Pagani speelde supervals met banden tijdens TG-ronderecord?

Auteur: , 74 Reacties

Sakkerloot. We hebben weer een schandaaltje te pakken, mensen. Eentje die de doping in het wielrennen, lasagna in IKEA-kasten, en de News of the World-affaire compleet wegblaast. Hou je vast voor SCHOKKENDE ONTHULLINGEN over Pagani.

De beruchte Pirelli P Zero Cheat-compounds

Top Gear trapte seizoen 19 af met een review van de Pagani Hoe-waai-raa, en liet deze natuurlijk ook een rondje over zijn circuit stomen. Het resultaat: een glorieuze snelste tijd, en een zelfvoldane PR-afdeling van Pagani die de week er op apetrots was, en dit te pas en te onpas via de social media liet weten. Primadeluxe, en verdiend, or is it?! Boze tongen beweren dat er is gesmokkeld met de bandjes. Asjemenou, straks ga je me nog vertellen dat Top Gear eigenlijk gescript is, en dat Ferrari meer peekaa’s in hun persmodellen stopt!

Wat zien we daar?

Teamspeed-lid annex klokkenluider elhimiel (volgens onze bronnen een mysterieus persoon/personen, opererend vanaf het e-mail-account [email protected]) dook in de materie, en kwam er achter dat er niet alleen semi-slicks waren gebruikt, maar dat deze ook nog eens handmatig ‘bijgesneden’ waren voor extra grip. Pagani slicks had gemonteerd, en deze heeft bijgesneden zodat ze op P-Zero-banden leken. Muy misleidend…

We weten allemaal dat Top Gear de hoogste waarde hecht dat alles wat ze doen volgens wetenschappelijke normen uiterst correct verloopt, wat eerder al leidde tot het uitsluiten van de Ferrari FXX bijvoorbeeld. Lees een hele uiteenzetting met OVERTUIGEND fotobewijs HIER.

En nu allemaal naar Horacio Pagani’s huis met pek, veren, en een spuitbus. He’s a phony, a big fat thin phony!

UPDATE 1: Het zijn zelfs ‘vermomde’ slicks, zoals MDA hier terecht opmerkt.

UPDATE 2: Pagani geeft toe: ja er zijn twee soorten banden gebruikt. Hammond had de gewone banden tijdenz zijn test, en zijn er slicks onder gelegd om een snelle rondetijd te rijden.



74 reacties

En dat allemaal voor een top gear rondje. Kom op nou het gaat om het vermaak.
@robert110:
Niet voor zo’n kleine constructeurs…

Dan maar wachten op de P1 en ‘F70’ (op volledige slicks? :))…
@robert110: Dus dan is F1 ook alleen vermaak zonder toegevoegde waarde.
@bsxc2: De F1 heeft een bijdragen aan de ontwikkelingen van straatauto’s top gear denk ik niet echt.
@robert110: Ik kan me een Koenigsegg spoiler voor de dag halen die samen met TopGear ontwikkeld was na een mislukte testronde? Maar wat dit aangaat tegen Pagani vind ik gewoon onzin.
@bsxc2: Vertel dat maar eens aan de PR-boys.
@robert110: niet op een programma wat wereldwijd door zoveel mensen bekeken word… Dit is de natte reclame droom van alle pr-boys, als je hier goed uitkomt
Zijn semi-slicks dan niet straat legaal? en wat wordt er bedoeld met “bijsnijden”? hoe kan je banden bijsnijden zodat je sneller gaat?
@lambo4all: ik heb niet het hele topic gelezen maar er wordt beweerd dat pagani race slicks van pirelli heeft gepakt om vervolgens met de hand het profiel van de straat legale semi slicks(die er normaal onder zitten) erin te maken.

dus een zacht type rubber met het straat profiel
@lambo4all:
Semi slicks zijn straatlegaal. Het probleem hier is (volgens het originele draadje) dat ze Pirelli slicks hebben opgesneden met een profiel dat lijkt op P zero Corsa’s.
Echte slicks dus met een heel andere rubbersamenstelling dan straatbanden, en dus veel sneller.
Als dat dus zou kloppen hebben ze de boel goed geflest.
@jrk68:
Verwacht jij iets anders van een Argentijn die in Italië woont?
@desjonnies:
Lol, je dacht toch niet dat ik vroeger een haar beter was…. In de racerij heb je een oude wijsheid “tegen banden kan je niet sleutelen”. Hoeveel banden ik vroeger niet gesmeerd heb om het compound zachter te maken….
“lasagna in IKEA-kasten” xD
@rubentheys: zeker ook nog met paardenvlees?!
Nou beste bandenkenners: kom er maar in.
Als ik de site moet geloven, hebben ze die lange kringel tot het eind doorgesneden voor meer grip.
Kan iemand dan de volgende vragen beantwoorden:
– Als dit MEER grip oplevert bij een al speciale band, die ontworpen is voor veel grip, waarom heeft deze band dit dan niet standaard?
– Een stukje uit je band snijden, terwijl het toch droog is, hoe levert dat meer grip op? Omdat de band nu meer ruimte heeft om te vervormen oid?
– Stel dat dit dus meer grip oplevert; wat is dan het nadeel van deze layout; dit moet de reden zijn waarom Pirelli dit al niet standaard doet.


