Kies maar: BMW Z3M Coupé of Z4M Coupé?

Auteur: , 126 Reacties

Twee buitenbeentjes met een heerlijke zes-in-lijn. Ga je voor de opvallende shooting brake-achtige Z3 of wordt het de klassieker gelijnde Z4?

Kies maarrrrr

BMW Z3M Coupé

In 1995 komt BMW met de Z3, een klassiek gelijnde roadster op basis van E36-techniek, met hier en daar zelfs nog een snufje E30. De Baureihe van deze Z3 is dan ook officieel E36/7 voor de roadster en E36/8 voor de Coupé. Motoren liepen uiteen van een tamme 1.8 tot aan de heerlijke 3.2 zes-in-lijn met 321 pk in de Z3M. In 1997 maakt de Z3 Coupé zijn debuut, die alleen leverbaar wordt met zescilinders. De absolute topper komt in 1998 met de Z3M Coupe. Overigens krijgt de gehele Z3-range vanaf 1999 geleidelijk een facelift. Daarbij maakt het S52-blok plaats voor de S54 met liefst 325 pk.



BMW Z4M Coupé

Diezelfde S54 vindt ook zijn plekje in de Z4M (Coupé). De Z4 is een stuk scherper gelijnd, maar de grootste verschillen zijn er tussen de twee generaties coupés. De Coupé kwam in 2005, drie jaar na de roadster en ondanks het weinige succes van de Z3 Coupé. Net als zijn voorganger, is ook de dichte Z4 er alleen met zescilinders, maar verder verschillen de auto’s enorm. Is de Z3 Coupé een heuse shootingbrake, daar is de Z4 Coupé een klassieke Coupé, maar wel met een strak en eigentijds lijnenspel. Opvallend zijn ook de twee bobbels in het dak, zoals we dat voorheen vooral bij creaties van Zagato zagen. Voor de M-versie is het vermogen van de S54 nog iets opgekrikt, naar 343 pk. Daarmee loopt de Z4M mooi in pas met de E46 M3. Net als de Z3 Coupé, weet ook de Z4 Coupé maar weinig geïnteresseerden naar de showroom te lokken.

Kies maar!

Dus: zeldzaam, onderscheidend, snel, lekker geluid, maar ook twee verschillende gezichten. Welke wordt het?



126 reacties

Het zijn beide schitterende wagens die ik, allebei, maar al te graag zou willen hebben.

Échter, ik vind dat de Z4M coupe nét wat sexier is.
Oud is beter…
@norge: we hebben het niet over je voorkeur voor vrouwen
@bohica: 18 jaar of vier jaar oud …..Ouder dus….
@norge: nice comeback!
@norge:

:-))))))))
@norge: een ‘vrouw’ van vier, heet een ‘meisje’ Vanaf 18 mag je je pas vrouw (of man) noemen.
@norge: je hebt nu al de 1ste plaats in het lijstje “posts met meeste likes in 2016” veilig gesteld…
@bohica: hahaha…+1
@norge: juist! Nieuw was de 3 niet heel gewild. Dus de 4 was stukken conventioneler getekend.

Achteraf blijkt de 3 veel meer los te maken en een echte klassieker gaat worden.
@norge: ik kies meestal toch wel voor jong. Eindelijk alleen oud in het geval van kaas en sommige wijnen.
Z4. All day any day. Die ziet er zoveel beter uit.
z3m coupe all day long!
@michiel1: oh my
@aambei: oh nee het was all night long, my bad
Z3m!
Had de z3m niet gewoon de 286 en 321 pk blokken van de e36m3?
@s62b50: jazeker!
@toniominestrone: omdat in de tekst wordt gesproken over 244 pk..
@s62b50: de Z3 heeft nooit de 3.0 gehad, altijd de 3.2.
@gtwillem: de M coupe had 321pk, de “gewone” coupe had o.a. de 3 liter uit de 330 e46 met 231pk.
@toniominestrone: de M versie is nooit met de 3.0 286pk leverbaar geweest, altijd de 3.2. Ik heb zelfs nog een 3.0i (roadster) nieuw verkocht destijds!
@gtwillem: Amerikaanse markt
@toniominestrone: Maar op de Amerikaanse markt is het toch ook een 3.2 en geen 3.0?
@s62b50: jawel
@s62b50: De Z3M is hier geleverd met S52 en S54 blokken met beide 325pk, dat is een foutje in het artikel. In de VS is ie in eerste instantie met de S50 met 240pk geleverd.
De reguliere Z3 Coupe is zoals in het artikel staat altijd gleverd met zescilinders. Eerst de M52 2.8 met 192pk en na de facelift in 2000 met de M54 3.0 met 230pk.

