Oude bestelwagens in milieuzones niet beboeten

Auteur: , 50 Reacties

Eerst moet de overheid even met hun beloofde compensatie komen, vinden twee ondernemersverenigingen.

Die mag er niet in

De gewraakte milieuzones in grote steden. We hebben er al meerdere malen over geschreven en dat deden we nooit omdat het allemaal zo lekker in elkaar zit. Juist niet. Zo is het bijvoorbeeld belachelijk dat een Audi Q7 V12 TDI (rijtest) uit 2014 wel naar binnen mag, maar een VW Lupo 3L uit 2000 niet. En dat is precies wat de ondernemersverenigingen EVO en Fenedex zeggen, al gaat het in hun geval om bestelwagens. Die worden volgens de clubs door de overheid als melkkoe gebruikt, terwijl de hardwerkende eigenaars vaak helemaal die tienduizenden euro’s niet hebben die een nieuwe bus kost. En dankzij de boetes die ze oplopen in de milieuzones, komen ze ook niet aan die centen, waardoor de vicieuze cirkel rond is.

De overheid had beloofd om de oude busjes op te kopen als een ondernemer een nieuwe zou aanschaffen, maar die regeling is uitgesteld tot volgend jaar. Vette pech dus als je net zo’n ding hebt gekocht van je laatste centen, of als je daardoor dus in je ouwe stinkdiesel moet bijven rondrijden. Met alle boetes van dien.

Gelukkig voor de getroffen ondernemers is het bijna verkiezingstijd, dus de oppositie is er als de kippen bij om voor de arme burger in de bres te springen. In dit geval is het het CDA dat de wapens opneemt en tegen de windmolens ten strijde trekt. Dit zegt de partij erover:

„Er is een compensatieregeling. Maar dat geld ligt nog steeds op de plank en het gedeelte dat wel is uitgegeven is niet naar ondernemers gegaan. De minister moet als de wiedeweerga het toegezegde geld inzetten om ondernemers te helpen. ”

Goed, we gaan het zien, vanavond is er een debat over in de Tweede Kamer. Maar je weet hoe het gaat in de politiek, beloven is geen probleem, daadwerkelijk de belofte nakomen gaat vaak wat minder soepel.



50 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Mee eens. Maar eerst wil ik dat die køt gemeentes die 1,2 miljard gaan uitgeven aan de zorg, zoals ze hadden beloofd.
Los van dit individuele geval, waar het CDA gewoon gelijk heeft.. blijft bij mij vooral hangen dat de partij de afgelopen 4 jaar vooral alles wat politiek mogelijk zou zijn geweest heeft willen blokkeren in plaats van constructief mee te werken aan verandering en oplossingen voor de huidige politieke status quo.

Dus ik denk, laat het CDA maar roepen.. lekker makkelijk vanaf de zijlijn.
@martinus: daar is een oud Hollands spreekwoord voor … de beste stuurlui staan aan wal …
@martinus: Waar is het anders dan?
Ik kan nog een geval van een blaat aap, eeh ik bedoel wilders, die mag ook mee doen en toen liep hij er voor weg.
En ondernemers zijn precies het zelfde. Die willen zelfregulering omdat anders de overheid zich overal mee bemoeit en dan zeggen ze het is niet verboden dus mag het gewoon. Gezondheid en milieu zijn niet belangrijk als ik maar geld kan verdienen.
Hardwerkende eigenaren budgetteren niet goed als ze geen nieuwe bus kunnen betalen, of ze zijn minder hardwerkend dan ze denken.
@jochempie:
Bah wat een kut opmerking
Niet iedereen is zo intelligent als jij en kan zo goed rekenen als jij!
Ondernemen is dank zij onze overheid een bijzonder gecompliceerde zaak geworden, met allerlei tolheffingen, verzekeringen, ziekenzorg en vele zaken die niets te maken hebben met ondernemen, maar door een slecht georganiseerde overheid op de schouders van de ondernemer gelegd worden.
Ik ben BLIJ met alle couriers , chauffeurs en pakjesbezorgers.
Ze doen hun ding waardoor ons bedrijf kan functioneren , ze krijgen koffie als ze willen en mogen altijd van onze WC gebruik maken.
Het zijn mensen van allerlei pluimage en achtergrond, maar geen van allen te besodemieterd om vroeg hun nest uit te komen en hun ding te doen!
Niet iedereen is zo’n top ondernemer als NXP ceo Rick Clemmer !
@desjonnies: sorry maar die dingen regelen zijn onlosmakelijk onderdeel van het ondernemen. Die bezorgers waar jij het over hebt zijn helemaal geen ondernemers. Die zouden gewoon in loondienst moeten zijn. Zij zijn ZZPer geworden omdat de “ondernemers” bij de pakketdiensten en de “bestuurders” bij de overheid hun werk niet goed gedaan hebben. Deze uitbuiting van zwakkeren van de maatschappij zou moeten tegengegaan worden. Bijvoorbeeld door een belasting in te voeren doe het voor bedrijven duur maakt een ZZPer in te huren. Zodat het voor bedrijven aantrekkelijker wordt deze mensen in loondienst te nemen dan ZZPers in te huren en zo de werkgeverslasten en verantwoordelijkheden te ontlopen.
@mashell: het geld wat ze per uur aan personeel of zzp’ers kwijt zijn is niet de oorzaak. Een extra belasting zal dan ook wel extreem hoog moeten zijn.

