• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Op een goedkope manier brandstof besparen doe je zo

Auteur: robbie, gepost 27 september 2013 om 14:09 – 52 Reacties

Audi A3 brandstofbesparing


Met een flinke rol tape en wat noeste huisvluit kom je namelijk al een heel eind.

Deze Audi A3 uit het Oostblok werd gespot bij grensovergang Hazeldonk. De eigenaar heeft een inventieve manier gevonden om het verbruik een beetje binnen de perken te houden. Niet iedereen heeft namelijk het geld en de middelen om een gloednieuwe zuinige auto te kopen. En wie niet rijk is die moet slim zijn. Zo is duidelijk te zien dat bij deze Audi de achterste wielkasten gedeeltelijk zijn afgeplakt met tape.

Dat verlaagt de luchtweerstand en zorgt voor een lager verbruik. Spotter lohran weet ook nog te melden dat de bestuurder lekker dicht achter een vrachtwagen bleef rijden, want dan kan je gebruik maken van de slipstream en rij je ook nog eens niet te hard.

Of de bestuurder ook zo slim geweest is om zijn rechter buitenspiegel te verwijderen en alle naden van de motorkap af te plakken kunnen we helaas niet zien. Het lijkt er wel op dat hij ook tape heeft geplakt op zijn wieldoppen/velgen.

Alle foto’s van deze bespaarmobiel kan je bekijken op Autojunk.

Ook interessant!

  • Video: Audi A3 probeert juist niet te ontwijken
  • Audi A3-rijder denkt rivier te kunnen oversteken
    Video: Audi A3-rijder denkt rivier te kunnen oversteken
  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot
  • Audi dealerschap onder water

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

a3, Audi, brandstofbesparing, Funny, Gespot

Vorig bericht: « Vorig jaar iets minder schade aan politieauto’s
Volgend bericht: Over the top: roze Mercedes E-Klasse limousine cabrio »

Lees Interacties

Reacties

  1. papa zegt

    27 september 2013 om 14:12

    Wat dom… door al die tape is de auto veel zwaarder… volgens mij is het veel handiger deuren en ramen en dergelijke te verwijderen.

    Login om te reageren
    • ricksmits zegt

      27 september 2013 om 14:16

      @papa: ik durf te zeggen dat dit meer bespaart ( ivm luchtweerstand ) als dat het kost ( ivm gewicht ) Luchtweerstand is enorm belangrijk en kan heel erg veel doen. als je het over een rit hebt van een aantal km uiteraard.. in de stad is het zo goed als niks.

      daarbij doet een rol ductape niks aan t verbruik hoor :)

      Login om te reageren
      • dotternetta zegt

        27 september 2013 om 14:57

        @ricksmits: Hoeft niet hoor. Als je een pickup-bak dicht maakt gaat je verbruik juist omhoog! Zie Mythbusters.

        Login om te reageren
        • motoragent zegt

          27 september 2013 om 15:14

          @dotternetta: Omdat je met de laadklep dicht juist een betere stroomlijn hebt ;)

          Login om te reageren
          • motoragent zegt

            27 september 2013 om 15:16

            @motoragent: laadklep dicht/bak open dus… vormt zich dan een soort luchtbel waarover de lucht stroomt tot voorbij de laadklep = betere stroomlijn

            Login om te reageren
          • dotternetta zegt

            27 september 2013 om 15:17

            @motoragent: yep, er komt, zeg maar, een luchtbuffer in je bak, waar de rest omheen stroomt, of zoiets

            Login om te reageren
      • fernie zegt

        27 september 2013 om 15:12

        @ricksmits en @desjonnies Sarcasme is jullie niet bekend schat ik zo?

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          27 september 2013 om 15:33

          @fernie:
          ik ben altijd recalcitrant geweest tegen mijn papa !

          Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      27 september 2013 om 14:40

      @papa: \
      Ja papa, Citroën was ook zo stom bezig met de gesloten wielkasten op de DS he

      Login om te reageren
      • papa zegt

        27 september 2013 om 19:22

        @desjonnies: citroen is op wel meer vlakken dom geweest

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          27 september 2013 om 19:37

          @papa:
          Citroen?
          Ja, dat zure fruit staat niet bekend om zijn intelligentie.
          Citroën daarentegen staat bekend om zijn slimme, zij het gecompliceerde technieken die met veel van de huidige technologieën gepionierd hebben. De branche heeft meer aan Citroën te danken dan je denkt.

          Login om te reageren
          • papa zegt

            27 september 2013 om 22:28

            @tupperware: jij weet wat ik bedoel plasticfan…

            Login om te reageren
    • meestal zegt

      27 september 2013 om 14:50

      @papa: Zoals elke wielrenner weet: Gewicht maakt vooral verschil voor het verbruik bij acceleratie, voor energieverbruik bij constante snelheid is het toch echt de luchtweerstand die bepaalt.

      Login om te reageren
      • fernie zegt

        27 september 2013 om 16:16

        @meestal: 1ste en 2de wet van Newton, zou iedereen moeten weten :)!

        Login om te reageren
    • fphil95 zegt

      27 september 2013 om 17:07

      @papa: Laten we zeggen dat hij ongeveer 4 rolletjes ductape (200m) heeft gebruikt. Dat weegt dan ongeveer een extra 4 kilo. Dat maakt dus echt geen drol uit in verhouding tot de verlaagde Cw waarde.

      Login om te reageren
      • papa zegt

        27 september 2013 om 19:22

        @fphil95: weegt 1 rol tape 1 kg?

        Login om te reageren
        • fphil95 zegt

          27 september 2013 om 20:29

          @papa: Volgens bol.com wel; http://www.bol.com/nl/p/verlofix-sterke-profi-ducttape-zwart-50mm-x-50mtr-watervast-sterk-klevend/1004004013585057/

          Login om te reageren
          • papa zegt

            27 september 2013 om 22:27

            @fphil95: had toch wel gedacht dat het bij 500 gram op zou houden

            Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      27 september 2013 om 22:13

      @papa: Hoeveel denk jij dat een paar rollen tape weegt? 50 kilo ofzo?

      Login om te reageren
  2. rnej zegt

    27 september 2013 om 14:29

    achter een vrachtwagen rijden heeft pas zin als je dit extreem dichtbij doet… en dat is mij toch te gevaarlijk, de tubulentie op 1 seconde afstand is zo extreem dat het alle besparing teniet doet..

    Login om te reageren
    • meestal zegt

      27 september 2013 om 14:49

      @rnej: Klopt niet. Zelfs op 100m achter een personenauto daalt je verbruik, vooral bij hogere snelheden. Ga maar eens uitproberen (op een rustig moment op een brede autosnelweg) met je boordcomputer op “verbruik op dit moment”, op een vlak stuk achter iemand gaan rijden met dezelfde snelheid en dan een paar keer van rijbaan verwisselen. Kan tot 20% brandstofverbruik schelen voor een personenauto.

      Login om te reageren
    • ruudw zegt

      27 september 2013 om 16:07

      @rnej: net als van die mensen die strak achter een vrachtwagen of landbouwkipper fietsen. Een keer op de rem en.je.klapt er keihard tegen aan

      Login om te reageren
    • reggie-boy_rood zegt

      27 september 2013 om 18:20

      @rnej: idd.. Is bewezen op mythbusters!

      Login om te reageren
  3. nomar zegt

    27 september 2013 om 14:35

    Tip: ga te voet, dan bespaar je nog meer !

    Login om te reageren
    • rnej zegt

      27 september 2013 om 14:41

      @nomar: of rijd geen audi, maar een mueslimobiel (en dan eentje die daadwerkelijk zuinig is..)

