Opel Astra Sports Tourer is een strakke pakezel

Auteur: , 49 Reacties

Niks mis mee toch?

We mochten al kennis maken met de nieuwe Astra hatchback, en kort voor het debuut op de IAA onthult Opel nu ook de Sports Tourer-variant van zijn money maker, en deze ziet er alleszins netjes uit!

De C-segment-pakezel meet 4,70 x 1,87 x 1,50 meter, en je schijnt er tot 1.630 liter aan lading in kwijt te kunnen. Het design is strak, en wat direct in het oog springt is de raamlijst die helemaal doorloopt tot aan de achterruit. Sinds de Adam is dat een designdingetje.

Om te bewijzen hoe hip en 2.0 het merk is, heeft Opel niet alleen een twitterende CEO, maar kiest het bij de onthulling van de Astra ST voor een primeur op zijn eigen blog, in plaats van de traditionele kanalen. Één van de uitgelichte features is de kofferbakklep die met de voet is te openen. Bereid u dus voor op weer een nieuwe aflevering van ‘hakkuh met Heij‘.

Het zal Opel met zijn gemoderniseerde motoren en gereduceerde gewicht ongetwijfeld lukken de Sports Tourer volgend jaar met 21% bijtelling (tot 106 gr CO2/km) te leveren, dus dat staat een verkoopsucces in Nederland in ieder geval niet in de weg. Over de rijeigenschappen kunnen we nog weinig zeggen, maar natuurlijk gaat de Astra ST te zijner tijd aan de tand gevoeld worden.



49 reacties

You’re fucking with me right? Dit ding rijdt toch al een paar jaar op de openbare weg zo?
@C6_R: Nee dat is een bmw
@jpo26: Ook eerste waar ik aan dacht BMW 5 Touring, da’s geen verkeerd compliment voor een Astra
@basta: het enige wat een klein beetje lijkt op bmw zijn de achterlichten en zelfs dan moet je de nodige fantasie hebben…… Werkelijk waar wat een gedrocht lijkt wel een Vectra uit 2007 van de zijkant….. Huidige model is veel mooier
@C6_R: facelift….
@C6_R: Wow…pas sinds kort geïnteresseerd in auto’s? Dan snap ik de opmerking;).
@danone: Ik moet bekennen dat ik rond m’n 15e elke auto wel kon herkennen als ik in de verte een stukje koplamp aan zag komen. Deze categorie van treurige vervoersmiddelen kan me de laatste jaren echter niet meer zo boeien, ik moet echt opzoeken welke iZoveels Hyundai in het gamma heeft. En een grijze opel station, ik weet niet hoor maar: Zzzzzzzzzzz!!!!!!111
@C6_R: Dus van autokenner naar alleen autoliefhebber :)
@granlusso: is belangrijker toch?
@C6_R:
Geef gewoon toe dat je oud wordt !
Ziet er goed uit, ook voor de Astra geldt, groot,groter,grootst.
Mooie foto’s. Leuk ook zo, die skyline van Rotterdam op de achtergrond.
Zeker een nette auto! De hatchback vond ik iets minder met die zwarte C-stijl, maar deze ziet er wat mij betreft gewoon goed uit.
Als ik tegenwoordig aan Opel denk zie ik die Heidi Klum voor me met haar “It’s a Jerman”. Om te janken. Nee, Opel is en blijft een pauper merk voor mij. Dat ze saaie auto’s maken helpt niet en over een jaar of 10 worden de plastic fantastic bumperkits er weer onder gehangen door de lokale hang jeugd. DAT is het lot van een Opel en ik blijf er het liefst zo ver mogelijk vandaan.
@mazdarx: ieder z’n mening dat is wel heel erg kort door de bocht imho
@mazdarx: toch ff herbekijken, volgens mij is dat met Claudia Schiffer…. Niet Heidi
@mazdarx: Iedereen zijn eigen mening! Maar een mening hoeft niet te kloppen.

Op zich denk ik dat je een goed punt hebt, maat dat he ‘Opel’ moet vervangen door ‘VW’. Opel was vroeger idd volksmerk nummer 1. Iedereen had een Kadett, Corsa, Rekord of Ascona. Is niet meer zo.

Maar van die bumperkits is helaas niet waar. Vroeger zag je getunede Kadettjes overal. De Astra F ook nog, de G al wat minder. Maar sinds de H is Opel een behoorlijk ‘net’ merk geworden. Degelijke gezinsauto’s waar je zakelijk prima mee kan voorrijden.

Als er veel auto’s verpauperd worden met bumpers, stickers, niet originele velgen zo zijn het juist de VW’s en Audi’s.

