• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pak aan! De nieuwe Audi Q5

Auteur: Author, gepost 29 september 2016 om 14:35 – 37 Reacties

Afbeelding Pak aan! De nieuwe Audi Q5Afbeelding Pak aan! De nieuwe Audi Q5Afbeelding Pak aan! De nieuwe Audi Q5Afbeelding Pak aan! De nieuwe Audi Q5Afbeelding Pak aan! De nieuwe Audi Q5Afbeelding Pak aan! De nieuwe Audi Q5Afbeelding Pak aan! De nieuwe Audi Q5Afbeelding Pak aan! De nieuwe Audi Q5

Pak aan! De nieuwe Audi Q5
Nieuwe Audi = nieuw rondje zoek de verschillen!

Misschien wel de belangrijkste primeur van Parijs 2016 is de verse Audi Q5. Wel: hij is vers. Niet supervers, maar naar Audi-maatstaven nog steeds vers. Bovendien viel de SUV af. Ten opzichte van het vorige model (rijtest) wisten de knappe koppen in Ingolstadt zo’n 90 kilogram van de Q5 af te schrapen. Wel is de Audi in alle richtingen gegroeid. Hij meet 4,66 x 1,89 x 1,66 meter.

Door naar het motorenaanbod. De SUV krijgt in eerste instantie de beschikking over de voorheen beruchte 2.0 TFSI met 252 pk. Later al het aanbod worden uitgesmeerd over een 2.0 TDI met 150, 163 of (doe eens ruig) 190 pk. Ook komt er een 3.0 TDI met niet minder dan 286 pk.

Dit is waarschijnlijk de sufste opmerking van de dag, maar de Q5 doet behoorlijk veel denken aan de meest recente Q7 (rijtest). Bulky, zo kunnen we het design nog het beste omschrijven. De horizontale vouw op de flanken kennen we bijvoorbeeld van de laatste A4 en zaken als de single frame grille check je zelf op de foto’s.

In het interieur natuurlijk het inmiddels bekende Audi Virtual Cockpit dat we al kenden uit de TT en alle andere duurdere Audi’s. Verder kunnen acht man inhaken op de WiFi-hotspot, dus op de parkeerplaats langs de snelweg heb je er in no-time een paar vrienden bij.

UPDATE: De Nederlandse prijzen zijn bekend! De 2.0 TDI quattro met 163 pk gaat 62.185 euro kosten. De 2.0 TDI quattro met 190 pk heb je vanaf 63.985 euro en de 2.0 TFSI quattro met 252 pk doet 65.895 euro.

Ook interessant!

  • Video: Audi Q5 wordt bedolven door vrachtwagen én kiezels
  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot
  • Audi Q4 e-tron rijtest video
  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, parijs-2016, q5

Vorig bericht: « Lexus gaat loco met de UX Concept
Volgend bericht: Porsche vernieuwt contract met de Formule 1 »

Lees Interacties

Reacties

  1. jasperhallo zegt

    29 september 2016 om 14:38

    Koop gelijk een bril als je de verschillen niet ziet.

    Login om te reageren
  2. basv zegt

    29 september 2016 om 14:39

    Gaan we bij elke nieuwe vag;”Zoek de verschillen” zeggen?

    Login om te reageren
    • willempjuh zegt

      29 september 2016 om 14:55

      @basv: Ja, denk het wel.

      Login om te reageren
    • bmwm3gtr zegt

      29 september 2016 om 14:56

      @basv: vind deze anders wel Drastisch anders dan zijn voorganger. En zeer geslaagd net zoals de nieuwe RS3 sedan

      Login om te reageren
      • ko4n zegt

        29 september 2016 om 15:08

        @bmwm3gtr: hij is inderdaad best redelijk aangepakt. Of hij er mooier op geworden is mag iedereen zelf bepalen

        Login om te reageren
  3. huracan zegt

    29 september 2016 om 14:39

    Elke keer moeten horen dat er niks veranderd is: daar word je pas moe van …

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      29 september 2016 om 14:48

      @huracan: Breng dan auto’s uit die veranderen ipv deze ongeïnspireerde bagger.

      Login om te reageren
    • vonklausenburg zegt

      29 september 2016 om 16:12

      @huracan: Echt ernstig ja. Sommige dingen veranderen ook nooit…

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        29 september 2016 om 16:38

        @vonklausenburg: zoals Audi’s?

        Login om te reageren
        • vonklausenburg zegt

          29 september 2016 om 18:25

          @str8six: exactly!

          Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      29 september 2016 om 19:57

      @huracan: hier is zeker wel wat veranderd

      Login om te reageren
  4. cla220 zegt

    29 september 2016 om 14:41

    Van mij hadden ze die achterkant wat meer mogen herzien, verder niet slecht!

    Login om te reageren
  5. cossiekiller zegt

    29 september 2016 om 14:41

    Niet mis, had niet meer verschil verwacht tov de vorige.

    Login om te reageren
  6. viezefreddyw zegt

    29 september 2016 om 14:45

    Tja, echt een verrassing kan je het niet noemen. Moet wel zeggen dat ik de eerste generatie Q5 best te pruimen vind. Een blauwe SQ5 is vind ik gewoon een mooie auto om te zien.

    Deze nieuwe Q5 vind ik een ‘net nietje’. Had meer in gezeten..

    Login om te reageren
    • leaper035t zegt

      29 september 2016 om 15:16

      @viezefreddyw: ik heb dat ‘net niet gevoel’ bij verschillende nieuwe wagens waar ik naar uitkeek (A5 coupe, Q5, de nieuwe LR Disco). Ik vind ze te klinisch en te karakterloos ontworpen. De nieuwe Panamera is hier gelukkig een uitzondering op. Hopelijk wordt de nieuwe BMW 5-reeks wel een beauty!