Daarnaast: lekker boeiend; een klein stukje uit een band gesneden; moet ik geloven dat ze daardoor 0.5 sec sneller zijn? 1 sec sneller?

OT: het zou leuker zijn als ze erachter komen dat bij een model dat zowaar verkoopt (VW Polo/VW slowmotion), dat ze daar banden op hebben gezet die zo weinig rolweerstand (&grip) hebben, dat ze voor de openbare weg geeneens toegestaan zouden worden!
@gregorius: Inderdaad zeker op droog mag dat er in principe geen verschil zijn. Het enige wat ik kan bedenken is dat de band zo iets minder stijf wordt: voor langdurig gebruik op circuit ga je er dan stukken uit slaan. Voor een enkele ronde heb je misschien toch wat meer contact. Het gaat ook nergens om natuurlijk, niemand die een pagani gaat kopen omdat hij een seconde sneller is dan een auto van 3 ton minder.

In het nat toch zeker wel. Rondje zandvoort op ‘bijgesneden’ regenbanden scheelt toch wel een halve tot hele seconde. (afgelopen WEK race was er nog zon voorbeeld)
@imdoctorbob: Het is een totaal ander profiel. De banden die op de foto onder de pagani zitten, hebben minder waterafvoer lijnen. Dus ook meer contact oppervlakte en aangezien deze banden dus custom gemaakt zijn valt er ook nog te twijfelen over de compound
@BestwelMichel: Profiel totaal anders? Profiel is toch gewoon dat van een Pirelli PZero Corsa, alleen dan op een hele brede band. (Let wel op dat niet alle corsas hetzelfde profiel hebben tegenwoordig, niet heel handig vind ik persoonlijk)

http://semi-slick.beepworld.de/files/pirelli_pzerocorsa_2.jpg

Verhaal ging over bijsnijden, niet zozeer over compound, dus daar ben ik verder niet op ingegaan. Goed punt dus van je dus! Kan inderdaad een hoop verklaren.
@imdoctorbob: Zucht ik ben aant slapen vandaag, het profiel lijkt inderdaad erg op dat van de corsa’s maar ik zie nu ook in dat ze daadwerkelijk anders zijn. Ook net het verhaal gelezen dat het om fullslicks naar corsa conversie ging. Maakt nogal een verschil.
@gregorius: Het is niet dat de banden meer grip hebben doordat ze zijn opgesneden, in dit geval hebben ze slicks van Pirelli genomen en deze opgesneden zodat ze op P-Zero’s zouden lijken om zo te verhullen dat er banden zouden zijn gebruikt die niet toegestaan zijn volgens het top gear “regelement”

Eigenlijk hebben ze enkel de Pirelli slick slechter gemaakt voor droog weer door deze op te snijden maar altijd nog een stuk meer grip dan de normale straat legale P-Zero’s
@Foramen: Juist, duidelijk. Erg sluw.
als ze die reclameblokken uit Top Gear halen blijft er hooguit 5 minuten televisieprogamma over ..
@lincoln: Zo veel??
@lincoln: top gear duurt altijd 60 – 62 minuten. Dus als ie met reclame ook 1 uur duurt, dan kijk je een gecensureerde versie! Deden ze heeeel vroeger ook bij Veronica.
@gregorius: een beetje het introfilmpje inkorten en aftiteling weglaten en je komt een heel eind. het zou me verbazen als er ‘echt’ iets weggelaten werd
@towi1989: ja Veronica snijdt in de uitzendingen. Ik kijk er nooit naar. Je kunt beter reruns op de Belgische tv bekijken, of natuurlijk op internet.
@lincoln: TopGear wordt uitgezonden door de BBC, die doen niet aan tussentijdse reclame.


En als het laten optreden van auto’s in autoprogramma’s verkapte reclame is in lincolnwereld, doet elk autoprogramma aan reclame.


Dus je zegt weer eens niets nieuws. Het is dezelfde azijnzeikerij die we van je gewend zijn.


