• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Oorspronkelijk ontwerp Mercedes SLS was Dodge Viper

Auteur: Dennis, gepost 17 juni 2010 om 14:40 – 107 Reacties

Mercedes SLS AMG


De Mercedes SLS AMG is een uiterst potente speelkameraad. Een vermogen van 571 pk, een acceleratie naar 100 km/u in 3,8 seconden en een topsnelheid van 317 km/u. Eén brok Duitse degelijkheid zou je kunnen zeggen. Maar het schijnt dat het oorspronkelijke ontwerp van de SLS feitelijk een Amerikaans ontwerp van een nieuwe Dodge Viper was.

Het is een gerucht, maar volgens interne bronnen, zou de voor de ontwikkeling van de SLS zijn doorgeborduurd op een redelijk gevorderd ontwerp van een nieuwe Dodge Viper. Chysler, het moederbedrijf van Dodge, was ooit eigendom van Daimler. Eén en ander zou als volgt zijn gegaan:

Bij Dodge was men al zover dat het ontwerp van een aluminium chassis was afgerond en men bezig was het ontwikkelen van de vering en wielophanging. Designers van Mercedes kregen lucht van het project en zagen in het ontwerp van Dodge een perfect startpunt voor de nieuwe SLS. Toen de financiele positie van Chrysler ernstig verslechterde en daarmee ook die van Dodge, is de ontwikkeling van de nieuwe Viper stopgezet. Bij Daimler had men echter nog wel voldoende middelen om door te borduren op de ontwikkelingen van Dodge, met de huidige SLS AMG als resultaat. Laten de doorgewinterde SLS fans het maar niet horen. (via: insideline)


Ook interessant!

  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Nederlandse Mercedes SLS occasion kost één miljoen euro
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!
  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, Chrysler, Dodge, Mercedes, SLS, Viper

Vorig bericht: « BP lek compenseren met 1 miljoen Priussen per dag
Volgend bericht: Autoblog Video: Opel OPC training »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mr. V8 zegt

    17 juni 2010 om 14:43

    ik geloof er niets van!

    Login om te reageren
  2. York zegt

    17 juni 2010 om 14:43

    MB heeft dit al heel lang geleden toegegeven.

    Login om te reageren
  3. sven2 zegt

    17 juni 2010 om 14:43

    Hij ziet er in ieder geval niet uit als een dodge, en de rij-omstandigheden worden ook niet als ‘Amerikaans’ beschouwd, dus waar de bron van waarheid ook zit, het is toch maar in een zeer begin fase van de SLS geweest dan.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      17 juni 2010 om 14:46

      @sven2: nee, zo’n lage, brede auto met lange motorkap heeft helemaal niks amerikaans gelukkig…

      Login om te reageren
    • vale46 zegt

      17 juni 2010 om 14:54

      @sven2: De carrosserie die je er op kleeft heeft niks te maken met de auto zelf. De carrosserie is puur design, daarom dat men soms 10 jaar aan een auto kan ontwikkelen (Lexus LF-A) zonder dat deze er gedateerd uit ziet omdat de details van de carrosserie toch maar op het einde komen.

      Een mooi voorbeeld is deze Devon GTX. Dit is een Dodge Viper met een andere carroserie. Zie jij nog veel Viper?

      Login om te reageren
  4. jack_abarth zegt

    17 juni 2010 om 14:46

    Ook al was het eerste idee van Lada, als het uiteindelijk maar fatsoenlijk is dan is er geen man overboord.

    Login om te reageren
  5. BRT zegt

    17 juni 2010 om 14:47

    Dat was eerst ook al zo met het camouflagemodel. Die had in het begin al erg veel weg van een viper, zo veel zelfs dat sommige twijfelde of het nou niet om een viper ging.

    Login om te reageren
  6. vale46 zegt

    17 juni 2010 om 14:48

    “Ahh ja, nu je het zegt!”
    Nog nooit bij stil gestaan.
    Er zit misschien wel wat waarheid in, lange motorkap, stoelen op de achteras,… Allemaal Viper stijl.
    Het chassis mag dan Amerikaans zijn, de ophanging is Europees en die bepaald voor het grootste deel de wegligging.

    Login om te reageren
  7. Roelio zegt

    17 juni 2010 om 14:49

    Ik wist het!!! De neus van de Viper is zo typerend.
    Wel grappig eigenlijk dat een “premium” merk een Viper design als basis kiest

    Login om te reageren
  8. GWBoes zegt

    17 juni 2010 om 14:49

    Ik weet niet of iemand de spionagefoto’s van de sls nog herinnert maar die was helemaal volgeplakt met stukken viper.

