• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Paniek! Onze verkeersveiligheid verliest koppositie

Auteur: ricardo, gepost 25 juni 2013 om 08:08 – 54 Reacties

" title=


Wie de meest recente Europese cijfers over verkeersslachtoffers erbij pakt, ziet dat Nederland op een bepaald front gezakt is naar de 24e positie, en landen als Polen, Estland en Hongarijevoor zich moet dulden. WTF indeed. Maar klopt dit eigenlijk wel?

Laten we kort zijn: ja, maar de cijfers geven een vertekend beeld. De Telegraaf kopt vandaag met een paniekartikel over de falende verkeersveiligheid, want het kan toch niet dat MOE-landen beter scoren op veiligheidsniveau? Wel als je kijkt naar de reductie van het aantal verkeersdoden. Dat is hier vorig jaar met 650 dodelijke slachtoffers slechts met 2 procent afgenomen ten opzichte van 2011. Puur omdat hier al relatief weinig doden vallen, is de verbeteringsscore laag. Landen als Polen geven in deze lijst een vertekend beeld: in 2010 vielen daar 4189 verkeersslachtoffers, een jaar later nog ‘maar’ 3571. Procentueel een beter score dan Nederland. Damn statistics.

In hetzelfde artikel wordt Patrick Rugebregt van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) aan het woord gelaten, die nuchter reageert met:

“Ik schrik niet van de recente cijfers, waaruit blijkt dat we onze koppositie aan het verliezen zijn. Dat hadden wij al voorzien. Het is gewoon zo dat wij het al goed doen en dat het voor ons moeilijker is nog beter te scoren.”

Ergo: het is een raar lijstje. Malta, Cyprus en Israël vormen overigens de top 3 met een daling van dodelijke slachtoffers. Met respectievelijk 47, 28 en 23 procent.

Ook interessant!

  • Een derde van verkeersdoden in Brabant droeg geen gordel
  • Verstappen
    Video: Hamilton verliest koppositie aan Verstappen
  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Video: asocialen blokkeren verkeer voor burnouts

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

swov, Verkeer

Vorig bericht: « Video: Top Gear seizoen 20 trailer
Volgend bericht: Montecarlo Automobile Rascasse: dakloos supercargeweld »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    25 juni 2013 om 08:15

    Die kop in de telegraaf is dus pure misleiding, dat is gewoon schandalig.

    Login om te reageren
    • nero22 zegt

      25 juni 2013 om 08:16

      @pomoek: Dat moet geen verrassing voor je zijn

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        25 juni 2013 om 08:29

        @nero22: geen verrassing maar zou je media hierop kunnen aanpakken, misleiding aan het volk? Zijn toch 1 miljoen Nederlanders die weer iets te zeiken hebben bij de koffie automaat.

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          25 juni 2013 om 08:35

          @xiran:
          Ben je verbaasd dan?

          Of wereldvreemd?

          1 woord voor jouw : PO-LI-TIEK (langzaam geschreven)

          Login om te reageren
          • escort77 zegt

            25 juni 2013 om 09:05

            @desjonnies:
            Ben je verbaasd dan?

            Of wereldvreemd?

            1 woord voor jouw : TE-LE-GRAAF (langzaam geschreven)

            Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      25 juni 2013 om 16:10

      @pomoek: De Telegraaf, de krant van fout Nederland…

      Login om te reageren
  2. Jochempie zegt

    25 juni 2013 om 08:17

    Degene met de minste verkeersdoden per hoeveelheid inwoners is toch de winnaar?

    Login om te reageren
    • pkgek zegt

      25 juni 2013 om 09:10

      @Jochempie:
      Idd!! Statistieken moeten het voorbeeld zijn van ‘keiharde’ objectiviteit! Dus ’t moet niet berekend worden a.d.h.v. voorgaande cijfers, maar naar de totale bevolking en/of eventueel nog naar de som van het totaal aantal voertuigen (beroepsvoertuigen, auto’s, motoren…)!

      Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        25 juni 2013 om 09:13

        @pkgek:
        Maar dat is niet zo want statistieken zijn een interpretatie van Harde data, met grafiekjes kun je ook erg goed misleiden door het beginpunt en de schaal een beetje naar eigen inzicht aan te passen

        Login om te reageren
    • potver7 zegt

      25 juni 2013 om 11:08

      @Jochempie: Zelfs daar zijn verschillende rapportagemethoden voor. Er wordt ook veel gerekend met aantallen slachtoffers per afgelegde reizigerskilometer. Dat is moeilijker te meten (je moet een schatting maken van het aantal kilometers dat per persoon wordt afgelegd) maar het corrigeert de statistieken wel voor landen waar autobezit laag is.

      Maar hoe dan ook is het artikel van de Televaag pure sensatiejournalistiek.

      Login om te reageren
  3. gertjan2012 zegt

    25 juni 2013 om 08:18

    Was ik de enige die het artikel 5 moest lezen omdat ik er geen touw aan vast kon knopen?

    Login om te reageren
    • guidod zegt

      25 juni 2013 om 10:33

      @gertjan2012: ja

      Login om te reageren
  4. justaminifan zegt

    25 juni 2013 om 08:31

    Wat een ongelofelijk warrig en slecht artikel zeg. .. wel 3 keer moeten lezen voordat ik het een beetje snapte…

    Login om te reageren
    • nero22 zegt

      25 juni 2013 om 09:49

      @justaminifan: Eh, nee. Dat is het niet.

      Login om te reageren
    • notsobig zegt

      25 juni 2013 om 11:01

      @justaminifan: Misschien wat voor jou?

      http://goo.gl/yaDeP

      Login om te reageren
  5. desjonnies zegt

    25 juni 2013 om 08:38

    Zoals de foto doet geloven zal het wel aan al die vieze belasting-ontduikende oude overjarige stink Diesels liggen en aan Alpine Renaults A 610’s ………………………….
    Wat heet, alle klassiekers moeten van de weg af.
    Viezerikken !

    Login om te reageren
    • Joost zegt

      25 juni 2013 om 08:53

      @desjonnies: Het is geen A610, maar een GTA V6 GT. Met Turbo-velgen.

      Ik zie de link tussen de foto en het artikel overigens niet, maar dat terzijde

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        25 juni 2013 om 09:35

        @iJoost: het artikel vond ik maar zo zo, de foto maakt het echter goed. Wat is dat toch een mooie auto.

        Login om te reageren
        • Joost zegt

          25 juni 2013 om 09:41

          @mashell: keer meerijden? Heb m zelf in turbo-uitvoering.
          en zijn vaak te spotten in Harderwijk…kijk maar eens op http://www.zoetracing.nl

          Login om te reageren
          • nibor zegt

            25 juni 2013 om 09:54

            @iJoost: is dat aanbod serieus?

            Login om te reageren
            • norge zegt

              25 juni 2013 om 09:58

              @RRenault: ik zou sceptisch zijn…..

              Login om te reageren
            • Joost zegt

              25 juni 2013 om 10:05

              @RRenault: ja waarom niet! Kan altijd wel een keer. Heb nog wel eens navigator nodig bij tochten (kids zijn nog te klein)

              7 juli is er toertocht in Gelderland (doetinchem is start) met de club. Rijd dan zelf niet mee, maar misschien is er wel stoeltje vrij.

              Login om te reageren
            • Joost zegt

              26 juni 2013 om 16:33

              @RRenault: als je keer mee wilt rijden….kijk even op arcn.org

              Is mijn mailadres wel te vinden

              Login om te reageren
              • nibor zegt

                26 juni 2013 om 20:20

                @iJoost: ga ik doen! Ik ga contact met je opnemen. :-)

  6. Vreddy_B zegt

    25 juni 2013 om 08:43

    Onzin natuurlijk. Want alles wat in de Telegraaf staat is waar..

    Login om te reageren
  7. Gulli zegt

    25 juni 2013 om 09:03

    Het zou tijd worden dat die misleidende koppen in de Telegraaf (en al die andere roddelvodjes) verboden gingen worden. Ik ben tegen censuur, maar nog meer tegen onwaarheden.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      25 juni 2013 om 12:23

      @Gulli: Gewoon niet meer kopen. Uiteindelijk verdwijnt het dan vanzelf.

      Maar ja, mensen smullen nu eenmaal graag zo’n sappige tekstjes…

      Login om te reageren
  8. Simpson zegt

    25 juni 2013 om 09:13

    De enige manier om dit een halt toe te roepen: meer baby’s baren op en langs de snelweg.
    Daarmee zorgen we voor negatieve sterftecijfers en staan we zo weer aan de top.

