De welbekende man in regenjas speelde ons bijgaande afbeelding (edit: verwijderd) door van een Volvo XC90 met een serieuze dakkapel. Niet om te kamperen of anderszins te recreëren, maar om zieke of gewonde personen te vervoeren en te verzorgen. Naar verluidt gaat deze ambulance in de regio Groningen z’n ding doen.
Zo te zien werd de wielbasis van de Zweedse SUV flink opgerekt om plaats te bieden aan een brancard en alle benodigde medische apparatuur. Daarnaast werd de XC90 flink opgehoogd en uiteraard voorzien van de welbekende gele livery met rode en blauwe strepen.
Meer info over deze bijzondere ambulance is helaas nog niet vrijgegeven, dus je zult de rest van de specs nog even aan je fantasie over moeten laten. Zou die dikke T8 aandrijflijn met 400 pk erin komen te liggen? Krijgt de ambulance misschien de Polestar-behandeling? Zoveel vragen, en zo weinig antwoorden.
Wordt dit mogelijk de eerste ambulance-achtige op basis van een dikke SUV? Nee, zeker niet. Eerder zagen we al twee dikke Audi Q7’s die door Mobiele Medische Teams worden ingezet in Amsterdam en Rotterdam. Ook rijdt op het waddeneiland Terschelling een aangepaste Volkswagen Amarok rond en berichtten we over een Volvo XC60 met rode en blauwe strepen die door een huisarts achterin een bergingswagen werd geparkeerd. Doei!
UPDATE: meer info in dit artikel!
56 reacties
Ik moest er van lachen. Die meneer Nilsson kan meer dan wij allemaal dachten.
Ik kende wel al de rooftop-varianten: http://forum.retro-rides.org/thread/191958/campertop. Niet helemaal mijn ding, maar toch
De Sprinter heeft als groot voordeel dat er geen (dure/ingrijpende) carrosserie verbouwing hoeft plaats te vinden. En ik denk dat er, zelfs na verbouwing van de Volvo, in een Sprinter veel meer ruimte beschikbaar is.
Maar goed, we kunnen ervan uitgaan dat de mensen die dit bedacht hebben geen volslagen idioten zijn, dus er zullen vast voordelen zijn die ik op dit moment niet zie.
Vet goed!
Het vorige model heeft jaren dienst gedaan in Groningen.
Zo zie je maar, vooruitstrevende regio ;)
*maak je grap over boeren en aardbevingen hier onder, terwijl je in de randstad in de file staat*
Nu nog echt goede grappen.
http://www.appiehein.com/254-1073-thickbox/schuddebuikjes.jpg
Daarom denk ik dat het prijsverschil met deze XC90 best mee zal vallen.
Sprinter heeft sowieso ook de BTW/BPM vrijstelling dus die vlieger gaat niet op. Daarnaast worden die af fabriek ook geleverd voor personenvervoer, dus ook dat lijkt me vrij sterk.
Ik snap dat de ombouw naar ambulance geld kost, maar als ze voortaan zelfs de wielbasis moeten aanpassen, gaat het dan z’n doel niet voorbij? (Doel is compactheid naar mijn weten)
Maargoed, neem aan dat hier wel de T8 in zit, beetje hybride lijkt me handig in de stad en hebben we tenminste ook geen diesel walmen des doods!