Oververhitte motor op de Zwarte Zaterdag: wat te doen?

Auteur: , 71 Reacties
Audi A7 Sportback

En wat is de oorzaak eigenlijk?

Het is vandaag weer Zwarte Zaterdag! Iedereen en hun kinderen hebben vakantie, dus pakken we massaal de auto naar zonnige vakantie in Europa. Zelf ben ik nogal fan van Zuid-Frankrijk, evenals mijn familie. Die houden ook van Zuid-Frankrijk. Dus gaan we geregeld naar, je voelt hem al aankomen, Zuid-Frankrijk. En ja hoor, halverwege de trip zie je ze al staan. De eerste auto’s op de vluchtstrook. Veelal vanwege dezelfde reden: de motor raakte overhit.

Ferrari 360 - 355 Pech
Fotocredit: raceboy23

Daarom een beknopt overzicht betreft oververhitting van de motor.

Waarom moet ik er in de vakantiemaanden extra op letten?

  • Je rijdt langere stukken
    Als je op vakantie gaat, dan is de kans groot dat je langere afstanden dan normaal gaat afleggen. Een beetje vakantiebestemming is sowieso een paar honderd kilometer rijden. De motor zal meer werken en dus meer warmte ontwikkelen.
  • Het is er warmer
    9 van de 10 keer gaat de autovakantie richting het zuiden. Het is daar bijna altijd warmer. We willen nog wel eens vergeten wat voor fantastisch klimaat Nederland eigenlijk heeft voor de verbrandingsmotor. Relatief lage temperaturen en een hoge luchtvochtigheid. Als je naar het zuiden gaat wordt het warmer en de lucht (vaak) droger. Ook hier kan de motor meer onder te lijden hebben.
  • Meer hoogteverschillen
    Hoe hoger je gaat, hoe ijler de lucht. In Nederland merken we daar niet echt heel erg veel van, met de Vaalserberg als absoluut hoogtepunt van 320 meter boven NAP. Maar wanneer je een kilometer of twee gaat stijgen (niet ondenkbaar in de Alpen) wordt de lucht merkbaar ijler. Dat wordt overigens voor een groot gedeelte teniet gedaan door de lagere temperatuur. Maar de motor heeft natuurlijk het meeste te lijden tijdens het klimmen. Het gewicht moet toch omhoog geholpen worden.
  • Zwaardere bepakking
    Als je op vakantie gaat, is de auto zwaarder dan ooit. Wij Nederlanders houden van een paar flinke Dirk van de Broek tassen vol met proviand. Tel daarbij op dat er meerdere mensen inclusief hun bagage inzitten en het gewicht van de auto neemt met zo’n 500 kilogram toe. Dat is enorm veel.

Hoe kan ik herkennen dat mijn motor overhit raakt?

  • Temperatuurmeter. De temperatuur staat zelf niet altijd aangegeven, maar de wijzer hoort in het midden te staan. Staat de meter naar links: dan is alles nog koud en is er niets aan de hand. Staat de wijzer rechts voorbij het middenpunt, is voorzichtigheid geboden.
  • Aan dit lampje:

    Lampje

    Als dit lampje brandt, is er een acuut probleem met de koeling. Het is een waarschuwing dat de motor zélf de koeling niet meer onder controle heeft. Zet de auto zo snel mogelijk op een veilige plaats stil.

  • Witte rook onder de motorkap.
    Als de vloeistof te warm wordt, verdampt deze. Dat is zichtbaar aan de witte dampen die je ziet. Ook hier is direct stoppen op een veilige plaats het devies.

De temperatuur loopt op. Wat kan ik doen?
Je kunt aan de temperatuurmeter zien wat de temperatuur is. Als deze aan het oplopen is, kun je voorzorgsmaatregelen nemen. Je kan de motor een gedeelte van zijn warmte kwijt laten raken door de blower zo hard mogelijk aan te zetten. Ze kan de motor zijn overtollige warmte beter kwijt. Het is erg oncomfortabel, dus zet even de ramen open. Houd de toeren laag en de snelheid zo constant mogelijk. Probeer zo weinig mogelijk te accelereren. Dan produceert de motor namelijk extra warmte (want de motor moet immers harder werken).

