Vorige week nog lagen de SUV’s (in de volksmond: asobakken) voor de zoveelste keer onder vuur, ditmaal vanuit de gemeente Amsterdam. Steeds meer gemeentes willen de SUV’s uit de steden weren. Niet omdat ze af en toe op de verkeerde plaatsen terecht komen, maar omdat ze bovengemiddeld vervuilend zijn. De gemeentes krijgen nu koren op de molen van staatssecretaris Pieter van Geel van Milieu…
Je zou bijna denken dat het “EsJuVeetje-pesten” mode begint te worden, nu ook de staatssecretaris van Milieu de druk opvoert. Van Geel zei afgelopen zaterdag in Het Parool dat hij begrijpt dat gemeentes vervuilende auto’s uit de binnenstad willen weren. “Je mag onderscheid maken naar vervuiling. Dat doen wij vanaf 1 januari met de aanschafbelasting ook”, aldus Van Geel.
Van Geel denkt dat gemeentes er niet aan ontkomen vervuilende auto’s zoals SUV’s anders te gaan behandelen dan zuiniger en relatief schonere auto’s. Volgens Van Geel heeft de Europese Commissie jarenlang bij het vaststellen van emissienormen jarenlang een uitzondering gemaakt voor SUV’s. Hij zou de toezegging van Brussel hebben dat suv’s op korte termijn aan dezelfde eisen moeten voldoen als normale personenauto’s (bron: automotive-online.nl).
Jan.S zegt
Ach gut,onze regering heeft weer een slachtoffertje gevonden om te pesten.
Ach,de regering gaat uitmaken of je in een dikke auto mag rijden.
Sjees,de gemeentes willen geen SUV’s in hun stadje omdat daar geen ruimte voor is,omdat alles is volgeplempt met lelijke,te dure en onnodige gebouwen.
Tjonge,mag ik dan even uitmaken dat onze regering bestaat uit zinloze,zakkenvullende prehistorische puistekoppen?
dekster zegt
in belgie is het geen haar betet (eigenlijk 1 haartje beter)
maar toch wat hebben ze toch zo altijd tegen suv’s er zijn mensen die daar hard voor werken om zo iets te kopen en dan worden ze nog gepest door de regering waar gaat dit naartoe
VSR zegt
Jaren geleden werd vanuit de overheid nog gepredikt: “Spaar het milieu en rijd diesel”. En nu staat dieselmotoren ineens in het verdomhoekje, sinds de katalysator is benzine nu ineens weer favoriet.
Qua uitstoot van roet denk ik echter dat aan andere doelgroepen meer eer te behalen valt.
Het is toch te zot voor woorden dat werkelijke producenten van roet volledig worden ontzien?
Voorbeeld: Vrijwel onze gehele spoor is voorzien van bovenleiding. Toch wordt ALLE goederenvervoer door diesel-locomotieven voortgetrokken! Het zou toch in de lijn der verwachtingen liggen om daar waar bovenleiding aanwezig is diesel-locomotieven te verbieden? Het zijn vaak ook nog locomotieven (dus ook motoren( die tientallen jaren oud zijn en miljoenen kilometers erop hebben zitten. Dat is vaak te merken ook, want als zo’n trein voorbij rijdt snakken we niet zelden naar adem.
En verder aan roet uitstoot: tegenover de uitstoot van binnenschippers en menig bracht-auto is ons autopark heilig.
Tip: Vrachtauto’s zijn wettelijk gezien beperkt maar in werkelijkheid rijdt er zelden eentje langzamer dan 90 Km/uur. En dan te bedenken: gemiddeld verbruik vrachtauto: 1 op 3? Daar sta ik dan met m’n Renaultje: 1 op 20! En dan moet de MIJNE straks gekeurd worden op roet.
Ik ga ‘m maar inruilen voor een fiets denk ik… ;-)
Met vriendelijke groet,
ZOEF zegt
AAAAAH!!!!!! Hebben ze je precies waar ze je hebben willen, op de fiets.
Ik hoop dus dat je dat bij wijze van grap hebt gezegd.
BLIJVEN RIJDEN jongens!