Ook deze partijen wilden Zandvoort kopen

Auteur: , 34 Reacties

Als je als autoliefhebber op Ascari of Bilster Berg komt, duurt het niet lang — bij mij tenminste — voor je gedachten hebt als: ‘Hoe zou het zijn om je eigen circuit te hebben?’ Toch stond Zandvoort jarenlang te koop voordat prins Bernhard jr. het kocht, al is dat nieuws nog onbevestigd. Had er dan niemand interesse? Zeker wel, en wij vertellen je wie!

Ook deze partijen wilden Zandvoort kopen

Als je interesse hebt om je eigen circuit te hebben, was Zandvoort kopen misschien wel de eenvoudigste manier om je droom waar te maken. Maar zo eenvoudig als het lijkt, was het bepaald niet. Het circuit heeft immers járenlang te koop gestaan en geïnteresseerden haakten gedesillusioneerd af. Twee jaar geleden informeerden we bij circuitdirecteur Erik Weijers, maar hij wilde destijds niet vertellen wat de vraagprijs was. Volgens de verhalen zou dat 6 miljoen euro zijn. Weijers: ‘Natuurlijk kun je dan zelf rijden zo vaak je wilt, maar de huidige eigenaar, Hans Ernst, doet dat nagenoeg nooit. Ik neem aan dat een eventuele nieuwe eigenaar het circuit koopt als investering met de doelstelling om winst te maken.’

Destijds deed het verhaal de ronde dat BMW het circuit wilde overnemen. Woordvoerder Diederik Reitsma barstte echter in lachen uit toen we het hem voorlegden: ‘Zandvoort? Wat moeten we dáármee? We hebben de BMW Driving Experience die grenst aan het circuit, maar een circuit is wel even wat anders dan een slipschool. Maar we reageren nooit op geruchten, dus nu ook niet.’

Spraakzamer was Peter Tunissen van Driving Fun, de grootste trackday-organisator van Nederland. ‘Driving Fun huurt het circuit zo’n 20 keer per jaar, we organiseren namelijk trackdays op circuits in binnen- en buitenland. Autoliefhebbers kunnen op zo’n dag met hun eigen auto op het circuit rijden. Zo’n circuit huren voor een dag is niet goedkoop. De prijs verschilt per keer – een maandag in december kost minder dan een zondag in juni – maar 10.000 euro voor een dag ben je al snel kwijt. Zo ontstond het plan om het circuit te kopen. Daar heb ik zelf het geld niet voor, maar een van onze vaste klanten wilde het financieren. Hoewel hij genoeg geld heeft om het circuit en desnoods het hele dorp te kopen, was dat toch een lastig verhaal. In eerste instantie werd me verteld dat de onderhandelingen met een andere partij al bijna af waren gerond. Op een gegeven kwam ik erachter dat de verkoop wordt geregeld door een dochterbedrijf van de Rabo dat gespecialiseerd is in fusies en overnames. Daar hadden ze ook geen interesse. Inmiddels wist ik echter dat Hans Ernst de eigenaar van het circuit was. Ik achterhaalde zijn adres, belde bij hem aan en zei dat ik het circuit wilde kopen. Dat was geen aanleiding om me binnen te vragen voor een kopje koffie, ik moest maar contact opnemen met het bedrijf dat de verkoop regelt. Het circuit staat dan wel te koop, maar niemand heeft interesse om het te verkopen. Zonde, want wij waren er klaar voor. Nog steeds, trouwens,’ aldus Tunissen in 2013.

Ook Frits van Eerd zou hebben geprobeerd het circuit te kopen. Dat klinkt niet onaannemelijk, want Van Eerd is een ongelooflijke autosportliefhebber. ‘Soms ga ik even tussen mijn auto’s zitten, dan kom ik helemaal tot rust,’ vertelde hij me eens. In wat voor zen-state-of-mind zou je dan komen als je even op je eigen circuit kunt gaan zitten? Binnen de familie zou het niet eens echt gek zijn; vader Karel van Eerd liet een prachtige golfbaan aanleggen omdat er in de wijde omgeving geen fatsoenlijke baan te vinden was.

En dan zijn er nog de verhalen dat Hans Hugenholtz probeerde het circuit over te nemen. Ook dat klinkt niet onwaarschijnlijk; zijn bedrijf HPG houdt zich bezig met vastgoed, waaronder leisure projects, volgens de website. Belangrijker nog is dat zijn vader jarenlang directeur van het circuit was. Ook Hugenholtz zou echter niet ver zijn gekomen; hij kreeg dezelfde welwillende behandeling als Peter Tunissen.

