• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

WWF stuurt SUV’s de kant van sigaretten op

Auteur: Loek, gepost 30 maart 2021 om 20:04 – 64 Reacties

Bentley Bentayga

Je wordt volgens het WWF door reclame te veel verleid om SUV’s te kopen, dus moeten ze volgens de organisatie dezelfde behandeling krijgen als tabak.

De wereld is in de ban van het milieu en alle oplossingen die daarmee te maken hebben. Auto’s worden elektrisch en alternatieve aandrijfwijzen worden steeds belangrijker. Dat staat lijnrecht op een andere ontwikkeling: men wil steeds meer SUV’s.

Anti-SUV

Om het in de woorden van waarde collega @willeme te zeggen: eigenlijk is elke SUV knaak. In zeer exclusieve gevallen is de SUV een betere auto dan de ‘lagere’ versie ervan. Je levert van alles in voor een hoge zit en instap. Dan is er ook nog het feit dat er een extreem groot arsenaal van SUV’s überhaupt te koop is. Van de kleinste B-segment crossovers tot de meest lompe, belachelijk grote topklasse SUV’s. Een beetje overkill is het wel: we gaan allemaal in lompe auto’s rijden terwijl mooie sedans en hatchbacks een stille dood sterven.

WWF

Als signaal riep de milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe de Mercedes GLS uit als de grootste ‘milieuramp’ van 2020. De anti-SUV-geluiden worden nu bijgestaan door het WWF. Het World Wildlife Fund heeft hun pijlen gericht op advertenties. Zij vinden dat reclame voor SUV’s sterk verminderd tot afgeschaft moet worden. Zij nemen Frankrijk als voorbeeld: aldaar wordt men overdonderd door reclame voor SUV’s. Ondertussen worden er zeven keer zo veel SUV’s verkocht als tien jaar geleden. Een ietwat indirect verband, maar WWF ziet een connectie. Ze willen als maatregel dus de SUV’s dezelfde kant op sturen als tabak, waar ook geen reclame meer voor mag gemaakt worden.

Impact op het klimaat

In 2010 reden er zo’n 35 miljoen SUV’s rond op de aardbol, momenteel zijn dat er meer dan 200 miljoen. Zo’n 40 procent van de huidige autoverkopen betreft SUV’s. Volgens WWF heeft dit serieuze impact op het klimaat, natuurlijk omdat het meestal forse auto’s zijn die in het geval van de grote jongens een grote, vervuilende motor nodig hebben. Het verbannen van reclame op SUV’s moet in ieder geval voorkomen dat we ze door de strot gedrukt krijgen. Wellicht dat je dan een sedan of stationwagon overweegt.

Ook interessant!

  • Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
    Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
  • Video - deze SUV kan zo het circus in
  • Fiat SUV
    Bedenk een naam voor deze Fiat SUV
  • Ook de Swift Sport
    Ook de Swift Sport wordt een kleine SUV!

Nieuwste artikelen

  • Fiat doet het enige juiste met de nieuwe Grande Panda
    Fiat doet het enige juiste met de nieuwe Grande Panda
  • Koop deze onbegrepen V8-beuker voor een mooie prijs
    Koop deze onbegrepen V8-beuker voor een mooie prijs
  • Remmen AMG GT weigeren bij 230 km/u [video]
  • Ze bestaan nog: de powersedan waar we jaloers op zijn
FacebookTweetPinLinkedIn

Reclame, SUV

Vorig bericht: « Ook deze smartphonemaker gaat elektrische auto’s maken
Volgend bericht: Video – Hennessey RAM TRX is nóg sneller »

Lees Interacties

Reacties

  1. jollykart zegt

    30 maart 2021 om 20:11

    Wie had nou ooit gedacht dat het WWF en de autoliefhebber iets gemeen hebben.

    Login om te reageren
    • kenner zegt

      31 maart 2021 om 06:34

      @jollykart: we houden allebei van panda’s

      Login om te reageren
  2. fabian159 zegt

    30 maart 2021 om 20:24

    Hoewel ik geen fan van SUV’s ben ben ik nog minder fan van enge clubjes die zaken verbieden om hun politieke agenda te bereiken oké vinden.

