Open deur: Amsterdamse taxichauffeurs onbetrouwbaar

Auteur: , 66 Reacties

Wisten wij allang, alleen nu is het onderzocht. En dan is het waar.

Dure auto's hoor.

De Amsterdamse stadszender AT5 is eens gaan roeren waar het stinkt en kwam met de conclusie; de malafide praktijken van veel chauffeurs in de hoofdstad zijn op zijn zachts gezegd niet mals. Wat dacht je bijvoorbeeld van een ritje Schiphol-Overtoom (10 minuten) voor 940 ekkermannen? Of Schiphol-Okura Hotel (15 minuten) voor ruim 980 euro? Het kan in Amsterdam.

Even een stukje duiding. In Amsterdam heb je de taxicentrale TCA. Dat is het officiële netwerk van taxichauffeurs in de hoofdstad. Ook niet het alleraardigste soort mensen dat op deze planeet rondloopt, ik zou ze niet uitnodigen op mijn verjaardag, maar soit. Bij hen betaal je nog steeds veel te veel, maar nog altijd een stuk minder dan bij een stel oplichters in Mercedessen die nu op Schiphol actief zijn. Die gaan door het leven onder de naam “Taxicentrale” en die rekenen pas écht woekerprijzen.

AT5 legt uit:

De slachtoffers worden door ronselaars in de aankomsthal op Schiphol al opgevangen en gelokt met aantrekkelijk lijkende prijzen. Eenmaal aangekomen op de bestemming blijkt het toch anders te zitten. De prijs is bijvoorbeeld per vervoerd persoon en ook voor koffers moet er extra betaald worden. Als toeristen in eerste instantie weigeren de absurde prijzen te betalen, worden de chauffeurs ontzettend agressief en intimiderend. Ook dreigen ze de koffers en andere spullen niet terug te geven. De slachtoffers krijgen een bonnetje mee van ‘TAXICENTRALE’, met als gevolg dat Taxi Centrale Amsterdam (TCA) veel klachten op zijn bordje krijgt.
‘De afgelopen maand is het aantal klachten weer sterk toegenomen, dat komt ook door het begin van het toeristenseizoen’, zegt TCA-directeur Richard van der Veen. ‘Op dit moment krijgen we tussen zes en vijftien klachten per week.’ Op de lijst van klachten staan enkele schokkende gevallen. Van Schiphol naar het Damrak: 347,75 euro. Van Schiphol naar de Overtoom: 940,50 euro.

Om er zeker van te zijn dat je niet wordt opgelicht en je bent niet met je eigen auto in de hoofdstad, neem dan gewoon een Uber. Hebben soms niet alleen leuke auto’s in de poule zitten (al is deze inmiddels in een iets mindere staat), je weet ook dat je geen kleine 1600 euro hoeft af te tikken als je naar het centrum van de stad gaat.

