Want vroeger was alles beter Niki, toen jullie nog doodsangsten uitstonden op de Nürburgring en er bijna elk jaar een coureur verongelukte.
Oud-wereldkampioen Niki Lauda vind de huidige generatie Formule 1-auto’s maar niks. Ze zijn te tam, te gemakkelijk te rijden. Daardoor is het ook voor jongere coureurs met minder ervaring betrekkelijk eenvoudig om de overstap te maken, ongetwijfeld doelend op ‘onze’ Max. “Vroeger deden die jongens het bij de start nog bijna in hun broek van angst, denkend aan wat er kan gebeuren wanneer je met 300 kilometer per uur voort raast,” aldus de oude baas tegen het Duitse T-online. Lauda kan daar over mee praten, hij overleefde in 1976 op het nippertje een zware crash maar moest dat bekopen met zware brandwonden. Wie zich nu afvraagt waar dit over gaat, moet even snel de film ‘Rush’ gaan kijken
Het is opvallend dat juist Lauda deze uitspraken doet. Niet alleen vanwege zijn bekende ongeluk, ook voor het noodloet toesloeg was de Oostenrijker een fel voorstander van een veiligere sport. We zien niet in hoe 1200 pk, dikkere banden en een stijlere powercurve gaan bijdragen aan meer veiligheid op en om het circuit. En laat dat door de crash van Bianchi vorig jaar nu net weer een hot isue zijn.
sydney zegt
Dat is alweer 200 PK meer dan waar ik gisteravond overal over las.Nikki wil steeds harder geloof ik.
lambo4all zegt
Ik denk dat we kwa power wel goed zitten de komende jaren, de mercedes had afgelopen jaar al rond de 800pk. Sommige menen zelfs 850. Over deze winter is daar zo’n 50pk bijgekomen en nu ze weer mogen ontwikkelen gedurende het seizoen zal dat zéker niet minder worden.
Bredere banden zou een heel goed idee zijn, pirelli heeft al aangegeven er voor open te willen staan net als enkele coureurs. Bredere banden = meer mechanische grip = dichter achter elkaar kunnen rijden in de bochten.
purepet9000 zegt
Doe maar, niemand kijkt toch naar F1.
clarkson zegt
@purepet9000: Gevalletje NPS?
rikkon zegt
@purepet9000: Omdat er weinig meer te zien is. Wat was er leuk en zien we niet meer? Inhalen door uitremmen, auto’s die dwars gaan op het randje en fouten die consequenties hebben..
Waarom zie je dat niet meer?
– zo hard remmen dat er geen tijd en plek is voor uitremacties
– je kan niet bij een ander in de slipstream want je wagen wordt onstabiel
– zo veel grip dat de auto altijd recht blijft
– meer asfalt naast de baan dan op de baan
Wat kan je daar aan doen?
– verleng de remweg door bijv. stalen remmen met max diameter
– aeroregels die zorgen dat de lucht achter de auto rustiger wordt, nu wordt ontworpen op max verstoring zodat er niemand aan je kont kan komen
– veel minder aero en hardere/smallere banden
– strook tussen circuit en uitloop-asfalt die zo spiegelglad is dat je tollend de uitloop ingaat
Zoals een wijs man al eens zei: “Ben ik nu zo slim of zijn jullie van de FIA nou zo dom?”
rood zegt
@rikkon: Het enige wat je hier mee aangeeft is dat je duidelijk het voorbije seizoen niet gevolgd hebt. De eerste drie dingen die je opsomt zijn niet correct, uitremmen, slipstreamen en zeker drifts en spins (dankzij de turbomotoren) komen elke race veelvuldig voor… Het extra asfalt naast de baan, dat valt onder veiligheid.