    Login om te reageren
    • damrakker zegt

      30 maart 2021 om 21:44

      @fabian159: 🙏🏼

      Login om te reageren
    • RutgerK zegt

      31 maart 2021 om 08:23

      Hun politieke agenda IS om tot verboden te komen om de natuurbehoud te helpen. Je kan veel zeggen over die clubs maar daar zij ze vrij transparant is.

      Of bedoel je dat ze dan zelf maar een alternatief vervoermiddel moeten gaan ontwikkelen?

      Login om te reageren
  3. jaribombarie zegt

    30 maart 2021 om 20:32

    De enige reden dat je een SUV aanschaft is ego.

    Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      30 maart 2021 om 20:46

      @jaribombarie: jaja, echt niet.

      Login om te reageren
    • 993carrera4s zegt

      30 maart 2021 om 20:51

      @jaribombarie: Dat geld misschien voor de Rangie’s en G klasses, maar niet voor de gepensioneerde T-roc en Mokka rijder.

      Login om te reageren
    • nore zegt

      30 maart 2021 om 21:26

      Och, awd en 20 cm bodemspeling is wel lekker bij 5 maanden lange winters.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 maart 2021 om 22:27

      Yep, alleen in SUV past mijn enorme ego. Ik ben trouwens verheugd dat we het vooroordeel beperkte penislengte uitsluitend op berijders van Amerikaanse pickup truck toepassen.

      Login om te reageren
    • fabian159 zegt

      30 maart 2021 om 22:44

      Mijn vriendin wilt 1 zodat ze onze 2 jarige zoon makkelijker in een judogreep in zijn stoel kan krijgen

      Login om te reageren
      • cheatah zegt

        31 maart 2021 om 09:26

        @fabian159: #firstworldproblems? Hoe hebben mensen dat vroeger toch elkaar gekregen? 🤦🏼‍♂️

        Login om te reageren
        • Gulli zegt

          31 maart 2021 om 09:57

          Ja dat was achterin onze 3-deurs Fiesta uit 1980 uiteraard geen doen, daarom ben ik zo slecht opgegroeid natuurlijk.

          Mensen hebben geen idee hoe je vroegah met een heel gezin in een B-segmenter op wintersport ging, gezin van 4 met bagage en dan nog ski’s op het dak. Het was wat proppen maar het ging wel. Ik heb zelfs nog op de sporttassen die in de voetenruimtes lagen languit liggen slapen. Dekentje erover en dikke prima :P Ok toen was ik wel een jaar of 6 dus dat kán iets uitgemaakt hebben.

          Login om te reageren
          • jarnobakker zegt

            31 maart 2021 om 12:21

            @Gulli: vrogah ging nr 4 in de kofferbak mee.

            Login om te reageren
  4. MarcoM zegt

    30 maart 2021 om 20:46

    Nee, lekker vliegtuigen bouwen, dat telt zeker niet. Je denkt toch niet dat je met en Kia Picanto en 3 kinderen en hond met de caravan naar Tirol kan, daarnaast heeft de grotere auto veel meer voordelen en zeg nou zelf, moet nou iedere keer de auto het ontgelden? Wat dacht je van al die schepen die lagen te wachten toen Evergreen dwars lag, oja, die bracht mijn ledlampje van 2,95 met de boot van AlieX.

    Login om te reageren
    • melcon zegt

      31 maart 2021 om 08:45

      Vroeger deden we dat in een R5 of een 1e type Polo, dus waarom niet?
      Of je uberhaupt in een Kia Picanto wil rijden is uiteraard een relevantere vraag ;-)

      Login om te reageren
    • cheatah zegt

      31 maart 2021 om 09:33

      @marcomanta: wie heeft het over een Kia Picanto? Wat is er mis met een BMW 5 touring of een Mercedes E station? Klopt, het verbruikt te weinig, stuurt te goed, rijdt te hard en is te goedkoop

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        31 maart 2021 om 12:04

        @cheatah: niks mis met een Picanto, de SUV wordt negatief wegezet terwijl je die juist nodig hebt vanwege werk cq gezin en dat wil niet met een hokje.

        Login om te reageren
        • cheatah zegt

          31 maart 2021 om 17:28

          @marcomanta: ik zou toch graag willen weten, wie een SUV voor zijn werk nodig en voor welk werk heb je überhaupt een SUV nodig? Werk je in de bos? In Nederland heeft nauwelijks iemand echt een SUV nodig, maar toch word het heel veel gereden? Waarom? Status Symbool.