    Login om te reageren
  9. Majinstar zegt

    17 juni 2010 om 14:50

    Dit merk is gedoemd om te falen. Nadat hij de accenten kreeg van de Chrysler crossfire, Nissan 370Z, Porsche 911 en zelfs BMW. Is het nu de beurt aan de Dogde Viper. Als ik de SLS omschrijf in 1 woord, dan komt dit eruit: Inspiratieloos.

    Login om te reageren
    • skier zegt

      17 juni 2010 om 14:57

      @Majinstar: Ah je maakt m’n dag weer goed, je hebt me weer aan het lachen gekregen. Chrysler Crossfire is in feite een oude SLK met een ander jasje eromheen trouwens. Het maakt mij niks uit of de SLS AMG eerst een Dodge Viper zou zijn, het is gewoon een schitterend design geworden.

      Login om te reageren
      • Majinstar zegt

        17 juni 2010 om 15:07

        @skier:

        Dat jij nog in staat bent om te lachen met de gegeven feiten. :D

        Login om te reageren
        • skier zegt

          17 juni 2010 om 15:55

          @Majinstar: Ach jij noemt het gegeven feiten ik noem het een ontspoorde fantasie van een Mercedes-basher wat dan voor mij tamelijk vermakelijk is. Zelfde als dat ik zou zeggen dat BMW zichzelf de afgrond in aan het duwen is met al die afgrijzelijke modellen, X6, 5GT, X1, 7-serie

          Login om te reageren
          • Majinstar zegt

            17 juni 2010 om 16:34

            @skier:

            En denk je dat dat mij iets boeit ? Ga een leven zoeken.

            Login om te reageren
            • Pordon zegt

              17 juni 2010 om 22:18

              @Majinstar: Haha nee maar dat hoeft ook helemaal niet, mij interesseert het ook vrij weinig wat jij allemaal uitkraamt maar lachwekkend is het wel. Verder ben ik tevreden met het leven dat ik heb dus hoef niet zo nodig opzoek naar een nieuw leven.

              Login om te reageren
  10. mhijnen zegt

    17 juni 2010 om 14:52

    Heb er nog steeds niet meer woorden voor dan: LELIJK HOK!

    Wat is dat toch met al die babyboomers en hun ‘retro looks’?

    Login om te reageren
  11. mb man zegt

    17 juni 2010 om 14:56

    majinstar droom lekker verder en kar lekker rond in je laeasebak van je.En subaru man.hoe kan je dat zeggen als je zelf subaru rijdt.over een inspiratieloos merk gesproken.

    Login om te reageren
    • skier zegt

      17 juni 2010 om 15:02

      @mb man: He ik heb ook een Subaru hoor, net 2 weekjes geleden gekocht;) heerlijk auto’tje moet ik zeggen voor niet al teveel geld. Subaru Impreza 2.0 (Boxermotor) station uit 1998.

      Login om te reageren
  12. GWBoes zegt

    17 juni 2010 om 14:57

    Deze dus:
    http://carsspyphotos.com/2010-mercedes-slc-new-spy-shots/

    Login om te reageren
  13. TS zegt

    17 juni 2010 om 14:58

    @vale46,

    Ja, de voorruit en de daklijn zien er nogal gedateerd (=viper) uit. ;)

    Login om te reageren
  14. JPM zegt

    17 juni 2010 om 14:59

    Raar stukje. Wat bedoel je met ontwerp?
    Het uiterlijk is gewoon een evolutie van de 300 sl dus dat heeft geen snars met een Dodge te maken.
    Het plan om een opvolger voor de SLR te ontwikkelen is ook al jaren oud, dus het kunnen hooguit wat onderhuidse dingen zijn. Who cares?

    Login om te reageren
  15. JPM zegt

    17 juni 2010 om 15:01

    Ah sleutelwoord hier is ontwerp.

    Het gros van de mensen hier denkt natuurlijk bij ontwerp aan uiterlijk, iets wat waarschijnlijk met opzet is gedaan door de schrijver van dit artikel om veel reacties lot te wekken.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      17 juni 2010 om 15:33

      @JPM: het ‘ontwerp’ waar jij op doelt is volgens mij ‘design’. Het ‘ontwerp’ van een auto heeft in dit geval niks te maken het hoe het beessie eruit ziet. Het gaat puur om de basis van de auto hoe die ontworpen is.

