• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“Diesel ouder dan acht jaar niet langer in Rotterdam”

Auteur: CasperH, gepost 17 maart 2015 om 07:55 – 117 Reacties

Verkeer Rotterdam


En we hebben het niet alleen over het centrum, maar over héél Rotterdam.

De luchtkwaliteit van havenstad Rotterdam is de slechtste in Nederland. Volgens D66-raadslid Samuel Schampers is de concentratie stikstofdioxine en fijn stof in 010 veel hoger dan in andere steden. De oplossing? Oude diesels weren uit de stad. En niet alleen uit de binnenstad of bepaalde stadsdelen, gewoon uit de hele stad als het aan D66 ligt. En dan hebben we het niet alleen over parkeervergunningen maar over een volledig verbod.

Vandaag vraagt Samuel Schampers aan het college van B en W om haast te maken met een verbod, hij vermoedt dat het ongeveer anderhalf jaar gaat kosten om zijn plan erdoor te krijgen. Wel moet eerst een berekening gedaan worden hoe ernstig de vervuiling op dit moment precies is.

Het risico dat Rotterdam “een Utrechtje” doet is dus reëel. Het weren van vervuilende auto’s uit stadscentra is niet nieuw, maar het blijft bizar dat er niet naar de vervuiling van een auto wordt gekeken maar naar de leeftijd. En die leeftijd wordt dus een stuk scherper gediscrimineerd dan die van diesels in Utrecht, waar diesels van voor 2001 niet langer welkom zijn (fail) in bepaalde delen van de stad, en zelfs de recente plannen om dat naar 2006 te verschuiven zijn minder streng.

We vragen ons hier serieus af hoe lang gemeentes nog vrij spel krijgen met deze discriminerende maatregelen. Vervuiling willen tegengaan is begrijpelijk, maar hanteer dan regels die op uitstoot zijn gebaseerd en niet op iets discriminerends als leeftijd.

Ook interessant!

  • Flitspalen voor Herriemakers
    Flitspalen voor herriemakers in Rotterdam
  • Golf-bestuurder ramt zes auto's in Rotterdam
  • BMW mag Rotterdam als proeftuin blijven gebruiken
    BMW mag Rotterdam als proeftuin blijven gebruiken
  • Robert Doornbos NENT
    Robert Doornbos wordt directeur van Porsche Rotterdam

Nieuwste artikelen

  • Zoveel kilometer kan je elektrische auto nog rijden bij 0 procent batterijlading
  • Voordat Jaguar de kolder in de kop kreeg, was dit het plan…
  • In dit Europese land is EV-subsidie niet meer nodig
  • GTA VI: komt van uitstel afstel?
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, d66, Diesel, milieu, milieuzones, rotterdam

Vorig bericht: « Waarom moest Max Verstappen opgeven in z’n debuutrace?
Volgend bericht: Boksbeugels en hamers gebruikt tegen Uberpop chauffeurs »

Lees Interacties

Reacties

  1. wilbertg zegt

    17 maart 2015 om 07:57

    Gáán we weer… Pfff…

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      17 maart 2015 om 15:58

      @wilbertg:
      Weer een “platfu§”..

      Login om te reageren
  2. postzegel zegt

    17 maart 2015 om 07:58

    En dat terwijl de registratie van de euro-normering, kat, roetkat en weet ik veel wat aan uitlaatgasreinigingsinstallaties sinds een jaar of 10 enorm zijn verbeterd bij de RDW.

    Login om te reageren
  3. timjan365 zegt

    17 maart 2015 om 08:03

    Mensen betalen zich al bont en blauw laat ze dan ook rijden waar ze willen rijden.

    Login om te reageren
  4. centho zegt

    17 maart 2015 om 08:04

    Utrecht heeft geen haven activiteiten toch?

    Login om te reageren
    • prod zegt

      17 maart 2015 om 09:26

      @centho: https://www.google.nl/maps/place/CTU+bv/@52.1086648,5.0728963,1620m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x0:0x8d5529e29abad63e

      Login om te reageren
  5. peke zegt

    17 maart 2015 om 08:06

    Ik rij nu ff een A4 uit 2008, voor een leek een hele nieuwe auto. Maar feitelijk gezien mag ik volgend jaar Rotterdam niet meer in:O

    Login om te reageren
    • MDA zegt

      17 maart 2015 om 09:30

      @peke: En ik rijd met een Passat uit 2007, met kat, roetfilter, euro 5 norm. In heel duitsland mag ik overal komen met een groene sticker, maar in R’dam straks niet… Ik snap dit echt niet. Waarom niet gewoon op euro norm selecteren? Zo’n norm is daar toch specifiek voor om aan te geven hoe vervuilend een auto is? Wil je vervuiling tegengaan, kijk je ineens naar leeftijd en niet naar de norm… pfff.