Soms vraag ik me af of je thuis wel gelukkig bent… :(
Er zijn altijd van die mensen die anderen het niet gunnen om in de kijker te staan.
Ik denk dat het afgunst is van diegene die dit aanwakkert.

En waarom rijden alle raceklasses het liefste op slicks…..???
Juist, omdat je dan de meeste grip hebt en het snelste rondje kan rijden.

Dus als je meer groeven / profiel op een band hebt, kan je er eigenlijk alleen maar langzamer van worden.
En ja, ik heb de link naar het “overtuigende bewijs” niet gelezen.
ik ben helaas geen bandenkenner maar ik zou hier wel meer over willen weten, niet omdat ik tegen pagani of TG ben maar gewoon info.
Die banden van de pagani zien er gewoon enorm gebruikt uit (kan ook niet anders na supersnelle rondjes over een circuit dat niet in goede staat is)
dus kan het niet dat het gewoon slijtage is wat men ziet hier?
@RazorHead: banden vallen nog wel mee, maar het gaat om de extra richels aan de zijkant. normaal gesproken gaan inkepingen van het midden niet helemaal naar buiten:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRncClCB0rZcLdCEUazJKjclWHjPQ1cwp83UNJF9abEy4Q2QAbf

Over het algemeen geld dat je niet grip kunt bijsnijden als het droog is, immers hoe meer band op het asfalt, hoe meer grip. Beetje moeilijk verhaal dus
@imdoctorbob: Ik zie nu pas dat het profiel asymetrisch is. Het lijkt me dus gewoon het standaard profiel.
Euh… volgens mij ogen die banden toch echt hetzelfde als op die productfoto van pirelli. De linkerkant van de band is niet hetzelfde als de rechterkant dus ik denk dat ze de verkeerde zijkanten zijn het vergelijken
@towi1989: Poeh, naar lang staren zie ik dan eindelijk het verschil. Maar hoe vaak is het niet dat foto’s afwijken van de werkelijkheid. Ook begrijp ik niet helemaal wat hier nu zo schokkend aan is.
@towi1989: en na nog langer staren lijken ze weer exact hetzelfde. Je ziet het rechter achterwiel niet helemaal dus kan hier helemaal geen conclusies uit trekken.
@towi1989: Het gaat om de putjes in het rode cirkeltje die wijzen op het gebruik van race slicks, die vermomt zijn met PZero cup profiel dat er in gesneden is (en er is ook een verschil in het profiel trouwens).
@MDA: Als dat echt het geval is hebben ze er wel echt werk van gemaakt. Lijkt net alsof er kleine kiezeltjes in hebben gestoken die er inmiddels weer uitgevallen zijn.
Top Gear is entertainment. Bij Spyker was toen de klacht dat ze weinig tijd hadden, er mocht niks afgesteld, maar een paar rondjes, terwijl bij bv een lamborghini ze een hele dag prutsen en er 3 setjes banden doorheen jagen.
Uhm, die bewijslink klopt geen zak van, Als je de verschillende foto’s vergelijkt met het productplaatje zie je dat ze niet overeenkomen, Op het productplaatje zie je aand allebei de randen 2 kleine kronkels, aan de linkerkant nog kleinere uitsnedes ertussen in en als laatste grote kronkels in het midden die niet naar de linker of rechterkant doorlopen, en op de banden op de auto is deze “losse” kronkel in het midden niet te bekennen, dus het zijn gewoon andere banden. Los daarvan, ik vind dat die auto’s gewoon allemaal op dezelfde soort banden moeten staan, want ze willen vergelijken welke auto het snelst is op dit nou op het circuit is of op de openbare weg, als ze maar allemaal op circuitbanden of wegbanden getest worden. Anders kun je er ook wel race ethanol in gaan gooien e.d.
1:13.8 voor de Pagani Huayra en 1:15.1 voor de Arial Atom V8 best een groot verschil. De Pagani weegt 1350kg Iedere PK moet 1.93kg Hurayra mee nemen. De Arial Atom V8 weegt 612kg en daar moet iedere PK 1.43kg mee nemen. Ook best een groot verschil. Iets klopt er niet maar of dat aan Semi-sliks (gewoon legale banden) met wat extra rillen erin ligt? ik durf het niet te zeggen.
@Kvgorp: Bij de Atom moet je ook nog maar het vermogen op het asfalt weten te krijgen. Ook is het geen makkelijke auto om mee te rijden (heb in de normale versie op een circuit mogen rijden). Op het TG circuit zitten ook wat hoge snelheids bochten (op de terugweg op het deel waar 2 keer wordt gereden), misschien is de Pagani stabieler hier.