Overigens de Z3M voor mij, hands down.
De Z4 is in alle opzichten een betere auto maar mist daardoor nogal wat rijbeleving. Het is meer een cruiser geworden ipv een leuke sportauto. Daarbij ziet de Z3 er IMHO ook beter uit.
@s62b50: eeuhm kwam de Z3 niet toen de e36 M3 Evo in productie was. Daarmee kreeg de Z3M automatisch de 321pk mee als ik me niet vergis.
Z4coupe
Z3 deze heeft wat mij betreft nog emotie, de z4 weinig tot niets.
Z3M coupe, wat een heerlijk ontwerp!
Die foto onder het stukje over de Z4M Coupé lijkt een beetje op een screenshot uit Real Racing 3
Verder zou ik zeker voor de Z3 gaan, wat een karakterbak!
Z3 coupe natuurlijk gewoon omdat ik er 1 heb
@z3coupe: gay haha
@jordivvo: roadster okay, coupe not gay, maar wat dan nog?
@jordivvo: jaloers?
@z3coupe: ik ook!
De cabriolet-versie

(geldt voor zowel de Z3 als de Z4)
Z4M
Z4M coupe vind ik persoonlijk mooier, maar denk dat de Z3M coupe een betere investering is
Paar jaar geleden een Z3 3.0 coupe gehad, wat een geweldige wagen! Heerlijk stuurgedrag, korte versnellingsbak en een geweldig geluid! Spijt dat we ‘m verkocht hebben!
Ik heb de mazzel gehad om in beide te hebben gereden, en de twee auto’s schelen lichtjaren van elkaar. De Z4 M is zóveel beter dan de M Coupé (hoort geen Z3 voor ;-)) dat de vergelijking mank gaat. Ik zou gaan voor de Z4 M, altijd. Ik vind het ook verreweg de meest originele en geslaagde Bangle creatie.

Om te zien is de M Coupe wel heerlijk dik, en het is lange tijd een van mijn favoriete auto’s geweest. Totdat ik er in reed. Interieur is erg kitscherig en matig afgewerkt, zitpositie is niet fijn en het stuurwiel is een enorme hoelahoep.

De Z4 M is vele malen moderner, ook van binnen. Drie tips voor als je een Z4 hebt: de standaarbanden waren Contisports 2, meteen vervangen voor Dunlops Spormaxx. Onderstel is prima, alleen iets te onderstuurd (je moet hem echt zetten), maar bij AC Schnitzer hebben ze daar een goede oplossing voor. En dan als laatste de remmen, die zijn van de M3 CSL en net als bij de CSL zijn ze hopeloos als je een beetje gaat sturen. Meteen vervangen door iets van Alcon, Movit, StopTech of AP.

