Ex F1-coureur Alesi: ‘Renault haalt geen podium in 2016’

Auteur: , 32 Reacties

Ah, uitspraken die Renault extra motivatie zal geven. Not. Of juist wel?

Jean Alesi

Voormalig F1-coureur Jean Alesi is er al over uit. Renault’s comeback in de F1 is tof, maar het gaat ze het komende seizoen niet lukken om een podiumplek te bemachtigen. Dit zegt de Fransman in een interview tegenover Motorsport.

Volgens Alesi heeft Renault tijd nodig om zich te herpakken. De ex-coureur reed in de jaren negentig onder andere voor het F1-team van Ferrari, maar stapte in 1996 over naar Benetton, toen Michael Schumacher (happy b-day) voor Ferrari ging rijden.

Terugkomend op het intro: de harde taal van de de voormalige Benetton-rijder is niet om Renault dwars te zitten. Hij bedoelt het als een realistische blik op een F1-circus die continu verandert en ontwikkelingen doormaakt. Renault heeft echter meer dan genoeg race ervaring om zich tussen de gevestigde orde te wurmen en succes te boeken.

Alesi liet ook nog een woordje vallen over landgenoot Max Verstappen. Hij noemde de 18-jarige F1-debutant de ‘verrassing van het jaar’. De professionele omgang met de media en zijn uiterst scherpe rijgedrag doen Alesi positief verbazen. Een lekkere pluim om het nieuwe jaar in te gaan voor Max.

Fotocredit: Alesi in het Juventus Museum



32 reacties

Zo een uitspraak durf ik ook nog wel te doen. Een beetje hetzelfde als: de Nederlandsche staat gaat geen vluchtelingen meer opnemen
@mrrallycross: haha, precies…no news
@mrrallycross: Het is natuurlijk makkelijk cynisch te zijn maar ik denk dat deze man nog wel eens ongelijk kan krijgen.

Want wat is team Renault dit jaar nou eigenlijk?
– Frans geld,
– De Lotus auto/ het Lotus team
– De motor van Renault.

– Geld doet nooit kwaad.
– De lotus wagen, heeft afgelopen seizoen wel het podium gehaald.
– De F1 motor van Renault heeft afgelopen seizoen meerdere keren een wagen aangestuwd tot de 2e plek van een GP.

Wat mij betreft kunnen we dus niets uitsluiten en moeten we terugvallen op het volgende cliché: Alles ligt aan de coureurs, en de progressie in de winter.
@martinus: Als als als als, je uitspraak is net zo nietszeggend als die van Alesi.
@martinus: De pessimist onder u kan trouwens ook bovenstaande redenering 100% omdraaien.

– De Renault-motor heeft afgelopen seizoen alleen op het podium gestaan dankzij een superieur RedBull chassis.
– De Lotus heeft afgelopen seizoen alleen op het podium gestaan dankzij een superieure Mercedes-AMG motor.

Team Renault moet het doen zonder RB-Chassis en zonder Mercedes motor. We wensen hen sterkte.
Jean Alesi de held! Maar deze man geeft gewoon zijn mening, kan ook anders verlopen natoerlijk.
Sinterklaas bestaat niet.
@faalhaas: Ssst, er zijn kinderen hier..
@faalhaas: WAT?!?!
En morgen staat de zon op…
@norge: waarop?
@norge: gaat de zon ook weer slapen dan?
wat gaat redbull janken als renault binnen 2 jaar de boel op orde heeft. Is zien of ze dan weer komen schooien voor hun motorblokken. Hopelijk krijgen ze dan een dikke njet
@dominiekdd: Red Bull Racing heeft al lang een plan voor 2017 en verder in de toekomst.
Dit jaar word overbruggen met een tot TAG omgedoopt Renault blok.
Ik denk dat ze nog wel eens met een verrassing (stiekem toch AUDI?) kunnen komen aan het einde van 2016.
@awesome: Ik ben heel erg benieuwd naar wat Red Bull voor 2017 gaat doen. Stiekem toch Audi? Zelf motoren ontwikkelen? Of wellicht een fabrikant die nog niet genoemd is zoals Toyota of Ford?
@Edge: Dit soort zaken en silly season kunnen wel eens gaan zorgen dat het naast de baan leuker/spannender word dan op de baan.
Ik denk wel dat we aan mogen nemen dat RBR geen half werk gaat leveren, dus het zal ongetwijfeld groot nieuws zijn.
@Edge: haha ja audi
@Edge: of miss toch BMW?
Alesi zegt hier niks geks. De overname van Lotus door Renault was te laat rond om Renault nog echt invloed op het ontwerp van de auto te laten hebben en het afgelopen jaar zat Lotus niet bepaald goed in de slappe was. Dat wordt dus gewoon een wagen die niet vooruit te branden is. Ze houden vast aan Pastor Pannekoek en Jolyon “Papa betaalt wel” Palmer. Daar ga je de oorlog niet mee winnen en dat snappen ze bij Renault ook. 2016 wordt een jaar waarin het fundament wordt gelegd voor de toekomst. Pastor en Jolyon mogen blijven zodat met hun centjes aan een betere toekomst gewerkt kan worden, en voor 2017 gaat Renault gewoon in zee met coureurs die wel iets kunnen. Ze hebben immers ook zelf aangegeven dat het een jaar of drie gaat duren voordat we succes mogen verwachten.

Bovendien is het beter om lage verwachtingen uit te spreken en dan alsnog een gelukkig podiumpje mee te pakken dan à la McLaren hoog van de toren te blazen en keihard op je bek te gaan.
@Edge: En zo is het!
Alesi, personificatie van de eeuwige belofte,reed nooit met zijn verstand en daar geeft hij nu ook weer blijk van.
@toniominestrone: wilde altijd knallen, vier nieuwe kauwgompjes eronder en gaan! Had hij maar voor williams gekozen, al had te 412 t1 -t2 maar wat meer heel gebleven. Ook iets van te zeggen natuurlijk. Heeft niet gekregen wat hij in mijn ogen verdiende.
Ja logisch. Al kunnen ze er best bij in de buurt komen. Ik denk (mits de motor beter is geworden) dat ze op het niveau torro rosso komen te zitten.
Het zou inderdaad wel een enorme presentatie worden.
Assumption is the mother of all fuck-ups!
Ik mis @martinus met zijn vermakelijke posts over de F1 :-(
@gtwillem: +1!
@awesome: @gtwillem u vraagt wij draaien, en het is aan u om even omhoog te scrollen.
Ach laat Renault maar schuiven. Lijkt me inderdaad dat het dit jaar niet erg waarschijnlijk is om hoog te eindigen, er moet nog veel werk worden verzet. Maar 2017 gaan ze zeker weer serieus meedoen!
…wát een geniale informatie van Alesi ! Echt, je zou zomaar een uitspraak mogen doen over Renault, echt wauw. En als hij het zegt dan luisteren we natuurlijk.
Ik dacht dat die gozer dood was !
Echt waar !
@desjonnies: Gewoon gestopt met de F1 daarna in de anonimiteit verdwenen, maar dat is bijna hetzelfde ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).