“Over 8 jaar rijdt niemand in Europa nog diesel”

Auteur: , 137 Reacties

Momenteel rijdt ongeveer de helft van de auto's in Europa nog op diesel. Analisten van de Zwitserse UBS-bank verwachten echter dat dat rap afgelopen is.

Zij gaan er namelijk van uit dat het marktaandeel voor dieselauto’s in Europa per 2025 nog maar 10 procent bedraagt. Let wel: da’s nog een relatief hoge schatting, want de rekenaars van UBS denken dat het dieselaandeel wereldwijd zal teruglopen tot 4 procent in acht jaar tijd.

Diesel verkeert na Dieselgate in behoorlijk zwaar weer. Bovendien worden de kosten om zelfontbranders aan uitstooteisen te laten voldoen steeds hoger en zitten milieuvriendelijke alternatieven in de lift. Voor wie denkt dat het met dat elektrogeneuzel nog niet zo’n vaart zal lopen: zelfs Total en Shell zijn van plan om hun tankstations binnen afzienbare tijd van laadpalen te voorzien.

Consumenten zouden zich door deze ontwikkelingen zorgen maken over de restwaarde van hun dieselauto en daardoor zou het kunnen dat dergelijke auto’s steeds vaker bij de dealer blijven staan. Aan de andere kant: wij kennen nauwelijks particulieren die zelf een nieuwe dieselauto kopen, dus in Nederland zal het mogelijk wel meevallen met de paniek. (via: KFZ-Betrieb)

Foto: Alpina D4 Bi-turbo door @maurice16 via Autojunk



137 reacties

Europa of Europese Unie? In Servie rijd 90% diesel, want geen idioot hoge wegenbelastingen..
@st3fan: Roemenië ook, bijna iedereen rijdt een Logan 1.5 dci of iets anders betaalbaar op diesel. Is enorm voordelig nog.
@vonklausenburg: dan woon je wel weer in Roemenië…
@pomoek: Met vlagen op en neer. Als een echte zigeuner.
@st3fan:
dat is in heel zuid europa zo. ik betaal in frankrijk voor m’n 3.0d welgeteld 0€ per maand belasting (ok, moest wel wat belasting aftikken bij de aanschaf, maar dat valt nog steeds in het niet bij bpm).
@super: Echt waar joh? Dat wist ik niet ! Wonen we allemaal in het verkeerde (auto)land denk ik..
@st3fan: dan woon je wel weer in Servië…
Hahahah het is afwegen he ! ;)
@st3fan: België ook. Maar dat is erg aan’t veranderen sinds een jaar.
Over een paar jaar geen nieuwe auto’s meer kopen, is kijken wie er dan nog lacht.
@g-ammo: Ja dat dacht je! Die bloedzuigers spelen daar nu al op in door middel van milieuzones. Daar sta je dan, met je “oude” auto. Reken maar dat er nog meer van die afstraffende maatregelen komen.
Daarom koop ik naast mijn diesel Discovery ook een V8 benzine, voor het milieu uiteraard.
@sketcher: lekker bezig. Een disco, 159 en iets met v8!
24 april levering van mijn 730d..of ik daar spijt van krijg..nope!
@bmw535dxdrive: moet je je naam nog wel even veranderen :D
@bmw535dxdrive: nice, congrats! Post je wel ff wat foto’s?
@bmw535dxdrive: Armoedig ding, waarom niet de 50D ;)
@bmw535dxdrive: dan weet je nu ook precies wat je in 8 jaar kan afschrijven;-)
Niets zo fijn als een lekkere dikke diesel. In alle rust en comfort hoge snelheden halen door al het koppel. Ik ben er fan van.
@viezefreddyw: Eens. Dat V10 TDI blok van VAG is toch een beetje een droomblok.
@vonklausenburg: Totaal achterhaald lawaaiig ding, neem dan de 50D of de 4.0TDI.
@viezefreddyw: een gelijkaardige benzine turbo heeft bijna net zoveel koppel en loopt dat beetje meer toeren stiller. Maar ik begrijp wat je bedoelt.
@onehp: Er is wel degelijk verschil tussen een gelijkwaardige diesel en gelijkwaardige benzine auto. Diesel loopt veel rustiger, lager in toeren en heeft (vaak) beduidend meer koppel. Het koppel komt vaak ook nog eens wat eerder vrij bij een dieselauto dan bij een benzineauto.
@viezefreddyw: in zie nu in dat het probleem ligt in mijn gebruik van de term ‘gelijkaardig’. Ik bedoelde gelijkaardige motoropbouw, dus een dikke diesel moet dan tegen een dikke benzine, bv. 3L V6 turbodiesel vs 3L V6 turbo benzine, etc. Maar deze zijn meestal niet gelijkaardig in prijs en gebruikskosten als er al vergelijkbare motoren beschikbaar zijn, in de praktijk is de ‘vergelijkbare’ benzine vaak kleiner. Dus de vergelijking loopt zowiezo wat scheef. Dat het koppel vroeger vrijkomt bij diesels klopt doorgaans wel en ook dat hij hoger is, ook al worden de allerlaatste benzines steeds beter daarin, maar zoals ik aangaf kan een benzine makkelijk wat meer toeren lopen om dat te compenseren zonder daarom luidruchtiger of minder rustig te zijn. Ze hebben allemaal tegenwoordig een serieuze overdrive dus daar ligt het ook niet aan.