Junior kreeg deze behandeling blijkbaar niet, waarom weten we niet. Er is verder nog weinig info, maar we zijn vooral benieuwd of er grote veranderingen op komst zijn voor het circuit.

Foto via Autojunk



34 reacties

Als ik de oudejaarstrekking nou gewonnen had…..
@dutchdriftking: noem me maar een pessimist maar je weet dat die kans op elke manier afgerond 0,0% is?
Waarom hij wel? Nou namen en status doen vaak wonderen…
@spykerboy: ik denk dat diegene die de beste deal heeft koopman is.
Ik denk dat het de verkopende partij vrij weinig interesseert wie het koop.
Als je maar betaalt, of iets anders te bieden heb.
Toeval wil dat ik Peter en nog wat andere mensen van DF ken, zoals Wouter ook. Mijn gevoel bij dit verhaal is het typische Zandvoort-kliekjesgevoel. Dan weten de mensen die er wat vanaf weten wel wat ik bedoel.
@stephane8200: Genoemde personen zijn mij ook bekend en kan me voorstellen dat de heer Ernst bij bepaalde namen een beetje huiverig werd en nog steeds wordt.
@RobinM: daar kan ik me ook iets bij voorstellen zonder in details te treden. Mijn gevoel is niet gebaseerd op feitelijke onderbouwing en is daarmee wat het is: een bepaald gevoel. Of het klopt is lastig te bepalen zonder volledig kennis van zaken.
@stephane8200: yuuupp!! De kliek. Breng je een keer een razendsnelle duitser op de piste daar die iedereen t snot voor de ogen rijdt. They still don’t know what hit them in de gezicht.

:)
@koeckenbacker: en dan bedoel ik dat je de volgende keer de truck ook achter je pitbox wil hebben, daar opeens heel de “equippe” met dubbele tent uitgestalt staat.. Voorbeelden ten overvloed van mijn kant.
Een hele rare vriendjespolitiek daar, waar je als buitenstaander ook op sportief gebied nadelen van vindt.
@koeckenbacker: dat bedoelde ik inderdaad…Dan hoef ik het aan jou verder niet uit te leggen.
Maakt mij niet uit wie de nieuwe eigenaar is of wordt, als het maar behouden blijft en er geïnvesteerd gaat worden in de accomodatie, baantje is okay.
Wellicht is het gewoon zo simpel dat de heer Ernst geen goed onderbuik gevoel had bij eerder genoemde en gemelde partijen…

Een leuk artikel maar alles valt of staat met veronderstellingen en oude feiten (uit 2013). Een recent statement van de heer Ernst zou pas nieuws zijn :)
Waarom junior het wel gelukt is? Omdat Hans Ernst een plekje in de Bilderberg group wil hebben en junior kan dat hem verschaffen.

Geld wordt er niet overgemaakt en er werd ook niet onderhandeld over de prijs. Al die tijd is Hans Ernst gescreend en moesten hij vragenformulieren invullen met vragen zoals: “Ben jij rijk? Zo ja, hoe rijk dan?”
Toen dat allemaal afgerond was kreeg junior het circuit en Hans Ernst een kaartje van de Bilderberg group met daarop: ” Welkom! Wilkommen! Welcome! Bienvenue!”
Met een pen van Bilderberg erbij.

Het is één groot complot brom ik je!!!!
Ach meneer Ernst, wat een figuur. Ik ben een aantal jaar suppoost geweest, mijn eerste bijbaantje. Daarbij moest je ook auto’s controleren of zij de juiste parkeerkaart hadden om het circuit binnen te mogen. Ik liet de heer Ernst een keer niet snel genoeg binnen (vroeg ook gewoon een toegangsbewijs), nou je had hem moeten horen. Ik had de beste man nog nooit gezien, in plaats van dat hij een compliment geeft voor de goede controle, maar ik kreeg een scheldkanonnade over mij heen.