Dus als schaalmodel de M Coupe graag, maar om zelf te sturen de Z4 M Coupe.
@gtwillem: ik kan me herinneren dat ik met mijn, bepaald niet overdreven, 1,84 meter, niet in de Mcoupe paste, het dak was te laag met de stoel in de laagste stand. Misschien mede daardoor geen succes?
@367pk: Klopt, de ruimte is echt dramatisch, alhoewel het in de Z4 ook niet overhoud.
@367pk: ik ben 1.89 en pas prima in mijn M coupe.
@367pk: ik ben zelf 1,89 en zit gewoon goed in mijn M Coupe. Met een goed onderstel stuurt de M Coupe overigens prima.
@gtwillem: geen op- of aanmerkingen over het schakelgevoel in de M coupé?
@Silverarrow: Van wat ik mij kan herinneren, typisch BMW, alleen moet je de koppeling en bak met beleid behandelen. De Z4 was wat makkelijker te bedienen.
@gtwillem: Z3 stond bekend om z’n “elastieke” schakelgevoel. Voelde soms net alsof je in een rubberen bak zat te roeren.
@Silverarrow: Heeft mijn 325i in mindere mate ook. En eigenlijk alle BMW’s met handbak van weleer.
@gtwillem: dat is waar, merk ik met de 530d ook, maar stoort me niet. Een 850csi heeft het weer helemaal niet, dat is veel meer hakerig en strak.
Geen van Beide.
@HZW: dat was de vraag njet maar leuk dat je meedoet
@HZW: Ik dacht al, ben ik de enige die geen van beide mooi vind. Voor dat geld moet er toch wel een auto te vinden zijn met een mooie achterkant.
Moeilijke keuze 😣 ik vind de Z3M coupe/shootingbrake qua ruimte (achterin) praktischer maar de Z4M coupe is veel sexiër
Heel moeilijk… Ik denk toch de Z4M, vanwege het veel fraaiere interieur…
De Z3 Coupé is een ontzettend gaaf ding. Maar de Z4 Coupé is zó mooi om te zien met die daklijn dat ik dan toch voor de Z4 ga.
Z3 te allen tijde. Veel mooier dan die Z4. Heb zelf een z4 gehad, een 3.0. Niet zo’n fijne auto met hele slechte stoelen waar je pijn in je rug van kreeg. Weinig zijdelingse steun en geen lendensteun. Gewoon een rechte plank was het. Totaal ongeschikt. Ritje naar Zwitserland bijvoorbeeld was afzien. Ondersteltechnisch ook niet fantastisch, icm met de 18″ runflats en M-tech onderstel serieus niervergruizend. En dat zeg ik als liefhebber van harde onderstellen. Heb alleen nog maar sportieve onderstellen gereden, maar dit was iets te veel van het goede. Balans, stijfheid en geluid zijn wel zeer goed bij deze auto’s
@cpp1: de Z4 M is een heel ander beestje. Die ouwe van mij heeft een van de eerste Z4’s gehad (Merlotrot!), en je hebt gelijk: onderstel is te hard en stoelen zijn ruk. Maar de Z4 M heeft geen runflats en geen EPAS. Ook de stoelen zijn beter (zeker als je de schaalstoelen hebt).
De z3. Mooi van raarheid.
Z3
De Z4 graag! Heb zelf de 3.0si Coupé, maar ondanks het hogere gewicht lijkt de //M me nog gaver.
@racerx: ik zit te kijken voor een Z4 coupe maar zou dat gaan met mijn 1,99m ?
@turboboy: Gewoon even een keer passen, ik ben 1,93 en dat gaat prima. Mijn benen zouden niet veel langer moeten zijn, maar hoofdruimte genoeg. Ik heb overigens een exemplaar met //M interieur, aanrader, daar de stoelen nog een uitschuifbaar onderbeen gedeelte hebben.
Allereerst, en ik heb dit al vaker vermeld, het is BMW M Coupé en BMW M Roadster. Beide zonder Z3. Ten tweede staat er 244 pk in de tekst. Uiteraard had de S52 in de M Coupé 321 pk. Iets meer. De S54 uit de E46 M3 leverde 343 pk, maar door kleine aanpassingen aan de motorruimte van een E36/7 had die maar 325 pk.
@e38ossie: E38/8 is de M Coupe toch? Misschien bedoelt @dizono de Amerikaanse versie, die hadden wel 240pk.
@gtwillem: klopt. Maar voor de motorisering maakt het niks uit. Daarbij vindt ik dat als je een stuk schrijft in Nederland daar geen is uitvoeringen bij horen.
@gtwillem: en in de US zat was een 3.0 en geen 3.2 in de BMW M3 Coupé. De S50. Deze heeft nooit in de M Roadster of M Coupé gezeten.
@e38ossie:Ik begrijp je zinsopbouw niet helemaal, maar om het kort samen te vatten:

De eerste serie M Coupe’s en Roadsters hadden in de US een 3.2 S52 met 240pk, later kregen ze de S54 met 315pk.

In Europa had de M Coupe eerst de S50 3.2 met 321pk en de S54 met 325pk.

Tenminste, dat is hoe ik dacht dat het was.
@gtwillem: aangepast! Ik weet ook niet alles uit m’n blote koppie helaas/gelukkig en mijn bron zat in dit geval ook fout vwb vermogen van de pre-facelift. Dank voor de scherpte beiden.
De Z3 maar beide zijn top.
De z3 dit is wel heel makkelijke keuze
De Z4 heeft de meeste schoonheid.

En toch heeft de Z3 meer charme. Zelfs met die rare achterkant, misschien juist wel daardoor. En door het primitievere karakter. Én de relatief lange gebolde neus met de ouderwetse nieren blijft na al die jaren bloedmooi…

Alleen één tint donkerder blauw (zoals de Z4 op de onderste foto)… En originele 17 inch 15 spaaks velgen, die staan chiquer zonder het sportieve uiterlijk teniet te doen.
De Z4 en een levensverzekering aub. Is een behoorlijk listig wagentje.
@berlinetta:
En er dan toch voor kiezen? Ook nog eens met een levensverzekering? Een goede tip: Als je vrouw je gaat aansporen om hem dan a.s. zaterdag maar eens goed de sporen te geven, maar zijzelf niet meekan omdat ze zo nodig naar de nagelstyliste moet, kijk dan je polis nog eens na en vraag je af of het uit te keren bedrag haar niet ontzettend blij zou maken…………..:=)
100% de z3 coupe
…Z4…..no doubts….Top car!
Kan.niet.kiezen.

Doe maar allebei dan ;)
Geen moeilijke keuze lijkt me zo. De Z3M coupe natuurlijk. Een van de leukste bmw’s ooit gemaakt volgens mij.
Z3M all day! Lekkerste auto geluid wat ik mij kan heugen…
De Z3 maakt zoveel meer indruk door z’n uiterlijk. De Z4 is wat dat betreft saai. Maar beide auto’s zijn natuurlijk top!
De MCoupé! We hebben er zelf een (estorilblauw, met de S50B32 erin). Hele pure auto zonder poespas als DSC of TC, alleen ABS.

Ook een aantal keren mee gereden op CPZ en TT circuit Assen en ook daar blijft hij het goed doen. Op Assen was het een dag voor de kankerstichting en een kennis reed mee met een RS4. Die kon aan het einde van de dag zijn remblokken en schijven vervangen en bij ons was het nog prima in orde. Op Zandvoort hadden we de auto op slicks gezet en kon hij een 360 Modena op het korte circuit bijhouden. Kon ook komen doordat de eigenaar van de Ferrari misschien iets rustiger aandeed maar ook hij was een licentiehouder en actief racer.

Zoals gtwillem ook zei is een minpuntje het interieur. De auto werd geloof ik in Amerika gebouwd en dat kun je er wel aan afzien. Kitsch vind ik wel meevallen of je bedoeld het chromen randje om de versnellingspook en de 3 klokjes maar dat vind ik daar niet onder vallen.

We houden de auto ook gewoon want het blijft 1 van mijn favorieten!
Z3 Coupe. Those hips!