Lamborghini Gallardo
Fotocredit: KD-Producties

Ik sta in een langzaam rijdende file en de temperatuur loopt op. Wat kan ik doen?
Mocht de temperatuur snel oplopen, ga naar het eerste tankstation dat je tegenkomt. Laat de motor afkoelen en vul indien nodig bij met koelvloeistof. Mocht de temperatuur heel rustig oplopen en is er geen tankstation in de buurt, dan is er nog steeds een andere optie. Haal de motorkap van de ontgrendeling. De motorkap zal een centimeter of twee stijgen, maar je opent hem niet. Het is niet zozeer om de koude lucht binnen te laten (dat kan overigens wel helpen). Het is voornamelijk om de warme lucht af te kunnen voeren. Als de snelheid oploopt is het zaak de motorkap weer te sluiten om GTA achtige taferelen te voorkomen.

Ik sta stil voor een rood licht. Wat kan ik doen?
Dit geldt ook voor als je in een file staat die niet beweegt. Uiteraard is het zaak de motor dan uit te zetten. Wat je wel kan doen is af en toe de de auto weer op contact zetten en de blower vol aan zetten op de warmste stand. Dan kan de motor warmte kwijt raken. Het is niet comfortabel, maar wel effectief.

McLaren 650S
fotocredit: Jiltjes

Ik wil de koelvloeistof bijvullen. Hoe gaat dat in zijn werk?
Het eerste wat je moet doen is de motor (en de koelvloeistof) laten afkoelen. Dit kan zeker 15 tot 30 minuten duren. Het is zeer belangrijk dat je dat doet. Door de hitte staat er nogal druk op en is de kans op brandwonden aanzienlijk. Heb je mooi de tijd om koelvloeistof te halen bij het tanktstation. Op het reservoir van de koelvloeistof kun je vaak zien hoe vol deze moet zitten. Open de dop met een doek (om brandwonden te voorkomen). Vervolgens giet je de vloeistof erin. Bij voorkeur met een trechter.

Kan ik het koelvloeistofreservoir bijvullen met water?
Als noodgreep is water een oplossing. Het is een goede oplossing omdat je de motor daadwerkelijk kunt koelen. Het kookpunt van water ligt iets lager dan van koelvloeistof. Het grote verschil is het vriespunt dat bij koelvloeistof véél lager ligt dan bij water.

Maar water is goedkoop, eenvoudig te vinden en de kans is groot dat je het al aan boord hebt. Echter, koelvloeistof geniet altijd de voorkeur. Niet alleen door het genoemde kookpunt, maar ook door de kalkresten en andere troep dat wordt achtergelaten door water. Mocht je water hebben gebruik, zorg dan dat het bij het eerstvolgende garagebezoek wordt afgetapt en bijgevuld met koelvloeistof.

BMW 340i
Fotocredit: Wouter

Wat kan ik meenemen in geval van nood?
In sommige langen is het verplicht om een oranje hesje mee te nemen. Maar verplicht of niet, als je stil valt is het altijd handig om zichtbaar te zijn. Uiteraard is een verbanddoos handig, mocht je jezelf bezeren. Zorg ervoor dat je spray met thee-extract mee hebt. Mocht je je toch verbranden met het checken van de koelvloeistof, kun je de brandwond snel verhelpen.

Uiteraard is het verstandig om voldoende koelvloeistof en water mee te nemen om bij te vullen. Vaak is het uitstel van executie, maar zo kun je wel weer vooruit.

Wat kost een liter koelvloeistof ongeveer?
Een beetje afhankelijk van met name de locatie. Je kan het online bestellen voor 4 euro per liter. Bij een tankstation kost het zo rond een tientje per liter. Gemiddeld heeft een auto een reservoir van tussen de 4 en 7 liter.

Audi A7 Sportback
Fotocredit: pro5p3r

Hoe zeg je “Goedendag, ik heb koelvloeistof voor mijn auto nodig, alstublieft.” in andere talen?

  • Frans: Bonjour, j’ai besoin du liquide de refroidissement pour ma voiture, s’il vous plaît
  • Duits: Hallo, ich brauche Kühlmittel für mein Auto, bitte
  • Engels: Good day, I need coolant for my car, please
  • Spaans: Hola, necesito refrigerante para mi coche, por favor
  • Italiaans: Ciao, ho bisogno del liquido di raffreddamento per la mia macchina, per favore
  • Portugees: Olá, eu preciso de refrigerante para o meu carro, por favor

Is een ‘zomercheck’ wel de moeite waard?
Dealers en garages bieden verscheiden services aan in de vorm van de vakantie- of zomercheck. De prijzen hiervan zijn relatief laag. Tussen de € 45 en € 85 ben je ongeveer kwijt. Er wordt speciaal gekeken naar de onderdelen die extra belast worden en de belangrijke vloeistoffen worden ververst.

Dus loont het het de moeite om zo’n check it te voeren? Jazeker. Je kan het ook combineren met een klein beurtje. Je gaat de auto (veel) zwaarder belasten en op vakantie wil je juist geen pech met de auto. Je kan alle ellende van te voren zo dus voorkomen.