Wat is opgevallen de laatste jaren is dat de verschillen steeds kleiner worden, dat geldt voor diesels die krachtiger worden, stiller en ook meer toeren kunnen draaien, maar ook voor benzines die ook een breder werkgebied krijgen dan voorheen, sommige halen al hun volle koppel bij 1300 toeren. Al hebben de allerlaatste diesels nu truukjes om het volle koppel al bij 1000 toeren snel vrij te geven… en een lager verbruik blijft, dus er blijft absoluut een plaats voor diesels.
@viezefreddyw: Een diesel moet dat weer compenseren door middel van overbrengingen wat ervoor zorgt dat het netto koppel dat overblijft aan de wielen weer gelijk is. Niet voor niets is een diesel nog altijd een uitzondering in het F- en S-segment.
@viezefreddyw: Je hebt gelijk maar er zijn wel een paar aanmerkingen. Diesel heeft een hoger koppel maar wel in een veel minder bruikbaar toerengebied. Het probleem van een diesel tov een benzine is de power bij heel lage toerentallen (onder de turbo). Een diesel heeft een hoger koppel en daarom worden de overbrengingen langer gemaakt met als gevolg bijna niets onder de turbo. Als je gaat hernemen met een turbo benzine tegen een diesel vanaf pak 1200tr dan heb je het vlaggen met je diesel ook al heb je 100nm minder. Ik heb eens ooit gelezen dat je benzine koppel 2/3de van het dieselkoppel mag zijn om hetzelfde effect te hebben. Dus 250nm benzinekoppel komt overeen met ongeveer 375nm dieselkoppel. Gr
@leeno: iets gelijkaardig wou ik zeggen. Koppel is eigenlijk volksmond voor vermogen bij lage toeren. Vermogen = koppel x toerental. En benzine draait vanouds 1,5 meer toeren met bijhorende kortere overbrenging, en hoeft daarom maar 2/3 van het koppel te hebben om gelijk vermogen te hebben. Maar met tegenwoordig allemaal turbo benzine krachtbronnen zijn de toerentallen naar beneden aan het komen, en het koppel is omhoog gegaan. Daarbij loopt een dikke benzine ook heel sereen (als het geen sportding is). Blijft wel, voor dezelfde gebruikskost kan je meestal een dikkere diesel rijden, en daarmee is een diesel vaak relaxter. Zoiets…
@Onehp: koppel is de kracht die op de aandrijflijn wordt geproduceerd door de motor. Dus de kracht van een omwenteling van het wiel.