      En voor dat design is de basis dus gelegt door Dodge, daarna is Mercedes aangeschoven en hadden ze allebei en project lopen met dezelfde ‘basis’. Daarna is Dodge gestopt en is Mercedes, met die van oorsprong Dodge ontwerp, doorgegaan met het ontwikkelen van een nieuwe auto.

      Login om te reageren
  16. KaCh1ng zegt

    17 juni 2010 om 15:04

    maakt het eigenlijk iets uit?

    Login om te reageren
  17. technopatat zegt

    17 juni 2010 om 15:05

    dan kan je dat zeggen van de slr ook, want die had ook een lange motorkap …

    geruchtjes, ik heb ondertussen geleerd tot er deftige bewijzen zijn, niet een paar mensen die het direct geloven en met argumenten afkomen :) (zie reaguurders boven my)

    Login om te reageren
  18. Lucca6C zegt

    17 juni 2010 om 15:05

    Hopelijk zijn de ontwikkelingen nog beschikbaar voor de Chrysler/Fiat groep , dan zal de nieuwe Viper ook snel klaar zijn!

    Login om te reageren
  19. EJS zegt

    17 juni 2010 om 15:08

    Ach, dat maakt eigenlijk ook niks uit.. Zag ‘m gisteren in Veenendaal rijden, in ’t donkergrijs en kan niet anders zeggen dan dat hij er prachtig uitziet en echt prachtig klinkt…. En ik maar denken dat mijn aprilia veel herrie maakte^^

    Login om te reageren
  20. JH zegt

    17 juni 2010 om 15:21

    Kan zijn..het eerste ontwerp van de SLS was iets van 80mm breder en 40mm lager en dat vond Mr.Zetsche iets te extreem. Vvoorlopig worden er toch genoeg SLS’s verkocht dus who cares…

    Login om te reageren
  21. mashell zegt

    17 juni 2010 om 15:24

    Dit vooral een bewijs voor het feit dat de SLS helemaal niet door AMG ontwikkeld is maar gewoon door Mercedes.

    Login om te reageren
    • Potver7 zegt

      17 juni 2010 om 16:27

      @mashell: Het is slechts een GERUCHT en kan aldus never nooit niet als bewijs gelden!

      Login om te reageren
  22. cheetacars zegt

    17 juni 2010 om 15:24



    Niet voor niets dat deze zo op Viper leken dus

    Login om te reageren
    • Imba zegt

      17 juni 2010 om 16:33

      @cheetacars: Tering wat een lange motorkap zeg.

      Login om te reageren
    • Davidov zegt

      18 juni 2010 om 01:37

      @cheetacars: Daar moest ik gelijk aan denken toen ik dit artikel las :)

      Login om te reageren
  23. SHFT zegt

    17 juni 2010 om 15:37

    Wat maakt het uit jongens, het is nu een Duitser geworden waar we trots op kunnen zijn! Plus die lange snuit had de oorspronkelijke SL 300 ook …

    Login om te reageren
    • L-fred zegt

      17 juni 2010 om 15:47

      @SHFT: helemaal mee eens. Als twee mensen het met elkaar doen en het zaadje is gepland, weet je ook nog niet of het een mannetje of een vrouwtje wordt ;-)

      Login om te reageren
  24. Shenkie zegt

    17 juni 2010 om 15:42

    Een paar maanden terug was hier toch een grote discussie bij de reacties omdat iemand zei dat het design van de SLS op de Viper leek? (ook al gaat het hier om het ontwerp dat grotendeels onderhuids zit en dus niet te zien is).

    Login om te reageren
  25. Luc zegt

    17 juni 2010 om 15:42

    In verband met gecamoufleerde prototypes. In de jaren zeventig reden er ook enkele rond. Je mag raden wat er onder deze Golf zit.
    http://www.vodcars.com/photos/1/654.jpg

    Login om te reageren
  26. HDM zegt

    17 juni 2010 om 15:44

    Ik denk ergens dat als het een Viper was geworden, hij niet zo goed zou zijn als dat ie nu is als SLS. Ik ben iig blij dat het een AMG is.

    Login om te reageren
  27. Vincenzo zegt

    17 juni 2010 om 15:47

    wat een verrassing, lelijk hok en geen concurrentie voor Ferrari…je kunt je geld dus beter besteden.

    Login om te reageren
    • Merry zegt

      17 juni 2010 om 15:56

      @Vincenzo:
      Nee geen concurent inderdaad, de MB is een veel betere auto dan die rijdende brandhaarden uit Italia.

