Uiteraard werden ook de rappe versies van de S-klasse op punt gezet.
Zoals we in het vorige artikel meldden krijgt de S63 AMG hetzelfde aantal pk’s uit de bekende biturbo 4.0 V8 als de E63S AMG, te weten 612 stuks. 0-100 duurt 3,5 tellen de 9-traps automaat vervangt de vorige versie die het met zeven verzetten moest stellen.
De S65 met V12 is vooral in esthetisch opzicht lichtjes aangepakt. De krachtbron, een biturbo 6.0 V12, bleef gelijk, evenals het vermogen van 630 pk bij een koppel van 1.000 Nm. Deze versie behoudt wel de 7-traps automaat en sprint naar 100 km/u in 4,3 seconden.. De S63 weegt trouwens 1995 kg, de S65 doet er met 2.175 kg een schepje bovenop.
Beide versies krijgen de nieuwe Multibeam LED-koplampen en iets gewijzigde sierstukken voor de uitlaten. Verder wordt de S63 uitgerust met AMG Cylinder Management, waarmee diverse cylinders kunnen worden uitgeschakeld voor een lager verbruik. 4Matic+ is standaard op de S63. Dit systeem kan het koppel verdelen tussen voor- en achteras, al naar gelang de situatie.
Verder kun je uit je stekker met AMG Dynamic Select driving modes. Te kiezen valt uit Comfort, Sport, Sport+ en Individual. In die laatste stand kun je zelf selecteren hoe motor, transmissie, vering, stuurinrichting, ESP en AWD op je input reageren.
Bij de S63 (rijtest) ligt de nadruk meer op sportiviteit dan bij de S65, maar dat mag geen nieuws heten. Zo krijgt de S63 de Race Start-functie. De bestuurder hoeft nu alleen nog rem- en gaspedaal tegelijkertijd in te trappen. Vervolgens kiest de elektronica het perfecte toerental en zodra je het rempedaal loslaat, vertrekt de S63 op de snelst mogelijke wijze richting de horizon.
Nog een laatste interessante feature op de S63. Deze versie krijgt namelijk de AMG Track Pace-app, waarmee je rondetijden in de gaten kan houden via de flinke schermen op het dashboard. Het systeem stelt je op deze manier in staat om die laatste tienden van je rondetijd af te knabbelen, voor zover eigenaren van een S63 zich daar druk om maken.
Jochempie zegt
Gaaf dat er een groot verschil in het ontwerp van de S63 en de S65 zit. Dat verdient de S65 koper ook wel, met zo’n prijsverschil.
mercedesclk350 zegt
@jochempie: Zal wel aan mij liggen maar behalve de kleur en het afgrijselijke kippengaas zie ik geen verschil.
treinrukker zegt
@mercedesclk350: zal wel aan mij liggen maar volgens mij heet dat sarcasme …
Jochempie zegt
@treinrukker: Nee, ik keek gewoon niet goed. Ze blijken inderdaad toch wat overeen te komen….
viezefreddyw zegt
Ik persoonlijk zie de meerwaarde er niet van in bij een S-klasse om er een AMG-versie van te hebben. En dan ook nog eens twee versies…
Mijn keuze zou zijn een chique S600. Maar helaas zijn die niet leverbaar tenzij je een Maybach wilt… Ach, dan maar op zoek naar een ‘Kathedraal’. Feitelijk de dikste S-klasse die Mercedes ooit heeft gedurfd te produceren.
kapiteinaudi zegt
@viezefreddyw: Huh, de S600 “niet-Maybach” bestaat toch ook? Heb er ooit in gereden zelfs. Of is die uit productie?
viezefreddyw zegt
@kapiteinaudi: Ik wist dat er van de W222 een 600-versie beschikbaar was. Maar volgens mij zijn ze niet meer leverbaar. Althans, niet meer via de website van Mercedes-Benz. Of ik moet mij vergissen natuurlijk…
lekbak zegt
@viezefreddyw: als ze die L6 motoren goed hebben gemaakt dan draait dat net zo soepel z’n rondjes als een v12. Met de turbo’s erbij kom je ook geen vermogen tekort.