Vergelijk het met het opendraaien van een glazen potje. Je moet heel veel kracht zetten om het open te draaien, hoe snel je draait is niet belangrijk.
@slickrick: je mist compleet men punt, maar maakt wel een leuke opmerking in hoe men koppel verkeerd in de mond neemt. Want zonder toerental is er geen arbeid, geen vermogen en geen beweging, en dat valt zwaar tegen in een auto waar je doorgaans wel wenst dat de wielen draaien ;)
Hetgene dat telt is dus vermogen aan de wielen, en dat is gerelateerd aan koppel MAAL toerental van de motor. Dat toerental kan dan later aangepast worden door verschillende overbrengingen zodat de wielen aan de juiste snelheid draaien én een koppel aan de weg kunnen aanbrengen, en zo een versnelling tot stand kunnen brengen indien gewenst…
@onehp:
als ik 130 rijd zit draait m’n diesel motor net 2000 toeren, en hoor ik dat ding niet eens, ik heb niet heel ervaring met de laatste turbo benzine motoren, maar het zou me verbazen als ze net rustig zouden lopen bij 130.
@super: welke motor is dat? De 1.4 yaris D4D(diesel) draaide nochtans dik 3000rpm bij die snelheid. Alles te maken met cilinderinhoud en versnellingsbakken…
@nasty:
ja, dat is inderdaad wel zo. het is een 3.0d 6cyl, dus dat helpt wel mee.
@super: mijn 2l benzine loopt dan 2800 toeren (handbak) en loopt dan ook helemaal stil. En ga ik op de gas dan heb ik 400Nm ter beschikking dus koppel is er ook. Maar het verbruik zal niet te vergelijken zijn. Moderne benzines hebben vaak ook een automatische 8-bak (of 9 of binnenkort 10) die een stuk minder toeren draaien op de cruise. Een beetje moderne diesel draait tegenwoordig 4500-5000 toeren, terwijl sommige turbobenzines amper 5000 toeren draaien om hun maximaal vermogen vrij te geven… dus de verschillen worden kleiner daar. Een moderne turbobenzine kan ook rustig lopen bij lage toeren. Dat wou ik even belichten.
@onehp:
ok, dat vind ik nette cijfers, al is 2800 toeren wel een heel stuk meer dan 2000 toeren. Maar de cylinderinhoud en het aantal cylinders zal ook wel een beetje meehelpen.
@super: Met een dikke diesel kom je vrijwel nooit bij de 4000 – 5000 toeren, dat is totaal overbodig.
Max koppel zit vaak net voor de 2000 toeren en wordt na 3800 weer afgebouwd bij een gemiddeld 3.0 d blok.
Ik kom vrijwel nooit boven de 3000 toeren met mijn diesel, en dan rij ik nog steeds 180km/h
@super: *cilinderinhoud en *cilinder. Waarom moeten mensen toch altijd alles ver-Engelsen?
@super: Heb gewoon 1.200 toeren bij 80km/u en 1.800 toeren bij 120km/u, en het is een benzine.
@bassx:
klinkt als iets met veel verplaatsing.
@bassx: Dodge RAM VAN?
@super: Bij 130 km/h maakt het vooronder 2400 toeren/min.
Da’s ook lekker rustig toeren hoor. En allemaal benzine dat daarin gaat…
Ook een 3 liter. 6 in lijn, dat wel.
@n54coupe: dat bedoel ik dus :)
@super: S65 AMG ;)
@super: laatst mogen rijden in een 750Li xdrive (2015): maakte ong 2000 toeren bij 130 km/u. Ding is zo stil als wat en heeft zelfs onderin een bak vermogen waardoor je bang wordt om uberhaupt te planken.
@viezefreddyw: Een diesel doet niks beter dan een gelijkwaardige PHEV. Behalve dat je tussendoor moet tanken onderweg naar wintersport of zuid Frankrijk. Qua prijs scheelt het ook niet veel. Een 530e kost slechts 3k meer als de 520d. Dat verschil verdien je gemakkelijk terug door hem netjes thuis op te laden.
@flutterby:
een phev weegt een stuk meer.
@super: 200KG zwaarder dan de reguliere benzine variant en 100kg dan een vergelijkbare diesel. Daar krijg je wel voor terug dat alle energie uit de laadpaal de helft goedkoper is en mogelijk co2 neutraal.
@flutterby: Mijn werkgever staat helemaal geen PHEVs toe. Om de simpele reden is dat de leasemaatschappij aangeeft dat bij PHEVs het praktijkverbruik veel meer afwijkt van het “normverbruik” dan gebruikelijk. Kort samengevat: PHEV zijn loeizwaar en zuipen daardoor als een tempelier.
@mashell: Tja, je moet wel laden anders heeft het geen zin natuurlijk. Als je niet verder als je derde versnelling wilt dan werkt je auto ook prima in Nederland (los van het geluid), maar het verbruik is onnodig hoog.
@flutterby: ikzelf en vele anderen hebben geen eigen plaats, auto staat op straat of in diverse parkeergarages, opladen lukt niet. Dan is PHEV voor allen = Faal. Maar anders had ik er graag eentje gehad. Panamera ofzo ;)
@onehp: Een Panamera verdient toch wel minimaal zijn eigen parkeerplaats… Verder heb je wel gelijk en is elektrisch rijden nu enkel voor de gene die thuis of op kantoor kan laden.
@viezefreddyw: Zeker ik ook, rij laatste 5 jaar alleen 3.0d van BMW en Audi.

Mooie is ook dat het verbruik van een diesle redelijk constant is, of ik rustig rij of lekker door trap, verbruik blijft nagenoeg hetzelfde, dat kan je van een benzine niet zeggen
@slickrick: helemaal eens, beetje planken met benzine auto en 100% meer verbruik, diesel lukt dat niet. Huidige diesels zijn ook nog snel. 3.0 BiTD chip naar ca 375pk loopt tegen de 280 aan op de gps.
Zal wel los lopen..
Ik hoop het van harte!
Het zou de luchtkwaliteit goed doen als diesel afgeschaft zou worden. Ik hoop van harte dat ze gelijk krijgen. #satansap
@kingjoop: Eigenlijk is er met de nieuwe euro6 niks aan de hand, zeker med adblue. Het zijn de oudere diesels die vuiler zijn, dus ze zouden beter veel meer (nieuwe hé) diesels verkopen zodat die oude uit het straatbeeld verdwijnen…
@Onehp: Dat Ad-blue spul is toch troep? ik zou liever zien dat we voor het dagelijks vervoer elektrisch of waterstof zouden rijden. Dan is de uitstoot van vervuilende stoffen bij de centrales af te vangen of te voorkomen. Dan kunnen de liefhebbers in het weekend de zes-in-lijn opstarten voor een fijn potje sturen.
Ik zou de fabrikanten dan ook adviseren om niet meer te investeren in dieselmotoren.
@kingjoop: de techniek is al ‘oud’, adblue is erg effectief om NOx te reduceren, je weet wel, waar dieselgate eigenlijk over ging. Daarmee is diesel relatief schoon. Maar dat betekent nog niet dat je daarom een dieselmotor is alles op vier wielen moet stoppen…
@Onehp: Met de nadruk op “relatief”. Ik kan zo niet vinden hoe effectief Ad-blue is. Alleen dat het helpt om EURO IV en V normen te halen. Misschien weet jij dat wel? Liefst met een bron?
@kingjoop: relatief omdat een verbranding nooit helemaal schoon kan zijn. Adblue of urea is een eenvoudige chemische reactie die effectief is en robuust is, ze vind altijd plaats zolang de ingrediënten aanwezig zijn. Andere methodes zoals EGR en absorbtie zijn methodes die misschien goed werken in theorie, maar in de praktijk veel minder goed werken omdat ze afhankelijk zijn van veel meer randcondities. Disclaimer: geen enkel werkt goed op korte afstanden en daar is een EV véél beter geschikt. Bronnen: eigen ervaring van jaren in de automotive, en niks wat een beetje googelen niet kan bevestigen. Indien niet, laat het weten, kan altijd bijleren.
En er gaat geen cent meer naar Griekenland
@str8six: De opzet is alles in beslag nemen met behoud van schuld dus geen dikke Griek maar een dikke Duitser als baas :)
Hopen dat de Q7 V12 TDI lekker goedkoop word :) voor degene die er van eentje af moet, zet maar op de stoep
Dan hoor ik waarschijnlijk bij die laatste 4%…
SQ7 tdi graag met die 3 turbo’s. Alleen al dat geluid.
@thomasthomas: is dat geluid niet (deels) kunstmatig luidspreker geluid, gemodelleerd op het geluid van benzines?
@thomasthomas: Installeer dat nep geluid maar op een elektrische auto. Heb je nog meer koppel ook.
@fanboy: Maar je EV staat na 200km stil om uren op te laden; met een dieseltje doe je snel 1000km op een tank. En na 5 minuten tanken kun je weer 1000km verder rijden …. Grand Tour van afgelopen week gezien toevallig ?
@thomasthomas: Hahaha, zo’n ding met speakers in de uitlaat. Als je dat leuk vindt ben je in mijn ogen geen autoliefhebber.
Voor mij niks anders dan een heerlijke diesel !
Het is een restproduct toch? Waarom zou je hier dan überhaupt mee willen stoppen. Zonde lijkt me. Voor mij gaat er niks boven een geblazen diesel!
@stuko: De productie van brandstoffen uit ruwe olie is omkeerbaar.
Ik snap dat diesel geen toekomst heeft, maar 8 jaar is een veel te korte termijn. Er zijn nu nog geen betaalbare alternatieven. Tesla komt straks met een auto die redelijk betaalbaar is voor een hoop mensen maar zelfs dat is nog geen auto van 20k met een bereik van 400km. En dat is echt noodzakelijk wil het een goed alternatief voor diesel zijn.

