
De benzinemotoren hebben ze al gedaan, nu zijn de diesels aan de beurt. Omdat je altjd meer pk’s kunt gebruiken.
De Insignia is een aardig verkoopsucces, want je ziet hem aardig veel rond rijden. Omdat de zakelijke markt voor deze auto erg belangrijk is, is hij verkrijgbaar met een assortiment aan oliestokers. Althans, het is 1 motor (de 2.0 CDTI) met 130 of 160 pk (de 110 pk variant is met pensioen). Hier komt aan de bovenkant nu een derde smaak bij: 195 pk, waarvan Opel Nederland ons de komst naar ons land heeft bevestigd. Bovendien karnt het blok er maximaal 400 Newtonmeters uit, waarmee het een best leuke optie is voor de leaserijder die graag een beetje reserve onder zijn rechtervoet heeft.
Omdat je uitstoot je leasemodel tegenwoordig maakt of breekt hebben de engineers van Opel er weer flink wat grammetjes doorheen gejaagd bij de ontwikkeling van de motor. Resultaat: een uitstoot van 129 gr/km. Daar kan je mee thuis komen.
De BiTurbo oliestoker levert 35 pk en 50 Nm bovenop het huidige topmodel, en is daarmee in staat in 8,2 seconden van 0-96 km/u te sprinten. Mocht je over een zeer geduldige rechtervoet beschikken, dan kom je er achter dat de auto nog iets zuiniger te berijden is dan zijn 160 pk broertje. Als je je best doet kan je er namelijk 4,9 liter/100 km mee scoren.
De motor is uitgerust met een sequentiële turbo (in tegenstelling tot een parallele turbo). De kleinere turbo helpt in dit geval met het voorkomen van een turbogat op lage toeren, zodat je lekker met maximaal 1.500 tpm kunt rond blijven tuffen als je dit wilt. Als dit doet zit je echter nog niet in het ultieme koppelbereik, want alle Nm’s krijg je pas tussen de 1750 en 2500 tpm.
Wanneer deze nieuwe Insignia-variant bij de dealer staat weten we nog niet. Daarvoor wachten we nog even op het persbericht van Opel Nederland. Wel denken we dat de Insignia hierdoor een optie wordt voor de leasers voor wie de 160 pk-variant net iets te tam was. En een groter bereik is natuurlijk precies wat je wilt als autofabrikant.
Update 06-12 – Het Nederlandse persbericht is inmiddels ook binnen. Bij deze een paar Europese waarden: hij doet 0 tot 100 km/u in exact 8,7 seconden en heeft een topsnelheid van 230 km/u.
Yes, er is nog hoop!
Een artikel over een dikke diesel met lekker veel PK’s en het woord “BIJTELLING” is eens een keer niet gevallen!!
Wat een prachtige afronding van deze werkdag ;)
eerst maar eens afwachten over hoe hij rijdt, met mooie praatjes kom je er niet. Zo is wel gebleken bij de benzineturbomotoren van opel
@audi18: Ja, maar dit is wel de beste auto die “ze” ooit gemaakt hebben hoor!
@audi18: Het blok is al even beschikbaar (bij Saab), maar ik geloof dat Opel op start-stop aan ’te wachten was. De 1.9 met sequentiële turbo kan je nu al met behoud van Saab’s fabrieksgarantie krijgen tot 200 pk en 430 Nm. Niet echt nieuws, dus, want GM produceert het blok al een jaar.
Opel Insignia vind ik echt een prachtige auto om te zien. Dit was de auto destijds waarmee opel liet zien dat ze het toch wel konden… Ik vind em nog steeds lekker smoelen!
Staat er hier 1 in het wit met getinte ramen en zwarte velgen. wat een snoepje!
Wellicht niet zo’n snuggere vraag, maar waarom word de ene keer verbruik aangegeven in liters per km, en de andere keer aantal km per liter?
@autogedrocht: Wat de marketeers het leukst vinden.
@autogedrocht: waar de fabrikanten/marketing afdeling zin in hebben 4,9 liter/100km is dus 1 op 20,4 (100 delen door 4,9).