      Ik heb toch leiver de SLS dan een 599 of 612 wat een ouwe mannen wagens zijn dat.
      Dit is style.

      Login om te reageren
      • skier zegt

        17 juni 2010 om 15:58

        @Merry: Ah das toevallig, nagenoeg zelfde reactie.

        Login om te reageren
        • York zegt

          17 juni 2010 om 16:04

          @skier: iedereen kan over elk merk zeggen dat ze lelijke auto’s hebben en daardoor de dieperik in gaan.:-) Gelukkig verschillen smaken maar er zijn heel veel mensen die dat niet snappen EN niet kunnen accepteren. Jammer.

          Login om te reageren
          • Skier zegt

            17 juni 2010 om 16:21

            @York: Achja ik begrijp het ook enigzins wel aangezien ik eigenlijk ook niet begrijp dat mensen deze auto lelijk kunnen vinden. Toegegeven, ik vond hem eerst op de foto’s ook niet denderend maar ik zie hem nu elke dag in het echt en het is zo’n schitterende wagen, voor mij is het nu al net als de 300SL de icoon van de toekomst.

            Login om te reageren
    • skier zegt

      17 juni 2010 om 15:57

      @Vincenzo: Klopt is inderdaad geen concurrent voor Ferrari, de SLS is een stapje beter. De SLS kan knetterhard gaan en toch dagelijks gebruikt worden, heeft een geluid waar niet aan te tippen is en zal hoogstwaarschijnlijk veel betrouwbaarder zijn dan een Ferrari.

      Login om te reageren
  28. rikkon zegt

    17 juni 2010 om 15:53

    @ Luc : 928

    Login om te reageren
  29. rikkon zegt

    17 juni 2010 om 15:54

    Maar dat was geen proto maar een ombouw.

    Login om te reageren
  30. paulusrx7 zegt

    17 juni 2010 om 15:55

    hij blijft lelijk, punt uit

    Login om te reageren
  31. Kuukske zegt

    17 juni 2010 om 16:00

    Vandaar dat niet-van-Mercedes-gewend-zijnde spuuglelijke design. Vind dit echt de slechtse creatie ooit van MB

    Login om te reageren
  32. Laue zegt

    17 juni 2010 om 16:05

    inderdaad ‘avenger’ heeft het al eens eerder aan gegeven. de Spyshot lijken inderdaad op een viper. dit geeft alleen maar hoop op een nieuwe viper. en die gaat ook nog eens goed sturen…

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      17 juni 2010 om 18:30

      @Laue: over de nieuwe Viper is nog NIKS bekend. En die zal NIKS te maken hebben met deze SLS. De volgende generatie Viper zal door Dodge (samen met Fiat?) ontworpen hebben en dus niks met dit ‘oude’ project te maken hebben.

      Login om te reageren
      • Laue zegt

        17 juni 2010 om 20:26

        @robbie:

        yeah i know, het was even een luchtige opmerking voor de komende reacties die zeggen dat amerikanen enkel recht door kunnen ;)

        Login om te reageren
  33. Skier zegt

    17 juni 2010 om 16:22

    Maarja smaak blijft smaak

    Login om te reageren
  34. e60 zegt

    17 juni 2010 om 16:25

    ot: blijft en ugly wagen.

    Login om te reageren
  35. Bwlian zegt

    17 juni 2010 om 16:25

    Niet ontkennen nou he fanboy’s. :P
    Logisch en overduidelijk.

    Login om te reageren
  36. JPM zegt

    17 juni 2010 om 16:30

    @ robbie

    Ja dat begrijp ik wel, maar gezien de comments 99 van de 100 bezoeks hier niet. Daarom zeg ik, misschien handig om dat wat beter toe te lichten.

    Login om te reageren
  37. jzaero zegt

    17 juni 2010 om 16:39

    Als het andersom was geweest zouden mensen dit zeggen: “OMG THEY COPIED THE DESIGN FROM MERCEDES, F***ING BASTARDS!”

    Login om te reageren
  38. spykerboy zegt

    17 juni 2010 om 16:42

    nou ik heb veel liever de viper, ziet er een stuk mannelijker uit dan dit ;) :D

    Login om te reageren
  39. Avenger zegt

    17 juni 2010 om 16:45

    IK ZEI HET!
    Mensen, ik werd gebasht. Ik werd gehaat. Ik werd voor leip en gek uitgemaakt.
    Maar wat zei ik?
    Het leek mij TE toevallig dat een SLS op een Viper lijkt. Oftewel, want kan je concluderen?
    Duitsers bakken niks van extreme supercars. Only in America ;)
    Ik zeg Viper FTW!