Ferrari 430 Spider
Fotocredit: @viezefreddyw

In veel gevallen zijn de auto’s goed genoeg en hoeft de garage er niet veel aan te doen. Maar het is een relatief klein bedrag ten opzichte van de ellende die je ermee kan voorkomen. In een vreemd land stilvallen, in de middle of nowhere, is geen pretje. Zeker niet als je de hele familie op pad bent.

Kan ik zelf ook iets doen om het oververhitting te voorkomen:

  • Je kan de vloeistoffen van de motor zelf bijvullen. Tevens is het handig om de dop van de koelvloeistof te vervangen. Voor de kosten hoef je het niet te laten, het kost hooguit een tientje. Maar zo’n dop kan wat poreus worden na een tijdje.
  • Neem je tijd en rijd rustig op een vaste snelheid (cruise control!)
  • Vermijd de files: precies het goede moment om een hapje te gaan eten of de benen te strekken
  • Bepaal de route zurgvuldig: kies voor een route met tunnels in plaats van de epische bergpas. Niet zo leuk, maar voor de auto wel iets prettiger.

Nogmaals, dit is een beknopte handleiding. Mochten mensen ervaringen en/of tips. hebben: laat het weten in de comments! Namens de hele redactie een fijne zomervakantie gewenst!



71 reacties

Als bovenstaande niet werkt om het koeler te maken, doe dan een petje achterstevoren op, zet je stoel in de laagste stand en zet deze helemaal naar achter. Doe je ramen open en zet je zonnebril op. Dat maakt het heel cool ook, met 35 graden.
Houd de toeren laag en snelheid constant? Ik meen juist gelezen te hebben dat je beter in een lagere versnelling kan rijden met een hoger toerental omdat dan de waterpomp sneller draait en de boel dus sneller kan koelen, waardoor de temperatuur weer daalt. Tevens weet ik dat bijvoorbeeld een Opel Corsa B een temperatuurmeter heeft die altijd meebeweegt, dus je ziet deze in een file klimmen naar 100 graden, waarna de koelfan aangaat en de temperatuur weer daalt. Maar de meeste moderne auto’s hebben inderdaad een temperatuurmeter die precies in het midden hoort te staan en hier niet van afwijkt als de motor warm is, tenzij er iets mis is.
@kartmans: zo heb ik het ook geleerd. Ook draait de koelfan harder bij hogere toeren als je een viscokoppeling hebt.