Het liefst heb ik dat ze altijd 1 op X vermelden ipv X liter op 100km … ik bedoel wat boeit me die 100km.
@Renesis: Dat snap ik :) De vraag was echter waarom men voor de een of voor de ander kiest.
Gewoon een keuze per fabrikant schijnbaar?
@autogedrocht: ‘We’ worden verondersteld op internationale standaard over te gaan. En dat is l/100 km.
Maar zo denkt bijna niemand, dus als de marketeers meer aan de doelgroep denken, staat er weer gewoon km/l.
@mout: in Belgie zeggen we l/km, in Nederland is 1 op …km de norm
nu de binnenzijde nog op het niveau van VW brengen en we hebben een echte topper
@alloallo: wat vind jij dan niet goed aan het interieur ? ik heb een paar keer in een golf enz.. gezeten en die voelen veel plastiekerig aan hoor .
Vind het nog altijd geen mooie auto. Zwaar vormgegeven neus, en de station heeft een gigantische achterkant met een laadklep van een vliegtuig. Blijkbaar storen de kopers zich niet aan de vormgeving want je ziet ze idd veel op straat.
Maar deze diesel is een goede aanvulling nu de V6 CDTI er niet meer gaat komen. Natuurlijk haalt hij het niet bij de V6, maar toch.
Ach premium zal het niet worden.
@norge: hoe erg ze het ook proberen, merken als opel zullen nooit kunnen concurreren met Audi, BMW of MB al staat er 1000 keer ‘premium’ in de folder.
@audi18: Heritage is toch wat iets “premium” maakt?
@norge: Kan je één keer in je post het woord ”premium” niet noemen :D
Knappe techniek die sequentiële Turbo… Goed werk van Saab!
durf het bijna niet te vragen ..
maar is dit een Fiat blok of eigen makelij ??
@lincoln: en waarom denk jij dat het een fiat blok zou zijn?
@audi18:
ken je de nieuwe Opel Combo ??
@lincoln: gezien de specs Fiat
@alfamannetje:
yep .. + het feit dat Opel niet vies is van Fiat torretjes ..
@lincoln: klopt , opel en motoren bouwen ….doe maar nie…
@alfamannetje:
de laatste 10 jaar idd een zorgenkindje van Opel ..
ze komen er vast wel weer boven op ..
@lincoln: naar mijn idee is het eigen makelij (en Saab Turbotechniek…) sinds hij 2.0 heet ipv 1.9.
Mooiste Opel ooit! Met de insignia aan de top :) Ik hoop dat ze hiermee een beetje hun merknaam – imago weten op te krikken. ;)
Nee het zijn Fiat blokken die worden door VM motori gebouwd.
En VM motori is 50% in handen van Fiat en de andere 50% van GM.Alle diesel van Fiat en GM komen nu van VM motori.
GM zelf had nooit goeie diesels.
http://www.autoedizione.nl/2011/03/31/eu-keurt-groot-aandeel-fiat-in-vm-motori-goed/
@joh1:
dank u wel ..
@joh1: Ah, zo zit het dus. Weer wat geleerd
@joh1: Mja, wat kort door de bocht. Het ontwerp komt oorspronkelijk van VM Motori, maar de joint venture van begin 2000 tussen GM en Fiat had o.a. als resultaat dat wat bij Opel de CDTI heet en bij Saab de T(T)iD nu zowel in Protolla Sera (Italië, Fiat Powertrain) als in Kaiserlautern (Duitsland, Opel/GM) wordt geproduceerd.
Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 170 TI : zelfde !
Hierbij de link van de Fiat 1.9 JTD M: New Twin Stage Turbo Diesel Engine.
http://carscoop.blogspot.com/2007/06/fiat-19-jtd-m-new-twin-stage-turbo.html
Quote “De Insignia is een aardig verkoopsucces, want je ziet hem aardig veel rond rijden.”
Dat vind ik nogal meevallen, en de verkoopcijfers laten het volgende zien:
2008: 15 stuks (introductie auto’s?)