    Login om te reageren
    • cheetacars zegt

      17 juni 2010 om 16:57

      @Avenger: SLR McLaren, Carrera GT, Gumpert Apollo… niet? :P

      Login om te reageren
    • SHFT zegt

      17 juni 2010 om 17:48

      @Avenger:

      De SLS is gebaseerd op een chassis en suspensie die voor de Viper zou dienen, dus enkel onderhuids is deze (misschien) op een Viper gebaseerd. Enkel de lange motorkap is een mogelijke gelijkenis, maar dat hebben zoveel andere ook (en de Gullwing ook)

      Login om te reageren
  40. northspotting zegt

    17 juni 2010 om 16:58

    Doorgewinterde SLS-fans? De SLS is nog niet eens 1 winter op de markt :lol:

    Login om te reageren
  41. Avenger zegt

    17 juni 2010 om 17:03

    @cheetcars
    Moet ik de lijst geweldige muscle cars nou echt gaan noemen?

    Login om te reageren
    • cheetacars zegt

      17 juni 2010 om 17:08

      @Avenger: musclecars zijn wat anders dat supercars hè, maar ik wilde duidelijk maken dat de Duitsers er wel wat van kunnen bakken ;)

      Login om te reageren
  42. fiestafeest zegt

    17 juni 2010 om 17:07

    de viper is toch geen slechte auto om mee te beginnen en het eindresultaat is toch echt een volwaardige mb geworden dus wat maakt het dan uit???

    Login om te reageren
  43. Avenger zegt

    17 juni 2010 om 17:19

    @cheetcars
    Charger geen supercar? Challenger SRT8 geen supercar?
    Gt500 geen supercar? Camaro SS geen supercar?

    Login om te reageren
    • cheetacars zegt

      17 juni 2010 om 17:26

      @Avenger: nee, ”Supercar is a term used most often to describe an ultra-high-end “exotic” automobile, whose performance is superior to that of its contemporaries.”
      aldus wikipedia. Die auto’s zijn moderne musclecars, maar niet zo overtuigend goed dat ze een Audi R8 op het circuit eruit rijden en zeker niet zo zeldzaam als de echte supercars. Onder een Supercar versta ik auto’s als de Pagani’s, Koenigeggs’s, Ferrari’s met V12’en achterin en andere zoals de F40, 288 GTO. Dus auto’s die uitspringen in hun tijd, er niet veel van gemaakt zijn

      Dus hoe leuk die auto’s ook zijn, het zijn geen supercars imo

      Login om te reageren
      • SHFT zegt

        17 juni 2010 om 17:41

        @cheetacars:

        Vallen die niet onder hypercars?

        Login om te reageren
        • RenesisHP zegt

          17 juni 2010 om 17:46

          @SHFT:

          “Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings”
          Jeremy Clarkson ;)

          Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      17 juni 2010 om 17:41

      @Avenger:

      Jouw lijstje toont opgefokte basismodellen. Supercars en hypercars zijn nooit gebaseerd op een standaard model.

      Login om te reageren
  44. RazorHead zegt

    17 juni 2010 om 17:25

    @ avenger
    een supercar is meer dan hard rechtdoor gaan he;)

    Login om te reageren
  45. CLK-GTR zegt

    17 juni 2010 om 17:26

    @avenger: nee, dat zijn musclecars, die gaan bloedsnel rechtdoor maar in de bochten bakken ze er niks van iets wat supercars wel goed doen. De Corvette en misschien ook de Viper zijn wel amerikaanse supercars omdat die WEL bochten kunnen nemen.

    Login om te reageren
    • cheetacars zegt

      17 juni 2010 om 17:27

      @CLK-GTR: moderne musclecars, de echte musclecars zijn in de jaren ’70 al uitgestorven

      Login om te reageren
  46. CLK-GTR zegt

    17 juni 2010 om 17:31

    @cheetacars: het principe blijft hetzelde he. Tegen supercars kunnen ze niet op.

    Login om te reageren
  47. Avenger zegt

    17 juni 2010 om 17:31

    @cheetcars
    Mijn definitie van ‘supercar’ is een auto waar je als klein jongetje een natte droom van krijgt.
    Enfin, Koenigsegg, Pagani okee, maar Ferrari? Ik zie Ferrari toch eerder bij de sportscars…

    Login om te reageren
  48. JPM zegt

    17 juni 2010 om 17:34

    @ Avenger

    Ferrari heeft de supercar zowat uitgevonden. 250 gto, 288, F40, F50 de Enzo stuk voor stuk ultieme supercars.

