• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Op welke kosten moet je rekenen als je een occasion koopt?

Auteur: advertorial, gepost 30 januari 2023 om 19:01 – 17 Reacties

Voor de verstandige autokoper zetten we alle kosten van een occasion op een rijtje.

Sommigen kopen een auto vooral met hun gevoel, anderen meer met hun verstand. Dit artikel is gericht op mensen uit de laatste categorie. We gaan het namelijk hebben over het kostenplaatje van een occasion, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken. En dat is natuurlijk nooit verkeerd.

Afschrijving

We gaan de verschillende kostenposten gewoon even één voor een langs. Te beginnen met de lastigste: afschrijving. Het berekenen van de afschrijving zelf is geen hogere wiskunde, maar het inschatten van de restwaarde is soms wel lastig. De afschrijving verschilt per model en per uitvoering en is ook onderhevig aan allerlei ontwikkelingen. In het algemeen hebben de volgende vier factoren de grootste invloed op de restwaarde:

  • De leeftijd van de auto
  • De kilometerstand
  • De staat van de auto
  • Hoe courant het model (en de uitvoering) is

Zoals bekend verloopt de afschrijving van een auto niet lineair. In de eerste paar jaar schrijft een auto het hardst af. Als je een jonge occasion koopt is het daarom des te belangrijker om een enigszins waardevaste auto te kopen.

Wat is dan een waardevaste auto? Nou, een compacte cross-over bijvoorbeeld, want die zijn enorm in trek. Met een hybride heb je vaak ook een gunstige restwaarde. Een hybride Toyota RAV4 is daarom een verstandige keuze qua afschrijving.

Brandstofkosten

Naast de afschrijving zijn de brandstofkosten waarschijnlijk de grootste kostenpost (tenzij je heel weinig rijdt). Het verbruik is voor veel mensen een belangrijke factor bij het selecteren van een auto. De vraag is natuurlijk wel: waar moet je vanuit gaan als je het verbruik wil weten? De fabrieksopgave is vaak iets te rooskleurig. Dat gold met name voor de NEDC-methode, die tot 2018 werd gehanteerd. De WLTP-methode die tegenwoordig wordt gebruikt is iets realistischer. Ook al is het niet 100% representatief, op deze manier is het wel mogelijk auto’s onderling te vergelijken. Het daadwerkelijke verbruik is gelukkig ook te achterhalen. Er zijn diverse websites waar mensen hun praktijkverbruik delen.

Onderhoud

Als je niet te duur uit wilt zijn qua onderhoud is het slim om vooraf goed research te doen naar de betrouwbaarheid van een model. Lees bijvoorbeeld eens een Autoblog Aankoopadvies. Ga niet te veel af op vooroordelen over een bepaald merk en bekijk het gewoon per model (of eigenlijk: per motorvariant). Bij een occasion kunnen er altijd onverwachte kosten optreden, maar door een betrouwbaar model te kopen kun je de kans wel zo klein mogelijk houden.

Het is overigens geen fabeltje dat Aziatische auto’s over het algemeen betrouwbaar zijn. Dat is gewoon een vooroordeel wat vaak blijkt te kloppen. De Mazda 2 is bijvoorbeeld een interessante optie als je een jonge occasion zoekt die zowel betaalbaar als betrouwbaar is.

Op het moment dat een auto echt niet aan de verwachtingen voldoet (omdat er bijvoorbeeld ernstige gebreken achtergehouden zijn) kun je altijd aanspraak maken op de wettelijke garantie. Die geldt 12 maanden.

Verzekering

Met verzekering kun je het zo duur maken als je zelf wilt. Dat ligt er maar net aan of je WA, WA+ of All-Risk wil verzekeren. Je kunt zelfs helemaal niet verzekeren als je gemoedsbezwaard bent, maar dat zullen we niet aanmoedigen. All-Risk verzekeren is bij veel occasions overdreven, dus de keuze is dan tussen WA en WA+. Daarnaast moet je ook nog een keuze maken uit de talloze verzekeraars. Als je zelf alle verzekeringen moet vergelijken zie je al snel door de bomen het bos niet meer, maar gelukkig zijn er reuzehandige vergelijkingswebsites.

Wegenbelasting

De wegenbelasting zal voor de meesten geen doorslaggevende factor zijn bij het kiezen van een occasion, maar het is wel iets om mee te nemen. De mrb (om even de officiële term te gebruiken) is ingedeeld in gewichtsklasses. Dit gaat per 100 kg. Voorbeeldje: een Toyota Yaris Cross is nauwelijks kleiner dan een Ford Puma maar weegt wel 130 kg minder. Daarmee zit dit model twee gewichtklasses lager. Dat scheelt op jaarbasis zo’n €200 aan wegenbelasting.

Ook interessant!

  • Aanbod occasion EV's bijna verdubbeld
    Aanbod occasion EV's bijna verdubbeld
  • Shoppen voor een McLaren Certified Occasion
    Shoppen voor een McLaren Certified Occasion
  • Yamaha R1M 2017
    Motorfiets occasion video: Yamaha R1M uit 2017
  • Trouwe Autoblog-lezer koopt legendarische auto

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Advertorial, occasion

Vorig bericht: « Stuur van Tesla Model Y laat spontaan los op snelweg
Volgend bericht: Gespot – De BMW XM valt niet mee in het echt »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghengiskhan zegt

    30 januari 2023 om 19:19

    Allemaal heel verstandig. Ik heb 2 weken geleden een Merc CL600 gekocht, terwijl ik wist dat tanken een veelvoorkomende bezigheid zou worden (want 12 cilinder), en het onderhoud ‘prijzig’ zou worden. Helaas hield de ABC-pomp (active body control) er na een week mee uit scheed. Hmmm, duur. Gelukkig is de verkoper een redelijk man.

