Vrouw aan de macht bij GM

Auteur: , 37 Reacties

Dan Akerson, move over. Mary Barra neemt het roer over. En ja, dat is een vrouw.

De eerste vrouwelijke autobaas ooit

Het is voor het eerst in de geschiedenis van General Motors dat een vrouw aan de top komt van het bedrijf. Een GM-newbie is Barra (51) zeker niet. Ze kwam in de jaren ’80 als elektrotechnisch ingenieur bij de autobouwer binnen, om kort daarop manager van een fabriek te worden. Uiteindelijk werd ze verantwoordelijk voor de ontwikkeling en kwaliteit van alle GM-auto’s en trucks.

De eerste vrouwelijke autobaas ooit bij een auto

Ze volgt Dan Akerson op 15 januari op. De 65-jarige grote GM-baas, die de laatste tijd niks ziet in de overlap tussen Opel en Chevrolet, zwaait er sinds 2010 de scepter en gaat een stuk vroeger dan verwacht met pensioen, omdat zijn vrouw lijdt aan kanker.

We doen er nog even een schepje bovenop. Niet alleen voor GM is dit een first timer, Barra is de eerste vrouw ooit die zich CEO mag noemen van een autofabrikant van deze omvang. Chapeau.



37 reacties

“Uiteindelijk werd ze verantwoordelijk voor de ontwikkeling en kwaliteit van alle GM-auto’s en trucks.”
Als dat maar goed komt….
@RazorHead: we weten allemaal welk tijdperk dat geweest moet zijn… *mompelt iets over vectra’s en zo*
Zolang ze niet achter het stuur zit…
Hoe vaak zou zij “bend over” hebben gehoord voordat ze zover is gekomen…? ;)
@cupsport:

en daarom schaamt mevr. Quandt zich voor jouw soortje ..
@lincoln: Mevr. Quandt heeft in haar jonge jaren genoeg dingen gedaan waarvoor ze zich zo diep zou moeten schamen dat ze zich haar hele leven stil zou moeten houden!
Ik dacht na die eerste foto ‘wat moet Jodie Foster nou weer bij GM’??
only in America ..
Gaan ze onder haar misschien eens auto’s maken die verkopen ipv auto’s op de markt zetten die alleen 13jarige jongetjes een natte broek geven.
Prima.
1 ding doet GM zeker goed, de CEO komt ALTIJD uit eigen gelederen en wordt niet ingekocht.
@desjonnies:
Wat je zegt klopt inderdaad. Maar wat je helaas vergeet is, dat het de laatste 4 à 5 decennia uitsluitend boekhouders waren en dat die er uiteindelijk voor hebben gezorgd, dat het bedrijf naar de kl*ten ging.
Deze vrouw werkt sinds de jaren ’80 in topposities bij dat bedrijf en kan -volgens mijn bescheiden mening- deze posities alleen maar bereikt hebben door zich “perfect” aan te passen aan die boekhoudersmentaliteit. Ik heb daarom zéér grote twijfels over een positieve verandering v.w.b. een verbetering van de producten van GM.
@9000cse:

o.k. .. dus je weet niet wat een kwaliteitscontroleur is .. ook goed hoor ..
@lincoln: Otto Krause
@9000cse:
Daar heb ik ooit een stukje over geschreven, de invloed van de Chevrolet Corvair op
GM.
http://www.klassiekerrally.nl/iconen-de-chevrolet-corvair/
Zou dit invloed hebben op verkoop cijfers? Zou ik een auto willen kopen van een merk dat word geleid door een vrouw? Ach, waarom eigenlijk niet..
@TimoBac:

mooie redenatie ..
zit je allang bij de taliban ??
@lincoln: Het was een gedachte die even boven kwam drijven. En ik denk zomaar dat ik niet de enige was.
@TimoBac: is de bijtelling dan anders?
Verantwoordelijk voor de ontwikkeling en kwaliteit van alle GM-auto’s en trucks….Oh,ooh…
-=edit: gedraag je een beetje=-
@bofkont: Die staat waarschijnlijk de afwas te doen…Of bedoelde je dat niet?
“Ze kwam in de jaren ’80 als electrotechnisch ingenieur bij de autobouwer binnen”. Die zin gaf me in eerste instantie een hoopvol gevoel. Het vervolg deed die hoop echter weer vervliegen. Om bij GM de leiding te krijgen over een fabriek toont niet alleen aan, dat ze over voldoende kwaliteiten beschikt, maar tevens, dat ze vlug genoeg is geïndoctrineerd door de boekhoudersmentaliteit van haar meerderen. En die mentaliteit heeft ervoor gezorgd, dat het bedrijf uiteindelijk naar de kl*ten is gegaan.
Dat ze inmiddels zo’n dertig jaar in de bovenlaag van GM heeft gewerkt doet mij vermoeden, dat ze doorspekt is met die oude GM-typische fout. Ik hoop, dat ik ongelijk heb, maar ik vrees het ergste. Boekhouders zijn nou eenmaal geen petrolheads, maar een soort schoolmeesters.
@9000cse:

en die “oude GM-typische fout” is ..

95% van hun bestaan de grootste auto fabrikant ter wereld zijn ofzo ??
@lincoln: Nope, Maar GM maakt als meer dan twee decennia de fout de nadruk op financiën en financiële producten. Men is meer bezig met het maken van winst dan met het maken van auto’s. De eerste 20 jaar heeft men nog kunnen teren op een reputatie van alle jaren daarvoor, maar nu?

Natuurlijk willen alle autofabrikanten winst maken, maar de “core business” is het maken van aantrekkelijke auto’s. Met name GM heeft meer geluisterd naar bean counters dan naar de auto-bouwers en dat breekt ze nu fors op.

En een vrouw aan’t roer? acht de mannen deden het niet goed, dus wie weet. Is ze een beetje een petrolhead?
@lincoln:
………en om zoiets naar de kl*ten te helpen is dan een prestatie van de bovenste plank? Ofzo??
@lincoln:
Mag ik nog even? Kijk dan naar mijn post, iets verder naar beneden…….
De laatste zin klopt niet, bij Smart is de CEO al jaren een vrouw, dus zij is zeker niet de eerste vrouwelijke CEO in de automotive business.
@tupperware: nou goed dan, de eerste echte CEO. Want Smart kun je als merk toch amper serieus nemen.
@lincoln
…….mag ik je even herinneren aan je eigen comment?
lincoln 22 augustus 2009 at 09:52


4$ voor een stabilisatie stang ..
lijkt niet veel .. maar in die tijd waren $ nog $ .. kei-harde valuta ..
waard 12 gallon = 40 liter benzine = reken maar uit ..

het zal wel de periode tekenen dat boekhouders zich gingen bemoeien met het uiteindelijke resultaat ..
die kruideniers moet je natuurlijk altijd ver weg houden van dat soort dingen ..
@9000cse:

applaus .. sterke feedback ..

maarrrrrr .. iemand die van de quality control komt kan productie processen heel goed inschatten ..
buiten het feit dat ik haar het voordeel van de twijfel gun ..
mede omdat het een vrouw is ..

en trouwens ..
Mullaly is een ECHTE beancounter ..
waar Bob Lutz een ECHTE petrolhead was ..
bij GM zitten altijd ECHTE automannen aan de top ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).