      Login om te reageren
    • jordip zegt

      17 maart 2015 om 12:12

      @peke: gewoon de audi q7 v12 diesel kopen dan ;)

      Login om te reageren
      • peke zegt

        17 maart 2015 om 12:14

        @jordip: mwah…;) weinig trek in. Deze Audi is tijdelijk, zal wel een BMW terugkomen, 320 of 330. Maar ook maximaal 2008, dus ik blijf het probleem houden. Los van het feit dat ik gelukkig niks in Rotterdam te zoeken heb;)

        Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      17 maart 2015 om 14:27

      @peke:
      En terecht, levensgevaarlijk die saaie hokken, al die mensen die spontaan in slaap vallen bij het zien van zo’n hok, dat willen wij hier niet….
      Die walmende diesels van een zekere Duitse makelij al helemaal niet….

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        17 maart 2015 om 18:44

        @jrk68: maar wat moeten Mohammed en achmed dan gaan rijden…?

        Login om te reageren
  6. janmetdelangeachternaam zegt

    17 maart 2015 om 08:07

    belachelijk…je zou bijna zeggen dat t discriminatie is..alleen dan voor voertuigen

    Login om te reageren
    • rutger97 zegt

      17 maart 2015 om 08:10

      @janmetdelangeachternaam: en vor hun bestuurders! Mensen die altijd zuinig zijn geweest op hun diesel mogen hem nu weg doen!

      Login om te reageren
      • arii zegt

        17 maart 2015 om 08:34

        @rutger97: tja en als iedereen van zn diesel wil afkomen dan dalen ze wel hard in prijs

        Login om te reageren
      • parker zegt

        17 maart 2015 om 12:47

        @rutger97: dieses zijn om kilometers mee te maken, niet om ‘zuinig’ op te zijn

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          17 maart 2015 om 14:29

          @parker:
          Yep, kilometers maak je niet in de stad, dus opzouten met die walmende hokken….

          Login om te reageren
          • marinepower zegt

            17 maart 2015 om 17:52

            @jrk68: kom regelmatig met de boot naar Schiedam, we verbruiken 20.000 liter gasoline per dag op de waterweg, hahaha! Roken maar!

            Login om te reageren
  7. mobieler zegt

    17 maart 2015 om 08:08

    En dit wordt constant geïnitieerd en gesteund door partijen die zeggen op te komen voor de minima. Dus ook voor de mensen met een oud autootje die absoluut never nooit niet een andere wagen kunnen kopen. Echt sociaal. En de luchtkwaliteit in Rotterdam kan natuurlijk ook niets te maken hebben met alle industrie en 2takt scooters. Welnee.

    Login om te reageren
    • thierryvth zegt

      17 maart 2015 om 08:22

      @mobieler: er is wel een probleem met het millieu in mijn Rotjeknor, je wil niet weten wat een roet er op de ramen, kozijnen en tot in de badkamer ligt als je hier in het centrum woont.
      Er moet wel iets gebeuren

      Login om te reageren
      • mobieler zegt

        17 maart 2015 om 10:36

        @thierryvth: Uiteraard, maar dat ligt maar voor een klein deel aan die paar auto’s. Heel het centrum wordt verbouwd met hijskranen, graafmachines, aggregaten en vrachtwagens

        Login om te reageren
        • thierryvth zegt

          17 maart 2015 om 13:21

          @mobieler: nou dat laatste is niet echt het probleem, hijskranen en aggregaten, staan er geen 10.000 van of zo. We zitten niet in fase 1 van de weder opbouw ( ;

          Login om te reageren
          • mobieler zegt

            17 maart 2015 om 13:24

            @thierryvth: LOL. Nou werk in het centrum en het lijkt er hier wel op hoor. Stadhuis/ Timmerhuis. Staan de hele dag aggregaten zwarte damp uit te blazen

            Login om te reageren
      • marinepower zegt

        17 maart 2015 om 17:49

        @thierryvth: Pernis? Rozenburg? Misschien dat daar eens een wolkje vandaan komt?

        Login om te reageren
      • series2 zegt

        17 maart 2015 om 18:38

        @thierryvth: Ga op het platte land wonen! Luchtvervuiling is iets waar je gewoon mee moet leven in de grote stad. Zeker als daar een van de grootste industriegebieden ter wereld naast ligt!

        Login om te reageren
    • parker zegt

      17 maart 2015 om 10:03

      @mobieler: voor minima is er de fiets of het ov, een auto is geen recht

      Login om te reageren
      • mobieler zegt

        17 maart 2015 om 10:36

        @parker: Vertel dat maar aan alle uitgeknepen ZZP’ers die in de bouw of installatiebranche werken.

        Login om te reageren
        • parker zegt

          17 maart 2015 om 13:47

          @mobieler: ok, ik zal het ze vertellen

          Login om te reageren
  8. bkw38 zegt

    17 maart 2015 om 08:08

    Mijn e60 uit 2005 met roetfilter is gezonder dan hun hersenen dat blijkt wel weer…

    Login om te reageren
  9. renzer zegt

    17 maart 2015 om 08:08

    Tja, diesel is duivelsvocht.. moet je niet willen

    Login om te reageren
  10. zaphodbeeblebrox zegt

    17 maart 2015 om 08:09

    Je hebt het dan nog niet eens over het feit dat de auto gewoon is goedgekeurd voor de Nederlandse weg. Alleen omdat een of andere vent de grens op 8 jaar zet, niet nadenkend over roetfilters of andere dingen. Dag 3l Lupo, hallo Q7 V12 TDI.

