• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Helft Amsterdamse taxichauffeurs is gajes en boevenbende

Auteur: willeme, gepost 8 december 2021 om 12:32 – 16 Reacties

Amsterdamse taxichauffeurs

Meer dan de helft van de Amsterdamse taxichauffeurs gedraagt zich ‘wie ein Vollidiot’. De rest is trouwens wel erg goed.

Er zijn weinig beroepen die echt een slechte naam hebben. Opmerkelijk genoeg worden die beroepen met name uitgeoefend in de hoofdstad van Nederland. In dit geval gaat het niet om de dames die lichaamswarmte uitwisselen tegen betaling (of die Churro-verkopers…), maar taxichauffeurs.

Er is namelijk een grootschalig onderzoek van Bureau Beke uitgevoerd onder 4.801 taxichauffeurs die in Amsterdam werkzaam zijn. Wat bleek: meer dan de helft, namelijk 53% van de Amsterdamse taxichauffeurs, is betrokken geweest bij een misdrijf of een strafbaar feit.

Gewelds- en verkeersdelicten

Nu is dat ‘betrokken’ best een breed begrip. In dit geval gaat het ‘om ermee te maken hebben’ of ‘verdacht zijn’. In totaal was 18% van de Amsterdamse taxichauffeurs van een taxi verdacht van een delict. Deze delicten hadden namelijk betrekking tot gewelds- en of verkeersdelicten.

Die verkeersdelicten zijn overigens best serieus. Het gaat hier niet zozeer om fout parkeren of geen richting aangeven. De verkeersdelicten behelzen aanrijdingen, doorrijden na een aanrijding, ernstige snelheidsovertredingen of door rood rijden. In 10% van de gevallen gaat het om geweldsmisdrijven.

Helft Amsterdamse taxichauffeurs gebukt onder criminaliteit?

Maar het gaat nog verder dan dat. Volgens de onderzoekers is het ‘Code Rood’. De criminaliteit waar Amsterdam onder gebukt gaat, heeft ook zijn weg gevonden naar de taxibranche. Logischerwijs gaat het dan voornamelijk om vervoer van criminelen, wapens, geld en drugs.

Het gehele onderzoek kun je HIER lezen.

Via: NOS.nl

Ook interessant!

  • Amsterdamse rijscholen frauderen er op los
  • Straatrace met 200 auto's in Amsterdam
  • Tesla buitenspiegels massaal gejat in Amsterdam
  • Amsterdam verbiedt reclame voor benzineauto's in metrostations

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

amsterdam, taxi

Vorig bericht: « Gaaf: Porsche maakt portret van jouw configuratie
Volgend bericht: Gespot – De gloednieuwe Audi RS3 Sedan »

Lees Interacties

Reacties

  1. tinnemans zegt

    8 december 2021 om 12:33

    Goed dat daar onderzoek naar is gedaan, criminelen moeten voortaan maar gewoon met de bus en tram. ;)

    Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    8 december 2021 om 12:50

    ‘Code rood’, ‘de noodklok luiden’, dit soort kretologie wordt inmiddels zo vaak gebruikt, dat die vrijwel geen enkele zeggingskracht meer heeft. Behalve misschien voor lieden, die van elk zuchtje tegenwind uit het lood raken.

    De taxibranche wordt al sinds mensenheugenis geassocieerd met ondeugend gedrag. De aard ervan wordt met het verstrijken van de tijd – zoals overal in de maatschappij – vast wat serieuzer. Maar of dat dit soort ronkende krantenkoppen valideert, kweenie.

    Login om te reageren
  3. milvus zegt

    8 december 2021 om 13:13

    Dit was 20 jaar geleden niet anders. Dus de criminaliteit heeft zijn weg lang geleden al gevonden naar de taxibranche. Of wellicht is de taxibranche in onze hoofdstad van zichzelf al crimineel. Mooi onderzoekje open deuren.

    Login om te reageren
  4. Robert zegt

    8 december 2021 om 13:36

    In ander nieuws: water is nat.

    Ik las in een uitgebreid krantenartikel al weer uitspraken als “aanvullend onderzoek noodzakelijk” en “in gesprek gaan met de sector” en dan denk ik alleen maar: dit is al jaren bekend. Zaken als verkeershufter gedrag, klanten weigeren, klanten (m.n. toeristen) oplichten, rijden met onveilige of zelfs levensgevaarlijke auto’s, dit gaat al decennia lang zo door.

    En weet je, ter verdediging van die taxi branche: de overheden hebben dit over zichzelf afgeroepen. Eerst die kloterij met vergunningen die klauwen met geld kostten en vervolgens geen drol meer waard waren omdat ‘de markt open moest’, daarna ‘de marktwerking’ laten zorgen voor kaalslag en tenslotte de pandemie waardoor veel chauffeurs geen cent meer verdienden maar waarbij de kosten wel doorliepen zonder aanspraak te kunnen maken op enige (passende) compensatieregeling. Kijk, dan zullen er best chauffeurs zijn die vatbaar zijn voor ’transportjes uit het informele circuit’.

