General Motors dacht jarenlang weg te komen met zijn gebrekkige contactsloten, maar wordt nu dubbel zo hard gepakt door de Amerikaanse overheid. De autofabrikant moet namelijk een boete van 25,5 miljoen euro betalen.
GM riep eerder dit jaar twee miljoen auto’s terug vanwege probleem met het contactslot. Dat kan tot niet werkende airbags of stilvallende auto’s leiden. GM was hier zelf al van op de hoogte, maar kwam in de ogen van de U.S. Department of Transportation veel te laat in actie. De problemen worden namelijk gelinkt aan dertien verkeersdoden. Marry Barra, GM’s nieuwe vrouwelijke bestuursvoorzitter, zegt de problemen aan te willen pakken en heeft als doel van GM de veiligste autofabrikant ter wereld te maken.
De Amerikanen komen er desondanks niet vanaf met de boete van 25,5 miljoen euro, maar worden ook scherp in de gaten gehouden door de National Highway Traffic Safety Administration. Handelen ze deze terugroepactie niet goed af, dan volgen mogelijk opnieuw acties. Als het aan U.S. Transportation Secretary Anthony Foxx ligt, krijgt zijn afdeling namelijk de mogelijkheid om ook boetes hoger dan 25,5 miljoen euro uit te delen. Hij wil het maximale boetebedrag ophogen naar 220 miljoen euro.
GM zit al een tijdje in de hoek waar de klappen vallen, maar heeft dat aan zichzelf te danken. Niet alleen de contactsloten vertonen namelijk gebreken. Deze week kwam bijvoorbeeld al naar buiten dat ook 2,7 miljoen andere modellen terug naar de garage moeten. Bij die auto’s kan door trillingen ruimte ontstaan bij de beschermkappen. Dat veroorzaakt roest en uiteindelijk mogelijk ook defecte verlichting.
12 reacties
Hoe zijn de ongelukken eigenlijk gebeurt? Sprong de auto op het stuurslot?
https://screen.yahoo.com/gm-hearings-cold-open-063251171.html
Gefickt im arsch.