‘Oh, dus het internet kan weer eens niet wachten op de officiële onthulling? Prima, zoek het lekker uit met de rest van de info.’ ~Opel, zojuist.
Opel reageert vlug op het uitlekken van de nieuwe Astra (K) en heeft de auto zojuist officieel vrijgegeven. De Astra staat op een geheel nieuw platform, waarbij scherp op de kilo’s werd gelet. Afhankelijk van de uitvoering is de nieuwe Astra 120 tot 200 kg lichter dan zijn voorganger. Zo weegt de kale carrosserie slechts 280 kg, waar dat voorheen 357 kg was. Opel zegt ook het nodige gewicht van de remmen en de uitlaat te hebben geschraapt.
Ook een belangrijke gewichtsbesparingsfactor: hij is kleiner dan zijn voorganger, waarmee het tij van de alsmaar uitdijende C-segmenters eindelijk wordt gekeerd. De wielbasis kromp met 2,3 centimeter naar 268 cm en de lengte komt uit op 447 cm, 4,9 cm korter dan voorheen. Hij is met 146 cm ook 2,6 cm minder hoog. Voor de achterpassagiers is er wel 35 mm meer beenruimte.
Op het motorenvlak zien we krachtbronnen die uiteenlopen van 95 tot 200 pk. De kleinste is een 1.0 liter driecilinder Ecotec turbomotor, met 105 pk en 170 Nm. Daarboven vinden we een aluminium 1.4 Ecotec viercilinder turbomotor met 145 pk en 250 Nm. De instapdiesel is een 1.6 CDTi met 95 pk.
In het fraai vormgegeven dashboard staat een groot touchscreen centraal, waarin het IntelliLink infotainment centraal staat. Optioneel kun je van daaruit verder werken in Apple CarPlay of Android Auto. De Astra krijgt verder een keur aan veiligheidsvoorzieningen, bestaande uit Traffic Sign Assistant, Lane Keep Assist, Following Distance Indication en Forward Collision Alert alsook Imminent Braking.
We krijgen voor nu alleen de vijfdeurs versie te zien, maar reken er op dat de stationvariant niet lang meer op zich laat wachten. Op de IAA in Frankfurt kun je hem in het echt zien, waarna de verkoopstart in het laatste kwartaal van dit jaar begint.
Achter is beetje hyundai
@filip696: Een beetje boel….
@filip696: Of Citroën, Of Nissan….
OT: Het lijkt meer een tussentijds bijgepunt model, dan een totaal nieuw en kleinere auto.
Mooi is het niet per definitie, maar lelijk ook niet, het is gewoon wat het is, een Opel Astra.
@filip696: mooi toch?
@norge:
Je kan het in deze klasse slechter treffen.
Betekent dat een nog snellere opc?
Qua looks meer eeng grote facelift, maar onderhuids dus enorm goed opgeknapt. Goede zaak! Zeker de gewichtsbesparing.
@dutchdriftking: Facelift? Aan deze auto valt werkelijk niets van de vorige Astra generatie te herkennen.
@riddertevoet: Ehm, op het neusje, de kont en het interieur na niet nee…
@dutchdriftking: Herkenbaar als een Astra is heel wat anders dan de kul dat jij zegt.
@stfu: Ach kom, tis een even grote revolutie als een nieuwe Golf…
Het werd tijd dat auto’s kleiner werden. Een Mini is tegenwoordig geen mini, maar een biggie.
Nette auto, niks mis mee.
Als ik in de markt was voor een auto in dit segment stond ie bovenaan het lijstje.
@406_v6: Dat is het probleem met de huidige auto industrie, er worden vrijwel alleen nog maar auto’s gebouwd waar “niets mis mee” is. Ik heb liever een auto die wat tekort schiet op een paar punten, maar dat op een bepaald vlak weer ruimschoots goedmaakt, dan zo’n ding waarbij je niet verder komt dan “niets mis mee”. Hij springt nergens in uit, en dat op zowel positief als negatief vlak.
@motoragent: je bedoelt de alfa guilietta?
@motoragent: Nou, ken zat auto’s waar wat mis mee is… zijn veelal uitgerust met ts(f)i motoren enzo… :-)
Vind ‘m best geslaagd eigenlijk…
Een dikzak van 400 kilo die 200 kilo afvalt heeft nog steeds obesitas.
@gop1: je spreekt uit ervaring?
@maarten020: Ja, m’n laatste patiënte heeft een enorme prestatie verricht. Ik kreeg nog de groetjes van haar zoon Maarten.
@gop1: Toch knap dat je je gewicht gehalveerd hebt!
Een hele nette auto. Ik wacht even met mijn uiteindelijke mening, deze wil nog wel eens wijzigen. Op persfoto’s ziet het er vaak: ’tsja, best wel aardig maar niet bijzonder’ uit terwijl het in het echt een stuk beter uit ziet.
