
De compleet nieuwe Opel Astra is er! Met 225 pk, bijzondere LED-verlichting, topstoelen en een lekker goud kleurtje heb je een gaaf totaalpakket. Maar voor leaserijders wordt het pas in 2022 echt interessant.
Update 1-9-2021: Opel maakt vandaag bekend dat de Astra-e, ook aanstaande is. Een volledig elektrische Astra dus. Vanaf 2028 zal Opel sowieso alleen nog maar elektrische auto’s leveren in Europa. De nieuwe elektrische Opel Astra zal pas in 2022 leverbaar worden, specificaties zijn nog niet gedeeld!
We wisten dat ;ie er aan zat te komen, maar hier is ‘ie dan: de compleet nieuwe Opel Astra! Het is alweer de zesde generatie van de Astra-reeks, dat op zijn beurt een opvolger is van de Opel Kadett. We hebben het dus over een bloedlijn van middenklasse bestsellers sinds de Kadett A 1962. Eigenlijk zelfs 1936, toen kwam de eerste Kadett op de markt.
De Opel Astra (L) is helemaal compleet nieuw. Het uitgaande model (de Opel Astra K) was nog een product ontworpen uit de periode dat General Motors met de scepter zwaaide. Met de nieuwe Opel Astra is dat anders: die is tot wasdom gekomen onder de vleugels van Stellantis.

13 millimeter langer
Laten we beginnen met het uiterlijk van de compleet nieuwe Opel Astra. Dit is natuurlijk puur subjectief: maar wat een dikke auto! Het is een uiterst kloeke C-segmenter geworden. De Astra is 4 millimeter langer geworden, de wielbasis is 13 millimeter gegroeid. De C-stijl lijkt nu dikker dan ooit, wat de auto een ‘Golf-esque’ uitstraling geeft. Speciale vermelding voor het front: Opel heeft een homerun geslagen met de VIZOR-grille: zeer strak, erg herkenbaar én gewoon cool.
Ja, er zit iets Peugeot 308 in het ontwerp. Dat komt omdat de nieuwe Opel Astra auto wat techniek deelt met die auto. Maar ja, dat hoeft geen belemmering te zijn voor succes voor de compleet nieuwe Opel Astra. De Audi A3, VW Golf, Seat Leon en Skoda Octavia schelen hoogstwaarschijnlijk net zoveel van elkaar als de Astra en 308. Of de Kia Ceed en Hyundai i30. Of de BMW 1 Serie en Mini Clubman.

Techniek compleet nieuwe Opel Astra
Over techniek gesproken, er is nog niet heel veel bekend over de techniek van de nieuwe Opel Astra. Wel geeft Opel aan dat er voor het eerst in de geschiedenis een plug-in hybride Astra zal verschijnen. Op zich valt het te prijzen, maar anno 2021 is het geen USP meer. Er komen benzine- en dieselmotoren.
110 pk is het absolute minimum, net als een handgeschakelde zesbak. Luxere en sterkere varianten hebben een achttraps automaat. Tevens zijn er niet één, maar twee plug-in hybride-aandrijflijnen. We gokken erop dat de motoren van de Peugeot 308 ook leverbaar zullen worden voor de Astra.
Noviteiten
Zijn er verder dan nog noviteiten? Jazeker. De Opel Astra komt standaard met AGR-stoelen. AGR staat voor Aktion Gesunder Rücken en de Astra heeft de certificering binnen doordat het puike stoelen zijn met een breed scala aan verstelmogelijkheden. De stoelen kun je eventueel laten bekleden met alcantara of leder. De bestuurderstoel kan zelfs worden voorzien van een massagefunctie. De rest van het interieur is bijzonder fris, strak en modern. Recht voor je is er een digitaal instrumentarium, in het midden zit het informatiedisplay.
Dan als laatste het onderstel. In de aanloop van de nieuwe Opel Astra gingen de geruchten dat ze bij Opel erg hun best dingen doen om de auto een ‘eigen’ rijervaring mee te geven. De Astra staat op het EMP2-platform (waar de Peugeot 308 ook op staat) en heeft McPherson ophanging aan de voorzijde en een torsie-stang aan de achterkant. Het primaire doel van de Astra is stabiliteit op hoge snelheid. Op Autobahn-snelheden moet deze auto in zijn element zijn.

