• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Niki Lauda laat zich gaan: “Formule E zuigt”

Auteur: JordyS, gepost 30 september 2014 om 21:12 – 51 Reacties

Niki Lauda haat Formule E


De Formule E is pas een raceweekend oud, maar nu al heeft iedereen zijn mening klaar over de elektrische raceserie. Niki Lauda voegt zich bij de tegenstanders, want de Formule E heeft niets met racen te maken.

Lauda reed Formule 1 in een tijd waarin alleen de echte talenten het konden maken in de koningsklasse van de autosport. De auto’s waren nog ruw, indrukwekkend en bovenal behoorlijk gevaarlijk. De Formule E is in dat opzicht totaal het tegenovergestelde. De auto’s zijn niet alleen veilig, maar zijn door het gebrek aan geluid ook alles behalve ruw en indrukwekkend.

Althans, niet op de manier die we van de Formule 1 kennen (of kenden…), want ook elektrisch racen heeft zo zijn charmes. Daar is de Oostenrijkse F1-legende het overigens niet mee eens, want hij heeft helemaal niets met het nieuwe kampioenschap. “Ik heb in lange tijd niet zoiets verschrikkelijks gezien”, vertelt hij tegenover Auto Motor und Sport. “De auto’s zien eruit als speelgoed en kruipen één voor één over het circuit. Het heeft voor mij niets met racen te maken.”

Ook interessant!

  • Nederlander Nyck de Vries wint eerste Formule E-race
  • Dít is Gordon Murray's circuitmonster T.50s Niki Lauda
  • Nederlandse coureur twijfelt aan toekomst Formule E
  • moedige coureurs
    Moedige Formule 1-coureurs worden straks beloond

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Formule E, Niki-Lauda, Racing

Vorig bericht: « Carlsson kan niet van Mercedes C-Klasse AMG Sport afblijven
Volgend bericht: Zo bouw je zelf een LaFerrari, P1 of 918 Spyder »

Lees Interacties

Reacties

  1. jrk68 zegt

    30 september 2014 om 21:16

    Formule E, Formule 1, what’s in a name, het zijn allemaal stofzuigers….

    Login om te reageren
    • MrSkyline zegt

      30 september 2014 om 23:57

      @jrk68: Het is het zelfde als gecensureerde porno. Er is geen enkele reden om iets dergelijks te kijken.

      Login om te reageren
  2. 560pkferrari zegt

    30 september 2014 om 21:18

    Amen.

    Login om te reageren
  3. sparks zegt

    30 september 2014 om 21:18

    Voor eenmaal eens: eens

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      1 oktober 2014 om 11:45

      @sparks: dat was tweemaal eens

      Login om te reageren
  4. knipperlichtje zegt

    30 september 2014 om 21:22

    Ja, dit is typisch iets wat je van 2 kanten kunt bekijken. Aan de ene kant zorgt het racen met een elektromotor ervoor dat de coureurs bij de basis van het racen blijven (het gaat immers puur om het beheersen van de wagen en ‘m zo snel mogelijk door de bochten loodsen), aan de andere kant vervaagt het hele aspect van coureur en het aanvoelen en beheersen van de mechaniek nogal.

    Natuurlijk mist de formule E de sensatie van het motorgeluid, maar ’te veilig’ zou ik het niet willen noemen. Zo’n batterij wil zich bij een behoorlijke klapper nog wel eens explosief gedragen ;)

    Login om te reageren
    • karsvdtuin zegt

      1 oktober 2014 om 00:21

      @knipperlichtje: dat wordt niet bedoeld met veilig.. In de racerij gaat het vooral om grenzen opzoeken, wanneer je zo dicht mogelijk tegen de grens van gripverlies aanrijdt zal je vaak ook sneller rijden. De auto moet gewoon zijn werk doen.

      Login om te reageren
  5. norge zegt

    30 september 2014 om 21:23

    Mijn held…

    Login om te reageren
  6. henkhupelschoten zegt

    30 september 2014 om 21:23

    Hulde aan lauda!

    Login om te reageren
  7. spotterkevin zegt

    30 september 2014 om 21:36

    Lauda heeft gelijk, Formule E trekt nergens op!

    Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      30 september 2014 om 23:18

      @spotterkevin: Snel optrekken doen ze nou juist wel…

      Login om te reageren
  8. exclusieviteitsfreak zegt

    30 september 2014 om 21:38

    Zouden we niet beter ineens science fiction films gaan maken met dit soort race auto’s : http://www.autoblog.nl/nieuws/spanjaarden-bouwen-elektrische-racewagen-met-f1-specs-69090 , dat zou pas verbeeldingsspectakel zijn.