Goed dat Opel Mazda achterna gaat met een lichtere auto. Ondanks dat hudige wat zwaar was, is dat nog altijd een puike auto, zwaar onderschat naar mijn mening.
Daarnaast is het ook een goede zaak dat Opel niet wéér een nieuwe designrichting inslaat, maar voortborduurt op de huidige Astra, want die ziet er nog altijd goed uit. Daarbij zal het de restwaardes goed doen.
Het moet voor Opel Nederland wel schrijnend zijn dat de Astra nu gewoon een model van Opel is, en dat Opel een merk is dat het hier best aardig doet. Toen gtwillem nog een gtwillempie was, was Opel net als het CDA. Beetje oubollig, maar razend populair. De Ascona/Vectra, Corsa en Kadett/Astra stonden steevast op in de top van beste verkopen. Door de enorme variatie in het marktaanbod bij een kleinere marktpotentie, zal ook deze Astra niet de Kadett tijden herleven, maar dit zou zo maar een stap in de goede richting kunnen zijn om Opel weer een beetje van zijn oude glans terug te kunnen geven.
@gtwillem: Was in mijn jonge jaren zéér content met m’n Kadettilac, never nooit problemen én rwd !! (schijnt bij sommigen hier écht een must te zijn…)
Het is inderdaad jammer dat Opel her en der wat steken heeft laten vallen, maar dat kunnen we eigenlijk alleen moederbedrijf GM kwalijk nemen, die z(ui)(o)gen alle wint op, waardoor het budget voor innovatie en ontwikkeling ver beneden de maat bleef, tel daar bij op het debakel met ene senor José Ignacio López de Arriortúa en het drama tekent zich al af (Het beruchte López-effect).
@406_v6:
Waar is die Lopez vervolgens heen gegaan en hoe is het daar nu gesteld met de kwaliteit?
Je hebt zeker een punt vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Voordat de publieke perceptie over Opel weer klopt met de realiteit zijn we decennia verder.
Kijk bijvoorbeeld naar Alfa, die hebben 40 jaar na dato nog last van het imago van de Sud.
Volledig onterecht maar het gebeurd en ook nog eens door dezelfde mensen die hier in de stress schieten als er iemand een oliegrapje maakt.
Kom maar door met die gsi!
Hij lijkt lekker strak te zijn geworden. De vorige zag er al niet lelijk uit, maar was mij iets te bollig. Dit is weer een stuk beter. Nieuwe motoren en een lager gewicht betekenen ook dat de klassieke nadelen van een Opel als het goed is niet meer in deze Astra aanwezig zijn. Het is wel jammer dat de achterlichtunits volledig uit gloeilampen lijken te bestaan, dat is anno 2015 toch een minpuntje in het C-segment en het maakt de auto ook minder strak. Verder zie ik geen ‘nav’-knop op het dashboard, dus Opels navigatiesysteem is nog steeds ondermaats, jammer.
@knipperlichtje: Geen nav-knop dus navigatie onder de maat?? En dat baseer je op een persfoto?? Knap hoor….
@406_v6: geen knop, dus alleen navigatiemogelijkheden je een telefoon aansluit met mirrorlink. Net als in de onlangs geteste Corsa, daar werkte het flut. Het systeem draagt ook dezelfde naam.
Mooie strakke auto waarbij ik aan de voorzijde en zijkant duidelijk opel zie. De achterkant is helaas was anoniem.
Achja, Opel. De huidige modellen zien er best netjes uit, Insignia durf ik zelfs een chique wagen te noemen. Idem voor de Cascada.
Maar voor elk Opel model is er wel een concurrent die mij meer aanspreekt. Zo ook bij deze Astra; lang niet slecht, maar wel voor een ander. Ik moet hem niet.
Tja…wat moet je hier nou over zeggen….eenheidsworst in een wereld van eenheidsworsten….de bijtelling zal bepalen hoe populair dit model wordt..beetje jammer…
Wat een verbetering, dat dashboard!
Een C-segmenter met een lelijke C-stijl, kan toch niet. Ik zou die C-stijl denk ik in carrosseriekleur laten spuiten/wrappen.
@SummerSky: Ik kan daarentegen niet wachten op de driedeurs variant met een “zwevend” dak. Het maakt de auto stuk minder anoniem door te spelen met de C-stijlen.
Natuurlijk is de wagen rood en dus ben ik volautomatisch al halfweg positief maar ik vind de buitenkant er gewoon chique uitzien en de binnenkant is zowaar op premium niveau. Opel heeft die fantastische ergonomische stoelen. Waarom nog een dure Golf kopen?
OPC incoming
Fraai waggeltje
Ben benieuwd naar de prijs van de aangekondigde matrix led-verlichting waarmee ze zeggen het eerste te zijn in het c-segment.