Na de gewone S-klasse zijn nu ook de minder zakelijke varianten strakgetrokken.
Ongeveer een half jaar geleden werd de gefacelifte S-klasse aan het grote publiek voorgesteld, inclusief de AMG’s. Meer autonome techniek, nieuwe motoren, een opgefrist uiterlijk en een interieur dat weer even mee kan dankzij grotere schermen. Dat waren zo’n beetje de belangrijkste wijzigingen voor wat betreft de über Benz.
Voor de coupé en de cabriolet geldt ongeveer hetzelfde, waar we voor deze versies wijzen op de oled-achterlichten. Die komen immers niet naar de gewone S-klasse. Verder nieuw: de biturbo V8 in de S 560 Coupé en de S 560 Cabrio. Deze versie is goed voor 469 pk en 700 Nm, waarmee de standaardsprint in 4,6 tellen achter de rug is. Bovendien komt de S 500 door de komst van de S 560 te vervallen.
De S 400 met V6 heet vanaf nu S 450 en krijgt een zogeheten zeil-functie, waarmee de motor bij lage belasting stationair gaat draaien. Ook krijgt deze instapper een 9-traps automaat in plaats van een 7-traps exemplaar. Het vermogen van deze versie bedraagt 367 pk waarmee je in 5,5 tellen de 100 km/u haalt.
De belangrijkste wijziging in het interieur is net zoals bij de gewone S de komst van twee 12,3 inch schermen die samenkomen als widescreen cockpit. Deze digitale cockpit kent drie weergavestijlen, te weten Classic, Sporty en Progressive. Verder vind je de belangrijkste knoppen op het stuurwiel zodat je je handen tijdens het rijden in principe niet meer van het stuur hoeft te halen.
Dan nog even de AMG’s. De S 63 en S 65 zijn qua uiterlijk lichtjes opgefrist met iets meer chroom en een gewijzigde grille. De S 63 deelt het blok (de 4.0 V8) met de S 560 en krijgt net als bijvoorbeeld de E 63S (rijtest) een vermogen van 612 pk bij een koppel van 900 Nm. De S 65 met V12 doet daar met 630 pk en 1.000 Nm een toefje bovenop. Overigens is de S 63 met 3,5 tellen sneller bij 100 km/u dan de V12, die er 4,1 seconden over doet.
38 reacties
Overigens moet ik zeggen dat de configuratie in deze fotoserie, de auto met lichte bekleding, er werkelijk fantastisch uitziet.
Een stationair draaiende motor gebruikt altijd brandstof dus dat zeilen kan je beter in de hoogste versnelling doen dan (want geen brandstofverbruik).
“A new gliding function contributes to efficiency under real driving conditions. When the driving situation and charge level of the battery allow, the combustion engine is decoupled from the powertrain and runs at idle, so that the vehicle can coast freely.”
De uitstoot van de S65 is ook ridicuul. Dat scheelt ook in prijs.
En het is gewoon een marge die Metcedes erop heeft, waarschijnlijk. Het blok is inmiddels stokoud (2004…)
Voor de rest vind ik de auto er wel op vooruitgegaan. Wat stoort je precies eraan?
Het interieur vind ik toch ook minder fraai dan in het begin. Het stoort me vooral dat het rechterscherm niet helemaal in het midden zit. Dat valt vooral op als je kijkt naar de roosters eronder.
Moet natuurlijk wel je smaak zijn maar wat mij betreft zijn de mercedes interieurs een schot in de roos.
Verder geloof ik graag dat het heel erg luxueus is. Mercedes maakt wat mij betreft sowieso de mooiste interieurs op het moment.
Dat bestel je toch niet? dat snapt toch iedereen?