Mensen nemen dat rondetijden bord nu te serieus; zolang de omstandigheden niet hetzelfde zijn, kan je weinig over die rondetijden zeggen. En dan is de vraag nog over welke banden je eronder mag schoeven..
Dit gaat ze wel 1000 klanten op jaarbasis kosten!!!! Wat een deceptie…..
Zeiiiikstralen…..man man man … wereldbelangrijk nieuws! Welke no life houdt zich met dit soort zaken bezig…
@xilver:
kan zijn dat jij het niet intressant vind maar voor liefhebbers is het wel intressant om te weten welke auto nu echt het snelst is.
Er zijn eigenlijk geen vergelijkingen van auto’s op het zelfde circuit en de zelfde coureur (en het zelfde weer zou het compleet maken)
Om die reden is het dus ook belangrijk dat de voorwaarden gelijk zijn, en iedereen die denkt dat het verschil tussen slicks met een uitgesneden profiel en (semi) straat banden te verwaarlozen is moet de autoweek gaan kopen/lezen.
@yerrie: Dan lijken de Nordschleifetijden me een stuk interessanter. Ik denk dat die database een stuk groter en professioneler is samengesteld dan een oude, harige Brit op een runway.

Ik denk overigens ook niet dat veel rijken Top Gear (althans het programma, het magazine is dan weer anders) als consumer advice aannemen.
Het is ‘lasagne’, niet ‘lasagna’.
@ralluf:

Dankje ik vroeg me echt al af wat er nu in godsnaam met lasagna bedoelt werd. Het was echt niet duidelijk en enorm storend. Smoke zou beter moeten weten, wat een amateur is het toch.
Wat een gezijk, de gehele tour de france wordt op basis van Epo verreden, en mensen maken zich druk om 1 rondje op versneden slicks.
@Duell: Het is ‘gezeik’, niet ‘gezijk’.
@ralluf:

Jij ben vast en zeker een expert, vermoed ik.
TopGear, die SitCom?
Jongens… (en ook jij sir smokealot), lees nou eens het verhaal voordat je begint te raguren (of een blog op te typen).
Op teamspeed wordt het volgende gezegd: De Pagani zou op PZero cup banden staan, en dat is twijfelachtig of dit een straatlegale band is. Maar dat is alleen maar schijn. Aan de banden van de pagani kun je zien dat het profiel niet helemaal klopt met een PZero cupband (kleine verschillen), maar sterker nog: de putjes links in de band in het rode cirkeltje zijn slijtagemarkeringen voor full race slicks. Op een normale straatband zitten er richeltjes van 1.5 mm in je profiel, en niet die putjes aan de binnenzijde. Oftwel: Pagani doet het lijken alsof zij een PZero cup band hebben gemonteerd, maar in het echt hebben ze full race slicks genomen, en er een profiel in gesneden om te laten lijken op PZero cup banden. Bedrog dus. Wat geen straatauto wordt met full race slicks (zachte compound etc) verkocht, en dus mag je er ook geen top gear rondje mee rijden. En om de slicks te verhullen, hebben ze er profiel in gesneden.
@MDA:
Eindelijk iemand die de moeite heeft genomen het artikel ECHT te lezen. Het bewijs begint op pagina 7, en niet pas op pagina 12. En degene die met het bewijs komt is mattjs33, en niet elhimiel. En het gaat om raceslicks die er uit moeten zien als straatbanden. Als dit zo is, moet de Pagani gewoon van het scorebord verwijderd worden.
@Vincegail:
Voor de liefhebbers, ik heb mattjs33’s betoog in één stuk gegoten, wat wat makkelijker leesbaar is in de tweede post op volgende pagina op PistonHeads:
http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=23&t=1232676&i=200&mid=&nmt=
@Vincegail:
Vooral het gedeelte over het verschil in maataanduidingen tussen straat- en racebanden is interessant, samen met het stukje over de putjes als slijtage-aanduiding. Dat vindt je niet op straatbanden, alleen op racebanden.
@Vincegail: Goede link! vooral de vergelijking met de full slicks van de Zonda R (en de kloppende dimensies van de banden) doet sterk vermoeden dat ze en set Zonda R raceslicks hebben gebruikt. Foei.
@MDA: You’re welcome!
@MDA: Eindelijk een die wel doorheeft waar de hele discussie over gaat…

Duidelijke uitleg, bedankt!
@MDA: Ai. You’re right. And when you’re right, you’re right. And you..you’re always right!