En dan is er nog de kwestie van infrastructuur. Iets wat veel verder gaat dan laadpalen aanleggen, dat is zo gedaan. De stroomvoorziening daarvoor is een groter probleem. Makkelijk op te lossen, maar niet op korte termijn.
@lekbak: inderdaad, dat is geen 220v 10A dat die electrische auto’s lusten. En al helemaal wanneer de laadpalen een gelijkaardige aanstroming van auto’s moeten aankunnen, dan heb je ruwweg tien maal(tenzij het laden veel sneller gaat in de nabije toekomst) meer laadplaatsen dan tankplaatsen nodig (van 4-12 naar 40-120 plaatsen?), en dat betekent een ganse infrastructuur van sterkstroom én veel meer ruimte. Dat zal even duren voor het zover is.
@Onehp: als de mensen thuis komen met een lege accu aan het eind van de middag willen ze allemaal die auto weer vol hebben. Elke parkeerplaats in een wijk voorzien van laadmogelijkheid is wel te doen. 200 auto’s per straat tegelijkertijd vullen met 16A per auto is iets lastiger. Zonnepanelen werkt ook niet want die werken juist als de auto’s van huis zijn. Hier moeten nog een paar slimme mensen goed over nadenken.
@lekbak: dat vermindert de behoefte voor een mega ‘tankstation’ in residentiële wijken inderdaad. Maar zal nog even duren voordat alle miljoenen parkeerplaatsen in de wijk een laappaal hebben inderdaad… Kan best een goed business model zijn als je dat elegant en robuust kan oplossen zonder elke straat te moeten opbreken…
@Onehp: het opbreken van een straat is men na een maand weer vergeten. Ik denk dat de winst zit in het bedenken hoe alle auto’s tegen de ochtend weer vol te hebben zonder dat de kabeltjes in de grond beginnen te gloeien.
@lekbak: die kabels los je wel op, kost enkel. Eén straat opbreken is geen probleem, maar als je nu alle parkeerplaatsen op straat democratisch van een laappaal wilt voorzien, dan zullen dat vele jaren zijn met opgebroken straten overal her en der. Wel goede werkgelegenheid ;)
@Onehp: ook dat is geen probleem. Dat is niet het obstakel wat ik bedoel. Hoe ga je al die palen voeden? Hoe krijg je zoveel energie een stad in? Daar heb je enorm dure hoogspanning infrastructuur voor nodig. Het levert namelijk enorme pieken in stroomverbruik op. Daar zit het ware probleem. Ook omdat je die pieken op moet zien te wekken, liefst groen.
@lekbak: uiteraard, bedenking ging eerst over de laatste schakel in de keten. Maar nu we het er toch over hebben, als al die dustributieinfrastructuur onder de grond moet, dan gaan ze nóg veel meer straten moeten opbreken ;)