We leven in 2015 ;-).
@gtwillem: Ik snap ‘m wel. Ik vind dit een zeer nette auto maar de naam Opel brengt me terug naar Brabant, waar ieder simpel figuur een Kadett of Vectra reed. Ik weet dat zoiets geen invloed moet hebben, maar blijf altijd iets tegen het merk hebben. Terwijl ik de Astra en Corsa OPC een van de leukste hot hatches ooit vindt. En ook de Insignia vind ik een topauto (qua looks vooral).
@stfu:
@mazdarx

Reed iedereen nog maar Opel.
Toen had iedereen geld op zijn spaarrekening
En ging je gewoon twee weken naar Spanje
En had je wederom gewoon een Philips televisie

En was het Nederlandse credo “Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg ”

Helaas, ook wij moesten boven onze stand gaan leven en bluffen, vooral gaan bluffen !
@desjonnies: beetje zuur geworden door de jaren heen? Niet erg hoor maar vermoei ons er niet mee
@gtwillem: Laatst een heel mooi stuk van ik dacht Wim Oude Weernink in de AV over Opel. Hoe het komt dat het van jou stelling “volksauto nummer 1” (wat het ook ECHT was) afgegleden is naar probleem merk..

Opel heeft het zelf verpest. Ze gingen bezuinigen ergens in de jaren 80 a 90.. weet niet meer wanneer exact of zo.. Gevolg: hun auto’s werden compleet onbetrouwbaar. Troep op wielen. Iedereen haakte af. etc, etc. Dat is wel weer beter geworden maar vervolgens moesten de marketeers het merk redden. En daar is het weer mis gegaan. Ze volgen geen strakke koers zoals VAG of BMW. Je bent OF een budget merk OF een premium merk. Vervolgens moet een Insignia premium zijn (We zijn Duits, wir leben auto’s..) en zetten ze ook een Karl in de markt wat een prijsvechter moet zijn. Dat verwart mensen. etc. etc.

Oftewel mooie analyse. Ik lees de proza van Wim graag.
@Freewarefreak: ik vond dat je dit perfect verwoord. Wim Oude Weermink is inderdaad een van de beste journalisten en vooral een van de meest geïnformeerde. De Georg Kacher van de lage landen.

Opel heeft inderdaad een aparte stategie, die vooral verwarrend was voor het grote publiek. López was destijds de grote kosten bespaarman, maar heeft inde jaren ’90 geleid tot mindere auto’s.

Aan de ene kant wil het de Premium kant op, maar daarvoor is de naam nog te algemeen maar de oude Opel klanten hebben nu een Kia, Hyundai of Skoda. Dus zo maar even terug gaan naar het oude marktsegment kan erg lastig zijn.
@gtwillem: tel daar het hele Daewoo > Chevrolet > Opel verhaal bij op en je weet dat ze geen duidelijke visie hebben.
De ‘nieuwe’ Corsa is een dermate geforceerd hok geworden, daar wil je toch niet meer in rijden?
Deze Astra heeft ook een soortgelijk probleem met de D-stijl. Dit element mest er waarschijnlijk op van een marketingmedewerker, maar het is niet te plaatsen met de rest van het design.
Korte houdbaarheidsdatum de Opel van tegenwoordig.
@gtwillem:
De dalende verkopen van Opel zijn niet aan López te wijten maar aan de algehele policy van GM. López heeft er als kostenknijper natuurlijk een belangrijke bijdrage aan geleverd, maar daarvoor nam GM hem ook aan. Shareholdervalue kwam bij GM bovenaan de doelstellingen te staan in plaats van te streven naar modellen die het merk Opel zouden verbeteren. En dat heeft Opel een reputatie opgeleverd die moeilijk te herstellen is.
Ene mister Schrempp deed hetzelfde bij Mercedes met als resultaat een aantal roestbakken van jewelste en enorme electronische problemen tussen 2002 en 2006. Toch heeft dat de reputatie en de verkopen van het merk niet voor de langere duur afgebroken.
Het verschil tussen de twee merken is terug te voeren naar de besluiten van het management. Mercedes wist zich goed te herstellen. GM bleef ook na hun (bijna) faillissement een boekhouders bedrijf, waarbij Opel werd beschouwd als stiefkindje en kostendumpplaats.
Toch vind ik dat Opel de laatste paar jaren bezig is met een goede herstelpolitiek. Hun hele range/gamma vind ik zeer sterk verbeterd en als ik nu kijk naar deze Astra station dan kan ik alleen maar zeggen: Opel! Jullie hebben knap werk geleverd! Mooie auto, waarvan ik hoop/verwacht dat hij het prima zal doen qua verkoop. En al die vergelijkingen met de “grote Duitse drie premiejummers” kunnen me wat. Voor velen geldt bij het kopen van een nieuwe auto het motto: Value for money en daar vind ik deze Astra bijzonder goed in geslaagd.
@9000cse:
Je betoog lijkt verdacht veel op wat er nu gebeurd bij het merk dat zowel Opels slogan uit die tijd als Dhr Lopez overnam.
De geschiedenis herhaald zich.
@Freewarefreak: Ik heb lang Opels verkocht en ik herken je verhaal wel.Ben het grotendeels ook met je eens.Opel heeft een wat lastig imago(zeker hier) probleem maar de verkopen sinds gaan bij de grote dealerbedrijven gewoon heel goed.De Insignia is inderdaad al twee,drie jaar aan vervanging toe maar verkoopt toch.Want heel veel redenen.Adam,Meriva,en Mokka zijn de Opel Frontera Sport van nu.Winkeldochters avant a lettre.
Toch ben ik van mening dat Opel de juiste weg ingeslagen.Ik snap je stelling dat je misschien wel juist wel of niet “premium” moet zijn maar ik zie andere merken die precies hetzelfde doen en/of deden.