@kartmans: ja, de waterpomp zit aan de distributie bij de meeste autos. Meer rpm is meer rotaties van de pomp en dus meer koelvloeistof die rondgepompt is
@kartmans: Inderdaad, die tip van de lage toeren is gevaarlijk. De meeste Nederlanders schakelen juist niet snel genoeg terug bij hellingen en dan krijgt de motor het juist te verduren. Kortom, lekker terugschakelen daar is het ding voor gemaakt. Niet met 2000 toeren met volle bepakking een helling op (tenzij je zeker weet dat het kan, bijvoorbeeld met een dikke diesel).
@kartmans: Kan uit eigen ervaring vertellen dat deze theorie klopt.
@kartmans: Veel moderne autos hebben een elektrische waterpomp dus wat dat betreft hoeft het geen probleem te zijn. Wel zou ik idd ook altijd in een versnelling rijden waarbij je wat koppel reserve heb bij de snelheid die je rijdt zodat de motor niet op volle belasting draait.
@kartmans: lijkt mij ook! Dit jaar voor de derde keer met de aygo de alpen in om te kamperen en dat kleine torretje moet er aardig aan trekken op de hoger gelegen snelwegen. Kan er altijd prima 80-90 per uur in z’n 2 rijden bergop en dan gaat het prima. Op binnenwegen verder nooit problemen, maar probeer ‘m altijd op toeren te houden en heb nog nooit last gehad van oververhitting (Even afkloppen).
@kartmans: het koelvermogen van je radiator neemt niet per se toe met een groter debiet van hetzelfde koelwater. Bij diesel echter gaat er veel meer lucht door de motor bij een lagere versnelling ook op deellast (itt benzine) en dat geeft wel een koelend effect. Nu niet overdrijven en 4500 toeren zitten draaien, maar een versnelling lager en pakweg 2500-3000 toeren is beter dan <2000 toeren bij dezelfde belasting.
= Controleer je oliepijl en neem desnoods een litertje mee op reis, je olie heet namelijk ook een
koelende werking
= Laat een Turbo motor die uren achter elkaar heeft gelopen rustig een halve minuut stationair draaien voor je hem uitzet voor de sanitaire stop.
= Ga in een file nooit op drie centimeter van je voorganger staan, maar houd een afstand van minimaal een meter zodat je motor de kans krijgt om koelere lucht aan te zuigen ipv de hete uitlaatgassen van de wagen voor je
= Let op de kleur van je koelvloeistof als je een litertje moet kopen, je hebt groene, rode, blauwe en urine zijkachtig gele koelvloeistof (Renault) en geloof niet dat je ‘ orginal BMW teile ‘ moet kopen, da’s bangmakerij uit Beieren ! Maar de kleur is wel belangrijk.
= Luister naar je motor en jaag het ding niet als een drugsrunner door zijn versnellingen heen, eerder sneller en rustig opschakelen is het beste voor het mechaniek
= Trap nooit halverwege een helling je koppeling in om de motor toeren te laten maken, of je moet grag kenis maken met de ANWB alarm centrale
= Zit je wagen cq motor niet in zijn nieren als je een forse stijging hebt, maar luister en kijk naar je toerenteller en schakel op tijd terug !
= Op een zesbaans autosnelweg mag je niet met aanhangwagen en/of caravan op de meest linker baan rijden, bij inhaalverbod voor vrachtwagens geldt hetzelfde voor een zgn trekkende combinatie, vooral de Fransen stellen zo’n Sleurrehutte Hollandaise op de linkerbaan NIET op prijs en verder is het een brevet van slecht geïnformeerd op pad gaan.
@desjonnies: Ook mbt het oververhit raken van de remmen… Helling af proberen af te remmen op de motor en niet met de remmen. Ga je bijvoorbeeld in zijn 4 de berg op, dan ook weer in 4 eraf. Niet na de berg in zijn 6 al remmend de berg af. Ook door op de motor af te remmen in een lagere versnelling en dus een hoger toerental koel je de motor. Er vind namelijk geen ontbranding plaats enhet koelwater wordt nog steeds rondgepompt. Hierdoor kan je de motor aardig kouddraaien.
@thomas20vt: die miste ik inderdaad, in 2,5 km van een helling afrollen kan je je koelwater met 20 graden laten afkoelen.
Ehm nergens om, maar zodra je minder toeren maakt is de waterpomp ook op een lager toerental. Dit zorgt ervoor dat de warme koelvloeistof in de motor blijft en de koudere in het reservoir. Zodra je dus in de file komt zou mijn advies zijn om gewoon lekker een toerental tussen de 1500-2500 aan te houden, dit houdt de motor koel.
@peug206: maar als je dat doet word de olie weer warmer denk ik..
@wimbraber: liever de olie wat warmer dan stilstaan zonder koelvloeistof. Afgelopen jaar roadtrip gedaan, litertje olie mee en zo’n 5500km verder geen centje pijn. 1x melding gehad, dat was toen ik foto’s was maken en de auto uit stond. Zodra ik echter langzaam reed zorgde ik ervoor minimaal 2000rpm te rijden ivm de vloeistofdistributie.
En zelfs olie vindt het niet leuk om vast te zitten op 100 graden.
@peug206: ik bedoel natuurlijk dat de olie niet graag met hoge temperaturen bijna stilstaat, daar zal de smering van de cilinders minder van worden.
@peug206: De standaard bedrijfstempratuur van de olie is vaak al tussen de 105 en 110 graden.
130graden is ook geen probleem. Boven de 140 graden moet je uitkijken en kan het ook zijn dat motoren het vermogen afregelen.
@peug206: in het reservoir?
Zal de radiateur moeten zijn.
Neem het vliegtuig
@lekkerlinksrijden: ga toch fietsen man
@lekkerlinksrijden: veel plezier als je vier kleintjes hebt. Voor de aanschaf van 6 tickets in hoogseizen kun jee 4 weken weg.
Als een auto niks mankeert en bijgevuld is, dan kan deze zonder problemen een volle tank lang in steady state rijden; bijvoorbeeld 130 op de cruise control. Ook met caravan binnen het trekgewicht.
Langzaam rijdend en stilstaand (zeker bij hitte) gewoon rustig aan doen. Dat is logisch toch?
Als de temperatuur flink oploopt is er gewoon iets mis en dan heeft de blower aanzetten echt geen nut.
Ik mis een hele handige hack in geval van koelvloeistof lekkage: vullen met water (want je hebt lekkage) dop van reservoir losjes terug zetten zodat er geen druk opgebouwd kan worden in het koelsysteem en dus minder lekt. Rustig naar een garage rijden (rijwind) max 70-80 km/u, met een beetje geluk en geduld overleefd je blok het, alleen pakkingen vervangen en als het echt heet geworden is kop vlakken.
@cl65: als het kop vlakken bij een motorblok noodzakelijk is geworden om de gevolgen van oververhitting te repareren, resulteert dit niet zelden in het economisch total loss verklaren van de auto. Zeker als er bijkomende kosten zijn (ingebrande klepzittingen, inwendige lekkage v/h koelsysteem), want qua kosten schiet dit zomaar door naar bedragen met vier cijfers voor de komma…
Ik mis nog de airco uitzetten wanneer de auto het zwaar heeft of de temperatuur begint op te lopen. Airco trekt best wel wat vermogen, motor hoeft hierdoor minder hard te werken.
@thomas20vt: Zet de airco juist aan, de warmtewisselaar van de airco zit meestal voor de radiateur en als je de airco aanzet slaat de fan van de airco regelmatig aan waardoor je meer luchtstroom en dus meer koeling krijgt.
@T16: Bij een warme motor worden beide ventilatoren toch al aangestuurd. De airco zou de motor dan onnodig extra belasten.
@T16: Bij een warme motor worden beide ventilatoren toch aangestuurd. De aircopomp zou de motor dan onnodig extra belasten.
Reis terug in de tijd en onderhoud je auto goed. Trouwens, helling op (zeker met zo’n piepschuim doos) in een lage versnelling met veel toeren rijden! Het “nieuwe rijden” verneukt je auto in de bergen en zorgt juist voor oververhitting. Maargoed, als je dat niet wist hoor je helemaal niet in ’t buitenland te rijden met kar…
@trustmeiamanengineer: je bent me net voor, geen lage toeren juist. Oliepomp draait dan ook minder slagen en is slecht voor de motor met belasten ervan
@trustmeiamanengineer: Idd, sommige Hollanders en Belgen zouden beter naar de Veluwe of Zeeland op reis gaan…!
Tja, opzich logische tips en je bent een redelijke idioot als je zonder vloeistoffen binnen handbereik een hesje op pad gaat. Een andere tip, ga niet op vrijdag/zaterdag rijden. Een woensdag-woensdag is ook 2 weken. Uitgaand van 3 weken zomervakantie heb je zo een halve week om rustig vanuit werk ritme en rustig vanuit vakantie ritme over te schakelen. Je gaat uitgeruster weg en kan uitgerust aan je werk beginnen na je vakantie. Op deze manier ga je een stuk gezelliger op vakantie, de sfeer is ook belangrijk! En vergeet niet dat een mooie rit ook vakantie is. Zelf zit ik alweer anderhalve week in Italië. Gewoon lekker de brennerpas genomen omdat het een mooie route is. In Italië natuurlijk iedere tunnel even terug schakelen, we zijn niet voor niets met een VR6 op pad!
@dutchdriftking: zo zie ik het vakantie gaan inmiddels ook. Rustig weg en de tijd nemen om weer om te schakelen. Je huis is net na vakantie tijd ook prettig om te verblijven en als je dan niet meteen naar werk moet, heb je waarschijnlijk meer vertier dan wanneer je drie weken weg bent met stressvolle heen en terugreis