De oorzaak ligt bij de rechten die een werknemer heeft. Dat gaat veel te ver namelijk. Al die secundaire arbeidsvoorwaarden, het feit dat je totaal niet meer flexibel bent en niet meer van je personeel af komt tenzij je al op het randje zit (wat dus veel te laat is). Laten ze eerst maar beginnen met het veel makkelijker maken van het ontslaan van werknemers in loondienst.
@lekbak: Je snapt dat als we het ontslaan van werknemers nog gemakkelijker maken (ik vind het eigenlijk al te gemakkelijk) betekent dat gewoon dat we medewerkers flink meer moeten gaan betalen. Zijn moeten immers gaan bufferen voor een periode van werkeloosheid. Je wentelt een werkegevers risico af op de werknemer. Van collectief naar individueel, daar wordt het meestal niet goedkoper van.
Ik denk dat werkgevers dat inderdaad doen om onder sociale verplichtingen en werkgeverslasten uit de komen. Dus af zijn van het doorbetalen bij ziekte en kunnen zeggen “morgen ben je niet meer nodig”. Die risico’s liggen dan bij de ZZPer. En die worden vervolgens weer door vaak dezelfde werkgevers uitgeknepen zodat ze geen reeel uurtarief betaald krijgen (voor minder dan €70 per uur zou een ZZPer eigenlijk niet moeten werken, maar er zijn er die voor de helft werken). Daarom denk ik dat de overheid het inhuren van ZZPers flink moet belasten. Zodat de sociale voorzieningen (pensioen, ziekte) en eventuele werkeloosheid via de overheid gedekt zijn. ZZPer blijken te vaak niet goed genoeg in het onderhandelen om dat zelf te kunnen regelen.
@mashell: nogmaals, het uurtarief doet er niet toe. Het boeit in de meeste branches geen ene flikker of ze die werknemers nou een tientje meer of minder betalen. Één werknemer die ziek wordt en je loopt leeg als werkgever. Een aantal opdrachten achter elkaar mislopen en je loopt leeg als werkgever. Een werknemer die om wat voor reden dan ook ernstig achteruit gaat in productie en je komt er niet vanaf. Dat soort dingen is de ware motivatie achter de zzp hype.

Daarbij vergeet jij dat mensen ook veel makkelijker aangenomen worden als ze er ook weer makkelijk vanaf kunnen.