Cash of creditcard?
Fotocredit: AT5



66 reacties

Kutvolk
@max038: enkeltje Rotterdam
Grote mafia-praktijken inderdaad. ATC is tuig, maar Taxicentrale zijn echt beroepscriminelen .. de beste & betrouwbaarste taxi’s in Amsterdam zijn altijd al de allochtone snorders (ehh: ubers voor 00ers) geweest ! Veel lol, weinig geld. Misschien iets minder luxe dan een E-klasse, maar nooit gezeur om bagage gehad ….
@dawwg: Ook de kakker lakken zijn meestal wel betrouwbaar!
Om te kotsen dit!
Lijkt mij een gevalletje oplichting, dus OM/Justitie: doe er iets mee.
En de slappe Amsterdamse regenten staan er al jaren bij, kijken er naar en doen niks…van het toerisme moeten ze het daar hebben, anders stort het mokumse kaartenhuis in elkaar.
Zachte heelmeesters…
@fit4fun: de laatste keer dat ik bij de bagageband stond op Schiphol (Menzies dus lang wachten), hing daar een advertentie waarin de NS reistijden en prijzen van Schiphol naar het centrum vergeleek. Zelfs als je nog een anonieme OV chipkaart moet kopen is dat vaak sneller en altijd flink goedkoper dan de taxi.
Dit soort praktijken heb je ook in New York. Ik had een keer een taxi genomen van het vliegveld naar Manhattan. Nu wist ik heel dat een ritje met de yellow cab ongeveer $75 was en dat de rit ongeveer 45 minuten duurt. De man die mij aansprak stond daar met een luxe suv (weet even niet meer welk merk) en hij zei $85. Wilde er eigenlijk niks van weten maar ik keek een keer naar de yellow cab en toen nog een keer naar de suv en vond de prijs meevallen. Toen ik 25 minuten later (nog nooit zo snel gereden naar Manhattan) bij mijn hotel aankwam was de prijs $100 omdat de tolwegen er nog bijkwamen. Al met al voelde ik mij niet echt genaaid omdat het een luxe suv was en ik 20 minuten eerder bij mijn hotel was. Toen ik echter mijn hotel inliep kon de portier mij vertellen dat ik inderdaad er nog netjes van afgekomen was, want een stel Japanse toeristen had de dag er voor nog $500 moeten aftikken voor het zelfde ritje…
@Rick-dos: mooi verhaal, lekker kort ook.
@1lunatic: O ja, sorry. Tegenwoordig moet alles in 144 tekens of minder anders trekt je aandachtsspanne het niet. Zal er de volgende keer opletten…
@dawwg: Deze reactie is puur sarcastisch, komt niet echt boos over
@Rick-dos: Hou ik je aan! Geen verontschuldiging nodig trouwens.
@1lunatic: Ben jij ook diegene die altijd zegt dat als je een MB wel een taxi pakt, Alfa-Romeo 159 grappen, en overal op reageert met OMG, en eindigt met ‘lol’ om iets te zeggen wat eigenlijk niet door de beugel kan?! Wil jij mijn BFF worden?
@1lunatic: Lees het dan niet. De meer inhoudelijke reacties, en in dit geval ook zeker de relevante, zijn wat mij betreft vaak net zo boeiend om te lezen als het artikel zelf.
@1lunatic: Wat een kutreactie, zo denigrerend. Doet iemand zijn best om een interessante anekdote te delen, wat mij betreft een toegevoegde waarde op het artikel, komt er iemand proberen je te dissen. Het is hier geen dumpert….
@1lunatic: ja lastig hè zoveel tekst lezen…
@Rick-dos: prijzen van JFK naar Manhattan zijn al jaren vast en exclusief tol. Staat ook overal aangegeven. Onwetendheid is geen excuus.
Ik zou wel aan de chauffeur melden dat ik de taxi er niet bij wil kopen. En als ze mij op willen lichten zeg ik met droge ogen dat ik de politie op ga bellen.
War nar tu? Centraal statiun!
@moondustfocus: Jij bent mijn allergrootste fan! Wachten even, even bruur bellen!
Ik schaam me altijd als ik dit hoor. Dat dit toeristen overkomt in een ‘veilig’ land als Nederland. In Albanië zou ik dit eerder verwachten.
@aadzor: waarschijnlijk zit aan sommige taxichauffeurs ook een vleugje Albanees…
@aadzor: Geen kwaad woord over Albanezen – de meest eerlijke en behulpzame mensen die ik denk ik ooit ben tegengekomen. Ben nu op reis in het land en deze mensen zullen en durven je niet af te zetten. Als toerist word je behandeld als een koning.
@inoh: zodra ze de grens over zijn dan rippen ze je waar je bij staat, maar hun eigen nest bevuilen ze idd niet..
Was in Wroclaw (Polen) en naar mijn hotel toe was 3 keer duurder dan taxi bedrijf die ik gewoon gezien en gebeld had in centrum van Wroclaw. Ok, ik zat niet in een Mercedes met classic nude magazine naar keuze maar in een oude auto waarvan rechtsvoor remschijf krom van was. Maar verschil is toch wel erg groot. Dit soort praktijken kom je overal tegen en er word helemaal niet tegen gedaan door lokale politie. Kijk eens oplichters in het buitenland…het is overal.
@vinz667: Klopt, in Krakau waarschuwden ze voor taxi’s met magnetische reclameborden waar geen prijskaart op het raam was geplakt.
Marokkanen…

Dat zijn pas nette en betrouwbare chauffeurs! Tijdens een vakantie in Marokko een paar jaar terug regelmatig de taxi genomen en nooit meer dan de afgesproken prijs hoeven betalen. Zelfs fooi werd niet geaccepteerd. Tot op de cent kreeg je het wisselgeld terug.