    Login om te reageren
  5. Flutterbi zegt

    8 december 2021 om 13:44

    Je had het woord taxichauffeurs wel weg kunnen laten hoor.

    Login om te reageren
  6. deepep zegt

    8 december 2021 om 13:50

    Dit is echt al zo oud als de weg naar Rome, kan mij niet anders herinneren als kind dan dat mijn ouders al liepen te roepen dat het gajes is… Dan hebben we het over de jaren 80.

    Login om te reageren
  7. gregorius zegt

    8 december 2021 om 13:50

    Hebben ze het rapport van 5 jaar geleden gekopieerd? Of dat van 15 jaar geleden?
    Is het ooit anders geweest?

    Login om te reageren
  8. pindakoning zegt

    8 december 2021 om 14:01

    Als onderzoeksbureau had ik wel de boetes voor ‘door rood rijden’ eruit gehaald. En snelheidsoverschrijdingen vanaf 20km/h, ik weet niet welke overschrijding ze nu hebben gehanteerd

    Login om te reageren
  9. Design_Driven zegt

    8 december 2021 om 14:13

    Ik reis over de hele wereld (pre covid) en vaak per taxi, ook vaak met klanten samen. Ik schaam me altijd kapot in NL. Nergens zijn ze zo onbeschoft als in NL.

    Niet dat het in andere landen altijd beter is maar ze zijn vaak een stuk minder onbeschoft. Ik moet gelijk aan die keer denken in China waar een chauffeur, omgekeerd zat in zijn VW Santana met mij te praten en sigaretten aan te bieden terwijl hij door het verkeer in Xiamen zig zagte.

    Login om te reageren
  10. dare2think zegt

    8 december 2021 om 14:22

    Uit het rapport:

    Tevens waren de werkzaamheden en rollen tussen de diverse betrokken partijen binnen de gemeente Amsterdam die zich bezighielden met het taxidossier niet altijd even goed afgebakend en op elkaar afgestemd, waardoor het taxidossier onvoldoende gemonitord kon worden. Dit kwam mede doordat er sprake was van onvoldoende cohesie, onvoldoende continuïteit in de aansturing en onvoldoende sturingsinformatie. Daarnaast ontbrak het aan een expliciet normenkader. In het verlengde hiervan werd ook benoemd dat er bij de betrokken partijen te weinig capaciteit was en dat de effectiviteit van toezicht en handhaving gebaat was bij een samenwerking met andere organisaties, maar dat deze samenwerking nog onvoldoende van de grond was gekomen (Dijkzeul et al., 2018).

    De echte oorzaak staat hierboven. Een te vriendelijke overheid is geen bedreiging.

    En omdat de taxibranche een faciliterende rol heeft in alle vier de hoekstenen van de criminaliteit (zie onder) is dit wel een heel goede kans voor de recherche..

    (
    Nagenoeg alle zware vormen van criminaliteit hebben de volgende overeenkomsten:
    transport, communicatie, wapens en geld.

    )

    Login om te reageren
  11. mashell zegt

    8 december 2021 om 15:55

    Hier is nog iets van controle en toezicht op, kun je nagaan hoe het met snorders en ubers gesteld is…

    Login om te reageren
  12. Modena zegt

    8 december 2021 om 18:07

    Grappig dat jullie dan een stock foto gebruiken van taxi’s uit Stuttgart, was er geen foto van een Amsterdamse taxiplaats voorhanden?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 december 2021 om 18:26

      Ik denk dat het maximum aan Tesla al bereikt is deze week.

      Login om te reageren
  13. mrcabdrivert zegt

    8 december 2021 om 18:37

    Gelukkig woont er in Eindhoven een hele nette en betrouwbare chauffeur 😂😂😂. Mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen.

    Login om te reageren
  14. AudiRS zegt

    8 december 2021 om 19:41

    Ach ja… Als je kijkt naar de “roots” van de gemiddelde Adamse taxichauffeur dan is het niet anders als bij de niet-taxichauffeurs. Next.

    Login om te reageren
  15. camber24 zegt

    8 december 2021 om 20:38

    Ik weet nog dat ik ruim 20 jaar geleden eens in Amsterdam de taxi nam. Als puber. Compleet groen achter mijn oren. Jongetje uit de polder. Taxi reed weg bij CS, werd even kort tegen gehouden door een van de toezichthouders, gewoon routine. Meneer de chauffeur kon zich daar niet in vinden, draaide raampje open en schreeuwde bloedfanatiek: ‘k*nker fl*kkers!!’. De stoom kwam uit zijn oren. Raampje weer omhoog, om daarna ijzig kalm aan mij te vragen; ‘waar moest u ook alweer naartoe?’.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North