• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dít is Gordon Murray’s circuitmonster T.50s Niki Lauda

Auteur: hayte, gepost 22 februari 2021 om 19:53 – 28 Reacties

Zijkant van de Gordon Murray T.50s Niki Lauda

Gordon Murray liet een half jaar terug al een tekening zien, nu is de T.50s officieel.

Minder gewicht, een stuk meer pk en heftigere aerodynamica. De GMA T.50 was al een supersnelle supercar, maar met de T.50s Niki Lauda wordt het pas echt een circuitmonster. Gordon Murray Automotive heeft vandaag het doek van de auto getrokken, nadat het eerder de auto zelf al aankondigde.

Veel details wisten we al, de naam zou je hier de grootste verrassing kunnen noemen. Gordon Murray kiest er namelijk voor om de legendarische Niki Lauda te eren. Lauda is natuurlijk geen onbekende met een Murray-fancar. In 1978 won hij de Zweedse GP met de Brabham BT46B-fancar. Om zijn naam te verbinden aan het circuitmonster, is dan ook niet meer dan logisch en passend. Leuk detail: Murray toont de T.50s op Lauda’s verjaardag.

De T.50s heeft dezelfde ingrediënten als de T.50, alleen zijn ze bij de s-variant een stuk extremer. De wagen weegt slechts 852 kilogram; 134 kilo minder dan de straatversie. Murray en zijn team bereiken dit met bijvoorbeeld een speciaal ontwikkeld, lichtgewicht koolstofvezelmonocoque-chassis. Ook zijn alle panelen ultradun koolstofvezel en zijn alle ruiten en schermen minder zwaar. De ophanging is gelijk aan die van de T.50, al ligt de s-versie 87 millimeter voor en 116 millimeter achter lager op de grond.

De ongeblazen V12 is gekieteld tot 711 pk en 485 Nm. Dat maximale pk wordt op 11.500 toeren bereikt, het maximale koppel op 9000 toeren. Die extra kracht komt onder meer door een nieuw luchtfilterhuis die via het dak lucht de motor in ramt. Op hogere snelheden kan de motor zo zelfs 735 pk leveren. De straight-through uitlaat helpt ook voor de extra kracht en zorgt voor beter geluid. Murray belooft dat de T.50s ‘een van de best klinkende auto’s ooit’ is. In de motor zelf zitten veel nieuwe componenten, zoals nieuwe cylinderkoppen en nokkenassen. De V12 is ook met 16 kilogram lichter, naar 162 kg.

Wat echter bij eerste blik het meest opvalt aan de T.50s is de brute styling. Met een nieuwe vleugel, splitter, NACA-kanalen, een flinke fin, ga zo maar door. In totaal zorgen ze voor maximaal 1500 kg downforce, perfect voor op het circuit. Eigenaren kunnen deze aerodynamica ook aanpassen. Ze kunnen bepaalde delen zelf instellen, of helemaal weglaten als ze daar zin in hebben. Ook het interieur is volledig gefocust op racen. Het meest opvallende hier is dat er een stoel mist; standaard is er alleen een passagiersstoel aan de linkerkant van de bestuurder. Optioneel kan ook dit stoeltje worden weggelaten, voor nóg minder gewicht. Murray maakt vijfentwintig exemplaren van de T.50s Niki Lauda, per stuk kosten ze 3,6 miljoen euro. En dat is vóór de Belastingdienst de rekenmachine heeft gepakt.

Ook interessant!