En erg nette tarieven, een rit door de stad van een kilometer of acht kostte bijvoorbeeld zo’n drie euro. Dat je in een dertig jaar oude Fiat Uno werd vervoerd werd ruimschoots gecompenseerd door de vriendelijkheid van de chauffeurs.
@moveyourmind: taxi ritjes in Marokko zijn goedkoop. Ritjes van de ene naar de andere stad kost niet meer dan een euro of €10,-.
@sollie1984: daar kunnen ze het wel, maar die paar die hier gekomen zijn doen heel anders.
@jeppie: het zijn mijn landgenoten dus ik weet er alles van. Je hebt er helaas genoeg hier in NL tussen zitten die van binnen gewoon slecht zijn. Al krijgen ze de beste opvoeding, sociale controles, beste voorzieningen en ga zo maar door. Als je eenmaal een slecht persoon bent dan ben je dat gewoon. Maar gelukkig bestaan er meer goede mensen met een hart van goud dan dat er rotte appels rondlopen.
@moveyourmind: Vietnamezen zijn pas nette chauffeurs! Ritjes van ongeveer een kwartier voor een slordige twee euro
@wildewesten: Als prijs de indicatie is van de “netheid” van de chauffeur dan spannen ze in Indonesië de kroon: Rondje Ring-Road Yogyakarta (+/- 50 km) 55,000 IRP oftewel EUR 4,-.

Je wilt dit overigens niet in tijd uitdrukken: die is namelijk ruim twee uur. Verkeer is iets minder efficiënt :-).
Hoe vaak betaal je als Nederlandse toerist in het buitenland veel te veel?

Ik kan hier daarom echt niet wakker van liggen. Welkom in Nederland, betalen zul je
@melkkoe: jij doet je naam wel eer aan
@melkkoe: Goed voorbeeld doet volgen zegt men toch ? Lekker lichtend voorbeeld ben jij voor je omgeving en (toekomstige ?) kids … hunnie begonnuh !
Gewoon een keer zo’n ritje uitlokken en dan bij het eindpunt een stel “vrienden” klaar hebben staan, als ze dan gaan intimideren help je ze gewoon af van de eeuwige jeuk aan hun voortanden. Slecht idee of Yolo?!
@sbmmaxx: yolo is bij voorbaat een slecht idee.
In elke situatie.
Wat voor mensen zijn die taxichauffeurs ? Zijn dat netjes gezegt inport mensen of ook ‘gewone Nederlanders’ of is het 1 familie? Bij ons betaal je ritje van 15 km 20 euro. Met beetje geluk nemen ze je fiets dan ook nog mee naar huis.
@gerjan: je hebt ze helaas in alle soorten en maten.
Sjoemeltesla????
Ik snap niet dat er geen undercover handhaving wordt ingezet. Iedereen die de boel belazert direct op non-actief zetten en vergunning van afpakken. Het is heel simpel. Dat er mensen iets meer vragen wat een normale ritprijs moet zijn is nog wel te overzien maar nog steeds fout, maar 1500 euro voor een ritje van 15 minuten? Dat gaat wel te ver. Een potje zelfsturen in een echte F1 auto is dan goedkoper.
@sollie1984: Goed plan; gewoon dikke boetes en bij 2of 3e overtreding papiertje kwijt en op de zwarte lijst ….
@sollie1984: je hebt een start tarief (tarief 1 of 2) daarbij komt het aantal gereden kilometers bij. Prijs per km moet duidelijk en zichtbaar op de taxi vermeld staan. En de tijd speelt ook een rol. Bij file bijvoorbeeld gaat de tijd een rol spelen. De exact dezelfde rit kan een verschillende prijs hebben.
@dailydriver: dat wat je zegt klopt helemaal. En tegenwoordig heb je een BCT (boordcumputer) waar nauwelijks meer mee gesjoemeld kan worden. Alleen rijden er nog genoeg taxi’s rond met een oudere auto’s die nog een oude meter aan boord hebben waar je dus wel mee kan klooien. Die meter kunnen zij ook handig weg verstoppen in hun dashboard of elders omdat deze niet gekoppeld is aan hun auto zoals een BCT dat wel is. Zo bepalen zij voor de passagier de prijs zonder dat de passagier de meter kan zien. De taxi’s die toeristen oplichten komen meestal ook niet uit Amsterdam maar uit andere streken.
@sollie1984: Er is niet eens genoeg opzichtig toezicht. In Amsterdam is er eens in de zoveel tijd eens een controle op bijvoorbeeld de Overtoom. Dan worden er tientallen trambaanvergunningen ingenomen omdat taxi’s veel te hard rijden en de tramlichten negeren. Ondanks dat er elke keer veel sancties volgen, worden die controles niet geïntensiveerd. Elke avond/nacht wordt door een legioen taxi’s als malloten gereden door de stad. Het is zó gênant en vooral gewoon complete onwil om een keer ècht te gaan handhaven.
@inoh: als ze echt zouden handhaven houd je in Amsterdam nog maar een handvol taxi’s over. Wat misschien nog steeds voldoende kan zijn.
Kansloze taxi bestuurders…. het meest asociale vind ik hun parkeerkunsten. Er staan er hier nog wel eens een paar in de straat. Zat parkeervakken vrij, maar ze staan allemaal op de stoep…
Als je een paar honderd euro moet aftikken voor een ritje bel je toch gewoon de politie? En anders loop je weg? Ze mogen eerder een poging doen om me in elkaar te tikken dan dat ik zulke bedragen ga betalen aan zo’n oplichter…
Daarom Uber. Ze hebben het er zelf naar gemaakt.
Vorig weekend zowel met Über door Amsterdam gecrost als met UGo. UGo was iets later, maar mooie Mercedes, deur voor je open gedaan, gordel voor je vastgemaakt! :D en een nette prijs. 25,- van Zuidoost naar centrum. Op rekening betaald. En klaar.
Dan Über. 2 Marokkaanse chauffeurs in een Prius en een boze Erdogan Turk in een oude versleten ratelende Voyager. Allebei de Marokkanen reden pas 3 weken. De Turk 3 maanden. Redelijk nette gasten, maar blijven zitten in de auto en rijden van a naar b. Leuke gesprekken gehad behalve met de Erdogan Turk. Was een ongemakkelijke rit vanwege alles wat hij zei. Nare man. Heeft issues. Flink. Die moet je niet achter het stuur laten zitten als chauffeur. XOngesxhikt. Maar iedere rit was 19,- Avontuurlijker, minder luxe maar onderaan de streep prima. Maar voor die par euro extra pak ik liever de UGo. Top
@mobieler: bedankt voor deze gedetailleerde review.