Levering compleet nieuwe Opel Astra
De nieuwe Opel Astra kun je aan het einde van het jaar bestellen. De eerste exemplaren zullen begin 2022 worden geleverd. Voor die tijd zullen we nog meer informatie krijgen over motoren, uitvoeringen en prijzen. Voor nu hebben we de foto’s van dit gouden exemplaar. Gaaf he?
Update 01-09-2021: Het modellengamma zoals het vandaag bekend is gemaakt
- Benzine 1.2 Turbo: 81 kW (110 pk)
- Benzine 1.2 Turbo: 95 kW (130 pk)
- Diesel 1.5 CDTI: 95 kW (130 pk)
- PHEV: Plug-in Hybrid 180 met benzinemotor: 110 kW (150 pk) en elektromotor: 81 kW (110 pk) met een accupakket van: 12,4 kWh
- PHEV: Plug-in Hybrid 225 met benzinemotor: 132 kW (180 pk) en elektromotor: 81 kW (110 pk) met een accupakket van: 12,4 kWh
‘Iets 308’… Net als de 208/Corsa dezelfde auto met wat andere styling van het plaatwerk.
Vergelijk daklijn, A-stijl etc. Wel knap gedaan, tot je ze naast elkaar ziet in ongeveer dezelfde kleur en dan gaat het ineens opvallen. Maar goed, wel een leuk fris ding om te zien en Opel maakt weer winst. Dat is op zich een knappe prestatie van PSA cq Stellantis.
@clubbtraxx: Wat een prestatie zet Stellantis neer! In zo’n korte tijd een nieuwe 308, Astra, DS en dit gaat maar door neer te zetten!! En ze zijn stuk voor stuk enorm mooi. Prachtig om retro style in ieder model terug te brengen in een nieuwe jas!
Ondanks dat in het dezelfde auto is vind ik de 308/Astra en 208/Corsa meer verschil hebben dat dat elektische hok van Porsche en Audi, daar hebben ze echt zo min mogelijk gedaan om er 2 verschillende autos van te maken.
Kekke auto zo, zie wel veel overeenkomsten met concurrenten zoals dezelfde achterkant als een golf 8
Gevoelsmatig is dit voor het eerst in jaren dat ik enthousiast wordt van een Opel, of überhaupt een lease-gebakje. Hopelijk weet Opel terrein te winnen op de Nederlandse wegen, zoals vroegah.
@mundus: volgens mij gaan ze hier de benzine-blokjes van Peugeot inhangen.. Die zijn notoir slecht.. dat drukt bij mij de enthousiasme enorm.. Wel gaaf ding om te zien :-)
Gaaf design!
Ik zou bijna durven zeggen dat ik Opel zou gaan rijden. Het is een best geslaagde auto!
Dat nieuwe front-design van Opel is erg designgevoelig als je het mij vraagt. Op de ingepakte prototypes, dan wel renders die al verschenen, had ik mijn twijfels. Maar ik moet zeggen dat ik dit wel mooi vind. Duidelijk minder ‘out there’ dan de 308 en toch niet saai en lelijk. Opel is echt goed bezig in deze wereld van bizar en over-the-top design.
Heeft PSA nog steeds geen afscheid genomen van een geïntegreerde climate control 🙄
@w115: er zitten onder het scherm gewoon climate control knoppen voor de temperatuur links en rechts. Zijn van die schakelaars die je omhoog en omlaag kan duwen.
Een goede climate control zet je 1 keer op auto en verander je nooit meer wat aan. Een slechte moet je telkens bijregelen.
Ford mag wel vaart maken met upgraden van de focus, lopen heel ver achter tov de concurrentie
@houthakker: ja… Maar eigenlijk geldt het zelfde voor de Mondeo en Fiesta. En de nieuwe Puma en Kuga zien er nu ook niet indrukwekkend modern uit.