Maar die auto moet je er eigenlijk alleen voor de heb bij hebben, want zo fantastisch rijdt ie nou ook weer niet. Het is gewoon een vette auto en die neus is zoveel mooier dan die van de Z4.
Z3m zonder twijfel. Wel vind ik het bij oudere auto’s erg storend dat het interieur zo gedateerd is, terwijl de buitenkant tijdloos is (mits in uitstekende staat).
Ik zou het echt niet weten…..
Serieus niet? Het eerste wat ik dacht was: “@dutchdriftking zal wel voor de M Coupe gaan…!”
@gtwillem: die is geniaal dik, dat is zonder meer waar. Ik vind de auto oprecht heel mooi in alle aspecten. Maar weegt het op tegen een klassieke schoonheid die vanaf de eerste blik prettig op het netvlies ligt? Een z4 coupe van Alpina is zo’n perfecte daily driver. Maar dan kom je die z3 coupe tegen, en vraag je je af waarom je niet voor een maal in je leven echt gek durfde te doen….
@dutchdriftking: Alpina heeft alleen de Roadster versie van de Z4 geleverd, helaas.
@gtwillem: ik kon inderdaad alleen maar roadsters vinden. Maar er is altijd zelf wat van te maken toch?
@gtwillem: m’n vriendin vindt de z3 coupe overigens het leukst…..
@dutchdriftking:
Als je vriendin echt van auto’s houdt, dan mogen we je best wel feliciteren. Vrouwelijke petrolheads? ’n Zeldzaam fenomeen!
@9000cse: haha, nee ze vind auto’s leuk maar heeft er absoluut geen verstand van. Maar ze vind de z3 coupe lekker gek en praktischer. Haar smaak wat auto’s betreft ligt op een totaal ander terrein dan dat van mij. Ze vind Dakar bijvoorbeeld geweldig.
Wat toevallig ben de laatste week opzoek naar een mooie Z4 coupe, dus mijn keuze lijkt duidelijk en helaas is de M nog buiten budget.
244 pk? dat zal wel in zo’n slap Amerikaans aftreksel zijn geweest, bij mijn weten leverde die motor toen gewoon 321 pk net als in de Europese e36 M3 met 3.2.
@humpyourdog: klopt ook niet, M coupe heeft gewoon 321pk van de e36 M3.
@toniominestrone: Ik doelde op de M roadster, waarover dit op wikipedia staat ‘1998-2000 models use the drivetrain of theE36 M3. Therefore, the European-spec model is fitted with the 321 PS (317 hp; 236 kW)S50B32 engine and the North American-spec model uses the 240 hp (179 kW) S52B32engine.’
@humpyourdog: dat dacht ik ook…..
De M Coupe. Misschien niet beter, maar ik vind hem meer bijzonder. Ongelofelijk dat dit een Duitse creatie is.
@danmar: ontworpen door een Japanner, gebouwd in Amerika, weinig Duits aan.
@toniominestrone: ja zo lust ik er nog wel een paar. Knip en plak van http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=17: “The M coupe was developed under the leadership of engineer Burkhard Göschel …” En Burky is een Duitser (https://de.wikipedia.org/wiki/Burkhard_G%C3%B6schel).
Dus Duits genoeg voor mij.
@danmar:
Beste: Hij was z’n smiley vergeten……..(de kenner!!!! pfff!!!)
De dreier zou het geweest zijn, want ik vind de achterlichten en de neus van de vierer ganz scheisse… Maar dankzij gewillem twijfel ik of ik de M ‘coupe ook nog wel wil…

