In de Sauber-poppenkast rond ‘VdG’ moet iedereen zijn zegje doen, dus ook Niki Lauda. De Oostenrijkse racelegende steekt Giedo vd Garde nu ook een hart onder de riem.
Hoewel het in het Formule 1-openingsweekend in Melbourne alleen over racen moet gaan zijn het de incidenten die de boventoon voeren. Aan de ene kant is er het gevalletje Alonso, waar McLaren iedereen nog steeds verzekert dat er heuswaar echt niets aan de hand is met Alonso, maar prominenter is de Sauber-soap met ons Hollandse breekijzer Giedo vd Garde. Niki Lauda vindt dat excuses van Sauber op zijn plek zijn en dat ze Giedo gewoon moeten laten racen.
Nu staat Lauda sowieso al niet bekend om zijn zwijgzaamheid (of tact), dus het is geen verrassing dat hij er een uitspraak in gooit. Hij is zich bewust van de imagoschade van de sport en zegt: “inmiddels is Van der Garde tot 3 maal toe in zijn recht gesteld door de rechtbank maar nog steeds heeft hij niet gereden voor Sauber. Ik vind dat mevrouw Kaltenborn zich bij Van der Garde moet verontschuldigen en hem moet laten rijden.”
Kaltenborn krijgt de volle laag
Sauber in het algemeen en Monisha Kaltenborn in het bijzonder moeten het ontgelden. Lauda rekent het vooral Kaltenborn aan 3 (of 4?) rijders onder contract te hebben, terwijl ze weet dat er maar 2 zitjes zijn. Wat hem betreft rijdt Giedo dus gewoon dit weekend, met 3 rechterlijke uitspraken achter zich.
Maar Lauda is zeker niet de enige, eerder schaarden diverse grote namen zich al achter vdG. Check de volgende quotes, met dank aan bartw:
Nico Hulkenberg (Force India):
“Geido wants what he was promised and what he signed for, and I think also paid for, and it’s his right. I’m not surprised [Sauber is in this position]. They were desperate for money to survive but it’s not a way to do business and to screw people like this.”Felipe Massa (Williams): “It shouldn’t be the way people treat drivers. They should respect drivers. It’s not fair when people treat you the way he has been treated. It doesn’t matter if you are a driver or an engineer. If there is a contract then that should be respected. Drivers should stand up for their rights, so I see it as a good thing for all drivers.”
Sergio Perez (Force India):
“We [the drivers] need this work and this career, so it’s not fair when people are not treating you the way you have to be treated.”Jenson Button (McLaren, over Saubers ‘veiligheidsclaim’):
“For me it is a shame that they have gone in that direction, because safety is always a concern in motorsport and we shouldn’t be throwing it around lightly. Personally, him driving the car is not a safety issue. I think it is unfair to use that against Giedo.”Paul Stoddard:
“Monisha had het als advocate aan moeten zien komen. Het is niet Ericssons fout, het is niet Nasrs fout, en het is ook niet echt van der Gardes fout.
Ongeacht de uitkomst lijkt de kwestie vdG een precedent-werking in de toekomst te hebben, net zoals het Bosman-arrest voor de voetballerij deed. Of we nu allemaal ook met de hooivorken en fakkels naar Kaltenborns woonplaats Küsnacht moeten? Daar zit niemand op te wachten, we gokken dat de uikomst ook nu wel naar tevredenheid van Van der Garde zal zijn.
Foto: Niki Lauda, toen hij vdG’s leeftijd had.
Met dank aan Wo0o0o0o0o0o0o0o0o0o0o0dy voor de tip!
gtwillem zegt
Goed om te zien dat er druk van buiten het kamp VdG komt. Ik hoop dat hij gaat rijden over twee weken (nu nog kwalificeren lijkt mij lastig haalbaar), maar ik denk dat hij een goede afkoopsom krijgt.
Slecht geregeld door Sauber, dat voorheen altijd een zeer gerespecteerd team was als het op ethiek aankwam. Mocht Guido een lekker bedrag mee naar huis krijgen, moet dat dus betaald worden door de sponsoren van de nieuwe coureurs. Die zullen daar erg blij mee zijn.
rikkon zegt
@gtwillem: Vraag maar eens na bij Sergei Sorotkin, die is ook zo netjes buiten gezet. En hoe heette die ander ook al weer?
rikkon zegt
@rikkon: Sirotkin en Simona di Silvestro
gtwillem zegt
@rikkon: Jos Verstappen bij Arrows in 2002?