Die komt er niet meer. Ford wil enkel SUVs, bedrijfswagens en de mustang bouwen. In de VS doen ze dit al. Kleine Europese personenwagens melken ze nog wat uit maar worden niet meer vervangen.
Fraai.!! en fris! Ach bijna elke aute heeft wel wat van een ander merk …
Achterkant en zijkant is sprekend de laatste generatie golf, voorkant is dan wel erg tof gedaan. Al met al best prima qua uiterlijk toch?
Maar eeh, je wilt toch eigenlijk multilink wielophanging hebben? Of zie ik dat verkeerd.
@Johanneke: ach, t is net wat je wilt. Het systeem met draagarmen op de Citroën CX geeft het allergrootste comfort en gaat het minst ten koste van de binnenruimte. Zolang een auto maar geen starre assen heeft. Vanaf daar gaat het om voorkeur.
Wel grappig, opel zit niet meer onder gm en de voorkant heeft nog nooit zoveel weggehad van gm producten en zelfs wat van muscle cars (genre camaro)
Heb niks met Opel maar deze is beter en spannender gelijnd dan de golf 8 die behoorlijk saai is. Zag hem laats als gti en ook dan is het slaapverwekkend jammer. De astra is een gaaf ding en hoop voor opel dat hij veel wordt verkocht want gedurft met dit frontje is het zeker. Keer wat anders in het straatbeeld
Als ik in de markt was voor een hatchback ging ik deze serieus overwegen, erg goed gelukt en zeker het front is zeer geslaagd. Nooit gedacht dat ik dat van een Opel zou zeggen, maar hey, ik was ooit een diehard BMW fan en ook dat is niet meer het geval.
Wat een tof ding!
Ziet er zeker niet verkeerd uit. Ik vraag me af hoe Stellantis Opel en Peugeot tegen over elkaar plaatst, het is tenslotte zo goed als de zelfde auto met een iets anders uiterlijk.
Ik weet dat vw hetzelfde doet, maar daar is (was?) toch een beetje een rangorde. Skoda is basis, Seat is basis met een sportief randje, vw is stapje hoger en audi is premium.
In de volgorde van boven naar beneden. En ik hou het bij de Europese merken…
Maserati – Luxe Premium
Abarth – Sportbrand Luxe premium
Alfa – Premium
DS – Premium
Peugeot – Basic Premium
Opel – Citroen – Fiat – Basic
De 500 series kan misschien wel als premium aangeduid worden maar de Panda en Tipo zijn dat zeker niet… daarom Basic. Zeker als er weer wat nieuwe modellen komen bij Fiat zal het een basic brand blijven.
Alfa Premium noemen is dan wel weer lachen ;-)
RWD = premium. Zo was het toch?
Historie hebben ze ook nog eens in overvloed. En zelfs een F1 team…
@royaledeluxe: het klopt niet helemaal wat je typt:
Core: Citroën en Fiat/Abarth
Upper mainstream: Opel/Vauxhall en Peugeot
Premium: Alfa Romeo, DS, Lancia
Luxury: Maserati
SUV: Jeep
Amerikanen: Chrysler, Dodge, Ram
https://www.autoblog.it/amp/post/alfa-romeo-ds-e-lancia-il-tris-premium-di-stellantis
Hij is netjes. maar die Golf 8 achterzijde is wel jammer. Dat is op de Golf al niet knap, en op deze nog minder…
Dikke unit.
Ze hadden het wel de Peugopel ID3 mogen noemen….
Zeg, ga je nou die oerlelijke ID.3 met deze leuke Opel vergelijken?
Dit ding lijkt in de verste verte niet op die zaaddodende VW.
Lijkt veel op een A1 vanaf de zijkant/achterkant gezien.
Moet er aan wennen, voorkant erg hoekig en vierkant, eerst maar in het echt zien!
Waarom zit er een Golf 8 interieur in?
@mashell: nou de golf 8 heeft nogal gekunstelde displays met dat goedkope glossy plastic er tussen, dat heeft deze niet.
Ik zie een goedkoop piano lak kunststof vlak aan de linkerkant en grote randen rond de schermen, net als in de Golf. Dit is misschien 5% minder lelijk.