    Login om te reageren
  9. mauricerma zegt

    30 september 2014 om 21:41

    Ik begrijp m aan de ene kant wel, maar laten we realistisch blijven, het zit er toch aan te komen, die elektriciteit, en zolang dit niet ten koste gaat van de ‘normale’ raceklasses, waarom niet ? En Zoveel emotie zit er tegenwoordig nou ook niet meer in die stofzuigers van de F1

    Login om te reageren
    • sjeppie156 zegt

      30 september 2014 om 21:48

      @mauricerma: Hoezo waterstof kan ook in een verbrandingsmotor gebruikt worden. Lekker v12jes rijden!

      Login om te reageren
      • exclusieviteitsfreak zegt

        30 september 2014 om 22:00

        @sjeppie156: Waarom niet ineens motoren op kernfusie, dat is de echte toekomst, bekijk het nu al in werk zijnde ITER project in Frankrijk : http://www.iter.org .

        Login om te reageren
        • trigger565 zegt

          30 september 2014 om 22:02

          @exclusieviteitsfreak: Maar kernfusie gaat lang niet zo een mooi geluid maken, uiteindelijk is het ook maar een elektriciteitsgenerator ;)

          Login om te reageren
          • sjeppie156 zegt

            30 september 2014 om 22:06

            @trigger565: Omdat er dan geen lekker geluid is!

            Login om te reageren
        • camber24 zegt

          30 september 2014 om 22:52

          @exclusieviteitsfreak: ik wil niet weten wat er gebeurt aks die dingen crashen… Ziet iedereen er ineens uit als Lauda (too far?)

          Login om te reageren
          • exclusieviteitsfreak zegt

            1 oktober 2014 om 00:11

            @camber24: Alles zal blijven evoluëren, echter, het univerum is er al miljarden jaren volgens de wetenschappelijke wereld; maar niemand kan de exactheid ervan bepalen tot op heden.

            Login om te reageren
      • raym zegt

        1 oktober 2014 om 00:20

        @sjeppie156: idd ik ben nog steeds van mening er eerder een toekomst bestaat voor waterstof voor de nieuwe auto brandstof. Dan voor elektrisch rijden

        Login om te reageren
    • lamborgfan zegt

      30 september 2014 om 22:08

      @mauricerma: Zolang overheden het stimuleren wel, anders is de elektrische auto gewoon ” the end” in 2020..

      De brandstof(motor) kunnen we nog zo veel mee ontwikkelen.. Das nie normaal..

      Login om te reageren
      • motoragent zegt

        30 september 2014 om 22:43

        @lamborgfan: Nee hoor, de ICE kan inderdaad nog veel verder door ontwikkeld worden, maar zal nooit zo efficiënt kunnen functioneren als de elektromotor vanwege het aantal draaiende onderdelen. Als petrolhead kan je wel angstvallig vast blijven houden aan die vertrouwde ICE, maar het tij is nu echt aan het keren, simpelweg omdat de elektromotor alleen maar voordelen bied ten opzichte van de ICE (behalve dan het kulargument geluid, want dat heb je in een boodschappenwagentje of leaseslet echt niet nodig).

        Nu nog de energiedrager optimaliseren.

        Login om te reageren
  10. bofkont zegt

    30 september 2014 om 21:49

    Hulde voor Lauda !!

    Login om te reageren
  11. smultie zegt

    30 september 2014 om 21:58

    Tja. Als hij zelf Formule E had gereden zag hij er nu niet zo vernaggeld uit

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      30 september 2014 om 22:00

      @smultie: tesla’s vliegen ook in de fik dus dat maakt niets uit……. wel altijd veel respect gehad voor lauda!

      Login om te reageren
    • exclusieviteitsfreak zegt

      1 oktober 2014 om 00:02

      @smultie: Wat is dat nu voor een antwoord . . . , toen was er misschien wel onder wetenschappers een idee in die richting, maar daar bleef het ook bij.

      Login om te reageren
    • goodolddays zegt

      1 oktober 2014 om 00:32

      @smultie: deze legende verdient niks meer dan respect. 2 maand na zijn ernstige verwondingen terug in een auto om z’n titel te verdedigen. Dus hij mag denk ik wel een mening hebben over die kut F-E. Zeikertje dat je er bent…

      Login om te reageren
  12. keesinktvis zegt

    30 september 2014 om 22:09

    Natuurlijk heeft Lauda helemaal gelijk !

    Electrische auto’s die rijden met het geluid van een waxine-lichtje , hebben ook de uitstraling van een waxine-lichtje !