Bovendien, fouten die geen consequenties hebben? Elke fout kost tijd en er zijn redelijk wat crashes en aanrijdingen gebeurd…. Ik ben benieuwd naar wat voor fouten geen consequenties hebben.
rikkon zegt
@rood: Er is een beetje verbetering maar je bent wel erg snel tevreden.
inhalen: Als je in de buurt zit krijg je tijdelijk even meer por, als je dat niet uitbuit moet je weer een half rondje op je tanden bijten tot je weer een kans krijgt. Is dat racen? In het verleden (jaja, opa verteld) kon je 3 ronden lang je neus onde de versnellingsbak van je voorganger steken, dat is nu 100% onmogelijk.
uitremmen: Hetzelfde als hierboeven. Werkt alleen als jee een drs’je hebt. Zit je structureel dichter en heb je allebei een langere remweg dan zijn er veel meer bochten om een actie te proberen.
uitbreken: Nadat we 10 jaar lang geen auto hebben zien uitbreken gebeurd er nu wel eens wat maar er zijn maar 2 opties: een twich of een spin. Wanneer heb je voor het laatst 2 coureurs naast elkaar een hele bocht door zien driften? Dat was in de tijd dat de vrouwen nog kokosmatten droegen.
racen naast de baan: Ik heb niet gezegd dat het asfalt weg moet, er moet een manier worden gevonden dat het rijden buiten de baan automatisch veel tijd kost. Een automatische spin wanneer je meer dan 5 meter buiten de baan komt len draaiend het uitloopasfalt opgaat lijkt me een prima veilige oplossing. Neem je nu de parabolica te ruim dan kost je dat een paar tienden en daarmee misschien een plaats. Tot vorig jaar leverde je dat een afgeschreven setje banden, 50 kilo stenen, 30 seconden achterstand en een bruine overal op. Wat is beter?
CBR600rr zegt
@rood: vroeger was je “af” als je van de baan schoot. Nu kan je direct weer doorrijden, vrij boring. Je kan dus maximaal pushen zonder échte risico’s.
kapitein zegt
Tja aan de ene kant ben ik het helemaal eens met Niki, het is ook allemaal steeds minder spanning en spektakel. Maar tijden veranderen. Laat ze eerst maar eens zorgen dat de auto’s weer als een f1 auto klinken i.p.v. een stofzuiger.
trustmeiamanengineer zegt
Opa slaat een beetje op hol. James Hunt kon vroeger de nacht met 10 vrouwen, een slof sigaretten en een paar flessen whiskey doorbrengen en dan de volgende morgen een race winnen. Dat gaat je nu echt niet meer lukken.
sydney zegt
@trustmeiamanengineer: George Best kon met dezelfde ingrediënten ook behoorlijk goed voetballen.Zie ik de balletdanseresjes van tegenwoordig niet meer doen.Die gaan naar de tattooshop ipv de coffeeshop.Andere tijden inderdaad.
gregorius zegt
@sydney: vergeet de kapper niet. En de zonnebank.
KUYL zegt
@trustmeiamanengineer: Je hebt zeker net Rush gekeken. Je snapt hopelijk toch wel dat je hebt gekeken naar een Hollywood interpretatie i.p.v. een feitelijk verhaal of documentaire. De drank en vrouwen verhalen zijn mooi om te vertellen en blijven bij iedereen hangen. Maar eigenlijk was Hunt ook gewoon net als alle andere een echte professional.
gregorius zegt
“Geef Niki maar een kamer in een bejaarden tehuis”. Dat geouwehoer ook altijd op de RTL van hem (wedstrijden die BBC niet uitzendt).
Volgens mij hebben de auto’s van nu genoeg power. Ze mogen het alleen al niet altijd gebruiken!
Probleem is dat erg geen op het randje rijden meer is; naast het circuit ligt gewoon ook asfalt; ga je te hard, verlies je nog geen tijd en vervolgens gaat het alleen maar om rijders selectief straffen en kleuters die op de radio roepen dat die andere richkid voor hem over het lijntje ging.
En nee, zodra ze over de edge gaan, hoeven ze van mij niet te crashen en dergelijke; maar het moet wel gewoon seconden kosten.