    Login om te reageren
  11. rutger97 zegt

    17 maart 2015 om 08:09

    Diesels van 8 jaar en ouder! Dat zijn er bizar veel in Rotterdam zuid!

    Login om te reageren
    • dubcars zegt

      17 maart 2015 om 08:14

      @rutger97: jaa dat zou zomaar 30-40 procent kunnen zijn van alle autos hier, misschien wel meer

      Login om te reageren
  12. bkw38 zegt

    17 maart 2015 om 08:09

    En ik betaal €435 per kwartaal om op die wegen te kunnen rijden…

    Login om te reageren
    • sjeemsbond zegt

      17 maart 2015 om 13:26

      @bkw38: kop, spijker en raak! Je kan het niet beter formuleren dan dit.

      Login om te reageren
  13. sydney zegt

    17 maart 2015 om 08:09

    Dit plannetje gaat echt niet door, gaat ze veel te veel parkeerinkomsten kosten.Of weet Meneer Schampers meer dan ik en gaat de nieuwverkoop de aankomende anderhalfjaar skyhigh? Dan moet ie even contact met mij opnemen, want dan kunnen we hem wel gebruiken.

    Login om te reageren
    • nasty zegt

      17 maart 2015 om 09:26

      @sydney: niet iedereen heeft geld om een nieuwe wagen aan te kopen. Een tweedehands benzine van 15jaar oud mag de stad nog wél in, al verbruiken die wel wat meer dan tegenwoordig

      Login om te reageren
      • sydney zegt

        17 maart 2015 om 09:43

        @nasty: Dat is dus precies wat ik bedoel.

        Login om te reageren
  14. gregorius zegt

    17 maart 2015 om 08:11

    Juist, dat gaat de goede kant op. Elke stad een ander beleid. Heerlijk
    En als alle grote steden iets in plaats hebben, gaan we het landelijk invoeren met een nog veel krommer beleid.
    Ik zie t al aankomen!

    Login om te reageren
  15. ghost zegt

    17 maart 2015 om 08:15

    Uiteindelijk is dit ook weer linkse politiek die veelrijders de nek willen omdraaien.

    Login om te reageren
  16. thierryvth zegt

    17 maart 2015 om 08:16

    ja weg met al die stink auto’s in mijn stad
    rij sinds 2 dagen electrisch dus net als oud rokers vol in de verketter modus ( ;

    Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      17 maart 2015 om 08:19

      @thierryvth: Je weet dat als niemand meer diesel rijdt jij strax ook 200 euro per kwartaal mrb mag aftiken?

      Login om te reageren
      • thierryvth zegt

        17 maart 2015 om 08:25

        @bartteeuwen: uiteraard, links of rechtsom maar geld mag het de staat niet gaan kosten, anyway ik rij nog 2 jaar 0% en kan nog 2 jaar klagen als een ex roker dat de ANDEREN het millieu vervuilen. Daarna zal ik wel gewoon gaan mee doen met roet de lucht in te blazen

        Login om te reageren
      • azenomei zegt

        17 maart 2015 om 09:17

        @bartteeuwen: Wat dacht je van accijns op stroom.

        Login om te reageren
        • db87 zegt

          17 maart 2015 om 11:34

          @azenomei: Zonnepanelen FTW!

          Login om te reageren
        • thierryvth zegt

          17 maart 2015 om 13:23

          @azenomei: ik weet het is een farce maar toch doe ik ff mee ( ;
          Zal de grijze wollen sokken niet aantrekken

          Login om te reageren
        • tupperware zegt

          17 maart 2015 om 16:03

          @azenomei:
          De belastingdruk op stroom is procentueel al veel hoger dan op fossiele brandstoffen..
          Geeft niks hoor, zo maar iets roepen zonder je in de materie te verdiepen is natuurlijk veel makkelijker..
          Beetje PVV niveau maar daar raak je hier snel aan gewend..

          Login om te reageren
          • azenomei zegt

            17 maart 2015 om 21:24

            @tupperware: Werkelijk? Ik krijg anders toch netjes elke keer heffingskorting op de stroom (net als iedereen trouwens). Dus die druk valt wel mee denk. Zodra iedereen overstapt zal het pas goed oplopen. Maar een beetje doen alsof je er verstand van hebt is natuurlijk veel makkelijker.

            Login om te reageren
  17. Design_Driven zegt

    17 maart 2015 om 08:17

    Misschien ben ik met de jaren wat achterdochtig geworden of heb te vaak de touwtjes van de poppen kast mogen zien maar ik vermoed dat er een sterke auto lobby aan een rondje grote steden bezig is.

    De autoverkopen liggen op hun gat en plots gaat de een na de andere maatregel van kracht die de auto industrie goed uitkomt. En niet alleen in Nederland.

    Uiteraard mag de haven en zware industrie rond Rotterdam gewoon doorgaan.