Wat serieuzer, er zijn projecten om als buffer voor wind en water energie, de overvloed aan elektriciteit te gebruiken om synthetisch (aard)gas aan te maken, dat gas in oude gasvelden op te slaan, en dan deze weer te converteren naar elektriciteit wanneer de groene stroomproductie te laag is. In gebieden met niveauverschillen kun je water oppompen als potentiële energieopslag. Weer anderen kunnen oude (auto)batterijen daarvoor een tweede leven geven voordat ze gerecycleerd worden. Enz.
Spannende tijd waar we in leven.
Het wordt eens tijd dat we de anti diesel hetze stoppen. Waar zit nou eigenlijk het probleem bij diesel? CO2 en fijnstof doen diesel beter dan benzine. Ze verbruiken flink minder dus de schaarse olie gaat langer mee. NOx is een probleem dat met Adblue te bestrijden is.
Ik zie eerder benzine vervangen worden voor electro voertuigen (nu de reikwijdte van electrowagens gestaag stijgt) en juist diesel de primaire brandstof worden voor de lange afstandrijders en het vrachtverkeer. Een dieselhybride is voor Europa eigenlijk het optimale voertuig.
Overigens sterft een brandstof niet zo snel uit, oude wagens blijven ook steeds langer rijden.
LPG is bij nieuwe wagens ook niet relevant meer. Maar weg te denken is het nog niet.
@mashell: Er is niets mis met diesel. Mensen hebben gewoon een verkeerd beeld gekregen van het goedje door het gezeik met Volkswagen. Als er niet meteen naar Volkswagen werd gewezen en geroepen werd dat ze fout zijn en onze kinderen proberen te vergassen (waar ik het overigens niet mee eens ben, ik ben nog steeds van mening dat VW helemaal niet zo schuldig is, maar probeer de massa daar maar eens van te overtuigen) dan was de oorlog op die diesel minder of helemaal niet begonnen.
@robert110: Grappige is de euro 5 TDI waar het omgaat in de praktijk uitstoot vele malen schoner is dan zijn legale concurrenten, Renault/Fiat zijn de grootste vervuilers in de praktijk.
@mashell: wat een kletspraat. Diesel verbruikt minder? er zit meer energie in 1 liter diesel. En zwavel en bij verbranding meer NOx (VAG!), roet en juist MEER fijnstof, tot kleiner dan 2.5 PM wat echt heel diep in jouw longblaasjes verdwijnt mashell. Wat enig dat je zo tegen je eigen welzijn in redeneert. Hilarisch.
@buutvrij: sorry maar jouw reactie is ook vrij hilarisch. Een dieselmotor heeft geen hoger rendement dan een benzinemotor?? Dat is pas onzin, en heeft niets te maken met de hoeveelheid energie die in een liter diesel zit. Verder stoten die nieuwe ‘superzuinige’ direkt-ingespoten benzinemotoren ook lekker roet uit. Nog veeeel kleinere deeltjes dan een diesel en dat zonder roetfilter.

Ik ben overigens niet voor de diesel ofzo, maar er gaan een hoop fabeltjes rond.
@schekk03: Precies. Fabels dat diesel rijden schoner is en met een ‘hoog’ rendement gepaard gaat..
Ik vind het allemaal prima hoor jongens, maar mensen die een bredere kijk hebben op energie en milieu weten al lang dat fossiel een aflopende zaak is.
@buutvrij:
een diesel is ook zonder hogere verbrandingswaarde van de brandstof efficienter vanwege de hogere compressieverhoudingen.
@super: Het gaat niet om efficïentie. Dit artikel gaat over vervuiling en de toekomst daar van.
@buutvrij: lieverd, verbruik meet je per afgelegde kilometer. Dat er meer energie in een literdiesel zit komt omdat het minder lang in de raffinaderij is bewerkt. Het is dus dus de efficientere brandstof. Je komt er verder mee op een liter en er gaat minder energie verloren in het raffinage proces.
Fijnstof wordt bij diesels al jaren afgevangen in het partikelfilter. Daarom stoten diesels daarvan dramatisch veel minder uit dan moderne benzine wagens. Die door directe inspuiting daarvan juist steeds meer zijn gaan aanmaken. Mercedes monteerd daarom op hun 4 cilinder S-klasse benzine model ook een partikelfilter. Maar eigenlijk zou elke moderne direct ingespoten wagen die moeten hebben.
Als het gaat om schoon en efficient is diesel superieur aan benzine. Het is moeilijk diesel nog schoner te krijgen, bij benzine zijn nog wel gemakkelijke stappen te maken (door technieken die nu al bij diesel worden ingezet).
Probleem alleen is dat de nogal eenzijdige verslaggeving van het Volkswagen dieselschandaal, ten onrechte, de diesel een negatief imago bezorgd heeft.
@mashell: hoeveel dieselwages rijden in NL rond zonder partikelfilter? Meer dan de helft. Waarom? Ze moeten vaak vervangen worden en zijn duur (punto diesel = € 2200,-) Gevolg: men laat ze er uit halen en rijdt rond zonder. Gevolg: zeer veel fijstof in grote steden. Gevolg: lokale overheid stelt milieuzone in. Gevolg: lekker zeuren daar over op autoblog. Diesel = Dood met o.a dank aan VAG. In de USA schijten ze op diesels. Al tientallen jaren. En echt efficïent met brandstof omgaan kunnen alleen Prius-achtigen. Hoogste thermische efficïentie in productie en meeste km’s uit een liter.
@buutvrij: wat een onzin. Ten eerste raken roetfilters alleen verstopt bij verkeerd gebruik. Een diesel is niet geschikt voor kleine stukjes.