    Login om te reageren
  49. Avenger zegt

    17 juni 2010 om 17:37

    @JPM
    Ik zie Ferrari de laatste tijd toch meer leuke maar snelle sportautootjes maken. Niet echt meer een supercar ala CCXR… Meer leuke Porsche pester…

    Login om te reageren
  50. Freude_am_Fahren zegt

    17 juni 2010 om 17:40

    hier schrok ik wel van! Dat had ik nu niet echt verwacht! Hij ziet er wel niet echt Amerikaans uit vind ik…
    Ik heb vorige week 2 keer eentje zien voorbijrijden (heel waarschijnlijk was het 2 keer dezelfde).
    Hij is in het echt nog veeeeeel mooier dan op de foto’s. Zo ongelooflijk elegant.
    Hij heeft zo een typisch roffel-achtig gebrul, zeer bruut.

    Login om te reageren
  51. RenesisHP zegt

    17 juni 2010 om 17:42

    Ok. Enkele uitzonderingen zijn mogelijk. SL65 AMG Black Series is zo’n voorbeeld.

    Login om te reageren
  52. MJB zegt

    17 juni 2010 om 17:46

    Welke term je erop plakt verschilt een beetje per persoon. Ik zie Ferrari juist als supercar. De Pagani’s en Koenigseggs zijn weer een stapje hoger. Zoals ze bij Top Gear ooit mooi zeiden: “Supercars are designed to mess with G-forces, hypercars are designed to mess with G-strings’. Met hypercars worden dus de echt extreme supercars bedoeld zoals de Pagani Zonda, de Koenigsegg of oude Lambo’s.

    Maar goed, zoals ik al zei verschilt dat beeld een beetje per persoon.

    Login om te reageren
  53. RenesisHP zegt

    17 juni 2010 om 17:47

    Lol @MJB: :lol:

    Login om te reageren
  54. Freude_am_Fahren zegt

    17 juni 2010 om 17:51

    ok, nu ik het testmodel zie met camouflage, heeft hij inderdaad wel veel weg van een viper…

    Login om te reageren
  55. lambo4all zegt

    17 juni 2010 om 17:58

    nou boeien… ze zullen er vast wel heel veel aan veranderd hebben, de Quattroporte staat ook op een bodem van chrysler. en daar merk je ok weinig van, zolang ze de ophanging maar zelf ontwerpen en het heel blijft zal niemand er ooit iets van merken.

    Login om te reageren
  56. CLK-GTR zegt

    17 juni 2010 om 18:06

    Er zijn hier blijkbaar echt mensen die er nu vanuit gaan dat de SLS gebaseerd is op een viperontwerp terwijl het hier puur om een GERUCHT gaat, waarschijnlijk gelanceerd door sensatiezoekers.

    Login om te reageren
  57. CLK-GTR zegt

    17 juni 2010 om 18:14

    Het bericht komt oorspronkelijk van een Amerikaanse site, zegt genoeg lijkt mij. Ze voelen zich waarschijnlijk in hun gat gebeten dan Mercedes Chrysler heeft laten vallen.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      17 juni 2010 om 18:38

      @CLK-GTR: de BASIS van het chassis/core structure van de SLS kan prima oorspronkelijk uit de koker van Dodge gekomen zijn. Daar zal je aan de buitenkant niks, maar dan ook niks van terug zien.

      Een Audi A8 en Bentley Mulsanne delen ook hun basis, maar die auto’s lijken in geen enkel opzicht op elkaar. En zo kan ik nog wel meer auto’s opnoemen waarbij het (basis)ontwerp (= technisch design/platform etc) grote overeenkomsten toont, maar die qua design (oftewel uiterlijk) compleet niet op elkaar lijken.

      Verdiep je eerst eens in de manier waarop een auto wordt ontworpen (en dan heb ik het dus niet alleen over wat ‘zichtbaar’ is…). Er zal een wereld voor je open gaan.

      Login om te reageren
  58. zezinho zegt

    17 juni 2010 om 18:18

    Nou, vind nog steeds mooi auto. Ik zie eigenlijk meer een stukje geschiedenis (300SL) dan een Dodge Viper maar ja das mijn mening.