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      30 september 2014 om 23:40

      @keesinktvis: het is en blijft een overloper. Van Schumacher kon ik het nog begrijpen. Hij is ooit door Mercedes opgeleid, maar wat Lauda er moet!?!

      Login om te reageren
  13. str8six zegt

    30 september 2014 om 22:13

    “ik heb in lange tijd niet zoiets verschrikkelijks gezien.” Ik wel, de introductie van geblazen v6 motoren in de F1.

    Login om te reageren
  14. jawi94 zegt

    30 september 2014 om 22:26

    Laten we het zo zeggen het was gewoon een hele slechte grap. En kan nu dus weer weg!

    Login om te reageren
  15. rotarypowah zegt

    30 september 2014 om 22:34

    Het probleem is dat ze er snel uitzien.
    Die dingen wegen 890 kg en moeten het in race-modus doen met iets meer dan 200 pk.
    En een top van 225 km/u. Sowieso geen vergelijk met Formule 1.
    Rondetijden zijn iets langzamer op Donington dan met een LM GTE auto (1,29 tegen 1,31).

    Als de auto’s eruit zouden zien als bijv. een Formule Renault 1.6, klopt de snelheidsbeleving meer denk ik.

    Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      30 september 2014 om 22:42

      @rotarypowah: Formule Renault 1.6 schijnt zo’n rond je te doen in de 1,38 of langzamer. En wat ik zag van zo’n Formule E auto is 1,39 of sneller.

      Maar dit ziet er wel even wat beter uit en klinkt dat ook.

      Login om te reageren
  16. mashell zegt

    30 september 2014 om 22:36

    Ach als Hamilton aan Formule E zou meedoen dan piept ie wel anders.

    Login om te reageren
  17. MDA zegt

    30 september 2014 om 22:43

    Die dingen doen 0 – 100 in 3.0 sec… Ik weet niet hoe snel Lauda’s ferrari was in de jaren 70 (met turbo trouwens), maar echt veel langzamer zullen die Formule E’s niet zijn.

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      30 september 2014 om 22:55

      @MDA: ik denk niet dat je gelijk hebt..

      Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      1 oktober 2014 om 00:51

      @MDA:

      Lauda reed pas met turbo’s in 1984 bij Mclaren.

      Login om te reageren
  18. gregorius zegt

    30 september 2014 om 22:47

    Lauda heeft makkelijk praten, die zit zelf al in de extra tijd (en misschien wel al 30 jaar).
    Formula E heeft zeker zin. Het is een perfect initiatief. Nee, t was niet om aan te zien. Ja, ze hadden nog meer moeten kunnen testen, ja, verdubbel de batterij en laat die auto’s harden lopen. Er kon een hoop beter.
    Maar het is wel belangrijk, en zeker voor landen waarin mensen nog niet milieubewust denken.
    En reken maar dat er een hoop mensen werkelijk alles aan die Formula E proberen te verbeteren voor de volgende ronde.
    Dus laat Lauda zn waffel houden en lekker in de weg lopen bij Mercedes; maar maak die Formula E cool; maakt me niet uit hoe; probeer wat.
    PS: ik vind het vet als ik hier al Tesla’s zie rondrijden waar ze groot op hebben geschreven dat ze alleen via zonne-energie zijn opgeladen!

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      1 oktober 2014 om 08:33

      @gregorius: Er is er volgens mij maar een die zijn waffel moet houden, een langdradig stukkie tikken vol met tegenstrijdigheden!

      Login om te reageren
  19. turbokniene zegt

    30 september 2014 om 22:47

    Ach zo heeft ieder zn raceklasse. Prius rijders de formule e en echte petrolheads de formule 1(alhoewel dat ook minder word met die minder kabaal producerende motoren)

    Login om te reageren
  20. Koos zegt

    30 september 2014 om 23:10

    Ach ja. Z’n opa vond auto’s ook niets. Die hinnikten niet en roken niet zo lekker naar paardenstront. Geen emotie vond ie. Veranderingen zijn voor veel mensen moeilijk…

    Login om te reageren
    • imba zegt

      1 oktober 2014 om 02:17

      @Koos: Nee. Appels en peren.

      Login om te reageren
      • Koos zegt

        1 oktober 2014 om 20:06

        @imba: F1 en FE bedoel je. Klopt.

        Login om te reageren
  21. awesome zegt

    30 september 2014 om 23:12

    Lauda moet z’n mond een keer houden . Een paar jaar geleden was het Jacky Stewart die overal iets van moest vinden. Nu Mercedes bovenaan in het kampioenschap staat loopt Lauda lekker te blèren.. Moeimaker is het.