Wanneer leren mensen het nou, neem gewoon uber Black. Daar zit je altijd goed, en betaal je een goede prijs. Neem nooit TCA of andere taxi bedrijven.
@e550: UGo is nieuw en ken iemand die er mee te maken heeft. Geen belang bij verder maar was wel nieuwsgierig. Ze rijden met chauffeurs die normaliter ouderenvervoer en WMO vervoer doen enzo. Én het werkt landelijk. Über niet.
Ben vaak op schiphol en daar zie je vaak dit soort ronselaars lopen. Dat hier niet wordt ingegrepen is onbegrijpelijk. Blamage voor Nederland
Als ik dit lees schaam ik mij dat ik taxi-chauffeur ben, ik wil mijn geld eerlijk verdienen, en dat doe ik al 18 jaar lang. Van deze praktijken valt mijn bek open.
@taxitom2 er zijn genoeg chauffeurs die het wel “normaal” doen. Er zijn er altijd een paar die het verpesten.
@jeppie: blij dat er nog iemand zo over denkt 😎 🚖💨💨💨
Heb jaren op Schiphol gewerkt en kwam er s’ochtens, s’avonds en s’nachts. Vaak heb ik deze jongens zien staan met er bijna naast! de oh zo corrupte “handhavers” die er echt helemaal niets aan doen. Helaas zie ik er in de toekomst niets aan veranderen..
Ik zie ruimte voor nog een artikel : welke reaguurder had de duurste taxirit en waar en wanneer was dat?
Typisch gevalletje ‘klok horen luiden, maar geen idee waar de klepel hangt’…!
Op Schiphol rijdt van alles; niet alleen Amsterdamse chauffeurs, dus de uitspraak ‘Amsterdamse taxichauffeurs onbetrouwbaar’ is niet echt op feiten gebaseerd.
Bovendien is TCA niet ‘het officiële netwerk van taxichauffeurs in de hoofdstad’, maar slechts 1 van de 12 door de Gemeente Amsterdam Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s).
Ik neem direct aan dat het grootste deel van de overtredingen door Amsterdamse chauffeurs wordt gepleegd, maar de uitspraken zijn ongefundeerd en ongenuanceerd!
Instappen bij zo’n kerel en zelf heel intimiderend doen (als je stijl en postuur dat toelaat) dat verwachten ze niet en halen ze niks in hun hoofd…
Heb die ‘taxi chauffeurs’ de mensen zelf zien werven in de aankomsthal, zelfs dat ging al met intimidatie en agressie..
Daarom ga ik nooit met de taxi
Het lijkt mij nou ontzettend leuk om eens een keer met een aantal vrienden in zo’n taxi te stappen en dan wachten op het moment dat de woekerprijzen komen. Lijkt me erg leuk om dan te zeggen: “Wij betalen niet”.
Als toerist bereid ik me voor op zulk soort praktijken, zoek uit wat het moet kosten ongeveer of ik regel een pick up service van het hotel. Het is niet goed dat het gebeurd maar mensen die zich zo laten naaien zijn ook niet de allerslimste…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).