Vroeger zag ik het wel anders overigens. Toen moest het vertier/vakantie zo efficiënt mogelijk worden gepland. Iets met contradictie…
Pro-tip: Een 1.0 micra’tje + sleurhut is geen geschikt vakantievervoer. Koop gewoon een behoorlijke auto en je hoeft je geen zorgen te maken dat ie er mee kapt omdat je te veel aardappelen hebt ingepakt.
@felixf: helemaal mee eens. Ooit met een X-trail op vakantie geweest die 1500 mocht trekken. Op een stukje vals plat moest de rest uitstappen om te duwen. Gevaarlijk gewoon, maar wel legaal.
Jeep Grand Cherokee 4.7 stond thuis op de oprit. E rijbewijs niet op tijd op orde :-(
Mis nog de airco uitzetten wanneer de auto het moeilijk krijgt of de temperatuur eruit begint te lopen. Deze kost best wat vermogen, dus ook extra temperatuur ontwikkeling.
Eigenlijk is een oververhitte motor blijk van slecht onderhoud. Fabrikanten gaan tot het gaatje wat betreft test omstandigheden qua koeling. Dus oververhitting is ofwel te weinig koelvloeistof, ofwel een slechte radiateur. En dat verhaal over hoger in toerwn rijden omdat de waterpomp dan harder draait: onzin. De waterpomp is zwaar overbemeten. En meer toeren is minder efficiëntie dus meer warmte ontwikkeling. Niet doen dus.
@Original_Arnoud: als je een auto veel vraagt onderin is er minder beschikbaar koppel en moet er dus meer brandstof worden ingespoten. Ga een versnelling terug = meer koppel beschikbaar bij een hoger toerental = minder werk voor de motor. En een katalysator die zichzelf schoonblaast doet dat ook niet op 1250rpm maar op 2500 . En de waterpomp kan wel zwaar overbemeten zijn, als je nauwelijks toeren maakt draait deze ook nauwelijks. Dus: vervuilender voor de motor en ook nog eens zwaarder belastend is lage toeren rijden. Al heb je daar geen last van zonder aanhanger.
@original_arnoud: Meer toeren is niet per definitie minder effcient. Motor draait het efficientst bij het toerental waarbij het maximum koppel gehaald wordt.
@Original_Arnoud: als je motor warm loopt is de koeling duidelijk niet overbemeten hè. Bij een nieuwe auto kan dat zo zijn maar niks blijft nieuw. Gewoon toeren draaien dus. Dat verhaal over meer warmte want minder efficiëntie is ook flauwe kul eerste klas. Per slag is er namelijk veel minder warmte als je toeren maakt dus de temperatuur in de cilinder is lager. Ook de olie en waterpomp draaien sneller, en je ventilator ook als die op de krukas zit. Dus je hebt gewoon veel meer koeling.
Dus niet waar he. Een motor laten “zwoegen” door veel kracht te vragen bij lage toeren is inefficiënt, en zorgt dus voor extra warmteontwikkeling en ook gewoon algehele slijtage van je motor. De oliepomp draait ook harder bij hogere toeren en bovendien koelt de geïnjecteerde brandstof ook.
Ik reed in februari door Andorra door de sneeuw en mijn Astra 1994 begon oververhit te raken. Auto stopgezet, maar toen begon hij te ruiken, dus toch maar doorgereden met de blower helemaal open, waarna de temperatuur weer zakte. Lijkt me beter dan stilstaan.
Ooit mijn Volvo 66 oververhit gehad door een lekke radiateur. Zes maanden later bleken de koppakkingen daardoor vernaggeld en had ik een kapotte motor.
@dafmaf:
De Siera en Cleon motoren van Renault zijn daar berucht om, gietijzeren blok met lichtmetalen kop beide metalen hebben verschillende uitzettings coëfficiënten , wat je koppakking moet bijbenen.
Zet de bandjes op druk ook van de eventuele sleurhut of kar
@rob5nismo: iets wat helemaal vergeten wordt. Heeft ook niet veel te maken met de oververhitting van de motor maar wel handig om te checken.
@schoeneke: goede banden druk is minder rolweerstand dus minder werk voor de motor
Altijd van de Action een liter koelvloeistof in de auto (1,39) en een liter synthetische 5/40 motorolie (ws. van de Shell) van 2,79. En een rol ductape en zakje tie-wraps. En een poederblusser.
@dafmaf: Een poederblusser…. Sloopt het brandje je auto niet dan doet de poeder uit de blussen het wel. Je kan beter een schuimblussertje meenemen.
Vermijd de files: precies het goede moment om een hapje te gaan eten of de benen te strekken..