Persoonlijk zal ik altijd voor een V8 kiezen. Een beetje een roffel mag van mij wel, zelfs bij zo’n luxe sloep.
viezefreddyw zegt
@lekbak: Heb je gelijk in. Voor mij heeft het meer een soort van gevoel ofzo…? Heerlijk, een V12 in zo’n sloep. Zoals bij de W140. Stationeer geruisloos en zeer comfortabel op de Autobahn. Vond ik wel wat hebben.
granlusso zegt
Doe mij maar een ingetogen uitgevoerde Mercedes-Maybach S560 4-matic. Qua motoriseringnaam historisch verantwoord en hij staat daarnaast mooi op de oprit naast mijn denkbeeldige GLS500.
smoked zegt
Wat een ontzettende lelijke voorbumper zeg.
thomasthomas zegt
@smoked: bumperS
Kvgorp zegt
Je bent nu toch gek als je die S65 koopt. Ouderwets blok en ouderwetse bak. Ton meer ofzo?
persian1 zegt
The top of the food chain!!!
jobberns zegt
Wacht. De S65 is dus 0.8 langzamer naar de 100 dan de S63? Beetje jammer, koop je de duurste versie, is het niet eens de snelste…
apriliarsv zegt
@jobberns: opvallend groot verschil ook
basvspr zegt
@jobberns: dat viel mij ook al op ja… mocht t (in een of andere emiraat) toevallig tot een stoplichtsprintje komen tussen 2 jurken, wil ik niet achter de klantenservice telefoon in Stuttgart zitten die dag…
granlusso zegt
@basvspr: @apriliarsv: @jobberns:
Een woord: V12.
In het buitenland is een twaalfcilinder nog altijd onwaarschijnlijk statusrijk, ook al is ie langzamer dan een kleinere motor.
Het gaat om de beleving van het blok. Een twaalfcilinder schijnt ook veel soepeler te rijden dan een achtcilinder, voor zover het nóg beter kan.
Het verschil tussen een SL500 en een SL600 schijnt echt groot te zijn. Ik zou dan ook de voorkeur hebben voor de ‘reguliere’ 600, in plaats van die opgefokte AMG 65.
heat59 zegt
@granlusso: De V12 inderdaad. Eindhoven > Amsterdam in de S65 AMG mogen doen. Niks kan zo’n comfort evenaren. Heerlijk
lekbak zegt
@granlusso: kies dan voor een zes in lijn, die zijn mits goed ontworpen, net zo soepel als een goede v12.
lekkerlinksrijden zegt
@basvspr: de 65 weegt ook 180kg meer tov de 63. Groot verschil en dat merk je
basvspr zegt
@lekkerlinksrijden: dat blijkt uit de cijfers, die liegen meestal niet. Desalniettemin verbaast het mij.
nhcars zegt
@lekkerlinksrijden: vooral in je portemonnee
berlinetta zegt
@jobberns: De S63 heeft 4matic en is veel lichter.
vandijkbv zegt
Had eigenlijk wel verwacht dat Mercedes de S65 wel wat meer vermogen zou gaan geven. Een gezonde 650 of 670 pk net als in de SL65 BS. Nu heeft ie al bijna 10 jaar t zelfde vermogen…
E550 zegt
@vandijkbv: en ook bijna tien jaar hetzelfde blok.
matonias zegt
Lijkt nu nog meer op de E-klasse…
reistje zegt
Neeeeeee, niet ook de 4.0 in de S63…. De 5.5 had veel meer potentie.
Dutchdriftking zegt
Totaal zinloos, maar heel lekker.
730ld zegt
Wat een onzin feature. Je koopt ook echt een dikke V8 of V12 om een cilinder uit te schakelen om zo te besparen. Waardeloos gewoon. Leuk voor de pleps met een Polo of Golf: van 3 cilinders naar 2
Rob zegt
@730ld:
Waardeloos zelfs… Tis toch gewoon een slimme manier om brandstof te besparen? En al die cilinders heb je toch niet nodig als je 120 km/u op de cruise control hebt ingesteld?
Daarbij 1, één keer het gaspedaal vloeren en alle cilinders doen weer vrolijk mee. In 30 milliseconde volgens Mercedes. Daarbij 2, Mercedes kennende kun je met een beetje prutsen in de instellingen het systeem gewoon uitzetten.
vo2max zegt
Wat een belabberde voorbumpernzeg. Lijkt wel aftermarket. Vind ik echt totaal niet passen in deze klasse. #misser
kennone zegt
Heeft de S65 nou 0,2 sec ingeleverd naar de 100??
rvds15 zegt
Thanks! M’n E-Klasse lijkt nu nog meer op de S. Hoef ik niet nog meer te betalen voor een S ?
aJackie zegt
Pffffff de S65 is echt tè porno met nare kleurstelling qua interieur en het bumperwerk qua gaten en rondingen past wat mij betreft minder goed bij het ranke, verder elegante uiterlijk van de limousine. Beetje opnieuw aangeplakt ofzo ….