Daarbij is een dieselmotor wel degelijk het meest efficiënt. Iets wat je uiteraard rekent in de hoeveelheid energie die je nuttig gebruikt. Dat een prius zo zuinig is dat komt omdat er slimme hybride techniek gebruikt word. Zou je daar een slimme dieselmotor aan hangen dan zou die nog zuiniger zijn maar dat werkt in de stad niet, omdat je dan dus korte stukje rijdt met je diesel. Op de snelweg is diesel nog altijd superieur.

Oh, en in de vs is diesel met een enorme opmars bezig in hun trucks. Volkswagen deed ook best goede zaken met hun dieseltjes. De consument wil ze wel hoor.
@buutvrij: “Gevolg: zeer veel fijstof in grote steden. Gevolg: lokale overheid stelt milieuzone in.”
Is je al eens opgevallen dat de opkomst van de mileuzones samenvalt met de opkomst van de directingespoten benzinemotor. Misschien is dat wel helemaal geen toeval.
@mashell: en bel PSA even hoe het staat met de ontwikkeling van diesel-hybrids… hoe verneuk je een diesel?? Vaak aan & uit zetten. Wisten ze bij Toyota al 20 jaar geleden.
@buutvrij: wat is vaak aan en uitzetten? Als je eerst een stukje electrisch rijdt en als je stad uit bent de diesel aanzet gaat die daarvan niet vaker aan of uit. Ook met start-stop systemen hebben diesels geen problemen. Met software is dat allemaal te regelen dat het alleen gebeurt als de motor op temperatuur is. Dan is er geen enkel probleem. Overigens telt Toyota nou niet tot de diesel specialisten.
@mashell: Dat is het m juist. Als een diesel op temperatuur is. ‘Als’ . Een diesel die om de haverklap uitgezet wordt in de stad komt niet op temperatuur Zeker in dit jaargetijde. En als een diesel niet op temperatuur is werkt adblue ook niet, en roetfilters ook niet. Over slijtage aan het blok maar niet te spreken. Met een bybrid electrisch de stad uit en op de Nweg ineens een ICE aangooien? Succes met de levensduur. Een goede hyrid wordt in 3 a 4 fases opgewarmd. Dat begint al bij het wegrijden.
@buutvrij: een roetfilter werkt wel degelijk als deze koud is. Echter raakt die op een gegeven moment verstopt als deze niet schoongebrand kan worden.
Titel is een beetje (enorm) misleidend..
Niemand =/= 10%
en
Niemand =/= 4% (Wereldwijd)

En rijden =/= nieuw aanschaffen.

Als de verkoop van nieuwe diesel(personen)auto’s écht in de ban gaat, dan rijden de oude beestjes echt nog wel even door… zoals er ook nog steeds SAAB’s rondrijden,..

En vrachtwagens: Hoeveel procent daarvan rijdt inmiddels op iets anders dan Diesel? LNG/CNG heeft nog niet echt marktaandeel, buiten de gemeentelijke reiniging.

Autoblog: Tendentieus & Ongefundeerd.. Nu nog even ” nodeloos kwetsend ” worden en het kringetje is rond :-P *salt*
Ha, echt niet.
Misschien dat we minder Polo’s, Astra’s etc op diesel zullen hebben maar ik verwacht niet dat er binnen 8 jaar auto’s als de Navara, Transporter, X5, A8 en Land Cruiser uitsluitend zonder diesel blok gekocht gaan worden.
Wat mij betreft het beste nieuws dat ik al in tijden heb gelezen.
Jammer, dikke diesels zijn dik.
En deze info komt van een Duits medium…

Dus uit een land waarbij nog steeds het idee leeft dat een auto met 120k op de teller zo goed als versleten is en geen restwaarde heeft.

Het land waar ook de beleving is dat bij 150k een Austauschmotor (ATM) noodzakelijk is.

Het land waar de inwoners over de jank gaat als ze van het Finanzamt een brief krijgen waarin staat dat ze voor een 2 liter diesel €328 steuer moeten betalen per jaar terwijl ik als Nederlander me dan de ballen uit de broek lach en met plezier betaal?

Het land waar ze hele aparte rekenmodellen er op na houden als het gaat om het aanschaffen van een diesel of benzinevoertuig? Heb hele discussies met Duitse vrienden gehad over bovenstaande punten en dit zit gewoon in de genen…. dus ja, zo’n artikel over restwaarde van een diesel en dat ze langer blijven staan bij de dealer geldt voor de Duitsers (en/of Duitstalige landen). Wij Nederlanders denken hier heel anders over
Tip;
Download de app van RIVM over de luchtkwaliteit in Nederland en verbaas je over de waardes bij jou in de buurt of op de belangrijke wegen van NL.
Weet je ook gelijk waarom jij en/of ik kanker krijgen over 20 tot 30 jaar, tenzij er iets gebeurt (door overheids ingrijpen)
@buutvrij: ja, leuk. Als op het platteland ben is er nog steeds fijnstof. Ik ben net verhuisd uit de randstad naar het Friese platteland en zelfs daar is de lucht matig. Die lullo’s hebben namelijk voornamelijk meetstations staan waar het nuttig is om te meten. Waar de vervuiling is dus. Daarbij maken ze geen onderscheid tussen natuurlijk en kunstmatig fijnstof terwijl ons lichaam dat wel doet.
@lekbak: Hoe doet ons lichaam dat dan? Blijven kleine stoffen die overal dwars doorheen gaan.