Haha, goed punt, nu die idioten die allemaal op dezelfde dag weggaan dit nog even vertellen.
@erik64: haha precies als je op zondag gaat scheelt ook al een hoop.

Nog steeds druk maar het rijd wel beter en neem de a36 in frankrijk rijd een stuk prettiger dan de route du soleil.
Wil zelf mijn ultieme oververhittingsverhaal ook even delen:

18 jaar, net rijbewijs. Alleen technische kennis van vespa ciao die ik niet aan de praat kreeg en ik moest van mijzelf naar Australië. Daar moest ik een auto kopen van weinig (toyota Lite Ace) en ik moest van West-australië (Perth) naar Oost (Sydney).

Hiertussen heb je zeer lange stukken in behoorlijk warm gebied en met om de 250 km een tankstation verder niets. Het heet de nullabor:

Ik overnachten op zo’n tankstationtje en de volgende ochtend weer op pad. Zoals iedere dag op zo’n lange trip oliepeil en koelvloeistof checken:
Ik vulde het een beetje bij (red flag nr. 1). En dacht ik ben goed bezig (red flag nr. 2).
Vroeg op pad want ’s middags werd het toch al snel weer warm en in zo’n auto zonder airco is dat niet zo’n pretje.

Na een uurtje onderweg te zijn viel mij op dat het temperatuurmetertje gestaag opliep. Wat sneller dan normaal: ( red flag nr. 3).