Heb de tekst aangepast!
Mmm. Dat zgn. ‘overtuigende’ bewijs vind ik vies tegenvallen.
Om te beginnen produceert o.a. Pirelli banden speciaal voor dergelijke auto’s en vind ik zijn ‘bewijs’ dat het opgesneden slicks zijn nogal dunnetjes…
@lemans96: Daarbij, als dit al echte slicks zouden zijn geweest, dan had de rondetijd nog veel lager gelegen…
Maakt eigenlijk toch niet zo veel uit.
Want iedereen weet dat die wagen verdomd snel is en capabel is om een deftige/snelste rondetijd neer te zetten…
Sorry hoor, maar degene die het verschil in profiel niet ziet tussen een PZero cup en deze banden moet echt heel nodig langs Hans Anders… Het rpofiel lijkt er half op kwa vorm, maar de symetrie en de positie van de cuts zijn echt wel anders.
Ik vond het verschil ook enorm groot met de Atom, dus het zou me niet verbazen als dit waar is. De highspeed run van Fifth Gear van deze auto was ook niet al te best. Er zaten zoiezo andere banden onder (te zien in een kort shot) en de vibratie in de auto was enorm. Blijkbaar ziet het er bij Pagani allemaal een stuk mooier uit dan het in werkelijkheid is. Maakt niet uit, wie kan nu zo’n auto betalen. In Nederland zullen we hem toch nooit zien (hoeveel BPM zit er eigenlijk op zo’n auto).
@midasracer: Jij hebt het hier over een pre-productiemodel die werd vergeleken met twee auto’s die allebei zo’n 500pk meer aan vermogen aan boord hadden. Niet echt representatief als je het mij vraagt…
Feit blijft dat deze auto bizar snel is.
Dit is hetzelfde verhaal als de Gtr op de ring en beweren dat ze sneller zijn dan Porsche ( slicks, octaan 110, ander onderstel en nog wat zaken )
@dahlback: Tja, voor sommige mensen is het moeilijk te verkroppen dat hun Porsche door een simpele Nissan geklopt wordt. Dubbeltreurig dat slicks en 110 octaan brandstof op de Porsche nog steeds niet helpen tegen een standaard GT-R.
@Mairsil: gaat erom dat Porsche daarmee niet reed ;)
Weet niet waar ik pas een test zag maar daar moest een Gtr het afleggen tegen een Gt3 vanwege de handling in bochten.Volgens mij op Laguna Seca
@Mairsil: Overigens is de Gtr’11 ook stuk langzamer op de ring met 7:24 terwijl Porsche daar 7:18 over doet ;)
In het pistonheads-topic lees ik een bericht van iemand die verwijst naar de press release van Pagani (http://www.pagani.com/en/news/2013/pagani_huayra_fastest_road_ever_gear.aspx). Daar staat dit:
“Driven by the Stig, the road legal 200+ mph Pagani Huayra, equipped with Pirelli PZero Corsa specifically designed by Pirelli just for the Huayra and powered by a bespoke 6.0 litre V12 twin turbo AMG engine, has been able to record a brilliant lap time of 1min13.8secs, by far the fastest lap time scored by a production car in the history of BBC Top Gear and just 3 seconds shy of the laptime achieved by the track only Pagani Zonda R.”

“equipped with Pirelli PZero Corsa specifically designed by Pirelli just for the Huayra”
@rotarypowah:
Als ze dan toch een speciaal voor hun ontwikkelde band hebben, waarom gebruiken ze dan twee verschillende soorten? Ik zou gewoon altijd de SPECIALE band gebruiken!
@Vincegail: Dan is het niet meer ‘speciaal’… en dat is het hem nou juist, op speciale dingen kun je geld verdienen
@rotarypowah:
Dat soort berichten lees je bij de PR van het gros van de superauto’s. Speciaal ontwikkelde merk X type Y banden. Doorgaans hooguit een aangepaste stijfheid v/d wang etc etc, niet zozeer een afwijkend profiel en zelden een hele afwijkende compound.

Hier hebben we het duidelijk over handversneden slicks die moeten lijken op de Corsa semi slicks. Een welbekend truukje om tot enkele seconden extra te pakken.
Mclaren heeft het geintje ook uitgehaald bij een dragrace vergelijk tussen de MP12 en enkele concurrenten. Vond het ook al verdacht hoeveel tractie de Pagani tentoonspreidde op het circuit gezien vermogen en slechts RWD.
Ach, op zich is TG heel simpel. Om op het rondebord te prijken moet de auto zoals geraced straatlegaal zijn. Is die dat niet, wordt ‘ie van het bord afgetrokken.


Dus we zien komende zondag wel ‘what’s what’.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).