En als je deze dingen nu 1200 pk weet te geven. Leuk hoor. Ze gaan nog steeds even hard door die bocht en moeten ietsje harder remmen voor 9 van de 10 bochten; op een recht stuk kunnen ze wat harder, ok prima. Maar voor zover ik t kan inschatten, gaat het niet erg veel moeilijker worden als je deze dingen 1200 pk geeft eerder op het gas kunnen zal een groter voordeel geven; maar wees nou eerlijk, met die huidige auto’s, hoeveel schuivers per wedstrijd zie je nou van coureurs die te vroeg op het gas gaan?
motoragent zegt
@gregorius: Dat is ook een goed punt inderdaad, coureurs zijn niet bang om op het randje te rijden simpelweg omdat ze weten dat een foutje toch vrijwel niet afgestraft wordt. Die asfalt uitloopstroken halen de uitdaging van een bocht weg.
Vroeger, toen er nog gewoon echt gras naast de baan lag werd een foutje keihard afgestraft, je verloor dan seconden of gewoon de hele race. Bochten maakten toen het verschil, ze scheidde de jongens van de mannen. Dat mis ik nu.
Edge zegt
@motoragent: Alleen zit je met het probleem dat als je dat soort dingen terugbrengt, F1 behoorlijk gevaarlijk gaat worden. En dan zit je weer in een situatie waar er elk jaar een coureur een † achter zijn naam mag zetten. We mogen allang blij zijn dat F1 al ruim 20 jaar geen dodelijk ongeluk heeft gehad.
motoragent zegt
@Edge: Daarom moeten ze de ruimte tussen circuit en vangrails vergroten, ziet er op beeld ook nog eens leuker uit. Veel nieuwe circuits zien er uit als een betonnen parkeerplaats waar een baanje is afgezet met wat potten verf en een vangrail.
gregorius zegt
@motoragent: Dat kan. Je kan er ook een strook nep-gras oid tussen gooien, waar je geen grip op hebt, en daarna weer asfalt (zodat je wel nog hard kan afremmen. Prima. Rijd je erover = drive through.
Of je mikt er verf in; vlak over de lijn bij het uitkomen van de bocht (ja, echt). Is je band niet meer zwart = over verf gereden = drive through.
Of je maakt t elektronisch: zodra je over de limit komt, gaat er een lamp in op je stuurwiel branden om je te waarschuwen, en een grote lamp op je achtervleugel zodat de persoon achter je ziet. De volgende keer dat je dan gas loslaat, zal er een limiter in werking gesteld worden voor x seconden: gevolg is dat je bij het uit-accelereren van de volgende bocht dus tijd gaat verliezen (verplicht om binnenkant te blijven bij uitkomen volgende bocht).
Spektakel gegarandeerd. En dat op een veilige manier. Plus dat je een cliffhanger creëert: “waar gaat ie terug komen op de baan / hoeveel zal ie verliezen” .
Frankypanky zegt
@motoragent:
Meer ruimte tussen de baan en vangrails betekent dat de toeschouwers nog verder van de actie af komen te staan.
Moeten we ook niet willen.
clarkson zegt
1200PK is zeker niet te veel. Ze hebben tegenwoordig de techniek om al deze pks veilig op de weg te zetten.
Ik zou graag wat meet emotie zien. Geen eindeloze lijsten met regeltjes.
En meer vrijheid in de vormgeving van de auto!
mashell zegt
@clarkson: techniek om die PKs veilig op de weg te zetten? Je pleit nu voor 4 wiel aangedreven F1 wagens?
dawwg zegt
@mashell: Nee, hij pleit voor dragster-banden :)
motoragent zegt
Nog meer vermogen is werkelijk nergens voor nodig. Zo lang de aerodynamica zo efficient blijft als het nu is zullen ze zelfs met 1200pk als op rails door de bocht gaan.
Ik zou dus eerder voorstellen om het spoileroppervlak verder te beperken, dan zul je zien dat ze zelfs met ‘maar’ 800/850pk glijdend de bocht uit komen.
Edge zegt
@motoragent: Dan krijg je een soort GP2 met sterkere motoren. Door het vermogen te verhogen creëer je juist een situatie waarin meer aerodynamica nodig is om de auto’s bestuurbaar te houden, en dus een situatie waarin de ingenieurs meer kunnen innoveren.
gregorius zegt
@Edge: … ja. En Aerodynamisch hebben ze veel ontworpen. Ook dubbele diffusors met/zonder zuigwerking. Heel leuk. Goed om terug te zien op je Megane Station.