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      17 maart 2015 om 08:28

      @sketcher: Je kunt heus wel wat sturen, maar mensen dwingen door belasting en/of andere maatregelen een nieuwe(re) auto te kopen gaat niet.Ik wil niet iedereen over een kam scheren maar de meeste mensen die in een wat oudere auto rijden(nu vind ik 8 jaar nog niet eens zo oud overigens,helemaal niet in dit kader) doen dit niet uit luxe.Als dit doorgaat zie ik niet men massaal een veel jongere auto kopen.Die kopen misschien een benzine die echt niet veel jonger zal zijn.Of nemen helemaal geen auto meer.Het een iets andere discussie maar bij mij in de buurt (Amsterdam Centrum)zie ik het al jaren.Steeds minder buren hebben een auto en steeds minder bezoekers en toeristen parkeren hun auto hier.Waar ik vroeger vaak vele rondjes moest rijden voor een plek, zijn er nu (behalve op zondagavond) altijd meerder plekken precies bij mij voor de deur vrij.

      Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      17 maart 2015 om 10:16

      @sketcher: Het is niet alleen de auto lobby, belang van de overheid is er rechtstreeks… elke nieuwe auto levert in ieder geval paar duizend euro op en in veel gevallen meer als 5000 bpm per auto!!

      Login om te reageren
      • Design_Driven zegt

        17 maart 2015 om 12:07

        @dutchneon: BPM is niet in het belang van gemeentes, auto’s met kortingen voor ambtenaren wel ;-)

        Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      17 maart 2015 om 10:32

      @sketcher: Ik denk ik maar eens op zoek naar een Discovery II V8 voor als ik in NL op bezoek kom. Lekker milieu vriendelijk.

      Login om te reageren
  18. bartteeuwen zegt

    17 maart 2015 om 08:18

    Ik neem aan dat mensen met n 8 jaar oude diesel met n dergelijke maatregel minder wegenbelasting gaan betalen? Ze mogen zoch immers op minder wegen begeven. Ow wacht we hadden een roverheid en geen overheid.

    Login om te reageren
  19. thedammer zegt

    17 maart 2015 om 08:22

    Dus je mag met Q7 v12 tdi wel naar binnen, maar met een lupo 3L niet. Wat vage boel allemaal

    Login om te reageren
  20. eddythedriver zegt

    17 maart 2015 om 08:27

    Haha, Wilders roept, D66 maakt plan van aanpak!

    Login om te reageren
  21. norge zegt

    17 maart 2015 om 08:28

    Nee, het ligt echt niet aan al die vrachtwagens die rondjes trekken op de ringweg….En nee, die zeeschepen die doen echt niks vervuilen in de havens….Mogen die dan ook maar 8 jaar oud zijn? Die goser moet even een realiteits check doen…

    Login om te reageren
    • bullzeyersn zegt

      17 maart 2015 om 08:44

      @norge: die regels worden ook steeds strenger. Als je met je vrachtwagen naar de Tweede Maasvlakte wil moet je aan de zwaarste, Euro6 norm voldoen. Wat die schepen betreft weet ik t niet, maar daar wordt ook op gelet iig.

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      17 maart 2015 om 09:26

      @norge: http://www.marineinsight.com/wp-content/uploads/2014/02/ship-pollution.jpg

      Login om te reageren
  22. Mairsil zegt

    17 maart 2015 om 08:31

    Als ze de vervuiling echt omlaag werken hebben moet dit ook voor scheepsdiesels gelden, zal Antwerpen wel blij mee zijn.

    Login om te reageren
  23. bassie2 zegt

    17 maart 2015 om 08:33

    Sommige mensen denken echt nergens over na… Als bedrijf ook wel genaaid als je met ‘wat oudere’ diesels rijdt. Menig bedrijf kan z’n oude sprinters/transporters/traffics ook wel opdoeken. Zal wel een aardige export opleveren…..

    mijn leon tdi uit 2008 is ook in een klap geen reet meer waard :(.

    Login om te reageren
    • 5cilinder zegt

      17 maart 2015 om 11:31

      @bassie2: Ze kunnen inderdaad gelijk de markt opdoeken of iedereen moet met een 6 liter pick up gaan rijden waar nog minder inpast ook.

      Login om te reageren
  24. C6_R zegt

    17 maart 2015 om 08:35

    First they came for the Diesels, and I did not speak out—
    Because I did not drive a Diesel…

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      17 maart 2015 om 08:36

      @C6_R: Mooi..

      Login om te reageren
  25. baasbas zegt

    17 maart 2015 om 08:39

    Nou, duidelijk. De stembus zal laten zien hoe men over het plan denkt…

    Ik snap dat er soms behoefte is om lokaal maatregelen te nemen, maar hier zou nu een landelijk beleid slimmer zijn. Het wordt er allemaal niet duidelijker op met een lappendeken van lokale regeltjes. Ik dacht dat dat sinds de republiek der zeven verenigde Nederlanden wel een beetje opgelost was

    Login om te reageren
  26. monk zegt

    17 maart 2015 om 08:39

    slechte luchtkwaliteit zal verder ook niks te maken hebben met alle boten die daar in de haven komen lossen…. 15 vd grootste cargoships ter wereld stoten evenveel nare shit uit als +/-760 miljoen (ja miljoen) autos

    Login om te reageren
    • C6_R zegt

      18 maart 2015 om 00:10

      @monk: Heb je daar een bron bij?