    Login om te reageren
  2. eelco106gti zegt

    30 januari 2023 om 19:23

    Naast aankoop, keuring, verzekering, wegenbelasting, brandstof, onderhoud en afschrijving, ook nog: apk, anwb en onverwachte reparaties.

    Login om te reageren
  3. lekkerlinksrijden zegt

    30 januari 2023 om 19:28

    Afschrijving is de laatste jaren een beetje lastig in te schatten, veel auto’s schreven de laatste jaren bijna niets tot helemaal niets af.

    Login om te reageren
  4. jaso013 zegt

    30 januari 2023 om 19:30

    Mijn vorige Kia Ceed uit 2010 heb ik laatst doorgerekend. Verzekering, onderhoud, wb, afschrijving en Incl wat geld apart om iedere 5 a 7 jaar iets anders te kopen en daarbij een stap luxer/jonger te kunnen kostte mij dat al ong €500 pm.

    Login om te reageren
  5. Hubert zegt

    30 januari 2023 om 19:32

    Tweedehands dus geen cross-over kopen.
    Die zijn veel te duur.

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    30 januari 2023 om 19:43

    Vroeger was een All Risk verzekering bij een wat oudere occasion zwaar overdreven. Maar bij mijn Citroën C6 uit 2006 was ik blij dat ik hem All Risk verzekerd bij aanschaf en die verzekering niet had teruggezet toen vorig jaar de voorruit beschadigd was: Dik € 2000,- voor een nieuwe voorruit inclusief montage.

    En zo zitten er op deze en heel veel andere occasions wel meer onderdelen die een godsvermogen kosten als je schade rijdt.

    Login om te reageren
    • christian85 zegt

      30 januari 2023 om 19:51

      Bij WA+ is een raam naar mijn weten ook verzekerd dus dan is all risk niet nodig.

      Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      30 januari 2023 om 20:09

      Huh? Is de verzekering niet ‘genept’ dat kan een voorruit toch niet kosten.. stukje glas, eventueel met wat verwarming erin.. zat er andere elektronica onlosmakelijk aan vast??

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        30 januari 2023 om 20:25

        Meer dan een regensensor zit er volgens mij niet aan. En het head up display projecteert op de ruit. Maar of er daarvoor in de ruit iets bijzonders zit denk ik niet.

        Heb met de schade-expert, onderdeel van een Citroëngarage, meegekeken op de pc en de prijs voor alleen de ruit was al bijna tweeduizend Euro bij Stellantis. En dan nog een levertijd van… 8 maanden!

        Bij Carglass, Autotaalglas, Kwikfit en nog wat andere ruitreparatiebedrijven konden ze de ruit zelfs niet eens leveren.

        Login om te reageren
      • Richmond zegt

        30 januari 2023 om 21:11

        Nee hoor dat ben je bij een 308 of 1 serie ook kwijt. Vrij normale prijzen

        Login om te reageren
  7. PunicaOase zegt

    30 januari 2023 om 20:10

    Als ik die Yaris in de header foto zie vind ik die BMW XM ineens niet meer zo lelijk..

    Login om te reageren
  8. tmenges zegt

    30 januari 2023 om 20:21

    Op t kopje ‘ onderhoud’ na geldt dit hele artikel ook voor een nieuw te kopen auto, beetje open deur artikel als je t mij vraagt.

    Login om te reageren
  9. ouwedibbes83 zegt

    30 januari 2023 om 20:22

    Er zijn websites, zoals bij de ANWB, die voor een een inschatting maken wat t kost om een auto een aantal jaar te rijden. Ze rekenen dan de brandstofkosten, onderhoud, wegenbelasting, afschrijving, verzekering, etc voor je uit zodat je een indicatie hebt wat je wagen je per kilometer gaat kosten. Best handig!

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      30 januari 2023 om 20:25

      Moet je daar lid van de ANWB voor zijn / een Human Nature jas hebben of is die tool voor iedereen vrij toegankelijk ?

      Login om te reageren
  10. werf76 zegt

    30 januari 2023 om 20:23

    Waar je rekening mee moet houden? Met een veel te hoge aanschaf prijs.

    Login om te reageren
  11. flyerbunch zegt

    31 januari 2023 om 09:40

    Mja, ik zie al dat het een advertorial is maar toch.. “je kunt je zelfs helemaal niet verzekeren als gemoedsbezwaard bent, maar dat zullen we niet aanmoedigen”. Dit is toch wettelijk verplicht!?

    Login om te reageren
  12. shaguar zegt

    31 januari 2023 om 12:08

    Juist voor de aanbevolen tweedehands RAV4 lijkt me een All-Risk verzekering geen overbodige luxe:

    https://www.autoblog.nl/nieuws/autodiefstal-2022-in-nederland-hoe-ging-het-3443244

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North