Dus hebben ze gezegd: laat ze maar eens met de efficiëntie en zuinigheid gaan bemoeien: dat is beter te verkopen aan het volk.
Naar van akte: coureurs kunnen niet meer voluit een race rijden omdat ze anders te veel benzine verbruiken. En moderne 1.6 motoren draaien op toeren die niet in de buurt komen van de max in de regelementen.
Conclusie: winnen door beste auto te creeren: ja dat is F1. Maar t moet wel leuk blijven om naar te kijken. Het is nog altijd racen. Het opzoeken van t randje; waar de een supergoede coureur in een middelmatige auto de rich-kid in de topauto zal verslaan.
gregorius zegt
@motoragent: Paar jaar geleden had je in de MotoGP het laatste jaar van de 990 cc (2006 was t?). Prachtig was dat. Dat was een voorbeeld waar power hielp. De Ducati’s die de Japanse concurrentie op de rechte stukken zoek reed; terwijl de Japanse motoren mooi rond door de bochten konden. Coureurs die zo hoekig mogelijk proberen te rijden: Zo laat mogelijk remmen; bochie om, en zo snel mogelijk weer dat ding rechtzetten zodat je op het gas kan.
Dat moet je eerst bij de F1 hebben, dan heeft t pas zin om ze extra power te geven.
En dus niet nu, zoals je nu ook aangeeft; zolang ze op rails door bochten kunnen.
mrrallycross zegt
Jaaa ik wil weer van die zwart roken motoren zien als ze op het gas gaan. Zoals in 1985 toen ze ook deze vermogens haalde
borrelnoot zegt
Sinds F1 wagens klinken als stofzuigers én Schumi niet meer meedoet interesseert het me allemaal geen moer meer.
carsandmore zegt
@borrelnoot: heb ik ook en sinds Ayrton Senna er niet meer is :( want man man man wat kon die racen met de F1
gerjan zegt
gebruiken ze dat kers systeem ook nog. dat van dat oneerlijke inhalen? laten ze dat eerst afschaffen. Daarna eigen keuze in banden wisselen hoeveel wil je brandstof tanken. vervolgens gewoon weer de v10 of v12 erin voor het geluid. bredere achter vleugel om auto weer beetje model te geven. Gras langs de baan. alleen radio contact van begin pits straat tot einde. Ferrari ook gewoon eerlijk straffen en niet voor trekken. dan wil ik ook nog wel weer gaan kijken.
Edge zegt
@gerjan: Dan stel ik voor dat je wat seizoensoverzichten van vroeger gaat bestellen, want wat jij wilt is in het huidige klimaat gewoon onhaalbaar. Het hele idee van die V6-motoren met ERS is dat ze relevanter zijn voor straatauto’s, doordat het hybride’s zijn. Vergelijk het aantal hybrideauto’s dat verkocht wordt maar eens met het aantal auto’s dat een NA V10- of V12 blok heeft. Gras langs de baan kun je ook niet doen, want riskeer je dat er weer dodelijke ongelukken plaatsvinden.
gallardogt zegt
@gerjan: “hij heeft nog een KERS over!! dat wordt spannend!!”
berlinetta zegt
Ipv meer pk zou ik liever minder restricties zien.
carmasterr zegt
@berlinetta:
Dat is tich hetzelfde?
Minder restricties op de motor = meer pks.
schiedam79 zegt
Hot isue of hot isSue?
