Groningen krijgt Volvo XC90 ambulances?

Auteur: , 56 Reacties
Twee vieze mannen in een Volvo

Zlatan approved!

De welbekende man in regenjas speelde ons bijgaande afbeelding (edit: verwijderd) door van een Volvo XC90 met een serieuze dakkapel. Niet om te kamperen of anderszins te recreëren, maar om zieke of gewonde personen te vervoeren en te verzorgen. Naar verluidt gaat deze ambulance in de regio Groningen z’n ding doen.

Zo te zien werd de wielbasis van de Zweedse SUV flink opgerekt om plaats te bieden aan een brancard en alle benodigde medische apparatuur. Daarnaast werd de XC90 flink opgehoogd en uiteraard voorzien van de welbekende gele livery met rode en blauwe strepen.

Meer info over deze bijzondere ambulance is helaas nog niet vrijgegeven, dus je zult de rest van de specs nog even aan je fantasie over moeten laten. Zou die dikke T8 aandrijflijn met 400 pk erin komen te liggen? Krijgt de ambulance misschien de Polestar-behandeling? Zoveel vragen, en zo weinig antwoorden.

Wordt dit mogelijk de eerste ambulance-achtige op basis van een dikke SUV? Nee, zeker niet. Eerder zagen we al twee dikke Audi Q7’s die door Mobiele Medische Teams worden ingezet in Amsterdam en Rotterdam. Ook rijdt op het waddeneiland Terschelling een aangepaste Volkswagen Amarok rond en berichtten we over een Volvo XC60 met rode en blauwe strepen die door een huisarts achterin een bergingswagen werd geparkeerd. Doei!

UPDATE: meer info in dit artikel!



56 reacties

Me maar in Groningen een keer van de sokken laten rijden dan.
Ruimte achterin zal denk ik meer prioriteit hebben dan 80 pk extra. Een T6 of D6 lijkt me het waarschijnlijkst in dit geval.
Deze apparaten worden verkocht en gebouwd door Nilsson. http://www.nilsson.se voor alle specs.
@powerblue: als ik de video zo bekijk ziet het er behoorlijk dik uit!
@powerblue: Niet slecht voor een aapje van een Zweedse ginger!
@fmgarcia:
Ik moest er van lachen. Die meneer Nilsson kan meer dan wij allemaal dachten.
@powerblue: Je moet ook wel 20 jaar of ouder zijn om deze te begrijpen denk ik.
Ik ben wel benieuwd naar de aandrijving inderdaad. T5, 6 of 8 lijkt me het waarschijnlijkst.
@berlinetta: Het is de D5 AWD, of T5 AWD geworden volgens de info op de site van Nilsson.se. http://www.nilsson.se/nilsson-xc90-ambulans/tekniska-specifikationer-xc90-ambulans/.
@orichy: Oke thanks. Die AWD leek me zelf ook al handig. Als er een sneeuw ligt, moet je toch een beetje uit de voeten kunnen.
Lijkt me logisch dat het een diesel wordt.
@basv: Of aardgas? Het schijnt dat ze daar toch genoeg van hebben in Groningen.
@berlinetta: *grinnik*
@berlinetta: Meneer Aart Beving schijnt er ook te wonen. Als je die een keer hebt gezien kun je het wel schudden.
Wel en gave basis voor een campertje. Over een jaar of 5(?) de 2e handssites maar eens goed in de gaten houden.
@pomoek: Maar wel onmeunig lelijk.
@pomoek: kennis van me rijdt op de ambulance, hij verklaart mensen die een ouwe ambu kopen voor camperconversie altijd voor gek. Hij kent de vrachtjes maar al te goed en hoe de lichaamssappen van deze vrachtjes in alle hoeken en kieren lopen bij snel genomen bochtjes en hobbels….
@tenaci: Je hebt me in een keer genezen van het idee.
@pomoek: Jep, hij mij toen ook….
@tenaci: Shoot, daar gaat mijn droom van een Volvo camper. :-(
Ik kende wel al de rooftop-varianten: http://forum.retro-rides.org/thread/191958/campertop. Niet helemaal mijn ding, maar toch
@lacker: je kunt altijd Nilsson vragen er eentje van de band te laten vallen vlak voor het interieur erin gaat en de pè-puuus op het dak gaan.
@tenaci: Daar hebben ze een hogedrukreiniger voor uitgevonden hoor. Het zal echt niet zo erg zijn dat je het niet meer schoon kan krijgen want dan is een ambu na één zomer een broeinest van bacteriën. En dat geloof ik niet.
Lijkt mij dat de Sprinters die nu gebruikt worden ruimer, praktischer en (veel) goedkoper zullen zijn..
@phevtreb: Tenzij je belasting terug kan krijgen, geen wegenbelastingen betaald en – door steeds strenger wordende wet- en regelgeving – hybride technologie hebt zodat binnensteden bereikbaar blijven. De verschillen tussen diverse wagens zijn bijzonder klein als je weet waar ze allemaal vrijstelling voor krijgen.
@vonklausenburg: precies de reden dat taxi’s vaak dikke auto’s zijn. Vrijstelling van BPM etc.
@vonklausenburg: De hybride techniek zou inderdaad een voordeel kunnen zijn in vergelijking met bijv. een Sprinter. De rest van de (belasting) voordelen die je opsomt is ook van toepassing op een Sprinter.