Inmiddels was het wijzertje de middenstand voorbij en ging ik al rijdend na wat het zou kunnen zijn (red flag nr. 4).
Ik bedacht mij dat het metertje van de temperatuurmeter waarschijnlijk stuk is, want ik had die ochtend ervoor gecheckt en ik had de afgelopen weken prima enkele duizenden kilometers gereden (f*kking red flag nr. 5 t/m 10).

Nog geen 5 minuten later ging het temperatuurmetertje als een speer naar de maximaal stand, hoorde ik een mooie luide ratel en zakte het vermogen als pudding inéén. Koppakking.

Lang verhaal kort:
Na een uur eerste tegenliggers en die sleepten mij terug naar tankstation. Daar een week geacht op een geschikte drukker die mij 1500km verderop bij Adelaide kon afzetten (voor €300,-) alwaar ik de auto liet repareren en nog eens €1200 achteruit was.

Of er nog een leuk einde aan vastzit? Na reparatie deed het mini busje het top en heb ik mijn mooiste rijervaring gehad op The Great Ocean Road naar Melbourne: :D. Wat een weg was dat
Tip ! Kijk eens naar je radiator. Vaak zit die aan de voorkant vol met vliegjes, bladresten, stof of andere zooi. Veeg hem eens schoon of blaas hem eens schoon als je er bij kunt. Dat ding moet tenslotte voor de koeling zorgen.
Bij dalingen niet al te vaak op je rem staan en de auto proberen in een lagere versnelling te laten rollen. Bespaart je een hoop ellende met je remmen.
Blower aan? Ja dat kan. Belangrijker: zet je kachel op de hoogste stand en inderdaad de airco uit. probeer zoveel als mogelijk in de schaduw te staan/rijden. En zorg dat je koelsysteem in orde is; bij oudere auto’s af en toe eens doorspoelen en daarna opnieuw vullen met lekkere verse koelvloeistof.
@henkp1: leuk weetje: er zijn auto’s (oa mercedes w201 en w124) waar de verwarming automatisch op standje Sahara gaat als de zekering van de ventilator eruit valt. Erg handig kan ik je uit ervaring vertellen.
@lekbak: een ford ka van de eerste generatie heeft dit ook. Af fabriek zat hier 1 zekering niet gemonteerd waardoor je ermee kon rijden zonder dat de kilometers geteld werden.

1 probleem ding stond standaard op standje Sauna.

Eenmaal geactiveerd kan het niet meer uitgezet worden.
Veel auto’s hebben niet eens meer een temperatuur meter
Volgens mij moet je bij een warm lopende motor juist iets meer toeren draaien zodat de watercirculatie beter verloopt
Oplossing: elektrisch rijden :)