Verder wel erg leuk om te werken en het was leuk verdienen als tiener, helaas alleen van maart tot oktober.
Als het maar niet te gelikt gemaakt gaat worden. En geen attractiepark zoals de Nürburgring. Die onzin heeft het circuit niet nodig…
Heeft Bernard de omliggende bungalowparken ook gekocht? Dat zou handig geweest zijn…
Als ik het geld had……
@martijn11: had je het ook niet gekregen als je het verhaal gelezen had.
Ach, eerlijk gezegd maakt het me niet zoveel uit wie Zandvoort koopt en wat de achterliggende reden van Hans Ernst is om hem wel of niet aan die persoon te verkopen. Zolang de nieuwe eigenaar, in dit geval Bernhard jr., er maar voor zorgt dat er genoeg te beleven valt voor het publiek, de prijzen fair blijven, er geïnvesteerd wordt in upgrades en er nieuwe evenementen (WTCC?) naar Zandvoort komen.
Kopen, slopen en er appartementen op rammen, financieel de interessantste optie lijkt me zo mooi aan het strand enz.
@Donstil: Met al die geluidsbeperkingen en zeurende omwonenden zou je het haast gaan overwegen.
Ik hoop dat Bernard de beste keuze is geweest voor het circuit zelf.

Trouwens is het belachelijk dat de overheid dit circuit niet heeft gekocht om de f1 naar nederland te halen.
@clarkson: Met de huidige infrastructuur een compleet onrealistisch idee.
@clarkson: Als ze 80 miljoen willen lappen voor een oud, lelijk schilderij had dat er ook wel vanaf gekund ja. Gemiste kans, Den Haag!
@perry_snijders: puik artikel! Meer graag ;-).

Als ik het geld had gehad had ik het gekocht. En een dealer beginnen in leuke auto’s die je daar dan meteen kan uittesten.
@gtwillem: Zou je dan meer of minder schadegevallen aan je demowagens hebben? Je hebt een afgesloten terrein, dus je hebt geen kans op verkeersongevallen. Aan de andere kant is de kans op overmoedigheid bij de bestuurder is natuurlijk vele malen groter op een circuit dan op de openbare weg.
@Edge: Het grappige is, op een circuit worden veel mannen ineens jongetjes. Zeker als er al een paar andere auto’s met flinke vaart overheen gaan, maakt altijd wel indruk. En mensen met circuitervaring weten hoe ze moeten rijden. @stephane8200 kan dat vast wel bevestigen. Ik heb diverse modelintroducties op een circuit meegemaakt en meestal zonder problemen, eigenlijk. Op het circuit gebeurt er vrij weinig, als iemand in de fout gaat is het meestal terminaal onderstuur omdat ze een bocht te snel in gaan, dus een bezoekje aan de grindbak.

De meeste ongelukken met modelintroducties waren toch op de openbare weg.
@gtwillem: ik kan het deels bevestigen. Er zijn ook mensen die zich Verstappen wanen. Moet zelf gelijk terugdenken aan de introductie van de Giulietta op Zandvoort. Meerijdende verkoper merkte droogjes op dat het leek of ik daar vaker had gereden. Hij had het naar zijn zin en vroeg me rondom de pits beetje rustig aan te doen zodat de rest het niet zou zien.
@gtwillem: ik zie nu pas dat het van Perry is. Wij kennen elkaar ook wel.
@gtwillem: Dank je!
Wat een gejank zeg!
Hahaha, over een kliek kan ik nog wel meepraten en dan zacht uitgedrukt! Begrijp mij niet verkeerd hoor ik gun race-minnend Nederland Zandvoort, maar de personen die het circuit in handen hebben/hadden viel niet mee te praten.
Jaren geleden leuk bijbaantje gehad voor Raceplanet op Zandvoort waarbij ik nog op de bijrijders stoel van Michael Bleekemolen heb gezeten en een gesprek met hem heb gehad over z’n nieuwe Panamera (Juk!) en bullshit. Aardige man trouwens. Ach verder niet relevant, na trouwe dienst uiteindelijk ontslagen omdat iemand zijn neus niet goed stond. Misschien had ik hem maar recht moeten zetten. Bottomline, er is een reden waarom het circuit zolang te koop heeft gestaan en dat zal vast niet aan het asfalt hebben gelegen. Peace!
@carrlo: Ik kom al een jaar of 12 op Zandvoort en ik had al snel door dat wanneer men in de buurt van het circuit komt het formaat van je ego bepalend is. Ego’s genoeg maar mensen te kort.
Er zullen hier vast ook mensen zijn die Bakkertje nog kennen…
@RobinM: En wie moet Bakkertje dan voorstellen? Je maakt me nieuwsgierig 😀
6 mil…. Dat valt eigenlijk best mee ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).