De Sprinter heeft als groot voordeel dat er geen (dure/ingrijpende) carrosserie verbouwing hoeft plaats te vinden. En ik denk dat er, zelfs na verbouwing van de Volvo, in een Sprinter veel meer ruimte beschikbaar is.

Maar goed, we kunnen ervan uitgaan dat de mensen die dit bedacht hebben geen volslagen idioten zijn, dus er zullen vast voordelen zijn die ik op dit moment niet zie.
@phevtreb: Ik kan mij voorstellen dat een XC90 comfortabeler is voor de patiënt (en chauffeur). Achterin in een sprinter is vaak toch wel rumoerig en hobbelig.
@phevtreb: Een 319 heeft standaard een V6 diesel 7traps automaat 170 pk. Klinkt niet veel maar meer dan genoeg power aan boord. 165 km/u haal je er makkelijk mee. En max laadgewicht haal je ook niet.
Begrijpelijk. Ik kom vrijwel nooit in Groningen maar ik kan mij voorstellen dat het wegennet zo onderhand op dat van België gaat lijken met al die aardbevingen. Dan kun je maar beter een ambulance pakken die iets hoger op de poten staat.
Een grap over aardbevingen moet gewoon, je weet zelf!
Vet goed!
Hopelijk vergroten ze wel de brandstof tank.
Lijkt me totaal ongeachikt vanwege de aandrijflijn. Een 6 cyl diesel met echte 4 WD lijkt me beter. Om de 200 km max zullen ze nu moeten tanken
Amsterdam en Rotterdam liepen zwaar achter met die Q7.
Het vorige model heeft jaren dienst gedaan in Groningen.

Zo zie je maar, vooruitstrevende regio ;)

*maak je grap over boeren en aardbevingen hier onder, terwijl je in de randstad in de file staat*
@awesome: Jij bent een Groninger die even duidelijk wil maken dat grappen over aardbevingen niet gewenst zijn?
Het laat zich raden dat ik er woon.
Nu nog echt goede grappen.
Hier in Groningen rijden inderdaad eerste generatie Q7’s rond. Ik vraag me alleen af waarom ze in zulke dure auto’s rond rijden, een goedkopere had ook prima gewerkt. Waarom is dit?
@janmetdelangeachternaam: Aanbesteding van PON volgens mij.
Waarom wordt zoiets niet gewoon met een bestelbus (Transporter/Vito) gedaan?
@jack_abarth: een transporter of sprinter if soortgelijke zijn ook belachelijk duur na ombouw. Jaren geleden heeft een eigenaar van een taxi bedrijf mij eens verteld dat een sprinter omgebouwd naar personenvervoer en met taxi equipement uitgevoerd, ver over de ton ging. Meer dan 10 jaar geleden al. En dan zijn taxi’s vrijgesteld van bpm en btw krijgen ze terug.
Daarom denk ik dat het prijsverschil met deze XC90 best mee zal vallen.
@pa045:

Sprinter heeft sowieso ook de BTW/BPM vrijstelling dus die vlieger gaat niet op. Daarnaast worden die af fabriek ook geleverd voor personenvervoer, dus ook dat lijkt me vrij sterk.
Ik snap dat de ombouw naar ambulance geld kost, maar als ze voortaan zelfs de wielbasis moeten aanpassen, gaat het dan z’n doel niet voorbij? (Doel is compactheid naar mijn weten)
@jack_abarth: Even goed lezen. Ik vermelde de BPM vrijstelling al. En een taxi ombouw is iets anders dan een personenwagen. Daarbij: Al eens de prijslijst van bijvoorbeeld een Multivan bekeken? Schrikbarend wat dan een bestelauto met ramen en stoelen ineens moet kosten. En zo is dat ook met dat taxi busje. Ik heb het uit eerste hand. Zal misschien een paar Euro naar boven zijn afgerond, maar hij noemde dat bedrag.
Waarom niet een Sprinter 319 met 6 cilinder? Is toch ook rete snel en hoef je niet compleet om te bouwen….. als ze het zelf allemaal eens moeten betalen dan stoppen ze er wel mee. Dit gaat nergens over.
@730ld: ik ben nog nooit in het centrum van Groningen geweest. Maar een ambulance in deze vorm lijkt mij wel wendbaarder in centra met smalle grachten en straten.
@730ld: in sommige straatjes kan je niet eens komen met een 319, de 319 rijd al rond in Groningen en Drenthe en zijn best lompe bakken. De VW T6 gaat er langzaam uit maar volgens mij bevalt die het beste.
@civicfk3: Ik ken twee ambulance chauffeurs en die volkswagens zijn onbetrouwbare hokken. Die motoren zijn binnen no-time tot op de draad versleten. Een jaar of wat geleden was het bij ons in de regio ook schering en inslag dat er weer eens een ambu mer pech stond. Allemaal vw. Er zijn dan ook best een paar vroegtijdig vervangen.
Opzich tof, maar deze bakken worden natuurlijk voornamelijk in Zweden gemaakt omdat ze dan in hun “eigen” merk kunnen rijden. Een Mercedes Sprinter lijkt me een veel handiger uitgangspunt. Zijn standaard gemaakt voor een kilo of 3500 gewicht en hebben al genoeg ruimte zonder dakkapel.
Maargoed, neem aan dat hier wel de T8 in zit, beetje hybride lijkt me handig in de stad en hebben we tenminste ook geen diesel walmen des doods!
Waarom kopen jullie NL’ers altijd van die rare omgevouwde ziekenwagens? In BE rijden ze gewoon met sprinters…
@unknown32: en de MUG (spoedarts) rijden met diverse terrein wagens (x5, xc90, land cruiser,…)
@unknown32: Goh, waarom zou de spoedarts nou in België met een terreinwagen rijden?
@berlinetta: denk even na…:-) Spoedarts moet overal terecht kunnen, ook bij overstromingen etc etc
@unknown32: En hij moet over Belgische wegen rijden.
@unknown32: Ik dacht altijd dat dat type ambulance was voor het vervoer van patiënten over langere afstanden. Het type auto in combinatie met luchtvering geeft veel meer comfort dat je standaard sprinter bus. Volgens mij zit er ook minder materialen in dit soort omgebouwde auto’s als ambulance.
@unknown32: Ze rijden hier ook met sprinters, ook enkele met dubbellucht voor vetzakken. En vw transporter, E-klasse en volvo vrachtwagens hebben ze ook.
@lekbak: volvo vrachtwagens zijn rijdende IC units.
Het lijkt wel een lijkwagen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).