      Login om te reageren
      • monk zegt

        26 maart 2015 om 10:29

        @C6_R: http://www.theguardian.com/environment/2009/apr/09/shipping-pollution
        er zijn nog wel een hoop mer bronnen over te vinden. check prof james corbett

        Login om te reageren
  27. desjonnies zegt

    17 maart 2015 om 08:40

    Ik ben zo langzamerhand schijtziek van “de politiek , vol met zielige mannetjes die niet over hun eigen schaduw kunnen springen en alleen maar hun eigen populistische regels willen doordrukken zonder enig gedegen onderzoek of een gedegen onderbouwing en dan, vooral D66, nog eens anderen beschuldigen van populisme zoals de PVV.

    De luchtkwaliteit in Rotterdam is slecht.
    Maar wat willen we?
    Willen we simpelweg te vreten hebben, willen we een baan hebben, willen we de doorvoerhaven van Europa blijven of willen we allemaal ’s morgens om half tien lazarus zijn omdat we zonder werk zitten.

    Ik zou deze klootzak -excusez le mot pas du tout- graag een reis naar Liverpool willen aanbieden of een andere troosteloze gestorven havenstad die eens de trots was van een natie.

    Ik erger me al tijden aan het ontbreken van enig inzicht en enig nuchter boeren verstand in de nationale politiek, laat staan hoe het gesteld is met de lokale politiek.
    In Utrecht hebben we het godver de godver over TWEE PROCENT van de auto’s die niet aan de normen voldoen, fucking TWEE PROCENT.
    Koop vijf stadsbussen van de poen die dat hele bewakingscirsus kost en je zit gelijk neutraal tegenover de vervuilende Diesels.

    Waar hebben we het in Rotterdam dan over.
    Verder wordt er ooit met één woord gerept over die tweetakt scooters en bromscooters, kennerlijk worden onze ‘heren’ politici niet gehinderd door enige vorm van kennis en is er nar alle waarschijnlijkheid geen gedegen onderzoek gehouden naar de oorzaak van de vervuiling.
    De oorzaak van de vervuiling is namelijk vrij makkelijk te achterhalen: Als je vanuit Rotterdam over de zuidelijk rondweg richting Noordzee rijdt : Het ene na het andere overslag bedrijf en de ene na de andere chemische fabriek en / of raffinaderij.
    Verder is de A15, de zuidelijke rondweg de levensader geworden met het achterland ( het achterland is het land dat vanuit onze havens wordt bedient met goederen)
    En is op deze manier de vervuiling in Rotterdam te verklaren.

    En jullie vinden het raar dat dit land naar de kloten gaat?

    Vroegâh ging Nederland ergens over, hadden we goede scholing, gezondheidszorg en openbaar vervoer.
    Oh en een leger, waar je 18 maanden van je leven mocht dienen

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      17 maart 2015 om 08:51

      @desjonnies: True that!

      Login om te reageren
    • prod zegt

      17 maart 2015 om 11:04

      @desjonnies: Amen!

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      17 maart 2015 om 19:35

      @desjonnies: “…of willen we allemaal ‘s morgens om half tien lazarus zijn omdat we zonder werk zitten. ”

      Wel, eerlijk gezegd lijkt dat ook z’n charmes te hebben…

      Login om te reageren
  28. Dutchdriftking zegt

    17 maart 2015 om 09:01

    Ben ik blij dat ik een schone 20 jaar oude benzine rijd…….

    Login om te reageren
  29. wimbers zegt

    17 maart 2015 om 09:04

    lekker dan, dus eerst 600,- per kwartaal betalen en dan niet meer naar mijn werk kunnen straks? zal rustig worden in rotterdamn

    Login om te reageren
  30. Vreddy_B zegt

    17 maart 2015 om 09:04

    De overheid is ook niet echt voor een beter milieu. Anders maak je het lonend om schoner te rijden en dat doen ze niet.
    Ik rij nu een een 525D uit 2003 met een CO2 uitstoot van 216g.
    Gewicht is 1580 KG. Per kwartaal betaal ik € 439 euro.

    Stel dat ik een 525D 2010 zou aanschaffen. Heb ik een CO2 uitstoot van 160g.
    Gewicht is 1680 KG dus ga ik € 475,- per kwartaal betalen.

    Nederland moet naar Duits systeem. Hoe schoner je rijdt hoe minder je betaald. Dat stimuleert
    Mensen om schoner te rijden. En dan laat je zien dat je voor het milieu bent.
    Dat is de Nederlandse overheid duidelijk niet.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      17 maart 2015 om 15:56

      @Vreddy_B:
      Niemand verplicht je om in zo’n zwaar walmend hok te rijden..
      Als je boven je stand rijd moet je niet piepen, of je draagt het als een vent of je gaat kleiner rijden..

