Opvolger Fiat Bravo wordt in Turkije gebouwd

Auteur: , 29 Reacties

Afgelopen juli beëindigde Fiat de productie van de Bravo in zijn Italiaanse fabriek te Cassino. De opvolger gaat echter aan de neus van de Italiaanse fabrieksarbeider voorbij, want deze rolt per 2016 namelijk in Turkije van de band.

Fiat Bravo (2010)

Banden tussen Fiat en Turkije bestaan al decennia, de Tofasjes die massaal in Turkije rondrijden zijn in de basis allemaal Fiats, en de Italianen hebben samen met partner Koç Holding dan ook een meerderheidsbelang in Tofas.

800 miljoen euro

Voor de totstandkoming van de Bravo-opvolger investeert Fiat ongeveer 800 miljoen euro in de fabriek in het Turkse Bursa, zo vond Automotive News uit. Dit betekent een verdere boost voor de auto-industrie daar, dat met een jaarlijkse output van 1,25 miljoen exemplaren al de vijfde producent van ‘Europa’ is. Naast de nieuwe Bravo gaat Tofas ook een sedan bouwen die de (hier niet-verkrijgbare) Linea vervangt.

De beslissing zal ongetwijfeld kwaad bloed zetten bij de Italiaase vakbonden: de 500L wordt al in Servië geproduceerd, en alle 500’jes rollen nog steeds in Polen van de band. Echter: Cassino produceert momenteel de Giulietta, en de faciliteit in Melfi kreeg als toevoeging de 500X en de Jeep Renegade.

Update: aanvankelijk werd foutief vermeld dat de Bravo in Melfi geproduceerd werd. Dit is aangepast naar Cassino.



29 reacties

Turkij altijd nummer 1
@rdamnn: spellingscheck altijd nummer 1…
@rdamnn: In de corruptie statistieken wellicht.
@sketcher: Nee, in de heroïne. Al dat goudbruine heerlijkheid wat uiteindelijk in de aderen van de Nederlander belandt.
@drugsrunner:

Jij kan het weten.
@sketcher: Over corruptie gesproken.. De politici in NL zijn totaal niet corrupt! Toch? Het volk uitmelken met domme regeltjes etc. etc. etc.
@rdamnn: Ik wist niet dat we ook turken op autoblog hadden, ik geloof niet dat er geen turkse autoblog/forums zijn, ga daar lekker nederland afzijken. Nederland is natuurlijk veel slechter dan jullie land die IS helpt.
@gerjanm: Kerel. Hij heeft gelijk. Doen PON, politie en de landmacht je niet ergens aan denken? Dat is geen corruptie toch?

Wat is dat trouwens voor achterlijke opmerking. Is autoblog alleen voorbehouden aan Nederlanders? Nu is het mijn beurt, in iedere Nederlander schuilt er racisme.
@gerjanm: wat ben jij voor halve randdebiel?
@gerjanm: Wat voor kutreactie is dat nu?? De grootste NederlandAfzijkers zijn de Nederlanders zelf…
@Esprit_de_Flandre: En ‘turkije altijd nummer 1’ is wel een leuke opmerking? Sorry maar ik kan daar echt niet tegen. Vergeleken andere landen mogen we blij zijn hoe het is hier. Mijn laatste zin was misschien niet gepast, maar het is wel zo. http://joostniemoller.nl/2014/08/het-vuile-isis-spel-van-turkije-in-10-punten/
@gerjanm: Ik zie geen enkel probleem als iemand zegt “Turkije nr 1”, of “NL nr 1”, of “BMW nr 1”. Het lijkt me een weinig waardevolle mening en een simplistisch statement, maar daarom hoef ik me er nog niet aan te storen. En al zeker niet alle Turken negatief af te schilderen.

Joost Niemöller, geloofwaardigheid, zucht…
@rdamnn: Enkele reis terug dan aub!!
@bofkont: Well that escalated quickly…
@bofkont: naar????
De Bravo werd in de Cassino fabriek gebouwd en niet in Melfi. In Cassino wordt op dit moment alleen de Giulietta gebouwd. In Melfi wordt op dit moment de Punto, 500X en Renegade gebouwd.
Tja, gek dat een bedrijf dat het financieel moeilijk heeft niet blind kiest voor productie in fabrieken die geregeerd worden door communistische vakbonden… Heel gek, NOT!
Ik zie die Linea nog wel eens voorbij komen in Roemenistan. Vind het een van de weinige mooi gelijnde compact sedans i.t.t. een Skoda Fabea sedan.

Die Tofas sedan zal waarschijnlijk een doorontwikkeling zijn van de Linea die op de Punto is gebaseerd en niet op de huidige Bravo.
Verstandige keuze.

Overigens jammer dat die Linea nooit hier verkocht werd. Is namelijk een leuk sedannetje.
Wat is dat toch met die Italianen? Ze stoppen de levering van een model en laten je jaren wachten op een opvolger. Dat is toch geen manier om je klanten te behouden?
@mashell: Geen productie van de Bravo meer = een verliespost minder…
@Esprit_de_Flandre: LOL, pas als ze alles opdoeken en Sergio naar huis sturen is er kans op winst,
@heidekonijn: En jij baseert je op welke cijfers?

Of lul je gewoon wat uit je nek? SergioBashing is in tegenwoordig…
Doen meerdere merken hoor, zo heeft Toyota ook een fabriek in Turkije staan.
Als het maar geen 500 achtig ding word… de bravo was mooi!
Nog een paar jaar en dan wordt Turkije volledig met sancties geboycot!, kunnen de Italianen thuis gewoon weer hun eigen auto’s bouwen en de turken wederom in de Zastava’s vloot. incl. gerecyclede Mercedes verder tuffen.
Oh oh, weer van die schaamteloze reacties over Turkije! Negative reacties over een trots volk die het werk doen wat verwende NLers niet willen/kunnen doen. Maar wel iedere vrijdag en zaterdag na het zuipen een broodje döner doen voor dat ze de taxi van een turkse chauffeur onder kotsen.
OT; in Turkije liggen de lonen gewoon veel lager, dus meer marge voor FIAT.
Ik hoop dat Turkije eindelijk zijn eigen merk gaat uitbrengen. De bevolking zal er gegarandeerd achter staan zowel de Turkije die in Turkije wonen en de Turken die in andere landen wonen..

Er word echter ieder keer een stokje voor gestoken door KOC en SA Holding en de andere..
In zweer ischh goedd

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).