          Login om te reageren
          • MarcoM zegt

            31 maart 2021 om 21:06

            @cheatah: wat dacht je van een paardetrailer.

            Login om te reageren
            • cheatah zegt

              5 april 2021 om 20:01

              @marcomanta: fair enough, die use case geef ik je

              Login om te reageren
    • faithnomore zegt

      31 maart 2021 om 13:00

      Heeft helemaal niets met “grote” auto te maken.

      Maar eerder met vergelijking tussen een break en een suf. Daar is toch wel heel duidelijk welke auto de betere keuze is.

      Ik heb niets tegen een 5 touring. Maar ik heb wel iets tegen een x5.

      Maar het ecologisch probleem is niet het bestaan van een x5. Maar eerder het bestaan van kotsgebakjes als een ford ecosport. Die zijn zo goedkoop dat iedereen het kan betalen maar stoten wel meer uit dan hun rationelere (en leukere) tegenhangers.

      Login om te reageren
      • cheatah zegt

        31 maart 2021 om 17:31

        @faithnomore: klopt. Hoog zitten is gewoon een status symbool. Zich beter voelen dan de rest. Als je dat niet doet, ben je echt een pauper. Wat een rare wereld in die wij leven.

        Login om te reageren
  5. 993carrera4s zegt

    30 maart 2021 om 20:48

    Der Goldene Geier. Ik zou er trots op zijn als Mercedes!

    Login om te reageren
  6. sirdrinksalotofpetrol zegt

    30 maart 2021 om 20:52

    En terecht, iedereen heeft z’n mond vol over het milieu, maar zelf wel een dikke SUV, want oud/zere rug/lekker stoer voor de buren. Put your money where youre mouth is….

    Login om te reageren
    • michaelb zegt

      30 maart 2021 om 21:02

      @sirdrinksalotofpetrol: Inderdaad, want alle SUV’s zuipen als een malle. Oh wacht..

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        30 maart 2021 om 22:43

        Klopt. Dat doen ze ja.

        Login om te reageren
      • jajeroenja zegt

        31 maart 2021 om 06:20

        @michaelb: Inderdaad, die carrosserievariant zorgt niet voor een lagere luchtweerstand…

        Login om te reageren
      • fanboy zegt

        31 maart 2021 om 09:17

        @michaelb: waarom dat “oh wacht”? Ze zuipen gewoon meer. Bij elektrische auto’s is dat helemaal duidelijk.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 maart 2021 om 23:14

      @sirdrinksalotofpetrol: je hebt toch niet de naïeve gedachte dat als je geen SUV rijdt dat dan het milieu gered is? Bovendien kun je je eigen kleine bijdrage ook anders leveren. Bijvoorbeeld door minder vlees te eten. Of een SUV op elektriciteit te gaan rijden. Of een jaartje niet te vliegen. Of misschien zelfs twee jaartjes niet vliegen. Of geen goedkope troep uit China meer te kopen, niet bij de Action en ook niet op Ali.

      Login om te reageren
      • cheatah zegt

        31 maart 2021 om 09:40

        @mashell: alles valide punten. Maar de logica “ik rij elektrisch (wat trouwens end to end helemaal niet groen is), dus ik hoef niet afval scheiden” is toch een beetje kort door de bocht. Goed, als je van je SUV geniet en verder met andere dingen goed bezig bent, prima. Maar dan ben jij zeker niet de Standard SUV rijder

        Login om te reageren
  7. vaakbenjetebang zegt

    30 maart 2021 om 20:54

    Dan gaat het WWF toch bedrogen uitkomen. Veel EV’s worden noodgedwongen toch SUV-achtigen, crossovers en wat dies meer zij. Die batterijklonten moeten ergens blijven…

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      31 maart 2021 om 09:18

      @vaakbenjetebang: Die batterijen kunnen prima in de bodem. Zie Ioniq of model 3

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        31 maart 2021 om 09:25

        @fanboy: Ja. Dat dus. En aangezien het een stuk minder duur is om een batterijpakket in een rechthoek te bouwen dan als een soort T- of H-vorm, kiezen fabrikanten voor de rechthoek – en omdat je er dan bovenop komt te zitten, wordt het geheel dan hoger. Een rechthoekig batterijpakket is wat dat betreft de nieuwe viercilinder dieselmotor :D