Robert zegt
@gtwillem: inderdaad. Die liet het aanbod voor een testzitje bij Ferrari schieten, want hij had een contract met Tom Walkinshaw. Die hem vervolgens een paar maanden later doodleuk aan de kant schoof, omdat Heinz Harald Frenzen met een dikkere portemonnee kwam aanzetten…
Niet dat dit veel effect had overigens, want halverwege het seizoen ging Arrows alsnog failliet.
Alex_79 zegt
@rikkon: Wat betreft Sirotkin, die heeft het helemaal aan zichzelf te danken. Betaalde niet voor de “Stoomcursus F1” die hij zou krijgen, betaalde niet voor het jaar bankzitten in 2014 en hij betaalde eind 2014 niet om zijn testcontract te verlengen (moest het opnemen tegen Rafa Marciello, die korting op de Ferrari motoren als bargaining chip had) En toen hij probeerde bij Force India testrijder te worden dit jaar betaalde hij WEER niet, en ging Force India bijna op de fles. Als Mercedes niet had betaald voor Pascal Wehrlein hadde ze er net zo ingestaan als Manor dit weekend.
oxymoron zegt
Ik moet maar steeds denken aan al die dure profvoetballers die wekelijks op de reservebank zitten omdat de trainer ze niet opstelt. Hebben allemaal een contract dat zegt dat ze voor de club mogen spelen, verdienen kapitalen, maar er zijn maar 11 plaatsen in het veld dus er zullen altijd spelers op de bank moeten zitten wachten op betere tijden. Tenzij ze zelf opstappen. Waarom is dat bij Van der Garde anders? Sauber heeft twee auto’s en drie rijders die alle drie een contractuele toezegging hebben dat ze voor het team races mogen rijden. Van der Garde gaat ervoor naar de rechter, maar de twee anderen kunnen dat ook doen als VdG gelijk krijgt. Doordrukken door VdG lijkt me in het nadeel van iedereen; probeer dan bij het team af te spreken dat de rijders rouleren. Maar dat zal er nu wel niet meer in zitten.
w0o0dy zegt
@oxymoron: betalen die voetballers om bij de club te horen? Nee, die zijn gewoon werknemer.
mashell zegt
@w0o0dy: op die manier zou “betaald voetbal” een heel andere betekenis krijgen. Wil jij bij FC Twente in het eerste? Dat kan, op deze rekening kun je je “contributie met 6 cijfers storten”.
gtwillem zegt
@mashell: Dat klinkt bij Joop als muziek in de oren ;-)
baan zegt
@oxymoron: het verschil zit hem in dat van der Garde een betaalende coureur is. Hij heeft een bepaald bedrag via zijn sponsors (schoonpa?) ingelegd met de afspraak dat dit jaar zou rijden. Een voetbalclub heeft ook niet meer dan één betalende kledingleverancier tegelijkertijd. De deal is een zakelijke overeenkomst en geen storting voor een goeie doelen fonds!!!
rikkon zegt
@oxymoron: Ook in voetbal zal een speler met een contract waarin staat dat hij elke wedstrijd speelt altijd opgesteld moeten worden. Alleen is er geen voetballer die zo’n contract heeft.
gregorius zegt
@rikkon: opgesteld mits fit, mits alle trainingen meemaakt; muv meerdere wedstrijden per week icm vermoeidheid; etc etc etc.
Volgens mij zijn er wel van dat soort contracten in omloop.
Maar ’t verschil is dat F1 2 posities heeft, 2 posities voor ’t hele jaar.
lambo4all zegt
-edit: dat kan wel wat vriendelijker-
toniominestrone zegt
@oxymoron: Wat van der Garde nu onderneemt, daar heeft straks het gehele coureurs korps profijt van, dit schept immers een presedent.
Kijk in de jaren ’90 maar naar het Bosman arrest in de voetballerij, daar hebben de huidige generatie voetballers nu nog profijt van.
robskilov zegt
Er is natuurlijk al zo veel gezegd over deze zaak, maar ik vind t ook zo zonde van het team.. Sauber was in de jaren met Nick Heidfeld altijd de underdog die goed was voor punten. En ik vind de Sauber uit 1993 een van de mooiste F1 auto’s ooit. Ik vraag me dan af, hoe zijn ze hier belandt? Puur door beleid van die mevrouw Kaltenborn, of zou het team ook slachtoffer zijn van de ontwikkeling in de F1? Dus dat zo’n team puur afhankelijk is van betalende rijders, en uiteindelijk zo ver weg zakt in het moeras van miljoenen tot je op dit punt belandt.