      Login om te reageren
      • melkkoe zegt

        27 september 2013 om 15:06

        @rnej: veel zuiniger dan dit type met een 1.9tdi krijg je ze niet

        Login om te reageren
        • rnej zegt

          27 september 2013 om 15:10

          @melkkoe: het is een erg zuinige audi, toegegeven. maar het kan stukken zuiniger.

          als je de lupo 3L neemt denk ik dat je toch beter uitkomt… (om maar een voorbeeld te noemen)

          Login om te reageren
        • Ot92 zegt

          27 september 2013 om 17:34

          @melkkoe: Idd, dat zijn de zuinigste 1.9TDI’s en als je een beetje slim nadenkt, doe je deze kerels na http://mijnbluemotion.nl/

          Login om te reageren
    • mar10us zegt

      28 september 2013 om 00:49

      @nomar: of blijf gewoon in Polen… Scheelt ons weer banen..

      Login om te reageren
  4. TDI-goeroe zegt

    27 september 2013 om 14:41

    mijn tip voor de dieselaars: grotere turbo erop en roetfilter ertussenuit, remap en klaar :P

    Login om te reageren
    • melkkoe zegt

      27 september 2013 om 15:03

      @TDI-goeroe: vergeet het afdichten van de EGR-klep en het verwijderen/uitschakelen van de inlaatkleppen niet.

      Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      27 september 2013 om 15:11

      @TDI-goeroe: Beter haal je ook de katalysator eruit, die is sowieso niet verplicht op een diesel. Het roetfilter echter in veel gevallen wel…

      Login om te reageren
      • melkkoe zegt

        27 september 2013 om 15:16

        @griffendahl: roetfilter verwijderen is toch gewoon toegestaan in NL? en deze audi heeft natuurlijk sowieso geen roetfilter

        Login om te reageren
        • griffendahl zegt

          27 september 2013 om 15:19

          @melkkoe: Een retrofit roetfilter is niet verplicht, echter volgens rijksoverheid.nl: “Alle nieuwe dieselpersonenauto’s en lichte dieselbestelauto’s moeten een roetfilter hebben.”

          Login om te reageren
          • melkkoe zegt

            27 september 2013 om 15:22

            @griffendahl: wist ik niet. Wel weer lekker vaag, wat is nieuw? en wie gaat dit controleren?

            Login om te reageren
            • robbie zegt

              27 september 2013 om 15:29

              @melkkoe: als hij af-fabriek gemonteerd was en dat staat, als ik het goed heb, genoteerd op het kentekenbewijs. Is dus gewoon bekend bij de RDW.

              Login om te reageren
          • arjontje zegt

            27 september 2013 om 15:41

            @griffendahl: Dat is simpel op te lossen. Filter los halen. Materiaal er uit halen. Pijp er in lassen. En de asnstuuring van het filter door een tuner of specialist weg schrijven. Dan heb je het uiterlijk van een dpf maar het zit er niet. Apk is ook geen probleem want de roet uitstoot waardes stammen uit het jaar kruik. En auto’s van na 2005 hoef je alleen uitgelezen.

            Login om te reageren
            • griffendahl zegt

              27 september 2013 om 15:48

              @arjontje: Beetje korte termijn oplossing aangezien je elk jaar tijdens de APK een verplichte roetmeting hebt die je zonder roetfilter voor jouw auto onmogelijk meer kan halen. Katalysator eruit heeft dan veel meer voordelen, ook minder restricties en daardoor zelfs minder roet uitstoot. En niet verplicht op een diesel…

              Login om te reageren
            • griffendahl zegt

              27 september 2013 om 15:54

              @arjontje: Correctie, je hebt helemaal gelijk.

              Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      27 september 2013 om 17:37

      @TDI-goeroe: En ook een beetje deze mannen nadoen -> http://mijnbluemotion.nl/ , dan rij je nog zuiniger dan die ”hele zuinige” auto’s van tegenwoordig.

      Maar hoe kan een grotere turbo ervoor zorgen dat het verbruik beter wordt? Die heeft er naar mijn weten niks mee te maken.

      Login om te reageren
  5. hetvijfdewiel zegt

    27 september 2013 om 14:50

    Dit is een nieuwe tuninghype hoor, kijk maar naar die achterruitenwisser.

