaimer.
Musk zegt: mijn auto’s rijden zelf. De kleine lettertjes zeggen: handjes aan het stuur, op blijven letten, en gebruiken op eigen risico.
kevertje zegt
Het vertelt genoeg over hoe mensen door een – laat me het voorzichtig houden, te ambitieuze – fabrikant misleid worden. Blijkbaar kan dat maar doen we in Europa software-fabrikanten processen aan met torenhoge boetes voor veel onbenulliger aangelegenheden. Heel kort, feilloze zelfrijdende software bestaat nog steeds niet. Alleen de groene golf en heel veel overdreven opportunisme rond Tesla weerhoudt overheden om in te grijpen. Ook hier heb ik al onozelaars zien rijden terwijl ze totaal niet op de weg aan het letten waren en met allerlei zaken aan het spelen. Tegen 130km/h nota bene. Voor mij zijn dat ronduit moordenaars en ze zouden ook op deze manier moeten veroordeeld worden in het geval van zo’n accidenten.
sonnybonds zegt
Ja helemaal mee eens snap niet dat ze autopilot toestaan in dit land. Levens gevaarlijk
Pascal zegt
Dit soort mensen zijn levensgevaarlijk bedoel je. Autopilot vereist gewoon handjes aan je stuur en ogen op de weg. Ik doe dat zelf ook en verbaas dan overigens over al die slingerende en op de middenbaan plakkende chauffeurs die met hun telefoon zitten te spelen. Dat heeft werkelijk niets met software te maken. Pak de oorzaak aan en straf dat volk.
driek zegt
Vooral vrachtwagens rijden steeds vaker met twee wielen op de vluchtstrook. Blijkbaar zijn veel professionele chauffeurs meer met hun telefoon dan net hun stuur bezig.
flutterby zegt
@sonnybonds: auto’s zijn levensgevaarlijk. Water maakt vele dodelijke slachtoffers en zelfs zuurstof is levensgevaarlijk als je het verkeerd gebruikt.
RiKe zegt
@kevertje: Het probleem zit hem hier niet in een vooruitstrevende fabrikant. Het probleem zit hem hier in de mentaliteit van de mensen die het onjuist gebruiken. Bij Autopilot staat gewoon netjes vermeld dat je altijd zelf op moet letten en het systeem in “test” fase zit
jaso013 zegt
@rike: precies dit idd. Kort gezegd: de mens is echt nog te dom om te poepen.
Benny_Weisz zegt
@jaso013:
Niet alle mensen! De meeste Amerikanen daarentegen…..
padoempats zegt
Dan zou je de functionaliteit dus nog niet moeten toelaten om op de openbare weg te kunnen gebruiken. Jij zegt ’testfase’, maar het is gewoon bruikbaar. Dan is het geen testfase meer
sonnybonds zegt
En wie laat een product op de markt dat nog in testfase zit!!??? idioot gewoon
driek zegt
Klets. Een systeem dat zo goed is, is daardoor levensgevaarlijk. Een mens kan niet honderd procent alert blijven als er (vrijwel) nooit iets gebeurt.
padoempats zegt
Wat is het verband met groene golf icm autopilot/zelf rijdende auto? Tesla? In een artikel een tijd terug werd ook al zoiets gesuggereerd. Meer laadpalen draagt bij aan autonoom rijden. Whut
theblazerunner zegt
@padoempats: Tesla = Elektrisch = Groen
mashell zegt
En toch is er een enorme aanklaag cultuur in de VS. De ternauwernood ontsnapte agenten kunnen Tesla voor de rechter slepen voor het leveren van ondeugdelijke software en de rest van hun leven als multimiljonair slijten.
goodvibrations zegt
Ik ben wel een beetje voor eigenlijk. Reed ook mee met iemand in een Tesla en die deed ook niets anders dan op andere dingen letten. Telefoon kinderen achterin.. M.a.w. Mensen vertrouwen iets als het voor 99% werkt.. Tesla moet wellicht iets inbouwen dat de ogen in de gaten houdt oid.. Want dit vraagt gewoon om ellende.. Beetje het idee van 1,5m afstand moeten houden.. Yeah right.. doe jij dit continu?
kennone zegt
Ben wel benieuwd welke film hij aan het kijken was. Ben aardig door Netnix heen.
rogerzz zegt
In Nederland herken je de Tesla autopilot lamzakken makkelijk, ze zitten 95 km/u op de middelste rijstrook te stuiteren tussen de witte lijntjes. Totaal geen besef van wat er gebeurd zitten ze te appen of iets anders te doen op de telefoon.
Ik ben 32 jaar maar hoef mijn mail/appjes niet onderweg te lezen. En als er echt paniek is, dan kun je bellen. De generatie na mij is vergroeid aan de telefoon, maar de generatie voor mij dus ook al? Zucht.
Pascal zegt
Gelukkig zitten berijders van andere merken niet massaal al slingerend en op de middenbaan hangend met hun telefoon te pielen. Oh wacht….
rogerzz zegt
Nee hoor, het werkende volk met ontploffingen onder de motorkap rijdt meestal 105 km/u op de teller op de linkerbaan, iets wat Tesla rijders veel te snel vinden.
padoempats zegt
Het werkende volk, die armoedzaaiers, de zielepieten, de zeikerds, rijdend op dinosap, prehistorisch, wat een schande
xjs678qr zegt
Als je het over die witte busjes hebt, bedoel je eerder 150kmh dan 105kmh!
Pascal zegt
Tuurlijk maar da’s ook logisch, wij Tesla-rijders hebben onze schaapjes allang op het droge en hoeven ons in tegenstelling tot het gewone plebs niet meer te haasten.
rogerzz zegt
@Pascal, dus je rijdt een saaie goedkope bijtellingsknaller van je baas als auto omdat je ‘rijk’ bent?
Als je niet op je geld hoeft te letten zou ik wat leuks kopen met geld van jezelf.
Pascal zegt
Ik heb nieuws voor je: de wereld is niet zo zwart/wit als je denkt. Niet alle Tesla’s zijn van de baas, veel Tesla rijders kopen ‘m zelf van hun eigen verdiende geld omdat zij zelf de baas zijn; waarvan akte. Als je inderdaad vaak 105km op de linkerbaan rijdt met je plofmotor, hoop ik wel dat je snel opzij gaat want daar rijd ik ook met gemiddeld 130.
Geniet van je auto die blijkbaar zoveel belevingsvoller is dan een Tesla, (dikke V6 bijv?) Ik gun ‘m je in elk geval van harte.
driek zegt
Niet alle Tesla’s zijn van de baas, wel verreweg de meeste. Sinds de bijtelling een klein beetje verhoogd is is de verkoop driekwart lager.
En dat terwijl een lease-tesla nog steeds minder kost dan een particulier gereden Aygo.
Leaserijders zijn zielepoten.
tttijn zegt
Ze hadden het beestje beter een andere naam gegeven
derx zegt
Lees dat zo vaak dat mensen “op hun telefoon zitten”. Ik vraag me dan altijd af of dat nou echt zo lekker zit? Ik durf het niet aan, want bang dat ik m’n scherm breek…
cossiekiller zegt
Waarschijnlijk een H.P.-film aan het kijken; oftewel een harde politiefilm.