  • Video: Gordon Murray Automotive T.50 schreeuwt het uit
  • Video - Gordon Murray gaat het circuit op met de T.50
  • Video: Gordon Murray T.50 V12 laat weer van zich horen
    Video: Gordon Murray T.50 laat z'n V12 horen
  • Gordon Murray komt met nóg een atmosferische V12 supercar

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

gordon-murray, Niki-Lauda, Supercars, T50, V12, Video

Vorig bericht: « Eindelijk officieel: Lexus IS 500 met dikke V8
Volgend bericht: Acht maal een waardig 911 GT3 alternatief op een rij »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    22 februari 2021 om 20:09

    Poeh rond de 0.85pk per kilo. Bizar. Benieuwd naar dd 0-100 tijden, en nog belangrijker, rondetijden op circuits.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      22 februari 2021 om 21:01

      @Johanneke: de circuit rijden zijn belangrijk . De wegligging zal helemaal geweldig zijn . Kan niet wachten tot Chris Harris erin gaat rijden

      Login om te reageren
    • vr0emvr0em zegt

      23 februari 2021 om 09:19

      Bij de T50, en in iets mindere mate bij deze editie, gaat het niet om 0-100 tijden en rondetijden op circuits. Porsche heeft met de 919 al laten zien dat hierin alles al is gedaan. Wil je sneller? Dat is makkelijk: meer vermogen en meer downforce en je bent er. De T50 wordt gebouwd voor de ultieme rijbeleving en dat is natuurlijk waar het om gaat. Kijk eens op Youtube naar interviews met meneer Murray en die legt je dat haarfijn uit.

      Login om te reageren
  2. brammetjedeb zegt

    22 februari 2021 om 20:53

    Errug vet!!

    Login om te reageren
  3. SanS zegt

    22 februari 2021 om 20:55

    134 kilo minder dan de straatversie neem ik aan..

    Login om te reageren
  4. flatsix010 zegt

    22 februari 2021 om 21:18

    De auto weegt 134 kilo minder dan de straatversie!

    Bizar duur ding natuurlijk, maar het hele uitgangspunt en denkwijze is fantastisch. Het enige échte doel is plezier en rijgenot.
    Ondanks de ‘zoom-meeting’ is de video van Harry’s garage erg goed als je even de tijd hebt.

    Login om te reageren
  5. alpina007 zegt

    22 februari 2021 om 21:20

    🤤🤤

    Login om te reageren
  6. topcom zegt

    22 februari 2021 om 21:47

    Bijzonder dat ie meer weegt dan de straatversie…

    Login om te reageren
  7. flyingduckman zegt

    22 februari 2021 om 21:51

    De wagen weegt slechts 852 kilogram; 134 kilo meer dan de straatversie. Murray en zijn team bereiken dit met bijvoorbeeld een speciaal ontwikkeld, lichtgewicht koolstofvezelmonocoque-chassis.

    Oef 134 kilo meer dan de straatversie, doe mij die straatversie dan maar ;-)

    Login om te reageren
  8. woudloper zegt

    22 februari 2021 om 21:52

    Maar dus wel nog manuele versnellingsbak ?

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      22 februari 2021 om 22:01

      @woudloper: Nee volgens andere bronnen een “paddle shift” (sequentiële bak?).

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        22 februari 2021 om 22:18

        Ja, klopt. Een sequentiële bak van Xtrack met gepatenteerd preselectiesysteem als we de andere bronnen mogen geloven.

        Login om te reageren
    • Edge zegt

      22 februari 2021 om 22:19

      Nee, een sequentiële bak. Als je de interieurfoto vergroot zie je de flippers achter het stuurtje zitten ;)

      Login om te reageren
    • flatsix010 zegt

      23 februari 2021 om 09:41

      @woudloper: de straatversie heeft wel een handbak.

      Login om te reageren
  9. porker zegt

    22 februari 2021 om 21:59

    Ligt het aan mij of is dit ding naast erg cool ook ongelooflijk lelijk?

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      23 februari 2021 om 06:03

      @porker: ligt aan jou

      Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      23 februari 2021 om 07:44

      @porker: dat ligt toch echt aan jou

      Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    22 februari 2021 om 22:03

    Leuk detail ieder van de 25 auto’s krijgt de naam ter ere van één van de overwinningen van Niki Lauda met een bijbehorend boekje over die overwinning.. Nice, very Very nice!