Het hoef niet zo absurd als in de Byton M-byte maar met een enkel breed doorlopend scherm was de Astra wel bij de tijd geweest.
Ziet er natuurlijk kek uit met 19 inch en een hip kleurtje maar geen hond die dit gaat kopen want iedereen is helaas toch verliefd op al die cross-over meuk.
Heel gaaf!
Prachtig, Opel is weer op de goede weg!
Nooit in mijn leven heeft Opel me kunnen bekoren. Nietszeggende brave-burgermansauto’s, oftewel saaie shizzl. Voor de buren. Maar sinds de overname door PSA ziet het er eindelijk goed uit. Sterker nog, deze Astra is gewoon een gave verschijning.
@ikbenrichard Helemaal mee eens, TheDude ;-).
Mooi ding. Schitterend vormgegeven . Wie had dat gedacht van Opel…
Weinig spectaculair uiterlijk wat mij betreft.
Betekent de stoel noviteit dat je nu eindelijk de bijrijder stoel ook in hoogte kan stellen?
Leuke kar, nu maar wachten op een sportstourer , hopen dat de Opel Krul niet stiekem terugkeert. Bij de station van Opel weet je het nooit, meestal is de ene generatie goed te pruimen en de volgende weer niet. We wachten gespannen af ( en de Opel dealer ook)
@tourannetje: de huidige Astra Touring lijkt op een rouwauto. Zeker ik een donkere kleur.
Hmmm… ik weet het niet… de individuele designelementen passen niet geweldig samen in één auto als je het mij vraagt…
Leuk front, matige zijkant en uitwisselbare kont. Jammer dat ook hier weer de naam van het model (of merk bij anderen) in letters met double spacing moet staan – erg uitwisselbaar.
Voor een Opel erg netjes, zou op vakantie best eens een opel rental willen proberen.
Ziet er strak uit, nu nog een set fraaie wielen en hij is af.
Vreemd, meestal ben ik het aardig eens met meerderheid hier maar ik vind het eerlijk gezegd maar een hoekig ding met een golf achterkant. Zoet er wel modern uit dat, dat dan weer wel.
Ziet er allesinds wel beter uit dan de huidige versie, dat is pas echt een lijkwagen met die C stijl.
Ik vind persoonlijk dat PSA het wel goed doet met design, als ik naar de nieuwe 308 en DS4 kijk.
Allemaal auto’s die ik zou aanvaarden zonder schaamte als ik ze zou krijgen van m’n werkgever.
Zo jammer die 1.2tjes. ik heb tijdelijk een Astra station gehad, met de 1.4 4-cilinder 150 pk en dat is echt een lekkere motor. Daarna ook de 1.2 3-cilinder gehad in een tijdelijke grandlandX en dat was om te janken.
“die is tot wasdom gekomen onder de vleugels van Stellantis. ”
Uhu, dit is gewoon werk van PSA, Stellantis bestaat pas een paar maanden en zal dus geen invloed gehad hebben op het design.
Nieuwe lichting ontwerpers bij Opel met “nostalgisch” DNA?
Ze hebben blijkbaar het juiste pad gevonden en het bevalt mij wel. 😃
Buitenkant is perfect voor de beoogde doelgroep zonder daar op enige manier meewarig over te willen doen. Het interieur is ronduit lelijk maar misschien is dat minimalistisch modernisme gewoon niet aan mij besteed.
Lang geleden dat ik van een auto in dit segment echt hebberig werd (of van een niet OPC Opel überhaupt), maar deze nieuwe Astra krijgt het voor elkaar!
Nice. Opel heeft al een tijdje z’n mojo back 😄
Nooit gedacht dat ik het ooit uit mijn toetsenbord zou krijgen, maar ik zie een mooie Opel!
Ik word hier echt blij van! Wat een gave auto is dit zeg.
Ziet er gewoon goed en dik uit! Zag hier in Noorwegen vandaag ook de nieuwe Opel Mokka rijden. Erg kek ding om te zien!
Komt er ook een SW? Dat is sowieso de meest verkochte variant want de hatchback zie ik nauwelijks rijden