    Login om te reageren
  22. wouterem zegt

    1 oktober 2014 om 01:04

    Lieve Niki,

    Natuurlijk snap ik dat je het jammer vindt dat de autosport niet meer zo gevaarlijk is als vroeger. Misschien is de Formel E wel minder sensationeel dan de F1 van veertig jaar geleden. Gelukkig is de F1 anno 2014 het toonbeeld van waar het met de autosport naartoe moet!

    Of zou het een idee zijn om progressieve initiatieven een kans te geven? Meer dan één race bijvoorbeeld. Tis maar een idee. Maar wel en idee dat een kans verdient misschien.

    Groetjes,

    Iemand die ook nog van racen wil genieten over veertig jaar.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      1 oktober 2014 om 20:57

      @wouterem: “Gelukkig is de F1 anno 2014 het toonbeeld van waar het met de autosport naartoe moet!”

      Nou, als dat zo is, dan kunnen ze het maar meteen afschaffen, want de F1 is nog nooit zo triest geweest als nu. 1) saai, 2) oersaai, 3) saaaahaaaai 4) langzaam 5) klinkt voor geen meter 6) teveel regeltjes 7) strategie ipv racen. Wat is er mis met: zo hard als je kan rijden; tanken en banden erbij ? Ruw talent + durf ipv een lange termijnplanning ala Mao.

      1 vliegtuig spuugt meer CO2 uit dan alle F1 auto’s bij elkaar in een jaar; terwijl de logitistiek van het F1 kampioenschap de echte grootvervuiler isals Formule E de omvang van de F1 zou krijgen, dan is de vervuiling nog steeds > 95% van dezelfde omvang, ondanks 100% electric ! En trouwens accuzuur is een veel groter milieuprobleem dan CO2; dus al die ‘batterij-fans’ moeten niet zo dom marketing BS nablaten … zolang die elektromotoren niet op waterstof o.i.d. lopen, is het als het milie-aspect juist negatief ! … en zaaddodend saai …

      Login om te reageren
  23. mylvan zegt

    1 oktober 2014 om 05:46

    Formule E veilig? Heeft hij zeker de laatste ronde niet gezien, daar kwamen er toch 2 ala Maldonado met elkaar in botsing :P
    Goed, ik heb het er ook niet op, halverwege van auto wisselen omdat je accu leeg is en de ronde door Monaco aanpassen omdat die vonkentrekkers de heuvel niet opkomen….. Gaat helemaal nergens over.

    Login om te reageren
  24. toniominestrone zegt

    1 oktober 2014 om 08:31

    Lauda, held!

    Login om te reageren
  25. baasbas zegt

    1 oktober 2014 om 11:51

    Formule E is te kansloos voor woorden…

    Top is max 220 km/h
    Elke raceklasse waarbij de topsnelheid begrensd is is per definitie kansloos.

    Max 204pk tijdens de race
    Hoezo? Waarom mogen teams niet snelheid en vermogen zelf bepalen? Ze moeten toch van auto wisselen, laat ze zelf bepalen hoe snel die accu’s leeg zijn…
    Mijn mening is: ook elektrisch zou dit een klasse moeten zijn waarin teams gedreven door technologische ontwikkeling net die 10pk extra weten te vinden.

    Maar wat het te kansloos voor woorden maakt:
    FanBoost (race-only): Temporarily increases max power from 150kw to 180kw.
    WTF ?!?!?!

    What is FanBoost?
    Fans can give their favourite driver an extra speed boost by voting for them prior to the race.

    Ik herhaal: WTF ?!?!?!?!!
    Facebook likes zorgen voor een tijdelijke boost voor iemand?

    Login om te reageren
  26. PeugeotGTI zegt

    1 oktober 2014 om 14:06

    Misschien wordt het interessanter als ze lasers en raketten gaan gebruiken. Wij willen blijkbaar lawaai, ontploffingen, crashes en gewonden zien.
    Ik zeg: overlevingskans naar beneden, kijkcijfers omhoog!

    Login om te reageren
  27. desjonnies zegt

    1 oktober 2014 om 19:37

    Iedereen die kritiek heeft op elektrische racewagens, moet zich wel realiseren dat de eerste 24 uur van Le Mans edities gehouden werden op een modderig, deels verhard parcours en dat de wagens gemiddeld 36 uur per ronde onderweg waren en de meesten in Lyon of Marseille (watzeijje) over de eindstreep kwamen.(omdat er geen richtingsborden waren)

    M.a.w. het aan ons bekende racen heeft er een eeuw over gedaan om uit te groeien naar wat het nu is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North