    Login om te reageren
  59. C6_R zegt

    17 juni 2010 om 18:22

    Close call voor de Viper aficionado’s, vind het toch niet zo’n geslaagd ontwerp.

    Login om te reageren
  60. ivanadrive zegt

    17 juni 2010 om 18:29

    So what, de viper is helemaal geen slechte sportwagen, integendeel zelfs. Behalve de proporties is het ook helmaal niet te zien aan de SLS. Een auto is veel meer dan de som van de onderdelen. Het verschil tussen een goede en een slechte wagen is veelal een kwestie van afstelling. Een sportwagen maken is trouwens niet zo heel moeilijk, dat bewijst het grote aantal kleine constructeurs dat er in slaagt een degelijk product af te leveren.

    Login om te reageren
  61. JamesHunt zegt

    17 juni 2010 om 18:51

    @Robbie idd, er zitten er genoeg componenten in die door Mercedes/AMG zelf zijn ontwikkeld, zoals bijvoorbeeld die torque-tube, motor etc. Ik vind het wel slim van Mercedes om zo te kosten te drukken. Ooit hoorde ik ook dat veel componenten van de Audi Q7 ontwikkeld zijn door Seat, en dat Techart/Gemballa originele (OEM) onderdelen maakt voor Porsche. Dit soort dingen zijn gebruikelijk. Beetje overrated allemaal…

    Login om te reageren
  62. JPM zegt

    17 juni 2010 om 18:55

    @ Avenger

    Haha dus een Challenger en Camaro zijn wel supercars maar Ferrari’s niet? Dream on…

    Login om te reageren
  63. CLK-GTR zegt

    17 juni 2010 om 19:00

    @ robbie: Ik ontken dat toch nergens. Ik benadruk alleen dat het hier om een gerucht (gelanceerd door Amerikaanse site) gaat. Ik weet maar al te goed dat vaak meerdere auto’s (eventueel van andere merken) hetzelfde platform delen. Ik zelf rij met een Hyundai i30 die is onderhuids identiek met de Kia Ceed, dat fenomeen is mij dus niet onbekend. Ik ben al jarenlang autoliefhebber en volg avondschool automechanica, een leek ben ik dus zeker niet.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      17 juni 2010 om 19:24

      @CLK-GTR: zo’n raar (of vreemd) gerucht hoeft het toch helemaal niet te zijn? Stel je even voor:

      Dodge is bezig met een gloednieuwe opvolger van de Viper (logisch). Vervolgens wordt Chrysler overgenomen door Daimler. De mensen van Daimler gaan eens rondkijken wat er allemaal voor projecten lopen bij hun nieuwe aanwinst.

      Ze komen er achter dat de ingenieurs van Dodge bezig zijn met de ontwikkeling van een RWD supercar met ruimte voor een grote motor (dikke V10). Zelf lopen ze al een tijdje rond met het idee om een nieuwe ‘supercar’ in eigen huis te ontwikkelen (opvolger SLR). Op het moment dat je er dan achterkomt dat er binnen je concern al het nodige werk gedaan is voor de ontwikkeling van een lichtgewicht aluminium RWD chassis.

      Vervolgens pik je die (ruwe) basis op en pas je het naar eigen smaak aan. Dit scheelt Mercedes/AMG een heleboel onnodig ontwikkelingswerk en dus geld. Dat is uiteraard ook een van de redenen waarom er fusies en samenwerkingsverbanden zijn in de autoindustrie.

      Er is dus wel degelijk meer dan genoeg reden om aan te nemen dat er een forse kern van waarheid in dit verhaal zit.

      Login om te reageren
  64. laulau zegt

    17 juni 2010 om 19:30

    Who cares?? Die auto is zo goed…

    Login om te reageren
  65. Humanspectrum zegt

    17 juni 2010 om 19:59

    Wow, wat een verhaal! Ik wist dit helemaal niet en heb die spyshots van de toen nieuwe (maar nooit gelanceerde) Viper ff gemist.

    @Robbie: Nu je schrijft dat heel veel auto’s onderhuids dezelfde basis hebben, is mijn interesse gewekt. Natuurlijk weet ik dat ze binnen VAG nogal heen en weer schuiven met (delen van) chassis (Polo = Ibiza = Fabia = voorkant van de Roomster, die ook de achterste helft van een Golf-chassis heeft), maar kan ik een keer college bij je komen volgen? Of kan ik op internet hier meer over vinden? Gaarne meer info.