        Login om te reageren
  8. jollykart zegt

    30 maart 2021 om 20:55

    Tja mooi is het allemaal niet maar praktisch zijn ze wel. Redelijk veel ruimte met een compacte buitenmaat en als je ouder bent stapt een hoge auto gewoon fijner uit. In de bodem kan je ook lekker accu’s kwijt dus dan kan het WWF ook zich weer druk over andere dingen gaan maken. Ik slaap vanavond ook goed omdat ik een gestroomlijnde coupé heb, het WWF zal trots op me zijn.

    Login om te reageren
  9. michaelb zegt

    30 maart 2021 om 20:56

    Dit is wel weer Cancel Culture tot en met. Hallo 2021!

    Login om te reageren
  10. veloce zegt

    30 maart 2021 om 21:19

    Maar goed, hoe ga je (of de overheid of EU) bepalen wanneer iets een SUV is? Afstand tussen wielkastrand?

    Login om te reageren
  11. wessel04 zegt

    30 maart 2021 om 21:28

    Sodemieter toch op! Alsof auto’s het enige is wat nog invloed heeft op het klimaat.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      31 maart 2021 om 10:00

      Nee maar alle beetjes helpen, als we alleen maar naar elkaar gaan lopen wijzen en verder niets doen komen we er sowieso niet

      Login om te reageren
  12. snowbird zegt

    30 maart 2021 om 21:28

    Lekker belangrijk al die deugclubjes….hoop dat ze zelf allemaal op de fiets gaan.. “.rain or shine :) “

    Login om te reageren
  13. moveyourmind zegt

    30 maart 2021 om 21:40

    Van mij mag het nog wel verder gaan dan dit voorstel. Gewoon alle reclame verbieden en ook alles wat er op lijkt, inclusief alle propaganda voor wat dan ook.

    Login om te reageren
  14. lekkerlinksrijden zegt

    30 maart 2021 om 21:48

    De volgende wordt dus weer een sedan met minimaal 6 cilinders, vind het WWF prima

    Login om te reageren
    • cheatah zegt

      31 maart 2021 om 09:35

      @lekkerlinksrijden: de vraag is waarom heeft de huidige geen 6 cilinders?

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        31 maart 2021 om 09:59

        @cheatah: wie zegt dat?

        Login om te reageren
        • cheatah zegt

          31 maart 2021 om 10:18

          @lekkerlinksrijden: nou dan is het toch prima 👍🏼
          6 cilinders in een station zijn beter dan 6 cilinders in een SUV (niet alleen, maar ook) volgens de WWF

          Login om te reageren
  15. Frankypanky zegt

    30 maart 2021 om 22:00

    LOL!

    Bij WWF moest ik eerst denken aan Amerikaans show-worstelen. Hulk Hogan en zo…
    Maar ik word er een beetje moe van de zoveelste nutteloze “auto-verbieden-clubje”. Sowieso zijn SUV geschikter als EV. En ouderen hebben graag een hogere instap, terwijl ouders hun rug sparen bij het insnoeren van de kinderen op de achterbank.

    Ja, ik had ook graag coupé’s a la BRZ tegen lagere kosten gezien, maar fabrikanten maken nu eenmaal wat de markt verlangt.

    En verbod op reclame? Hoe dan, als je straatbeeld al wordt bepaald door dit type auto? Wie heeft er niet gegevens opgezocht omdat je een auto voorbij zag rijden?

    Login om te reageren
  16. herve11f zegt

    30 maart 2021 om 22:31

    Misschien moeten ze wel een verbod op azijn invoeren.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      30 maart 2021 om 22:37

      Kom kom, er is geen goedkoper en ecologischer ontkalkingsmiddel dan azijn… mag het even ;)

      Login om te reageren
      • SpiderIV zegt

        31 maart 2021 om 07:19

        @tjorque: tja die hoge bakken verbieden tot daar aan toe maar azijn is fantastisch spul!!

        Login om te reageren
        • tjorque zegt

          31 maart 2021 om 08:00

          Hear hear!!!