      Zoals onze grote huisfilosoof ooit zei, je hebt geen hok van 1,5 ton + nodig om je kadaver van A naar B te vervoeren..

      Login om te reageren
      • Vreddy_B zegt

        17 maart 2015 om 16:08

        @tupperware:

        Het is natuurlijk wat populair geblaat om te beginnen over boven je stand rijden.
        Het is slechts een vergelijking tussen twee auto’s.
        Deze zou je ook prima kunnen maken tussen een Golf TDI uit ’99’ en een huidige.

        Wat dat te maken heeft met ‘je moet niet piepen als je boven je stand gaat rijden’ ontgaat mij verder. Maar dat zal wel een stukje interessanteritis gedrag zijn.

        Login om te reageren
  31. ArnoldH zegt

    17 maart 2015 om 09:12

    Dat plan krijgen ze er echt nooit van ze lang zal ze leven door.

    Kijk eens naar wat we al betalen aan (wegen) belastingen, accijns enz enz enz.

    En dan gaan ze ook bepalen dat we eens in de 8 jaar een nieuwe auto moeten kopen omdat we anders op bepaalde wegen niet mogen rijden.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      17 maart 2015 om 09:35

      @arnoldh: we hebben het hier wel over Nederland hè……

      Login om te reageren
    • tupperware zegt

      17 maart 2015 om 15:52

      @arnoldh:
      Zoveel mensen rijden geen 8 jaar met dezelfde auto hoor.
      Een gemiddelde huurovereenkomst voor zo’n dieseltje is 4 jaar of 2 ton in km’s..

      Dus, welk punt wilde je maken..?

      Login om te reageren
  32. bmwalpina zegt

    17 maart 2015 om 09:17

    Ik kan me hier over opwinden. Niks meer dan een stukje symboolpolitiek waar de burger weer voor op moet draaien. Want het lijkt me niet dat alle vervuiling van deze stad met één vd grootste havens door de dieselauto’s komt. Doe dan wat met alle scheepvaart.

    Login om te reageren
  33. mashell zegt

    17 maart 2015 om 09:18

    Volgens mij zit Schampers bij de verkeerde partij, dit is een Groenlinks thema. D66 heeft maar 3 speerpunten: onderwijs, onderwijs en onderwijs.

    Login om te reageren
  34. Scarface zegt

    17 maart 2015 om 09:21

    Ik vind Rotterdam al helemaal niks, maar als dit doorgaat dan kom ik er helemaal nooit meer.

    En zou die roet nu echt alleen van diesels komen? En in het bijzonder van 8+ jaren oud?

    Ik meen me te herinneren dat er niet onaanzienlijke zware industrie in de buurt is gesitueerd. Misschien daar eens een filtertje op zetten?

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      17 maart 2015 om 09:44

      @Scarface:
      Energie centrales en ook de AVR (Afval Verbranding Rozenburg) hebben hele strenge eisen voor wat betreft uitstoot. Andere fabrieken heb ik geen weet van. Maar dat de scheepsdiesel veel meer mag uitstoten is een feit. Maar dat is ook inherent aan het type brandstof dat zij verstoken. Zo’n container gigant verbruikt ook al gauw tussen de 80 en 100 ton per dag. Als dat op schone gasolie moet… Lieve help!

      Login om te reageren
      • Stijnson zegt

        17 maart 2015 om 12:34

        @Original_Arnoud: Heb wel eens gehoord dat een grootcontainerschip evenveel uitstoot als 20000 auto’s. Geen idee of het waar is.

        Login om te reageren
        • danielj zegt

          17 maart 2015 om 18:35

          @Stijnson: Makkelijk.

          Login om te reageren
  35. base zegt

    17 maart 2015 om 09:51

    Geld dit ook voor bedrijfsbussen? Anders kan ik mooi een nieuwe bus aanschaffen voor 2017.. Trieste bedoeling dit…:(

    Login om te reageren
  36. opel2009 zegt

    17 maart 2015 om 09:55

    Nederland is dictatuur aan het woorden.

    Login om te reageren
  37. mrrallycross zegt

    17 maart 2015 om 10:08

    Waarom laten ze dit soort acties niet over aan mensen die er verstand van hebben, techneuten. Die mafkezen in een gemeentehuis/den haag weten toch totaal niet waar ze mee bezig zijn.

    Login om te reageren
  38. Alfarobert zegt

    17 maart 2015 om 10:14

    1 EUROPA,behalve Nederland.Die maakt z’n eigen aparte regeltjes.Autorijden moet zo duur mogelijk zijn.Ze snappen daar in Den haag niet dat veel mensen nog werken dankzij hun auto.Ploegendienst,Industrieterrein,etc Daar komen geen bussen en zeker niet op tijden dat jij moet werken of weer naar huis mag.