En het waait lekker overal naar toe, dus midden in een weiland in Friesland ook.
Alleen in bossen wordt veel geabsorbeerd.
@fanboy: als ik een biefstuk eet dan komt er ook stront uit mijn reet. Geen idee hoe mijn lijf dat doet. Stuifmeel en fijn (Sahara)zand zijn twee volkomen natuurlijke dingen maar wel fijnstof. Als astmapatiënt kan ik met mijn longen op warme dagen de lucht beter meten dan de officiële meetstations.

Overigens woon ik lekker tussen de bomen hoor, ook dat hebben we in Friesland. Weilandjes omringd met bomen.
Wel grappig dat ze bij autoblog niemand kennen die prive een diesel koopt. Hier op het werk (grote bank met kantoorpersoneel zonder leasebak) rijden grotendeels van mijn collega’s diesel. Woonwerk van 20 a 25k km per jaar is in praktijk ook vele malen goedkoper met een grote diesel dan met een kleine benzine wagen.

Ik zelf zit op 35k km per jaar waarvan 22k woonwerk en ik ben met diesel gewoon goedkoper uit. Niet alleen qua running costs, maar ook de afschrijving met deze vele km’s is wat minder dan met een benzine auto.
@s2khonda: wacht even, er staat dat wij weinig particulieren kennen die een NIEUWE diesel kopen. Benieuwd hoe dat bij jou op het werk is, dus vertel!
@mauritsh: Aha dat was mij niet duidelijk, in dat geval klopt het redelijk, de meeste rijden in een occasion van +/- 3 jaar oud. Al zijn er wel enkelen die een nieuwe hebben gekocht maar dat zijn wel de kleinere auto’s (Polo, 208 etc).
Als ik perse nieuw moest kopen dan zou het ook een kleinere 208 worden o.i.d, maar voor rond de 20k heb je als occasion een veel leukere diesel.
Gelukkig rijd ik Benzine in Nederland en lekker dieselen in Indonesië
Ach uiteraard weer die politiek correcte eco maffia die ons in de elektrische auto wil hebben.
De lol van het autorijden gaat er snel af met zo’n batterij voertuig.

Een dikke moderne diesel is superieur, mijn broer heeft sindskort een F30 330D 8 traps automaat, man wat een geweld, 0-100 tijd van 5.6 sec en tussensprintjes zijn helemaal verpulverend, weinig wat je bij kan houden in het dagelijkse verkeer.
@bofkont: hoezo gaat de lol er met een elektrovoertuig vanaf?
Het rijdt veel soepeler (want geen vibraties van de motor), het is stiller (je audioinstallatie wordt minder overstemd) en de modale electrowagen trekt veel sneller op dat z’n benzine of diesel tegenhanger (doordat het koppel meteen beschikbaar is). In mijn evaring heb je dus juist meer lol in een elektrovoertuig.
@mashell: Beleving mijn beste, zo’n klinische batterij auto geeft dat niet, ik wil mijn zes lijn horen brullen
@mashell: het trilt niet, het stinkt niet, het is perfect. Perfectie is saai, per definitie. Mensen die geen flikker om auto’s geven, of mensen die om andere redenen dan dit soort emotie om auto’s geven hebben er wellicht geen last van. Die vinden de perfecte waarschijnlijk zelfs fijn. Maar ik vind ev’s echt dood en doodsaai. Ik mis het gepruttel van een ice enorm. Zelfs op de lange saaie reizen.

Gelukkig wil mijn vriendin wel in een ev rijden dus ik ben druk aan het sparen voor een tweedehands leaf ofzo. Ik blijf wel door pruttelen.
@lekbak: een ice is een trein en die zijn weer electrisch, de term ice in deze discussie is dus verwarrend. In Nederland noemen we dat gewoon een verbrandingsmotor.
Ik vind juist de sensatie van electrisch rijden, vooral het soepele versnellen en vertraging een veel aangenamer beleving. De vibraties van de verbrandingsmotor voelen voor mij aan als een onvolkomenheid, een primitieve imperfectie. Misschien zou ik Audi moeten gaan rijden, het merk dat streeft naar technocratische perfectie.
Als je spaart voor een Leaf, houdt ook de Zoe in de gaten. Is duidelijk de betere electrowagen, heeft een ruimer aanbod en hoeft misschien niet eens veel duurder te zijn.
@mashell: ice typt wat sneller op de telefoon ;-)

De zoe is ook een kandidaat ja. Wellicht zelfs de betere. Maar daar moet je vaak de accu leasen. Maar we hebben nog een goed jaar om het uit te zoeken. Tegen die tijd is haar studenten-ov afgelopen (terwijl ze nog wel student is). Een ev is bespaart dan al snel een paar duizend euro per jaar in ons geval. Ze zijn alleen zo duur in aanschaf…
@lekbak: Hier precies hetzelfde, voor mijn vriendin zit ik ook aan een leaf te denken, wat grappig, zelf wil ik een dikke ICE!!
@bofkont: probeer eens een tesla…
Ja dag Jan, mijn V70 2.4D gaat heus nog wel 8 jaar mee hoor, dan is ie 20 jaar oud met +600000km op de teller ^_^
Met mijn huidige jaarkilometrage van ongeveer 35k km en geen zicht op mindering de komende jaren, ben ik er gerust in dat ik nog zal dieselen de komende tien jaar.