Alex_79 zegt
Kijk, waar klaagt iedereen op dit moment het meest over? Het geluid en die belachelijke fuelflow-regels. Het maakt niet uit al geef je F1 auto’s hetzelfde aantal PK’s als de Blue Falcon uit F-Zero, zolang je een V6 met single turbo gebruikt om die 1200 pk te realiseren. Hetzelfde probleem had de GP3 immers ook toen ze Audi motoren met turbo’s gebruikten. Geef ze net zoals in het echte turbotijdperk de mogelijkheid een dubbele turbo te gebruiken. Dat maakte echt een heerlijk kabaal. Ik herinner me nog de start van de GP van Nederland 1985. Pa had me een koptelefoon meegenomen zodat ik niet zo van het geluid zou schrikken, maar ik heb hem na een paar rondjes al afgezet. Toen is het eigenlijk misgegaan en werd ik autosportomnivoor
motoragent zegt
@Alex_79: Vroeger, tijdens het eerste turbo-tijdperk, was brandstof sparen nog een belangrijker punt dan het nu is. Iedereen heeft het altijd over 1200 pk monsters, maar na de kwalificatie werden die ‘monsters’ ook gewoon terug geschroefd naar (ik geloof) een pk’tje of 700/800. En zelfs dan kwam je een paar ronden voor de finish simpelweg zonder brandstof te staan als je niet voorzichtig genoeg deed met je gaspedaal.
Alex_79 zegt
@motoragent: Grinnik, ja en stiekem vond ik het heel grappig. Heb me suf gelachen om die GP van Monaco in 1982, waar iedereen zonder benzine kwam te staan en Ricardo Patrese er na de finish pas achterkwam dat ie had gewonnen. Hij mocht het verhaal een paar jaar terug voor een Duitse zender nog eens opnieuw vertellen en schoot er zelf over in de lach.
Edge zegt
@Alex_79: +1 voor de F-Zero reference.
En ontopic: Dat twinturbo idee vind ik nog niet eens zo slecht, al zal daar wel een groot kostenplaatje aan hangen. Als ik dan geruchten lees dat Sauber vanwege schulden (ondanks behoorlijke sponsorgelden van Ericsson en Nasr) het werk aan hun nieuwe auto een paar weken heeft stil moeten leggen, weet ik niet of je het wel kunt maken om nóg duurdere motoren te introduceren. De huidige V6 turbo’s zijn al een stuk duurder dan de V8’s die ze vorig jaar hadden. Uit documenten van de curator bleek dat van de 30 miljoen euro schuld die Marussia had op het moment dat ze failliet gingen, Ferrari de grootste schuldeiser was met ruim 16,5 miljoen euro aan openstaande rekeningen voor motoren en versnellingsbakken. Met nog duurdere motoren ga je ongetwijfeld teams in de problemen brengen. Denk aan teams als Lotus, Sauber en Force India, die toch niet de exorbitante bedragen van de fabriektsteams kunnen besteden en (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Williams en Red Bull/Toro Ross) naast F1 niet of nauwelijks inkomsten hebben.
deepep zegt
Heerlijk jaren 80 revival met de 2.0ltr turbo motoren van 1400pk ( bmw m12/m13 )
schellekens006 zegt
Ooit eens gaan kijken kaart van 175, euro gekocht en wat je ziet is foem foem foem.. 1ste ronde geweldig dan ben je nog onder de indruk van het geluid en de rest van de rondes zit je naar een flits te kijken die voorbij komt. Eens maar nooit meer…
heidekonijn zegt
Momenteel hebben we Kimi. Vroeger reden Piquet, Mansell, Lauda, Senna en Alesi tegelijkertijd rond.
Zie je nog ooit iemand zo een spin rechtzetten?
https://www.youtube.com/watch?v=8cZrSlT2zt4
Zelfs Jacques fucking Villeneuve was het zien waard
https://www.youtube.com/watch?v=LmSHa_aNrVM
Allemaal perfect geknipte tandpastajongens voor elke demographic tegenwoordig.
Edge zegt
@heidekonijn: Nee, met zo’n enorme burnout niet. Maar is deze save van Seb Vettel dan niet spectaculair? Ik heb helaas geen onboard beelden meer, want die waren nog beter. https://www.youtube.com/watch?v=tSOmDP0_MN4
power369 zegt
Mijn held.
pikes83 zegt
Ben het helemaal eens met meneer lada…
Hupke zegt
Er zijn andere oplossingen, meer POWER is niet per se de juiste oplossing. Wat er vooral moet gebeuren is een mentaliteitswijziging bij de rijders, dat zijn een bende strategen. Ik wil een bende heetgebakken gladiator zielen hebben om naar te kijken.