    Login om te reageren
  39. w0o0dy zegt

    17 maart 2015 om 10:15

    Waarom niet de luchtkwaliteit verbeteren door minder opstoppingen (bepaalde wegen verbreden en andere afsluiten in de spits), betere en schonere brandstof, meer parkeer en OV combi’s (je parkeert een stukje verder maar kunt wel gratis met een OV oplossing op stroom oid naar je eind bestemming?)
    Het minste vervuiling heb je door verkeer dat er niet is.

    En die scheepvaart, heftrucks, rangeer voertuigen, kranen, bussen en centrales aanpakken. Daar hebben maatregelen veel meer winst per besteedde euro.

    Login om te reageren
    • Breinstein zegt

      17 maart 2015 om 10:52

      @w0o0dy: de oplossing die jij aan draagt kost de overheid geld, het plan nu levert geld op. Dat is het verschil (al ben ik het wel met je eens)

      Login om te reageren
  40. dutchneon zegt

    17 maart 2015 om 10:18

    Omgekeerde wereld…. ik eis dan een fikse korting, als ik met de 800 euro per kwartaal voor mijn Range Rover van 2003 niet meer overal mag rijden!!!

    Login om te reageren
  41. w0o0dy zegt

    17 maart 2015 om 10:23

    Jammer dat er geen aandacht besteed wordt aan GTL. Dat is namelijk een veel constructievere stap dan automobilisten pesten…

    Login om te reageren
  42. w0o0dy zegt

    17 maart 2015 om 10:26

    Ondertussen in de USA: 9000 orders voor de Challenger en Charger Hellcat-versies… Gelukkig heeft al dat milieubeleid zin als we hier de laatste 0,2 % proberen te reduceren en ze daar 700pk loslaten..

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      17 maart 2015 om 10:47

      @w0o0dy: En in China gaat iedere 2 weken een nieuwe kolencentrale open… Sowieso is het enige wat wij doen in Nederland uitstoot verplaatsen naar andere plekken want dan “is het er niet”.

      Login om te reageren
  43. keviinnn zegt

    17 maart 2015 om 10:45

    Binnenkort maar even een roetlaag neerleggen bij den haag.. Met de cupra d zonder roetfilter :)

    Login om te reageren
  44. reistje zegt

    17 maart 2015 om 10:45

    Ik ben overtuigd, ik ga stemmen geen idee op wie maar wel op wie niet.

    Dit is natuurlijk niet de manier. Bovendien is het de industriestad van Nederland, niet zo heel gek dat de luchtkwaliteit dan ook het slechtste is.

    Login om te reageren
  45. postzegel zegt

    17 maart 2015 om 10:50

    Die dieseltjes schrijven hard af tegenwoordig.. In 8 jaar tijd naar 0 euro rest-waarde. En in die acht jaar ook nog eens een anderhalve rug per jaar aan MRB af tikken. goeie investering.

    Allemaal: hold your horses. Potente dieseltjes zijn voor de lease-slaven, en na 3 a 4 jaar gaan ze allemaal weer de grens over met BPM teruggave. (Alles van na 2006 heeft BPM teruggave bij het verlaten van het land). Koop je een ex-lease milieudieseltje, dan ben je dus extra de sjaak, want er is geen rest-BPM bij export (want BPM vrij aanschaffen = BPM vrij de grens over).

    http://voorraad.schaepkens.nl/seabccae8a43358e3fcbf89a30006266b/stock/gallery/page/7/details/8855439/volkswagen-polo-1-4-tdi-59kw-3d-bluemotion-drf/ Schrootprijzen!

    Login om te reageren
  46. Ram-G-maN zegt

    17 maart 2015 om 10:53

    Dan mogen ze op z’n minst aftermarket ureum-addititie installaties gaan subsidiëren. Net als voorheen. Weten we het nog allemaal? Al die roetfilters die subsidie kregen.

    Uream is beter bekend als AdBlue. Dit verdringt PAKS en NOx drastisch en laat de meeste diesels aan Euro 6 voldoen. Alleen vraag ik me af hoe je oude diesels laat herkeuren voor Euro 6-norm.

    Login om te reageren
  47. ter zegt

    17 maart 2015 om 10:55

    Doei D66

    Login om te reageren
  48. db87 zegt

    17 maart 2015 om 11:23

    Tuurlijk, want die vrachtschepen in de haven van Rotterdam zijn zo schoon…

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      17 maart 2015 om 15:48

      @db87:
      Tja, als ik zou moeten kiezen tussen paupers en de kip met de gouden eieren, dan ga ik niet voor de pauper met z’n ouwe diesel..

      Login om te reageren
  49. macchina zegt

    17 maart 2015 om 11:54

    Ik ben blij dat jullie hierover schrijven! Ik vind het inderdaad bizar wat er in Utrecht gebeurde. Europa heeft niet voor niets de Europese Emissiestandaard in het leven geroepen met als doel de luchtkwaliteit de verbeteren. Deze norm is misschien niet perfect, maar maakt het speelveld wel gelijk. Ze kunnen beter EUR IV of V de standaard maken in de stad en met name het havengebied voor commerciële voertuigen. Bovendien is het geen toeval dat er veel uitstoot is: het havenbedrijf is volgens mij de grootste werkgever van Rotterdam. Wat denk je zelf dat die schepen uitstoten, pure engeltjes met pufjes regenwoud?

    via Platvorm schone scheepvaart:
    “De totale uitstoot van NOx door internationale handelsschepen in de zeeën die Europa omringen, bedroeg in 2000 naar schatting zo’n 3,3 miljoen ton per jaar. Naar verwachting zal de scheepsemissie van SOx en NOx tussen 2000 en 2020 met 40-50 procent stijgen en is de uitstoot door schepen in 2020 even groot of zelfs groter dan de totale uitstoot van alle bronnen op het land in de EU.”