2009: 5165 stuks
2010: 4139 stuks
2011: 3387 stuks (tot nu toe)
Totaal: 12706 Insignia’s in zeg maar 3 jaar, en het loopt per jaar flink terug.
Maar goed, wie weet helpt deze nieuwe diesel!
@lapoelkan: teruglopende cijfers kan komen door de ”crisis” maar wat zijn de cijfers dan van bijv. de Passat ? of heb je die cijfers verder niet ? :)
vind de insignia trouwens wel een hele mooie wagen :)
@Dennisr:
de Passat heeft helaas geen crisis:
2008: 8576 stuks
2009: 7648 stuks
2010: 6653 stuks
2011: 9652 stuks
Wel jammer, had het nog liever andersom gezien.
Ow wat zeg ik nu? Ik ga snel mijn mond spoelen
@lapoelkan: is toch bijna 3 keer zo veel, en de Mondeo gaat idd ook slecht, men zal toch wel voor de betrouwbare merken gaan.. ach wij verkozen ook de Avensis boven de Insignia, ook vanwege het ”betrouwbare”.. denk dat het wel een belangrijke factor is..
@lapoelkan: “de Passat heeft helaas geen crisis”?!?
Klopt, de Passat heeft een fikse facelift, die ze in geval van een Golf totaal nieuw zouden noemen. (Is meestal een verkoop-impuls)
Even los van het feit dat de Passat het altijd al beter heeft gedaan dan de Vectra en nu de Insignia, is niks nieuws…
Hmmm bij Ford gaat het ook hard, met de Mondeo:
2008: 9958
2009: 4975
2010: 3711
2011: 2430
Daar heeft een snelle diesel ook niet echt geholpen ;-)
@lapoelkan: Hadden ze die vijfcilinder maar niet af moeten schaffen!
@lapoelkan: Die cijfers zijn wel indrukwekkend!
Ford en Opel vallen keihard in elkaar, maar VW groeit lichtjes. Ik kan er ook niet blij van worden, maar we zullen het ermee moeten doen.
Ik zie genoeg A-labels bij alle drie. Kan VW 14% bijtellers leveren, en de beide anderen niet, misschien?
Ik ben nog altijd geen Opel-fanaat maar wat oogt die Insignia toch lekker, vooral die donkergrijze uitvoering met die 5-spaaks velgies, niets meer aan doen! Helaas ben ik nog altijd niet gecharmeerd van het interieur en materiaalgebruik, niet dat ik het direct ondermaats vind ofzo maar het is gewoon niet echt mijn ding.
BMW 6 Serie:
2008: 6463
2009: 7127
2010: 7820
2011: 8499
@Punk: Ehm, zijn dat de totalen, en dan ook nog wereldwijd?
@Punk
Mijn cijfers gingen over Nederland, voor het perspectief, dit zijn de cijfers van de 6 serie:
2008 85
2009 29
2010 12
2011 105
En dan ook nog maar even de 3 serie, dan zie je pas echt hoe weinig Opels’s:
2008 6463
2009 5183
2010 4398
2011 4471
Best veel eigenlijk!
Is wel nodig, want de huidige zijn niet vooruit te branden, ookal heb je de 160pk versie.
@jeanclaude:klopt, dagelijks ben ik niet vooruit te branden , rijdt er weer een voor me. 100 pk is denk ik ook genoeg.
@Tommy2:
Welke 5 cylinder?
De Mondeo heeft toch geen diesel 5 cylinder gehad welke nu is afgeschaft?
De snelle diesel daar is toch een 2,2?
@lapoelkan: Wel een benzine, wat in het begin een aardig populaire motorisering was weet ik nog wel.
@alfamannetje Ja man, de 130pk versie die gemiddeld in 11 seconden naar de 100 sprint en de 160pk versie die gemiddeld in 10 seconden naar de 100 sprint, wat een geweldige prestaties, die 360nm zal niet veel helpen hoor.
Tjah, Opel; toen de Insignia op de markt kwam had ik zoiets van “woow” dat ziet er goed uit en nu reeds heb ik al een reactie van “mjah, duffe boel”