    Login om te reageren
  66. CLK-GTR zegt

    17 juni 2010 om 20:31

    @ robbie: ik vind dat ook helemaal geen raar of vreemd gerucht, het is gewoon een gerucht. Ik zou er zelfs niks mee inzitten moest het waar zijn, ik heb altijd een zwak gehad voor de Viper. De rest van uw verhaal klinkt ook heel geloofwaardig en het kan ook best zo gegaan zijn maar dat is door beide partijen niet bevestigd. BTW: Daimler en chrysler zijn in 2007 uit elkaar gegaan dus een vergevorderd ontwerp zal Daimler niet meegenomen hebben dan.

    Login om te reageren
  67. Dimglor zegt

    17 juni 2010 om 21:17

    Mja wat doet het ertoe? Het is een mooie wagen.. Sportief en voorzien van alle luxe… Dusja.. En vergeleken worden met een Viper is nu ook niet bepaald zo negatief..

    Login om te reageren
  68. Mr. V12 zegt

    17 juni 2010 om 22:52

    Volgends mij niet hoor, ik heb in alle twee gereden en compleet anders, geen familie

    Login om te reageren
  69. Nv zegt

    17 juni 2010 om 23:00

    Man man, dikke zever. Zo zijn alle auto’s met een zekere gelijkenis gebaseerd op elkaar.

    Login om te reageren
  70. Volvo_440_turbo zegt

    18 juni 2010 om 03:10

    @ Mr. V12

    Volgens mij ben jij een van de mensen die niet gelooft dat er motorblokken van Mercedes in Korea gemaakt worden.

    Zoals sommigen hier aanhalen, het lijkt echt niet onlogisch dit te doen om de kosten te drukken en als je testen leest van Vipers zijn het qua wegligging echt niet de slechtsten dus het zou me echt niet verbazen.Ik ken trouwens een autojournalist die eentje getest heeft. Het is echt niet moeilijk om de afstelling van de auto zo te ‘veranderen’ dat je niks merkt dat het oorspronkelijk een Viperontwerp is.

    Login om te reageren
  71. fiat127 zegt

    18 juni 2010 om 11:06

    Wat je zou kunnen doen is een aantal zogenaamde hardpoints vergelijken.
    Werkt ook bij verwante modellen als Polo/Ibiza

    De afstand tussen de vooras en de onderkant van de voorruit is bij alle modellen met een zelfde bodemplaat hetzelfde. Dit komt omdat de afstand van voorwielophanging tot en met de bulkhead (scheiding motordeel van cabine) niet goedkoop te herontwerpen is.

    Wie heeft er een meetlint

    Login om te reageren
  72. fiat127 zegt

    18 juni 2010 om 11:09

    Niet dat de discussie erg boeiend is tenzij je vindt dat de wielbreedte en basis allesbepalend is voor het stuur en rijgedrag.

    Login om te reageren
  73. thierrygolf zegt

    18 juni 2010 om 19:46

    het is gemakkelijk commentaar te geven als je zelf met een aarslelijke leasebak rijdt….

    Login om te reageren
  74. Avenger zegt

    19 juni 2010 om 18:17

    @thierrygolf
    Het is echter nog makkelijker commentaar te geven op mensen die commentaar geven als je zelf niet eens in een aarslelijke leasebak rijdt.
    Tenzij jij een Golf III least, of je Batavus?

    Login om te reageren
  75. Benz.. zegt

    21 juni 2010 om 13:59

    @Majinstar: Grappig dat jij nog altijd denkt dat het grote Mercedes-Benz gedoemd is te falen..

    Ik lach je dan ook keihard toe, niet uit. :D :D

    OT: Grappig om te weten dat het ontwerp van de Dodge Viper komt. Ben benieuwd naar de nieuwe Viper.

    @Avenger: Ga je mond even spoelen. Ik heb nu wel genoeg onzin aangehoord. ;)

    Login om te reageren
  76. Benz.. zegt

    21 juni 2010 om 14:01

    @Avenger: Wat voor een leaseslet rijdt jij dan precies?

    Tenminste, die indruk wek je wel een beetje.

    Login om te reageren
  77. nicsen zegt

    23 augustus 2010 om 16:24

    De auto valt best mee maar de auto kan nog beter.Ik wordt nog een ontwerper en dan gaat mij bedrijf GI-JO-NIC heten en ook de auto ook.Maar later wil ik bij julie als asistend komen bij julie om te helpen dat is ook mijn droom en dan mij eigen bedrijf samen met julie.

    met vriendelijk groet:Nicsen.K

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North