Audi A3 1.6 TDI ultra: 14% bijtelling. That’s it. [updated]

Auteur: , 42 Reacties

Goedemorgen, een dienstmededeling voor bij uw dagelijkse kommetje ontbijtmuesli: Audi kondigt de A3 ultra aan. Dat klinkt als een auto die heel hard gaat, maar laat u niet in de luren leggen, alleen gierig leasevolk krijgt hiervan een extra plooi in de pantalon.

Audi A3 tdi ultra

Vroeger voegde Audi eenvoudigweg een ‘e’ toe achter de bekende TDI-letters als nomenclatuur voor hun schraapmodellen, maar onlangs hebben de paarse broeken in Ingolstadt kennelijk bepaald dat ‘ultra’ een betere aanduiding is. Ons best, het beestje moet een naam hebben.

Onderhuids is deze 1.6 TDI identiek aan de Golf Bluemotion, wat inhoudt dat de auto 110 pk levert, en, belangrijker, 85 gram CO2 per kilometer uitstoot. Dit betekent ook in 2014 een plaatsje in de 14%-bijtellingscategorie, maar let op: er moet vanaf volgend jaar (godzijdank) wel gewoon MRB over worden betaald.

Zoals elk spaarmodel ligt de A3 ultra lager, is de aerodynamica geoptimaliseerd, en rolt hij op lage-weerstandbandjes. Hij komt er als driedeurs en als Sportback. Het totaalgewicht bedraagt 1.205 kg.

Dan nog even de papieren specs: 0-100 in 10,5 seconden, een top van 200, en een verbruik van 3,2 liter. Dat laatste betekent volgens Audi dat je (dankzij een tankinhoud van 50 liter) pas om de 1.500 km hoeft te tanken. Wij gokken dat de gemiddelde bestuurder al moeite genoeg gaat hebben om het dagtellerklokje rond te rijden.

Vanaf september komt de leasetopper, met handgeschakelde zesbak, op de markt. In Duitsland bedraagt de prijs 25.200 euro, de Nederlandse beprijzing volgt later.

UPDATE: De nieuwe A3 1.6 TDI ultra is in Nederland leverbaar vanaf 25.950 euro. De driedeurs e Edition met o.a. mistlampen, Audi soundsystem, licht- en regensensor, MMI navigatie plus en Audi connect heeft een vanafprijs van 29.990 euro. De e Edition Sportback kost 30.690 euro. De Audi A3 1.6 TDI ultra staat vanaf eind september bij de Nederlandse Audi dealers en is vanaf heden bestelbaar.

De A3 Sportback 1.6 TDI ultra verbruikt 3,3 l/100 km en stoot 88 g CO2/km uit. Deze versie komt zodoende alleen dit jaar nog voor 14% bijtelling in aanmerking.



42 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
1205kg, doen ze best wel goed.

Ter vergelijking weegt mijn auto 1160kg, is het een benzine, en een slag kleiner.
@jack_abarth: Ik heb zo een klein gevoel dat dit het gewicht is zonder vloeistoffen. Het rijklare gewacht zal toch nog een stukje hoger liggen.
Audi vermeldt doorgaans een gewicht dat gelijk is aan het DIN-gewicht. Inclusief vloeistoffen, maar zonder bestuurder dus.
@sir_smokalot:

Net even gezocht, en stel dat de gegevens die Autoweek vermelden kloppen dan komt er toch nog wel wat bij. Want mijn auto (AGP) is op kenteken 1160kg, maar op AW 1130kg. Verder heb ik geen extra opties genomen die de auto zwaarder zouden kunnen maken.
@jack_abarth: Is die 1.160 massa leeg, of massa rijklaar? Hier zit vlgs mij altijd 100 kg verschil tussen.

Het rare is dat de RDW doorgaans een massa leeg geeft die 25 kg onder het DIN-gewicht ligt.
@sir_smokalot:

Heb het kenteken niet bij de hand, maar uit het hoofd gezegd was het bij rijklaar. De belasting schaalt me in elk geval op de 1160kg in.
@sir_smokalot:

aanvulling.

Net even RDW gekeken maar nu klopt er helemaal niks meer van. Op mijn kenteken staat 1160, de website geeft 1150kg.
Aanhanger geremd op kenteken 500kg, RDW gaf eerst ALTIJD 500kg aan. Dat is nu ook opgetrokken naar 1000kg.