    Login om te reageren
  50. rossi46audi zegt

    17 maart 2015 om 12:16

    Alweer een plek waar ik toch al niet wilde komen. Nu een perfecte reden om er niet heen te gaan

    Login om te reageren
    • JaxDryke zegt

      17 maart 2015 om 12:34

      @rossi46audi: Gebiedsverbod is wat anders dan ‘er niet meer heen willen’

      Login om te reageren
      • rossi46audi zegt

        17 maart 2015 om 15:27

        @JaxDryke: maakt niet uit. Wil er niet komen.. dus nu weer een goede reden

        Login om te reageren
    • tupperware zegt

      17 maart 2015 om 15:45

      @rossi46audi:
      Dat is een hele geruststelling, hoeven we je visum aanvraag niet in behandeling te nemen..

      Login om te reageren
  51. JaxDryke zegt

    17 maart 2015 om 12:32

    Dus ook geen Mercedes Gevangenisbusjes (want die rijden massaal rond met busjes uit 2004). Met andere woorden, als ze jou dus weren (lees: bekeuren), dan kan je dit als verweer gebruiken :) :)

    Login om te reageren
  52. llukek zegt

    17 maart 2015 om 13:58

    E65 730d uit 2005: geweigerd
    E65 730d uit 2008: toegestaan

    ??

    Login om te reageren
  53. mercedesclk350 zegt

    17 maart 2015 om 17:21

    Hoe controleert men dat eigenlijk? Overal tolpoortjes neerzetten kost te veel denk ik.

    Login om te reageren
  54. v8rules zegt

    17 maart 2015 om 17:36

    Er zullen dan ook wel minder bussen gaan rijden daar

    Login om te reageren
  55. sharpleft zegt

    17 maart 2015 om 18:26

    Koop een longboard, gratis in het ov en daarna net zo snel (of sneller) als fietsers. Ik als student kom overal.
    Al slaat het natuurlijk nergens op om op leeftijd te oordelen. Kunnen ze inderdaad beter kijken naar uitstoot en dat soort shit

    Login om te reageren
  56. slickrick zegt

    17 maart 2015 om 18:27

    kunnen ze beginnem met de steenkolen centrale op de maasvlakte dicht te gooien..

    Login om te reageren
  57. Esprit_de_Flandre zegt

    17 maart 2015 om 19:47

    Oude vuile stinky-bah toestellen weghouden, er valt iets voor te zeggen. Maar doe het dan anders. Promoot elektrische voertuigen, in de eerste plaats door ze als stad zelf te gebruiken. Niet elke auto van de groendienst hoeft een Hilux te zijn, om wat bloemetjes te planten kan gerust een elektrisch pickupje gebruikt worden.

    De MegaCoole Mega eTruck heeft trouwens onlangs een faceliftje gekregen:

    http://www.mega-vehicles.com/ressources/modeles/DT60034AVPlateauBasculantOuvertLedOmbre.png

    Investeer in laadpalen bij shoppingcentra, industriegebieden, winkelstraten, voetbalstadion, etc… Leg buslijnen tussen grote buitenstedelijke parkings en het centrum. Plant boompjes…

    Nu zijn het meestal de meer financieel krachtige mensen die elektrische auto’s gaan kopen, maar hun – behoorlijk moderne – diesel zal zo via de tweedehandsmarkt zijn weg vinden naar anderen, die nu met een oude diesel rijden. Kost wat tijd, maar niettemin volgens mij veel efficiënter…

    Login om te reageren
  58. 730ld zegt

    18 maart 2015 om 20:26

    Daarom heb ik vanavond niet op D66 gestemd. Al die milieufreaks bah

    Login om te reageren
  59. leentje zegt

    23 maart 2015 om 10:14

    Als ik het goed begrijp, mag ik straks niet meer in Rotterdam komen?

    Mijn aangepaste rolstoelbus is nu 12 jaar oud en ik heb geen andere manier van vervoer: OV is medisch niet verantwoord, ik kan en mag alleen in mijn eigen auto rijden vanwege de specifieke aanpassingen en mijn elektrische rolstoel past niet in de auto van vrienden of familieleden. Zij kunnen mij dus wel rijden, maar alleen in mijn eigen auto. En die mag er straks niet meer in. Een taxivergoeding krijg ik ook niet meer, want ik heb een auto.

    Zouden ze daar überhaupt over nagedacht hebben, wat voor gevolgen dit kan hebben voor mensen die echt NIET op een andere manier vervoerd kunnen worden?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North