Doe me dan maar gewoon de M3
@tjorque: ik bedoel dus @gtwillem
Coupé
Voor hetzelfde geld is het een onmogelijke keuze. De z3 ziet er niet goed uit maar het is een leuk concept, de z4 heeft een lelijke snuit maar een leuke achterkant.
Maar totdat een van de 2 belastingsvrij is (en dat word eerst de z3) zijn geen van beiden een interessante keuze.
@Hupke:
Moet ik hieruit nou begrijpen dat je ze pas mooi begint te vinden wanneer ze belastingvrij zijn?
Die gesmolten neus van de Z4 is echt een afknapper.
De SLK 55 AMG natuurlijk! Al zal de black series helemaal feest zijn!
@henkhupelschoten: Jij ook altijd met je Mercedessen. En je hebt nog gelijk ook, zo’n SLK is een spectaculaire auto. Mijn moeder heeft er eentje gehad en man wat heb ik een hoop smoesjes bedacht om hem even mee te nemen. Sindsdien kijk ik heel anders naar tunnels ;-)
Ik moet er een nachtje over slapen…
@e1000bmw523i:
Welterusten!
@9000cse: dank je. Ik weet nu dat ik voor de M Coupe ga.
Die is lastig zeg. Maar ik kies denk toch de z4 . Maar puur omdat ik moet kiezen. Ik vind de z3 coupe zo vreselijk gaaf maar de z4 coupe ook. Keuze omdat het moet.
Er is voor beiden wel wat te zeggen. Door zijn relatief grote kofferruimte is de Z3M Coupé ook nog prima te gebruiken voor als je met twee personen met de auto op vakantie wilt. Dat wordt in de Z4M iets lastiger. Toch vind ik de Z4M wat mooier gelijnd dan de Z3M, en ik zou dan ook voor de Z4M gaan.
Z3 voor mij, wat een gaaf profiel heeft die toch. Lekker laag en breed
M Coupe, jawel. Nota bene zelfde ronde tijd op Hockenheim als de Z4M, 1:17,2, mede dankzij de onvolprezen achteras van de E30 op de M Coupe!

De M Coupe is nu al een klassieker, in ieder geval als je de prijsontwikkeling ziet bv op Mobile.de. De prijzen voor de M Coupe beginnen die van de Z4M Coupe al te overstijgen. Desalniettemin gewoon lekker mee rijden.
Ik heb hele fijne herinneringen aan de MG-B Gt’ en ik dacht altrtijd dat dit een soort van spiritueel opvolger van de B-Gt zou zijn, laa’n we eerlijk wezen : krek hetzelfde idee mar alleen van BMW
Maar die B-Gt’s hadden iets gemoedelijkers wat ze voor mij zelf als dagelijks gebruiksvoorwerp prettiger doen lijken dan die BMW’s
Ik vind deze BMW eigenlijk te serieus,m ze hadden echt niet zo hun perfecte best te hoeven doen, gewoon een 1800 of 2 liter vier cilindertje en je hebt een perfect zuinige comfortabele lekkere lange afstands cruiser.
Moet ik eerlijk zeggen dat ik wel de Z3 maar nooit de Z4 heb gereden.
Zou wel bij nader inzien mijn ding kunnen zijn een gewone Z4 coupé
Gewoon, omdat het kan !
@desjonnies:
Mien gedacht: Bewaar die hele fijne herinneringen nou maar en verpest die nou niet door de gedachte, dat zo’n Z4 coupé je ervaringen zou kunnen verbeteren. Leg je ziel maar in je Subaru, dan worden je herinneringen over een aantal jaren nog mooier.
@9000cse:
Wijs man !
Want het is inderdaad zo !
Is het dieptepunt in waarde van deze auto’s al bereikt?

Gaan ze flink duurder worden in de toekomst? Lijkt me wel een leuke investering. Ik maak weinig km dus dat kan het probleem niet zijn.
Zonder ook maar na te denken:

Z3
Z4m
De Z4 Roadster M koop je (in Duitsland) voor hetzelfde geld als de Coupé. Als je dan toch zo’n soort auto wilt rijden, dan doe maar de Roadster. Die raak je naderhand ook weer een stuk gemakkelijker kwijt dan die (lelijke) coupé’s ;)
Zonder twijfel BMW Z4M Coupé

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).