Oh, en het blijkt dat ik een MPV rijd :)

https://ovi.rdw.nl/default.aspx?kenteken=63jgb3
Gewichtenverhaal is sowieso ondoorzichtiger dan een filter vol koffieprut. Te veel definities die door elkaar worden gebruikt, zonder te vermelden wat nou aangehouden wordt. Erg irritant.
@sir_smokalot:

Heb net in elk geval de RDW gemaild met de vraag of mijn kentekenbewijs gewijzigd kan worden naar de nieuwe waardes.
Eens even proberen of ik de belastingdienst kan vervelen met het terugvorderen van wat geld, blijft toch een leuke hobby namelijk.
@jack_abarth: misschien kan je nog iets met dat verschil? Teveel betaalde mrb terugvorderen ofzo…. :-)
@baasbas: …zo, dat was traag internet
@jack_abarth:

Hebben we hier ergens een hoekje waar ik mezelf mag gaan zitten schamen?
Heb een typefoutje gemaakt bij mijn kenteken, het moet zijn 64-JGB-3 i.p.v. 63-JGB-3…

Kak…
Had je nou maar een editknop… :)
@sir_smokalot:

Nee hoor, iets met brand en blaren zullen we maar zeggen.
@jack_abarth: ter vergelijking BMW 518i uit 1987: 1225kg watnou vooruitgang
@undifined1: Rij ze allebei eens tegen een muur met 50 per uur zou ik zeggen. Dan pak ik de Audi, en jij de 518i, ok?

Dat nou vooruitgang….
@sir_smokalot:
Van mij mag je hem tegen de muur prakken, maak je daar dan ook even een sappig artikel van…?
Klein tipje, doe een HANS systeem om, je hoeft van mij niet weken met pijn in je nek te lopen.
Nu zal de verhuur wel een vlucht nemen, tot nu toe zie je ze nauwelijks.

Of zou dat zijn omdat het verschil met z’n voorganger alleen voor de Audi fetisjisten zichtbaar is….
@jrk68: Ooit eens in de spits gereden op bijvoorbeeld de a2? Je wordt er mee dood gegooid….
@Jimmy:
Ik rij m’n spits kilometers in de regio 010/070. Als ik het goed gezien heb, heb ik er een stuk of 5 gezien tot nu toe.
Ik moet wel bekennen dat ik de eerste pas door had omdat de oude erachter stond in de file en ik dus de tijd had om de verschillen te zoeken….
@jrk68: yup…en die gasten die met het oude model erbij stonden, die zaten me toch een potje verlekkerd te kijken naar het nieuwe ‘showmodel’…hahaha :)
@Jimmy: een Audi A3 heeft niets te zoeken op de A2.
@jrk68: Toch jammer… Ik heb namelijk een 3-deurs van de baas en tot dusverre was dat nog wel een behoorlijk unieke verschijning, al zal dat wel zo blijven want de meeste mensen kiezen voor de sportback.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Audi A3. 14% bijtelling.
Dat wordt een leasetopper!
Achteraf een paar dikke velgjes erop en klaar.
Ik vind TD-LANGE-IE leuker klinken dan ultra

(zie rijtest audi a4 TDIe van @wouter if you know what I mean.. (;
Die grote actieradius maakt hem best aantrekkelijk. Zou dan 3 dagen op een tank kunnen rijden. Me gusta
@munich: dan hoef ik maar 1x te tanken met 3000km per jaar :-) Aan de andere kant is diesel voor mij dus niet rendabel…
@keesje1987: vanaf aanschaf in het eerste jaar wel ja..
Ultra premium…..is dat het nieuwe VAG woord voor instapper?
De A3 inmiddels regelmatig zien rijden en het is echt de meest saaie auto die momenteel te koop is. Perfect dus voor de grijze massa nederlanders.
@Pordon: typisch…grijze massa…omdat onze samenleving verworden is tot pure ‘nadenkerij’ en ‘boekhoudregeltjes’. Kortom, mensen die (echt wel) hun grijze cellen gebruiken, maar voor de rest hun overbodigheid kenbaar maken met grijze muize Audi’s…
Ultra saai. Zal het Nederlandse wagenpark veelvuldig “opfleuren” in diverse grijstinten.
En dan chiptunen? Win-win situatie…
@stanny: hebben ze geen geld meer voor…hebben ze namelijk besteedt aan die mongolo├»de ledverlichting…
onlyjealouspeoplehatevag
Je mag al blij zijn als je 1200km met een tank haalt met een normale rijgedrag.

Je moet echt als een opa rijden, (dus constant opschakelen bij 2000-2200 toeren en de snelwegen vermijden) wil je meer dan 1200km met een tank halen.
@onlyjealouspeoplehatevag: Juist op de snelweg zou je het kunnen halen.
@Homer55: precies, achter een truck op cruisecontrol (als je daarvoor je portomonnaie getrokken hebt…)
over het verbruik: we weten nu toch allemaal onderhand dat die cijfers never nooit gehaald worden toch? Over het talrijke verschijnen op de weg: mensen zijn kuddedieren, als de buurman er een heeft wil jij er ook een. Over die richtprijs: dat is natuurlijk kaal, carosserie, 4 wielen met banden, stoelen en achterbank, met een beetje geluk ook een dashboard, alle overige nuttige extra’s zoals airco, fatsoenlijke radio-CD , metallic lak etc dien je dubbel en dward bij te bestellen en duur te betalen volgens de bekende VAG-uitmelkprijspolitiek.
Met een beetje fantasie zie ik er toch echt een ‘auto’ in :)
Maar ja, we rijden wel een Audi, of is het nu een Golfje?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).