Al meerdere zomers met de Model S op roadtrip gegaan door Europa. Doet het prima in 35C. Rijd ook nog eens zuiniger in de warmte
@widodh: op de echt leuke plekken kan je nergens laden met dat spul. Kwestie van tijd, maar nu is het nog verre van ideaal.
Daarom gaan wij altijd met het vliegtuig: KLM regelt die zomercheck en alle vloeistoffen wel. Én ze bieden hele praktische oplossingen voor files.
@rikus: Kan. Maar dan of gestressed naar het vliegveld of veel te vroeg, daar een vermogen aan parkeergeld betalen en als je dan al niet oververhit raakt, gebeurt dat wel bij die veel te lange rij van de klaute incheck, dan wordt je nog eens gefouilleerd, omdat er op deze wereld een handvol malloten is die gekke dingen met vliegtuigen willen doen. Daar wordt dan je aftershave van €85 weggepleurd, omdat daar 6ml teveel inzit en ook je flesje water, zodat je 5meter later zo’n zelfde flesje voor €7 moet kopen. Dan ga je toch weer een Hollandsche kaassschaaf en tulpenbollen kopen, beide voor 3,5x de normale prijs, omdat die toch wel geinig zijn, en een fles Johnny Walker voor bij de gate. Als je daar eindelijk bent aangekomen, na twee koppen koffie van €4,50 per stuk, zes rolbanen (‘mind your step’) en een overvolle plee, krijg je te horen dat jouw vlucht weer vertraagd is. Na te lang wachten tussen jengelende kinderen en té blije medetransavianen mag je eindelijk die kist in. Ondanks dat je €90 betaald hebt voor 5mm meer beenruimte zit je nog met dat handige vliegtuigstoelentafeltje in je ribbenkast. De stewardess ziet er veel te leuk uit, vooral als je naar rechts kijkt in de giechel van je eigen huwelijks-vlaag-van-verbijstering en doet toch niet wat jij wilt. Na 36x op de verkeerde knoppies te hebben gedrukt, krijg je eindelijk een bodempje hartsversterking. Waarvoor je natuurlijk een paar knaken moet bijbetalen. Als je eindelijk na een rustige vlucht, op wat krijsende babies, stinkende bejaarden, naar achterover leunende chagrijn voor je, ‘enige’ turbulentie, stinkende pubers en een voortreffelijk vliegtuigmaaltijd bent geland, sta je in de file om uit die aluminium buis te komen, in de file bij de paspoortcontrole, in de file bij de bagageband (en die ene koffer zit er natuurlijk net niet bij, heb jij weer), kom je lichtelijk in overtekperatuur aan bij de file voor de autoverhuur. Op vetjaardagen hoor je altijd dat iedereen een gratis upgrade krijgt, maar jij moet het maar met een Altootje doen. Je propt je koffers en je nageslacht in de veel te korte kreukelzone achter de voorstoelen, greinst naar jouw egaa die zich net op de passagiersplek heeft gewurmd (wat ziet ze er toch heerlijk uit met die bezwete kop met dat plakkerige haar en die sexy rose legging; tegen je collega’s vertel je dat ze wel wat wegheeft van Kim Kardashian, maar dat is net zo een vergelijk als een vuilniswagen ten opzicht van een straatveegautootje). Dan start je je huurbolide, waarvan de benzinemeter net niet bovenaan staat; vrekken, en tuft naar je vakantie adres. Heerlijk. Over twee weken weer hetzelfde in omgekeerde volgorde.
@henkp1: ‘vlaag-van-verstandsverbijstering’
Sorry.
@henkp1:
Amen, voor zaken moet ik soms vliegen en ik vind het zo een stress gedoe, liever de auto of de trein.
@henkp1: u begrijpt het!
Ik wordt zo ziek van de gedachte van vliegen, dat ik er (die ene keer dan toch vorig jaar toen ik overstressed en ziek van nog iets anders) van flauwval…
Er is in mijn wereld tenslotte maar een piloot die ik vertrouw… en da’s laagvliegpiloot tjorque :)
Bovendien is vakantie voor mij = ver van andere mensen aub. En vliegreizen doen dat meestal nét niet.
Fabrikanten werken met zulke ruime marges dat de auto’s de laatste 10 jaar geen koelingsproblemen hebben. De auto’s worden in woestijnen getest waar het tegen de 50 graden wordt. Wordt je auto te warm door een ritje naar frankerijk dan is een grote kans dat je auto een technisch mankement heeft.
Ach theorie en praktijk zijn 2 verschillende dingen.

Wij (ik en m’n ega) hadden bedacht wel even een roadtrip door Frankrijk te kunnen maken in een cabrio.

Dus wij een golfje 3 cabrio gekocht er voor de vakantie nog maar even 1000km opgezet ding heeft een beurt inclusief alle vloeistoffen en filters gehad dus good to go.

1500 km later temperatuur loopt op, verwarming op standje sauna blower aan, koude lucht Hmm. Bleek de metalen leiding voor de verwarming water te lekken.

Citroën garage gevonden in Fouras na het lekje met kauwgum en ductape gedicht te hebben. Daar zouden ze wel even een nieuwe buis monteren (niet meer leverbaar uit productie sinds 12 maanden volgens de lokale vw dealer.)

Mijn suggestie zaag de buis door stukje flexibele slang ertussen en rijden weer. Zo gezegd zo gedaan eerste kilometers prima maar bij tolpoortjes toch weer oververhit.

Volgen ruststop eens rustig kijken, waren ze vergeten het systeem te ontluchten. Dat gedaan volledig gevuld met water en inmiddels 1000km verder zonder (koelproblemen)

Moraal van het verhaal ook koelproblemen zijn er in soorten en maten echter zonder te ontluchten krijg je last van vapor lock (luchtbelvorming) waardoor je koelsysteem de vloeistof niet rond krijgt.
Goede tip voor in de bergen: afstand houden tov je voorligger om meer lucht in je koelrooster te krijgen. Ook helpt wat veel Porsches doen, half op de andere weghelft rijden als er iemand te traag voor je rijdt (als er van de andere kant niets afkomt uiteraard) om zo meer rijwind te vangen in je koelrooster.
@robinbe:
Een echte Porsche is luchtgekoeld.
Punt.
Gemiddelde koelvloeistofreservoir tussen de 4 á 7 liter? (!)…. maand geleden nog koelvloeistof ververst voor de 1.6 TD en van de 5 liter fles heb ik nog 3 liter over…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).