VW du Brasil Fox (2005-2011) en Pheaton (2002)

Ik bedoel maar te zeggen dat aantallen tellen de rest uiteindelijk niet.
@mazdarx: Gek he’, dat heb ik nou met Mazda!
@mazdarx: haha, het is inderdaad Claudia Schiffer, maar blijkbaar is het Opel wel gelukt hun boodschap over te brengen.
@mazdarx: Je hebt helemaal gelijk, bij het merk waar ze een auto voor het volk maken gebeurt dat niet mee. Je ziet ze nooit in wijken waar veel Finnen en Oosterijkers wonen met schotel tv en al helemaal niet bij petjestokkies die er 3x de dagwaarde aan plastic en Lidlsubwoofers op plempt…
@mazdarx: bumperkits ja, serieus? gast, hoe kun jij dit nu uitgerekend schrijven? Je hebt MAZDA in jouw nickname staan! OMFG!
Knappe kar. Maar niet bijzonder. Precies wat je wilt in dit segment.
Het zal ongetwijfeld aan mij liggen. Maar voor mijn gevoel heb ik de afgelopen twee jaar nauwelijks een nieuwe Opel zien rijden. Of ze zijn zo anoniem dat ze niet opvallen, of ze worden daadwerkelijk weinig verkocht. Jammer want dit ziet er gewoon prima uit.
Grijze muis!
Even de vergelijkingsmongool uithangen.
Ik vind deze C-segmenter anders verdomd veel weg hebben van een C-Klasse Estate.
http://www.autoblog.nl/gallery/Opel/Astra_Sports_Tourer_2016/Opel-Astra-K-ST-005.jpg
http://www.autozine.nl/cache/nieuws/327/13617_2.jpg
Vooral de achterlichten.
@AutomotiveDesigner: het lijkt allemaal wel veel op elkaar. Ik dacht naar een 308 SW te kijken….
@AutomotiveDesigner: zou stoppen met designer in je naam of eerst even langs Pearl gaan of Hans Anders
Heeft wat trekjes van de Hyundai i40
Ik zou even wachten op de Megane stationwagon. Afgaande op de hatchback, en de Talisman station.

Wanneer houdt het op met de vergezochte C-stijl creativiteit?
Lijkt wel op zo’n sierstrip van een oude lijkenwagen.
Wat mij enorm tegen valt van deze stationwagon, maar dat geldt ook voor bijna al zijn concurrenten station wagons, is dat er totaal niet gekeken wordt naar zicht rondom de auto. De D-stijl is door het schuin aflopende achterraam zo dik geworden dat deze in combinatie met de C-stijl een enorme belemmering vormt bij het zicht naar rechtsachter. En dat alleen om de auto wat beter te laten smoelen. Het is wat zicht betreft echt een verademing om weer eens in een V70 uit 1998 te rijden in vergelijking met een V60 uit 2015.
@pomoek:
wordt dat niet gedicteerd door de veiligheids eisen van tegenwoordig ?
@desjonnies: leuke eisen zijn dat. Maar ze vergeten ff dat de kans dat je een aanrijding krijgt vele malen groter wordt door het slechte zicht. Niet alleen het zicht van jezelf maar ook dat van anderen.

Het veiligst is nog altijd niet botsen!
Die chroomlijst boven de ramen is echt lelijk. De Adam heeft dat ook.

Auto’s van de plaatselijke begrafenisondernemer vallen hierbij totaal in het niet.
Gewoon niet mooi. En zoals meer mensen eerder al zeggen, nieuw model? Dat chroom man.. Verkloot imo de hele auto!
Er is niks mis mee, inderdaad….
Gewoon een mooie auto
Ooit vond ik Opel nix maar ik heb een tijd met die Vectra Station Diesel rondgereden met die vierkante kont (2005) en dat was gewoon een goede en fijne auto.

Niets bijzonders maar gewoon en gewoon goed.

Dat was toen echt Opel

Geen freude am fahren of das beste oder nichts, maar meer “waar voor je centen” !
@desjonnies: sterk staaltje opel ;)
Ik vind het een hele nette auto, maar hij lijkt wel erg veel op zijn voorganger. Ik heb het idee dat ik hier eerder naar een intensieve facelift zit te kijken dan naar een volledig nieuw model. Maar dat had ik met de Corsa en de Astra hatchback ook al.
@Edge: Als je ze in het echt gezien en vooral gereden hebt zal je mening wellicht anders zijn.De laatse Corsa die ik gereden heb was een antracietgrijze 5-Drs 1.0 Tubo Cosmo met Bi-xenon en AFL,het hele vaginatieverhaal,vol zwart leder,een panorama schuif/kanteldak en keurige af fabriek 18″
Alles klopte aan die auto.Het was alleen geen koopje van de week.
Hij is wel een beetje fiat croma geworden van de zijkant. En ik weet niet of dat nou zo positief is…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).