Het liefst nog in een dikke twinturbo V6 of 6-in-lijn.
@misterdrogba: Maak je maar geen zorgen, als de diesel auto afgeschaft worden dan gaat de MRB van benzine auto’s gewoon flink omhoog……en als iedereen overstapt naar Elektrische auto’s dan gaat daar de MRB weer omhoog…….ze zijn echt niet dom in Den Haag.
@slickrick: Klopt idd het is links of rechtsom, geld moet er toch komen.
Mijn volgende zal echt een diesel worden.
Bedoelen ze nieuwkoop? Maar goed ik moet het nog zien, ik kan mij voorstellen dat het in landen als Nederland minder word maar dat komt dan niet zozeer door de auto’s maar meer door de overheid. Maar ik kan mij niet voorstellen dat het 4% word, al is door landen als Servië, Roemenië en Polen.

Al begint het wel wat vervelend te worden dat ik nergens meer de stad in kan… Daar sta ik dan weer bij de APK met mijn tamme tune, haal de roetmeting met twee vingers in mijn neus. Als ze al de moeite doen om het te meten.
Over 8 jaar zijn er alleen nog maar files in NL, of een zombieoutbreak want teveel mensen. Liever zie ik Trump de EU bomvarderen en dwingen dat de NA-motoren terugkomen, en de CO2-maffia door onze ”vriend” Assad in zijn gevangenissen naarstig tot andere gedachten zal worden gebracht, dat co2 problemen toch echt komen door overbevolking en niet door NA-motoren, en dat je met je tekkels van NA-motoren afblijft.
@john4545: geen zorgen, de range extender in een BMW i3 is nog steeds lekker NA ;)
@onehp: Hah! :) Range extender. Dat zal de verkopen doen vergroetn.
Minder Diesels betekent minder belastinginkomsten(want benzine is goedkoper in de maand) en dat zal leiden tot hogere wegenbelasting op benzinevoertuigen. Mark my words!
Ik ben benieuwd, maar zo een vaart zal het denk ik niet lopen. Zeker in Duitsland niet, waar een diesel simpelweg meer aan de vraag naar zuinig langeafstandsvervoer voldoet dan een benzine. Plus iets met autolobbies.

Gewoon 800km kunnen rijden op 1 tank, met een gemiddelde van 130 km/h, dat lukt met een benzine gewoonweg niet.

Ik was een aantal jaar geleden erg van de benzine blokken. Maar sinds ik prettige 2.0 diesels met 450/500 nm gewend ben, ben ik bang dat de weg terug erg zwaar gaat worden. Zeker nu moderne diesels er vanaf de 1400 rpm vol aan sleuren, en doorhalen tot de 5000 ook nog zin heeft. Ik heb downsize benzines gereden met een haast krappere powerband.
@karhengst: 800km is leuk maar moet je dan nooit pissen? Hoever rij je zonder te stoppen dan? Na max 300km wil ik wel even de benen strekken en mijn blaas legen.
@bartsmit: hoe lang doe jij over pissen?

Ik rij na hooguit 5 minuten weer verder en rij tot 500 kilometer met slechts twee zeikpauzes.
@bartsmit: Precies! Niks vervelender dan zelf op knappen te staan maar eerst de tank vol te moeten gooien omdat er voor de pompen geen parkeerplek is, en een rondje rijden ook geen optie is.
@karhengst: Ik heb daarom een piszak besteld in een outdoor winkel. Als je met je vrienden in de auto zit is het een beetje gênant maar alleen gaat het prima. Je gaat even 100km/u rechts rijden, haalt je leuter uit je broek en stopt ‘m in het gat. Het kan ook anders maar Patricia gaat niet zo vaak meer mee jammer genoeg.
*challenge accepted*
Blijf mooi diesel rijden !
Het meurt zo die kankerverwekkendelucht. Dan kun je er wel in zitten (lekker aso en egoïstisch) maar je staat altijd wel eens met draaiende motor buiten je auto. Het is echt smerige rotzooi die diesel.
Titel had moeten zijn: over 10 jaar koopt niemand meer nieuwe diesels?
Er zijn genoeg mensen die nog jarenlang in een oude auto doorrijden.
Zo is het. Althans zo zou het kunnen gaan. Want om nu al 10 jaar vooruit te kijken en te voorspellen wat er op dat gebied allemaal gaat veranderen is heel dik koffiedik kijken. Ik heb net een nieuwe Kia Sorento (diesel dus) gekocht. Na 6 jaar een Sportage (benzine) gereden te hebben is zelfs mijn vrouw tevreden over de stilte in de auto als je eens accelereert of bij 130 op de snelweg. Met een koppel van 441nm rijden betekent in alle rust accelereren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).