    Login om te reageren
    • jjcp zegt

      23 februari 2021 om 00:37

      Niet de overwinningen van Lauda, maar de overwinningen van formule 1 autos ontworpen door Murray.

      Login om te reageren
  11. dare2think zegt

    23 februari 2021 om 00:50

    Wat echter bij eerste blik het meest opvalt aan de T.50s is de brute styling. Met een nieuwe vleugel, splitter, NACA-kanalen, een flinke fin, ga zo maar door. In totaal zorgen ze voor maximaal 1500 kg downforce, perfect voor op het circuit.

    De ventilator zit er niet meer in? Ik vind het een beetje jammer dat zo’n bepalend onderdeel van de auto niet genoemd wordt. Bovenstaande zin klopt niet.

    Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      23 februari 2021 om 07:45

      @dare2think: op de 2e foto zien je fan toch zitten en daarnaast stsst er op de achter kant vd auto fancar geschreven

      Login om te reageren
  12. mashell zegt

    23 februari 2021 om 05:51

    Zwarte wielen ogen kleiner dan ze zijn. En dit geval laten ze door dat effect de auto heel zwaar ogen. Maar de grap is natuurlijk 25 exemplaren van 3,6 miljoen. Laten we het extreem ambitieus noemen.

    Login om te reageren
  13. Arnoud zegt

    23 februari 2021 om 05:57

    Een atmosferische V12 die tot 11.500 tpm kan? Dat gaat gaaf klinken… Can’t wait!

    Login om te reageren
  14. ericd zegt

    23 februari 2021 om 06:41

    “Grappig” hoe je van alles doet om een auto lichter te maken… om tijdens de rit (wanneer het er op aankomt) de auto met veel toeters en bellen downforce (gewicht dus) laat genereren. Tuurlijk speelt dit een grote rol op het circuit of op een lekker leeg landweggetje… Maar stel dat je op een lange, rechte Autobahn rijdt, dan zou je alles willen uitzetten om juist geen extra downforce te genereren. Misschien zelfs lift. Overigens vind ik het jammer dat het nu echte model niet in de nabijheid van de concept komt qua uiterlijk schoon. Het geeft zelfs een zwaar Tupperware indruk… McLaren kan achterover leunen.

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      23 februari 2021 om 07:56

      Massa is traag.

      En waarom zou een auto harder moeten kunnen dan pakweg 320? Dat is mooi voor toogpraat. Je bent er helemaal niets mee. Al meer dan snel genoeg om op de autobahn eens uit te testen (meer is gewoon met levens spelen), op een circuitdag haal je die snelheid niet en al die auto’s die 400 of meer halen, halen dat hooguit 1 keer in hun hele bestaan (en dan nog enkel bij een test van fabrikanten zelf).

      Login om te reageren
    • spacemoon24 zegt

      23 februari 2021 om 08:25

      Er zit ook een ‘streamline’ en ‘Vmax’ mode op, die ervoor zorgt dat de drag en downforce afneemt. Dus als je over de Autobahn wilt blaffen kan dat nog steeds. ;)

      Login om te reageren
  15. arta zegt

    23 februari 2021 om 07:54

    Kijk dit rechtvaardigt het behoud van verbrandingsmotoren!
    Dit moet super gaaf klinken en een mega beleving zijn om te rijden.

    Dit zouden meer merken moeten doen! Een auto maken voor beleving. Geen speakers in de uitlaat, hybride ondersteuning, etc.
    Misschien kan het sneller met turbo’s of elektrische ondersteuning, maar dat hoeft helemaal geen leukere auto te maken.

    En die paar dagen per jaar op het circuit zullen in verhouding niet zo veel uitstoot genereren. Desnoods rijden deze op bio-ethanol o.i.d.

    Bouw meer van dit soort auto’s!

    Login om te reageren
  16. tortuga zegt

    23 februari 2021 om 09:08

    11500 toeren met een v12 jammie! Ongeblazen ook nog is, turbotjes er op en 1001pk is mogelijk denk ik, wel natuurlijk extra gewicht

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North