      Login om te reageren
  7. strepentrekker zegt

    29 september 2016 om 14:46

    Erg geslaagd!

    Login om te reageren
  8. misterdrogba zegt

    29 september 2016 om 14:46

    Dit gaat opnieuw een verkooptopper worden voor Audi. Kan niet wachten tot de SQ5!

    Login om te reageren
  9. E34M5Touring zegt

    29 september 2016 om 14:49

    Er zal ten tijde van introductie toch ook wel een diesel optie zijn? Of lees ik het verkeerd? Vind hem wel een stuk frisser dan de vorige. Die werd onderhand wel echt oud. Ook vanbinnen. Hier zal de 150pk TDI waarschijnlijk weer het meest verkocht worden. Ik vond de 140pk tdi in de vorige niet overhouden qua vermogen. Die 90kg minder zal daar wellicht iets in verbeteren maar het klinkt nog steeds niet echt overgemotoriseerd, 150pk op dit gewicht.

    Login om te reageren
  10. str8six zegt

    29 september 2016 om 14:49

    Gaaaaaaap, ik draai me nog even om.

    Login om te reageren
  11. tvklarenbosch zegt

    29 september 2016 om 14:53

    Zouden ze van deze wel een RS model gaan maken?

    Login om te reageren
  12. Joost zegt

    29 september 2016 om 14:55

    En wat is de verbetering tov de huidige Q5, wat ik gewoon een leuke auto vind?
    Zie het niet. Voorsprong door techniek? Achteruitgang qua design.

    Login om te reageren
  13. berlinetta zegt

    29 september 2016 om 15:06

    Ik vind hem minder mooi dan zijn voorganger. Dat vond ik een erg fraaie SUV. Deze nieuwe grille (die zijn intrede heeft gedaan op de gefacelifte Q3) vind ik niet zo mooi.
    Maar hij mag er echter wel zijn hoor. Ik zou hem alleen nooit kopen.

    Login om te reageren
  14. ko4n zegt

    29 september 2016 om 15:07

    Beetje saai en minder mooi dan de vorige. Ik ben dan Audi fan maar hier word ik niet warm van

    Login om te reageren
  15. leaper035t zegt

    29 september 2016 om 15:08

    Neus valt goed mee, beter dan op de Q7 vind ik. Achterkant een beetje klinisch. Moet hem eerst eens in het echt zien om een goed oordeel te vellen…

    Login om te reageren
  16. rensso zegt

    29 september 2016 om 15:14

    Achterkant nauwelijks veranderd. Voorkant redelijk Q7 maar al met al een nette SUV, zoals de vorige generatie.

    Login om te reageren
  17. ch26 zegt

    29 september 2016 om 15:26

    Doe mij maar een Mercedes GLC!!

    Login om te reageren
  18. kapiteinaudi zegt

    29 september 2016 om 15:29

    Dit of de lelijkste suf ter wereld (X3)? Nou, dan toch dit.

    Login om te reageren
  19. mijosu zegt

    29 september 2016 om 15:36

    Ik vind het wel een mooie auto. Het zou zo maar m’n volgende auto kunnen worden. Tja dat ie lijkt op de vorige vind ik niet zo erg, merken die elke 4 jaar hun designfilosofie overhoop gooien creëren weinig merkbeleving. In een 10 jaar oude Audi, BMW of Mercedes die er nog knap uitziet kun je je heel goed in vertonen. Een 10 jaar oude Renault, Peugeot en noem maar op is andere koek…

    Login om te reageren
  20. EnthousiaST220 zegt

    29 september 2016 om 15:39

    Deze smoelt toch wel duidelijk lekkerder dan de mk1

    Login om te reageren
  21. lebeaunl zegt

    29 september 2016 om 15:42

    Valt me alles mee, daar ik na de Q7 en A4 geen hoge verwachtingen meer had. Maar het is een nette auto geworden met een vleugje A5 flair aan de zijkant door die golvende lijn. Het oversized alu frame blijf ik lelijk vinden, net als bij Q3 en Q7. Wordt ik hier warm van? Nee, dat niet. Mijn voorliefde voor Audi koelt steeds verder af ..

    Login om te reageren
  22. ferrarikiller09 zegt

    29 september 2016 om 15:52

    waarom geen inklapbaar scherm, was toch echt veel mooier

    Login om te reageren
  23. astondb10 zegt

    29 september 2016 om 16:06

    Best een leuke auto, MAAR WAAR ZIJN DE UITLATEN GEBLEVEN?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 september 2016 om 16:18

      @astondb10: zonder zichtbare uitlaten geen meetbare uitstoot is de gedachte.

      Login om te reageren
    • Stijnson zegt

      30 september 2016 om 00:18

      @astondb10: Die zocht ik ook al. Ziet er toch minder uit.

      Login om te reageren
  24. mashell zegt

    29 september 2016 om 16:19

    Een stuk beter dan de vorige, deze heeft wat meer karakter. En Audi werkelijk fantastisch dat jullie die lelijke doorlopende ventilatieroosters van de Q7 en A4 hier niet hebben toegepast. Hulde.

    Login om te reageren
  25. raceface zegt

    29 september 2016 om 22:21

    Helaas, ik vind jammer genoeg de nieuwe design taal van audi niet mooi. Ik vind de nieuwe A4/5 en de q7 en ook de nieuwe q5 allemaal niet mooi. Misschien moet ik er gewoon aan wennen en ze eerst in het echt zien maar tot nu toe kan ik van de q7 niet zeggen dat ik hem mooi vind….

    Login om te reageren
    • soudmaijer zegt

      29 september 2016 om 23:00

      @raceface: helemaal mee eens. Begon met de Q7, A4, A5 en nu de Q5. Om te huilen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North