Jij bent blind voor de oorzaak waarom zoveel bedrijven zo graag met zzp’ers werken. Die oorzaak moet je vinden en oplossen om het probleem op te lossen. Ontslagrecht nog strenger maken is het aller, aller laatste wat je wilt. Òòk voor de werknemer, want niemand zal dan nog dat steeds zeldzamer wordende vaste contract krijgen.
@mashell:
Dus een man die uit Afghanistan komt en hier zijn wijk rijdt moet maar begrijpen hoe hij twee avonden administratie moet doen ?
Ik ben al zielsgelukkig dat de man ondernemend is en zijn hand niet ophoudt !
En zo geldt het voor meer van deze mensen, ze willen werken voor hun geld en deelnemen aan deze maatschappij en dan hoort de maatschappij geen woud van tegenstrijdige regelgeving te zijn of ze nu wel of niet een nieuwe bestelwagen kunnen kopen, want daar gaat het uiteindelijk niet om, het gaat om de wil om te werken !
@desjonnies: maar ik wil ook dat ze werken. Gewoon veilig in loondienst, dan wordt dat papierwerk gedaan door mensen die daar verstand van hebben en regelt de werkgever het gereedschap (in dit geval de bus).
@mashell: Dus iedere zzp’er is pakketbezorger, ondertussen wordt het voor een technisch specialist verdomd moeilijk om nog bij de grote bedrijven binnen te komen zonder dat ze bij een ander bedrijf om regelgeving op de loonlijst staan.
@desjonnies: Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Ik ben misschien een beetje hard, maar het is niet te ontkennen dat een (ONGETWIJFELD!) hardwerkende ondernemer die het denkvermogen mist om een cruciale werkende bedrijfsstrategie te ontwikkelen en na te leven, niet in de juiste tak van sport zit. Hoe hard hij of zij ook werkt. Ik houd niet zo van het pamperen en van “iedereen is een winnaar”. Dat zorgt er namelijk voor dat iemand later in het leven ontgoocheld is dat hij of zij geen nieuwe bus voor de onderneming kan bekostigen.
@Jochempie: wat een lage opmerking. Eentje die bovendien mijlenver van de realiteit af staat. Boekenwijsheid waar je helemaal geen zak aan hebt in de grote boze wereld.
@lekbak: Boekenwijsheid is een groot probleem. De werkelijkheid komt nooit overeen met het boek en daar slaan vele mannetjes met papieren van op hol omdat ze totaal geen link hebben met de praktijk.
@lekbak: Misschien was m’n opmerking wat beknopt, maar mocht je vermoeden dat ik me puur op aannames baseer, moet je misschien even naar deze opmerking van jezelf kijken.
@Jochempie: rotopmerking zeg! Ons familiebedrijf (vader en twee zonen) heeft dit jaar 25% meer omzet gedraaid dan vorig jaar. Desalniettemin kunnen we nu niet gelijk een nieuwe Crafter aanschaffen vanwege andere verplichtingen aan het bedrijf. Ik noem nieuwe machines om te kunnen blijven innoveren. Stilstand is immers achteruitgang. Duik maar weer in de boeken waar je je zogenaamde wijsheid vandaan hebt, als je wat minder groen achter de oren hebt praten we wel verder.
@2wheeler: Ik snap je punt niet. Hoe jij kiest om een investering te doen heeft niets te maken met je mogelijkheid om een bestelbus te vervangen. Misschien heb je het geld nu niet liggen, maar dat is ook een persoonlijke keuze. Met een succesvol bedrijf is het best mogelijk om die bus te financieren. Heb je ook een meer egale spreiding van de uitgaven.
@2wheeler: Anyway, het was niet mijn bedoeling om hardwerkende ondernemers te diskrediteren. Ik kan gewoon niet zo goed tegen dat populistische gelul dat @nicolasr gebruikt om een punt te maken.
@2wheeler: waarom meteen een nieuwe?
@siemi: was puur hypothetisch, we hebben vorig jaar nog een jong gebruikte Crafter gehaald! Een nieuwe kopen is voor ons overbodig gezien de KM’s die we er mee maken. Verder koop ik prive ook nooit nieuw, het idee van die afschrijving kan ik niet aan.
@jochempie: jemig wat een gejank. Je bent zelf verantwoordelijk voor je succes of het gebrek daaraan. De wereld is hard.
@Jochempie: dan moet je ook niet zulke domme opmerkingen maken. Die nog onrespectvol en beledigend zijn voor de hardwerkende ondernemer ook.
@lekbak: Iemand bepaalt zelf of hij of zij zich beledigd voelt. Dat is niet aan mij.
Heel die milieuzones zijn lulkoek.
Een nieuwe Sprinter heb je in de lease voor een 400€/500€ per maand.
@luxaeterna: en een oudere bus koop je voor 4000,-. reken even lekker uit wat goedkoper is. Een zzp-er moet op z’n centen letten om z’n gezin te kunnen onderhouden. Niet iedereen heeft een omzet van 10.000 in de maand.
@e38ossie: Ben benieuwd welke van de twee meer onderhoud vereist na een jaar :-).

