• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ook Audi schrapt duizenden banen

Auteur: machielvdd, gepost 18 maart 2025 om 08:13 – 16 Reacties

Audi zet de kettingzaag in het personeelsbestand.

Audi heeft nog niet de volledige jaarcijfers van 2024 bekendgemaakt, maar we weten alvast dat die niet enorm rooskleurig zijn. In Q3 (het kwartaal, niet de auto) daalde de winst met maar liefst 91%. Over de eerste drie kwartaal daalde de winst met 45,8%, bijna een halvering dus.

Audi gaat daarom – net als moederbedrijf Volkswagen – keiharde maatregelen nemen. Audi laat weten dat ze de “productiviteit, snelheid en flexibiliteit” willen verhogen. Dat klinkt leuk, maar dit betekent ook dat het mes in het personeelsbestand wordt gezet. Tegen 2029 wil Audi 7.500 banen geschrapt hebben. Ook willen ze de bureaucratie verminderen. Elon Musk blijft dus een inspiratie voor de autoindustrie.

Het personeelsbestand van Audi is de laatste jaren al gekrompen. Sinds 2019 zijn er zo’n 9.500 banen geschrapt. Dat heeft echter niet het gewenste resultaat gehad. Maar anders waren de cijfers waarschijnlijk nog slechter geweest.

De dalende winst komt deels door tegenvallende verkoopcijfers. Vorig jaar verkocht Audi 12% minder auto’s. Verder heeft de sluiting van de fabriek in Brussel, waar de Q8 e-tron van de band rolde, een hoop geld gekost.

Bij de Volkswagen Groep sneuvelen er over de hele linie veel banen. Zo schrapt Porsche ook 9.300 banen en bij Volkswagen zelf verdwijnen er maar liefst 35.000 banen. Bij Audi worden er overigens geen mensen op straat gezet. Dan moet je dus eerder denken aan vrijwillige vertrekregelingen en het niet aannemen van nieuw personeel.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: de Audi S4 van Hans
  • Mijn Auto video: Audi 80 B1 van Arnold
  • Mijn Auto: Audi RS7 (C8) Urban van Danilo
  • Mijn Auto video: Audi RS Q3 van Aart

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi

Vorig bericht: « Waar erger jij je helemaal kapot aan in het verkeer?
Volgend bericht: Tesla Cybercab wordt de meest efficiënte EV ter wereld »

Lees Interacties

Reacties

  1. ericc zegt

    18 maart 2025 om 08:33

    Hoeveel banen zijn er verloren gegaan de laatste jaren (sinds de wurgende beslissing van Europa om EV te rijden)? Europa moet niet wijzen naar China. Dit hebben zij beslist en dit zijn de gevolgen. Politiekers in Europa zijn als koeien in de wei.

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      18 maart 2025 om 08:50

      Gefeliciteerd met nu al de domste opmerking van de dag!

      Dit heeft veel meer te maken met dalende vraag en stijgende prijs van grondstoffen en energie. Als je iemand zo graag de schuld wilt geven, geef het dan aan de Merkel en co die tegelijkertijd kerncentrales sloten en zich volledig afhankelijk maakte van Russisch gas. Iets wat we in Nederland ook hebben gezien.

      Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      18 maart 2025 om 08:52

      Die wurgende beslissing, hoe tegen ons benzinehart ook, was nodig. De bevolking groeit en wordt rijker. Dus er zijn meer auto’s nodig. Ergens leer je dan dat het zo rond 2050 gedaan is met de winning van olie. Dan hebben we alle makkelijke en goedkope bronnen uitgeput en is olie alleen nog te winnen op plekken waar dat zo duur is dat ze het eerder lieten zitten.

      2050 lijkt nog heel ver weg, maar ons wagenpark is gemiddeld al meer dan 12 jaar oud. Dat zal ook alleen maar toenemen. Auto’s die vandaag nieuw met een ICE worden verkocht rijden in 2040 waarschijnlijk nog steeds. Als ze het redden tot 25 jaar dan zit je ook al in 2050. Dus je moet ergens beginnen om te zorgen dat tegen 2050 de ICE zo ongeveer is uitgestorven.

      Daarnaast is de ICE een grote vervuiler dus als we niet willen sterven in onze eigen uitlaatgassen dan moet er ook een keer een eind aan komen.

      Login om te reageren
      • HZW zegt

        18 maart 2025 om 17:21

        Nu al is olie winning veel duurder geworden, omdat ze al veel dieper moeten boren dan voorheen, verder wordt er steeds vaker fracking toegepast om de olie uit de grond te krijgen.
        En als de olie op is dan hebben we een enorm probleem, want in bijna alles wat we maken zit wel een Olie component in verwerkt.
        En een vervanger voor dat olie component in een producten die we maken is er nog niet, en zo als het er nu naar uitziet, gaan we die ook niet op tijd vinden.

        Dus om het heel simplistisch te zeggen, “als de olie op is, stopt de wereld met bestaan, want in 80% van wat we maken en nodig hebben, kan niet gemaakt worden zonder Olie component,
        De wereld is gebouwd op een 120 jaar olie infrastructuur, en de olie is eerder op dan dat we er een vervanger voor gevonden hebben.

        Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      18 maart 2025 om 09:35

      Eerder te laat (en daardoor achterstand) dan te vroeg… en ja die afhankelijkheid van Russisch gas wordt nu duur betaald. Even zuur dit maar we komen er wel als Europa. Duurzaamheid blijft de toekomst. Ik wens Trump veel succes met zijn drill baby drill.. Al ben ik voor Europa/Nederland geen tegenstander voor een tijdelijke “drill baby drill” onder bijv. De wadden.. maar de opbrengst daarvan moet wel richting duurzame initiatieven gaan.. minder afhankelijkheid van VS en China etc. Is nu noodzakelijk.. en ja daar horen ook goede BEVs bij…

      Login om te reageren
  2. Robert zegt

    18 maart 2025 om 08:43

    “Audi laat weten dat ze de “productiviteit, snelheid en flexibiliteit” willen verhogen.”

    Alles voor de aandeelhouders…

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      18 maart 2025 om 09:04

      Aandeelhouders zitten met risicodragend kapitaal in de firma, dus niet onlogisch, dat er (ook) naar hun belangen gekeken wordt. Je wil als bedrijf om meerdere redenen niet, dat je aandeelhouders weglopen.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        18 maart 2025 om 09:19

        Aandeelhouders dwingen hun bedrijven vaak tot beleidskeuzes die gebaseerd zijn op kortetermijneffecten, die snelle winst boven duurzame (lees: lange termijn) investeringen verkiezen en geen flauw benul (noch interesse) hebben in wat het betekent als je ‘verhoging van snelheid, productiviteit en flexibiliteit’ eist van het personeel. Helemaal, omdat het personeel bij bedrijven die grotendeels gestuurd worden op maand-, kwartaal- en jaarcijfers veelal toch al op z’n tenen moet lopen.

        Ik kan na een arbeidsproductief leven van bijna 35 jaar, bij meerdere van dergelijke werkgevers, met het hand op het hart stellen “Been there, done that.” Ik werk nu de laatste 8 jaar bij een kleine organisatie (< 10 fte), zonder die druk, zonder die stress, zonder al dat gezeik. En ik kan je vertellen: hier heerst een gezonde bedrijfscultuur, met óók goede toekomstige vooruitzichten en óók mooie jaarcijfers. En geen aandeelhouders die altijd maar méér, méér, méér willen. Dat zouden meer mensen moeten doen.

        Login om te reageren
        • kniesoor zegt

          18 maart 2025 om 09:27

          Je eerste paragraaf is zeker vwb grote bedrijven waar. Dus zoiets kan/zal een rol meespelen bij de ontwikkelingen bij Audi. Mijn opmerking was meer bedoeld om wat context te verschaffen bij de modekreet ‘alles voor de aandeelhouders’.

          Login om te reageren
          • Robert zegt

            18 maart 2025 om 09:53

            Ik zie het niet als een modekreet. Ik zie dit als een van de slechtste neveneffecten van het kapitalisme.

            Login om te reageren
            • kniesoor zegt

              18 maart 2025 om 10:30

              Op dit punt gaan we het wellicht niet eens worden. Blijken great minds soms toch niet alike te denken ! 😁

              Login om te reageren
  3. a_buis zegt

    18 maart 2025 om 09:24

    Zal vast goedkomen in de F1 (not)

    Login om te reageren
  4. Habanero zegt

    18 maart 2025 om 10:03

    Ik vind het ten eerste weinig fijn is om je collega’s op dit forum dom te noemen. En ik denk ook dat Ericc gelijk heeft. Politici en media hebben met weinig kennis een EV-concept willen doorduwen dat absoluut niet op punt stond, de vraag naar nieuwe en toxische grondstof-noden doet pieken in geopolitiek de gevaarlijkste regio’s van deze wereld. Na zoveel jaren roepen dat EV’s goedkoper zouden worden, zien we veeleer het tegengestelde, tenzij we een armada aan containerschepen vol low-cost assemblage vanuit het Oosten voor lief nemen. De ecologie is daarmee helemaal zoek – als er al ooit een effect in positieve zin te noteren was – en de jobs hier, niet alleen in de automobielsector maar de chemiesector verdampen met duizenden, lees in realiteit: met miljoenen wanneer je alle afgeleide producten mee in beschouwing neemt. Dit is waar de EU goed in is, het verkwanselen van de kostbare economische textuur die we in handen hadden, zoals de fijne chemie, kunststoffen of pharma, waar we zelfs wereldspelers waren – en iets anders bedenken waarvan de jobs ver weg zitten en waarvan de kwaliteit op z’n best heel middelmatig is.

    Login om te reageren
    • gekketurbo zegt

      18 maart 2025 om 14:18

      Kortzichtig, niet doordacht en beperkt. Ik hoef het woordje dom inderdaad niet te gebruiken…

      Login om te reageren
  5. mashell zegt

    18 maart 2025 om 14:00

    Dat rood staat die A6 fantastisch.

    Login om te reageren
  6. THSD zegt

    18 maart 2025 om 19:37

    Tja e-trons voor de kneusjes en geld wegpompen in de f1 da’s een…verlies-verlies situatie lijkt mij.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North