gregorius zegt
@robskilov: Simpel; t is een Prive team. Zoveel privé-teams zijn er niet die genoeg geld hebben: alleen Williams schijnbaar. Er staat geen miljardair achter Sauber die maar blijft aftikken.
robskilov zegt
@gregorius: dat het een prive team is snap ik, maar afgezien van die paar jaar BMW is het altijd een privé-team geweest en haalde ze altijd prima resultaten. Waarom gaat het nu ineens mis?
lambo4all zegt
@robskilov: de goede jaren waren wel met de miljoenen van bmw, maar waar het fout is gegaan is toen nadat kamui en perez verdwenen paydrivers in de stoeltjes kwamen. Iedereen kon bv zien dat gutierrez geen deuk in een pak boter ree. En komen er geen resultaten binnen dat komt er ook geen geld meer binnen, is nog meer paydrivers. Het is een negatieve spiraal waar je koste van het kost uit moet blijven.
Edge zegt
@gregorius: Dat komt doordat Williams niet alleen een raceteam is. Ze hebben ook nog Williams Advanced Engineering waar ze allerlei innovatieve dingen doen en daarmee ook genoeg geld verdienen. Hetzelfde geldt voor McLaren. Dat die de afgelopen vier jaar (sinds Mercedes een eigen fabrieksteam heeft tot Honda erbij kwam) niet als een kaartenhuis ingestort zijn komt doordat zij ook allerlei nevenactiviteiten lucratieve nevenactiviteiten ontplooien. Da’s wat anders dan Sauber dat buiten F1 nauwelijks inkomsten heeft.
clarkson zegt
Het zou HEEEEL goed voor de sport zijn als ze nu vdg laten rijden. Zo geven ze een duidelijk signaal af dat het niet alleen maar om het geld gaat! Dit is hun kans volgens mij!
donvincenzo zegt
Best opvallend dat Paul Stoddard zijn uitspraken in het Nederlands deed..
sir_smokalot zegt
Hij heeft in zijn jeugd een zomer als kelner in Renesse gewerkt, en dat heeft zich uitbetaald.
toniominestrone zegt
@donvincenzo: Ook Stoddard heeft een pak boter op zijn hoofd, wat een hypocriet!
gtwillem zegt
@donvincenzo: best opvallend daar zijn naam anders gespeld is: Paul Stoddart. Of ik moet er nu even naast zitten (weekend…)
Dutchdriftking zegt
En daar gaat de soap weer door….
VeniVidiVici zegt
Ik hoorde in de wandelgangen dat na afbetaling van vd Garde, Sauber er zo slecht voor staat dat BMW het spul opkoopt en weer voort zet met een financiële inbreng van Marcel Boekhoorn…
griffendahl zegt
@VeniVidiVici: Kan me niet voorstellen dat BMW op dit moment F1 ambitie heeft…
Lennaert zegt
@griffendahl: hebben ze niet is vorig jaar al uitgebracht
VeniVidiVici zegt
@griffendahl: In soapland kan een verhaal gekke wendingen nemen hoor… ;-)
osmo zegt
@VeniVidiVici: Ik hoorde dat Jeremy Clarkson klaar staat om het team te gaan leiden …
VeniVidiVici zegt
@osmo: Ja zoiets hoorde ik ook al haha
toniominestrone zegt
@venividivici: Ik denk dat het zeer onbetrouwbare wandelgangen zijn, BMW stapt zolang ze actief zijn in het DTM niet in de F1.
Design_Driven zegt
Jammer, er hadden best even wat citaten vertaald kunnen worden en in dit artikel geplaatst, zoals de eerdere citaten die wel in dit stuk staan maar die we al een keer gelezen hadden.
Nu mist het artikel de clue een beetje als je niet op de (Duiste) link te klikt,
Robinveerman42 zegt
Hee @Wo0o0o0o0o0o0o0o0o0o0o0dy bedankt he
autoriteit zegt
-edit: thanks! Is aangepast-
mrrallycross zegt
Let op mijn woorden, die schoonma van vdg gaat proberen Sauber te kopen!
ghost zegt
Blijft toch een wereldje an sich en leuk om te zien dat mensen Giedo daarin supporten! Gun het hem van harte!
Hupke zegt
Maw. Sauber failliet of nuja sauber failliet. Die tijd met BMW lijkt ineens wel heel lang geleden.
w0o0dy zegt
UPDATE: Er is een schikking voor Australië en daarna gaan de onderhandelingen verder over de rest vh seizoen.. Wordt vervolgd na de GP van Australië.