Indien je geen 500 euro aan lease kwijt kan per maand voor zo iets cruciaals als een bus, heb je m.i. de zaken niet goed voor elkaar. Sorry.
@olivier420: dan ben je klusjesman en heb je 6000 euro per jaar stilstaan bij je klus. Ik ben benieuwd wat voor cijfer jij had op rekenen…

Een kleine zelfstandige die een nieuwe bus koopt is geen slimme ondernemer. Een kleine zelfstandige die een nieuwe bus leased is een slechte ondernemer.
@e38ossie: Maar ik zou meer vertrouwen hebben in een bus met garantie, die uitstraling heeft en betrouwbaar is. Zeker als je inkomen ervan afhangt wil ik een bus die altijd start.
Tja, leuker kunnen ze het niet maken, wel kapot reguleren…
PVV … voor de volle 100%. Voor de hardwerkende burger.
@prop: VVP?
Wat een gedoe allemaal..
Ondernemers als melkkoe. Ha! Wat een onzin.
En voor een paar duizend ekkies heb je een bestelbus op satansap die wel door de milieuzones mogen.
“Gelukkig is het bijna verkiezingstijd”

Zo dat merken we, het is weer een grote stroom aan loze beloftes de laatste tijd.
Maar we mogen wel steeds vaker 130 op de snelweg!!!
Als ondernemers met een oude bestelbus zich geen courante bus kunnen aanschaffen/leasen om daarmee een milieuzone in te kunnen dan moet je als ondernemersvereniging niet bij de overheid lopen jammeren. Dan moet je eerlijk zijn en de betreffende leden adviseren om er mee op te houden, voordat ze de maatschappij en zichzelf met een faillissement belasten. Dan is de business case gewoon niet (langer) sluitend.
Stembussen, daar komt pas een viezigheid uit…
We gaan het beleven….
Ik vind de zones heerlijk, minder uitstoot wie wordt daar nou niet vrolijk van ?
Af en toe rij ik achter een bestelbus die rookt als idioot.
Dan zet ik snel mijn ventilator op recirculeren.
Deze mag van mij echt wel uitgesloten worden.

Snap dit toch nog steeds niet. Dan moet je het kenteken dus laten aflezen om het jaartal te vinden, graaf dan iets dieper en laat het systeem een minimum verbruik en een maximum CO2 uitstoot aflezen. Dan krijg je resultaten die er toe doen. Dit is gewoon een laffe manier om te laten zien dat je eraan denkt. Niks mis met gedachten maar ik denk ook elke dag aan de ijsbeertjes. Betekent niet dat ik ze laat afsterven want dat doet de rest van de maatschappij net zo hard.
Die hele milieuzone in Rotterdam is een lachertje! Geen auto’s van voor datum x (benzine) of y (diesel) de binnenstad in. Terwijl dan twee exact dezelfde auto’s, waarvan er één iets eerder op kenteken is gezet, niet de stad in mag en de ander wel. En dan: wat dacht u van de haven Rotterdam? Daar wordt ook wel wat uitgestoten! Toegegeven, niet zoveel als een Renault 5 uit 1989, maar toch…
En dan ook nog eens feest vieren omdat het grootste cruiseschip je stad aandoet en wordt aangemeerd “naast” de milieuzone.
Zie http://nos.nl/artikel/2106898-mega-cruiseschip-in-rotterdam-is-geen-feest-voor-het-milieu.html
Als je het wil doen, doe het dan goed: onze oosterburen hebben door heel DL bij de steden milieuzones. Overal dezelfde regels. Benzine niet voor euro3 de stad in diesel niets onder euro2 (of regels in deze geest). Niets met toelatingsdag, maar op basis van emissie. Logisch.
@jeroenwz: uit verschillende rapporten is gebleken dat de milieuzone’s in Duitsland geen nut hebben. De steden die voor de rest niks hebben gedaan zijn er alsnog op achteruit gegaan. De steden zonder milieuzone die gewerkt hebben aan de doorstroming zijn er op vooruitgegaan. De steden met milieuzone die gewerkt hebben aan doorstroming zijn er net zoveel op vooruitgegaan als steden die gewerkt hebben aan doorstroming maar gèèn milieuzone hebben.

Minder auto’s, minder vervoeren en minder stilstaan. Dàt is echt het enige wat werkt. Het handjevol oude auto’s merk je toch niet.
@lekbak: Interessant! Waar kan ik die rapporten vinden?
@jeroenwz: eh, bij mijn nichtje. Die studeerde in Wageningen en dacht mij eventjes de les te leren over mijn vervuilende auto’s. Daar is ze (gedeeltelijk) op teruggekomen. Schoorvoetend heeft ze toegegeven dat de extra vervuiling van die enkele oude auto minimaal is. Want uiteraard vervuilt mijn oldtimer wel meer dan een nieuwe auto.
@lekbak: er hier zijn in Duitsland ook rapporten die aantonen dat het wel zin heeft.
Volgens mij heeft elke (bedrijfs)auto in Nederland een geldig kenteken met een geldige typegoedkeuring. Dus die zgn milieuzones zijn naar mijn mening gewoon illegaal.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).