Een gehaat lijstje onder automobilisten. De file top 10. De meest actuele versie heeft interessante verschuivingen.
In de file staan is zo 2019. Helemaal verdwenen door de pandemie, zoals sommige dachten, is niet het geval. Wel is het lijstje door elkaar gehutst in 2021. Opmerkelijk is bijvoorbeeld dat Amsterdam compleet ontbreekt in de file top 10. Snap ik ook wel. Met een anti-auto beleid en torenhoge parkeertarieven zou ik ook niet graag in de hoofdstad komen met een voertuig. Alle gekheid op een stokje, dit is de top 10 van 2021 zoals vanmorgen bericht door De Telegraaf. Tussen haakjes zie je de positie van 2020.
File top 10 editie 2021
- Haarlem (3)
- Den Haag (2)
- Groningen (3)
- Leiden (1)
- Apeldoorn (-)
- Nijmegen (4)
- Rotterdam (7)
- Arnhem (6)
- Breda (-)
- Tilburg (-)
Het ontbreken van Amsterdam werd al even genoemd. Maar dat is niet het enige opmerkelijke. Zo is het buiten de randstad ook druk aan het worden. Met gemeenten als Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen en zelfs Groningen in de top 3. Verder zijn maar liefst twee steden uit Noord-Brabant nieuw in de top 10 in de vorm van Breda en Tilburg.
Applaus voor Leiden, dat de toppositie heeft weten te verliezen aan Haarlem en nu op P4 staat. In de steden Den Haag en Rotterdam is er niets anders. Was al druk en is nog steeds druk.
De top 10 is samengesteld aan de hand van data van de TomTom Traffic Index 2021. De dienst brengt jaarlijks van tientallen landen en honderden steden in kaart waar het elke keer weer verschrikkelijk druk kan zijn.
Foto: een file van Lambo’s is minder vervelend
rob5nismo zegt
De mensen zijn vanuit de stad naar de dorpen verhuist ivm de huizenmarkt maar werken nog steeds op dezelfde plek waarschijnlijk
mashell zegt
De huizenmarkt zit op slot, er is amper wat te koop en wat er te koop staat gaat weg voor woekerprijzen, De mensen zijn dus helemaal niet verhuisd naar de dorpen, hoe graag ze ook willen.
rob5nismo zegt
@mashell: de mensen uit de steden zijn het al langer gewend om de hogere prijzen te betalen
por100 zegt
Nee ik denk eerder dat er vooral heel veel statenleden en tweede kamerleden uit amsterdam komen, want als je ziet hoeveel geld er de afgelopen 20 jaar in infrastructuur is geïnvesteerd:
Noord-zuidlijn 3,1 mld
A5 westrandweg 0,3 mld
Extra coentunnel 1,2 mld
Schiphol -amsterdam – almere lijn: 5 mld! (A9, A1, A6 en stukje A10)
Verbreding A4 0,9 mld
Zuidasdok A10 3,2 mld!
En dit zijn enkel rijkswaterstaat projecten. Er zijn ook nog talloze provinciale projecten geweest (veel Noord-Hollandse statenleden zijn ook amsterdammers). En dan natuurlijk nog de gemeentelijke projecten en straks het doortrekken van de noord-zuid lijn naar schiphol. Het houdt maar niet op …
berlinetta zegt
En als we de wetenschappers mogen geloven, staat de hele boel over 300 jaar onder water als we er nu niks aan doen.
por100 zegt
Worden prachtige archeologische vondsten over 1000 jaar
berlinetta zegt
Ja even zonder gekheid; het is natuurlijk wel vreemd dat we zoveel bouwen in het westen van het land terwijl dat het meest kwetsbare deel is. Lijkt wel alsof het kabinet dat niet wil in zien.
rotasaxal zegt
@berlinetta: 300? Maak daar maar 50 van.
Dutchdriftking zegt
En dan de prijsvraag voor deze week, hoeveel Lamborghini’s zie je op deze foto?
mmax zegt
Ten minste 5
gitaarknul zegt
‘Zelfs Groningen’ heeft er vooral mee te maken denk ik dat de hoofd verkeersader al tijden overhoop ligt. Word vanaf dit weekend helemaal drama aangezien het julianaplein, hét verbindingsknooppunt van de stad voor 4 maanden dicht gaat (in verschillende fases)
gilettelubbers zegt
@gitaarknul: inderdaad. ‘Zelfs Groningen’ trekt wel eens een plein als het Julianaplein overhoop. Wat een drama is het daar nu..
lekkerlinksrijden zegt
Hoe komen ze aan deze cijfers? Vanaf hoeveel meter/kilometer spreken we van file? Is het alleen de stad of ook met de randwegen/omgeving erbij? Zoveel vragen en totaal geen antwoorden, dus een lijstje van lik me reet
frank2b zegt
1) Verplaatsingsdata van mobiele telefoons en TomTom units
2) Vermelding van lengte en gemiddelde vertraging zou fijn geweest zijn idd. Mogelijk is dat nu slechts een fractie van de filedruk in 2019.
3) Ik ga er van uit dat het de vertraging op snelwegen betreft. De wachttijd bij de verkeerslichten op de kruising Jan Boerstraat / Dordtsteeg is minder interessant hoop ik.
4) Ieder lijstje werpt altijd nieuwe vragen op….
dawwg zegt
Waarom staan de wegennummers er niet bij (Nxxx. Axx) zoals alle voorgaande jaren ? Neem nou de #1, Haarlem, betreft vermoedelijk de N200 … of is het nu een ander ‘knooppunt’ ?
levoi zegt
Ik dacht zelf eerder aan de files op stranddagen. Ik ervaar Haarlem niet als erger dan andere steden.
madmarky zegt
Bij Apeldoorn is vorig jaar flink gewerkt aan de A50 en dat had inderdaad wat files tot gevolg. En voor je het weet sta je in deze tijd dan in de top 10.
ruffie zegt
Wellicht handig om rechtstreeks bij de bron te kijken, misschien zijn daar meer antwoorden op vragen die we hebben :P https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/
roadster1976 zegt
Dit heeft de NOS van dezelfde info gemaakt. Het gaat blijkbaar om files in de stad. https://nos.nl/l/2416427