          Login om te reageren
  17. x1f48 zegt

    30 maart 2021 om 22:56

    Na het kijken van Seaspiracy is mij wel duidelijk geworden dat deze partijen alleen maar bestaan voor hun symbolische waarde. Al deze instanties krijgen hun geld van de achterliggende sector.

    Login om te reageren
    • snowbird zegt

      30 maart 2021 om 23:20

      Exactly !

      Login om te reageren
  18. r3fl3x zegt

    30 maart 2021 om 23:19

    Zolang iedereen moedwillig SUV’s blijft kopen moeten we in ieder geval niet zeuren over de kosten van de energietransitie.

    Login om te reageren
  19. 205zonderdak zegt

    30 maart 2021 om 23:44

    Kan netflix veel films maken met rokende SUV bestuurders.

    Login om te reageren
  20. petermb zegt

    31 maart 2021 om 05:50

    Die witte GLS mist het NightPakket (en de WWF sticker).

    Login om te reageren
  21. cossiekiller zegt

    31 maart 2021 om 07:49

    Topidee van het WWF! Ik ga m’n GLC 250 inruilen tegen een E63 station.

    Login om te reageren
  22. fordje zegt

    31 maart 2021 om 09:13

    Hoeveel oerbossen kappen ze voor ons om SUV te rijden? Das pas eng en de grootste milieu doodsteek ooit..

    Login om te reageren
  23. twijn zegt

    31 maart 2021 om 09:48

    Oh oh.

    https://thumbs.dreamstime.com/z/wwf-white-land-rover-defender-car-narbonne-france-circa-august-world-wide-fund-nature-aka-164471823.jpg

    Login om te reageren
  24. Gulli zegt

    31 maart 2021 om 10:10

    Ik rij nu Kia eNiro. Ik wilde heel graag elektrisch vanwege het mileu én omdat ik er vorig jaar nog steeds maar 8% bijtelling over betaalde. Dus ja ik doe het om twee redenen.

    Maar eerlijk gezegd doet het ‘Niro’ gedeelte van de auto me niet heel veel. Als ik een c-segment hatchback had kunnen kiezen met net zoveel bereik (dat heeft bij mij de doorslag gegeven) was ik daar veel liever voor gegaan. Dan was ik waarschijnlijk nog verder gekomen op mijn acculading ook. Ik heb in de rij gestaan voor een ID.3 First Edition maar na de leveringsproblemen werd dat voor mij gewoon geen optie, en een Tesla Model 3 vond ik te lelijk en afgezaagd dus dat is hem ook niet geworden.

    Een elektrische 1-serie of A3 met 400+ km range zou voor mij ideaal zijn geweest.

    Login om te reageren
  25. cheatah zegt

    31 maart 2021 om 10:15

    Dus ik begrijp Autoblog wil geen kritische reacties? Vrij eenzijdige discussie dan @autoblog

    Login om te reageren
    • cheatah zegt

      31 maart 2021 om 10:24

      kijk, toch weer te zien. Zou met mijn gezeur of waarschijnlijker met een refresh te maken hebben

      Login om te reageren
  26. Alfarobert zegt

    31 maart 2021 om 11:07

    15 jaar geleden reden mensen in een SUV omdat je zo mooi over de auto’s heen kon kijken als je voor het stoplicht stond. Tegenwoordig staat er gewoon een andere SUV je uitzicht te blokkeren. Mijn advies;Koop een Lotus of Alfa 4C dan kun je er mooi onderdoor kijken,haha

    Login om te reageren
  27. Hupke zegt

    31 maart 2021 om 11:14

    Reclame verbieden is zo … maar zolang men belastingen niet afschaft, waarom niet een correcte verkeersbelasting? Op basis van frontaal oppervlakte, luchtweerstands coëfficient en op bassis van massa en versnelling. Ipv op 28 seconden 0-100 zoals in emmisietesten ga je uit van energie benodigd om 0-100 te doen in 10sec of minder te doen zoals de modale middenklasser.
    Ben eens benieuwd hoeveel een pluginhybride lexus LX470H dan nog oplevert fiscaal tov een IS-F.

    Login om te reageren
  28. allesmetturbo zegt

    31 maart 2021 om 14:13

    Mn pa heeft een Stelvio Q gekocht puur omdat er geen Giulia Q sportswagon is..

    Valt niet tegen en instap vindt hij ook fijn maar hij had liever de station gehad

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North