    Login om te reageren
  6. T16 zegt

    27 september 2013 om 14:51

    http://www.aerocivic.com/

    3.6 L/100 km bij 129 km/h … 27.6 km/L … 78.1 mpg
    standaard Civic reed 14 km/L.

    Een vlakke bodem is heel belangrijk voor een Cw van 0.17.

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      27 september 2013 om 14:55

      @T16: http://www.autoblog.nl/archive/2007/12/30/de-aerocivic-een-gestroomlijnde-honda

      Login om te reageren
  7. Rob zegt

    27 september 2013 om 15:03

    Tsja, zo kan het natuurlijk ook. Of het werkt zal ik niet weten, maar kan het experimenteren waard zijn ;-)

    Maar als je echt wilt besparen moet je toch iets rigoureuzer ter werk gaan denk ik. Wellicht interessant linkje voor sommigen:
    http://www.mijnbluemotion.nl/
    Golfje 1.9 TDi met als doelstelling 1 op 30 te gaan rijden. In dit project van een paar jaar terug was werkelijk geen enkele moeite bespaard, tot een carbon achterklep aan toe….

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      27 september 2013 om 15:32

      @Rob: daar hebben we ook al eens, zijdelings, aandacht aan besteed:
      http://www.autoblog.nl/archive/2010/10/03/passat-bluemotion-2-463-kilometer-op-1-tank

      En vergeet deze Golf niet:
      http://www.autoblog.nl/archive/2008/01/02/zuinigste-model-van-9ff-ooit

      Login om te reageren
      • sjamp zegt

        27 september 2013 om 15:43

        @robbie: Toch vond ik destijds dat verhaal nogal ‘gesponsord’ overkomen.

        Wielkasten afplakken, vlakke wieldoppen, een beetje meer wind in de wielen, smaller rubber en een afgeplakte grill doet een hoop. Veel meer dan je zou verwachten.

        [img]https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/q71/s720x720/993998_727174477296440_1211372113_n.jpg[/img]

        https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/q71/s720x720/993998_727174477296440_1211372113_n.jpg

        Lupo 3L met enige verbouwing goed voor Lupo 2L :-)

        Login om te reageren
        • nickelb zegt

          27 september 2013 om 21:23

          @sjamp: die is van een fin geloof ik, ene vekke. Zit onderhand onder de 2 liter. En dat met tot 100 pk getuned blokje dat 210 rijd en op de sprint 200+ autos eruit trekt. Kijk maar op http://www.ecomodders.com. Voor veel meer van deze dingen en goede simpele tips kijk naar de 65+ mod tips. Als je gaat zoeken vind je deze audi er vast ook op. Heb zelf met mn 1.4 polo uit 97 met alleen bandendruk en afgeplakte gril een verbetering van 1:16 naar 1:19+ gehaald

          Login om te reageren
          • nickelb zegt

            27 september 2013 om 21:31

            @nickelb: en je vind op die site ook de buildlist van die gast. En als je goed kijkt zie je ook dat hij het dak heeft verlaagt, vooral achter. Plus zn hele wagen gestript met alleen een lichte bestuurders stoel en een losse tellerunit

            Login om te reageren
            • nickelb zegt

              27 september 2013 om 21:32

              @nickelb: http://ecomodder.com/forum/showthread.php/vw-lupo-3l-2l-18235.html

              Login om te reageren
  8. betonstaal zegt

    27 september 2013 om 20:02

    Weer eens wat anders dan al die stukadoor-spoilers.

    Login om te reageren
  9. 135i zegt

    27 september 2013 om 20:23

    En de achter ruitenwisser verticaal ipv horizontaal. Wat een genie!

    Login om te reageren
  10. Lohran zegt

    28 september 2013 om 02:49

    @robbie : Klopt, wieldoppen zijn ook dichtgetaped!

    Overigens, als de klep nog de originele is, is het een benzine (1.6 of 1.8 staat er).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North