    Dus, dicht met die bruggen en tunnels ’s avonds en permanente verloskundigenposten aan beide zijden!

    Login om te reageren
  9. massi zegt

    25 juni 2013 om 09:13

    Het klopt wel dat landen als Polen veiliger scoren, want al die Polen rijden hier in Nederland.. Dat verklaart een hoop.

    Login om te reageren
  10. undifined1 zegt

    25 juni 2013 om 09:15

    Niks mis met de Telegraaf, je mete alleen even een beetje opletten, je kunt zelf wel bedenken wat klopt en wat een beetje minder klopt,

    ik heb veel liever De Telegraaf dan die linkse propaganda van de Volkskrant, die doen alsof alles wat ze schrijven klopt, en de lezers denken dat ook, maar als dat dan een keer niet zo is, denken de lezers nog steeds dat het klopt.

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      25 juni 2013 om 09:55

      @undifined1: doe mij maar teletekst als informatiebron. Subjectief, kort maar krachtig en overzichtelijk.

      Login om te reageren
    • dafmaf zegt

      25 juni 2013 om 12:06

      @undifined1: Dat valt best mee hoor, met die linskheid van de Volkskrant. Al twintig jaar geleden publiceerden ze opiniestukken van Frits Bolkestein. Er staan inderdaad nog oud-zuurlinkse lijken in, maar daar lees ik gewoon omheen. Verder staat er gewoon veel meer in dan in een Telegraaf. Een kritisch stuk is niet per se links.

      Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        25 juni 2013 om 15:05

        @dafmaf: ach ja, ieder zn krantje natuurlijk.

        Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      25 juni 2013 om 16:12

      @undifined1: Hahahahaha, mekkeren over ‘Linkse propaganda’ en dan ijskoud verkondigen dat je de Telegraaf een betere krant vind.

      hahahaha

      fokking giller.

      Login om te reageren
  11. VeniVidiVici zegt

    25 juni 2013 om 09:20

    Heb een keer een klacht gemaild op een slecht flauwe kul artikel wat op de voorpagina stond.
    Kreeg netjes een mail terug van de Telegraafredactie… “Geachte heer, het spijt ons dat u dit zo ervaart, maar er zijn mensen die dit wel interessant vinden.”
    Mjah… zo kan ik ook alles wat krom is recht praten…

    Login om te reageren
  12. n1co zegt

    25 juni 2013 om 09:20

    Ah, het gaat dus om de VERBETERING van de verkeersveiligheid. Dat is natuurlijk heel wat anders dan de verkeerstveiligheid zelf!

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      25 juni 2013 om 11:20

      @n1co: je MEENT het?

      Login om te reageren
  13. FIAT127 zegt

    25 juni 2013 om 09:25

    Verminderende meer opbrengst of vermeerderende minderopbrengst?

    Login om te reageren
  14. glashelder zegt

    25 juni 2013 om 09:35

    Regel 1: alles waar de Telegraaf mee kopt is volstrekt overtrokken of onwaar.
    Regel 2: Regel 1 is onzin wanneer het in je eigen kraam van pas komt.

    Login om te reageren
  15. awesome zegt

    25 juni 2013 om 09:53

    Ik voel nieuwe regelgevingen aan komen… Dit KAN natuurlijk niet he!!1!
    Ik denk dat we vóór het einde van de week nog kamervragen, een spoeddebat en een motie van wantrouwen hebben gehad.

    Login om te reageren
  16. robert110 zegt

    25 juni 2013 om 10:37

    Ik snap al dat gezeik op de telegraaf niet. Oké de kop is overdreven maar de rest van het bericht klop toch gewoon? Er wordt gewoon gesproken over de reductie van de verkeersdoden en dat die lager is dan andere landen. Kijk er wordt wat informatie weg gelaten maar met die informatie had het bericht geen andere boodschap gehad.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      25 juni 2013 om 11:19

      @robert110: De kop is niet overdreven, er staat gewoon onzin. En ook de eerste zin van het artikel is pertinent onwaar.

      Daarmee is de toon van het artikel gezet. Dat de rest van het artikel klopt (kan ik niet controleren, ik zie alleen het artikeltje op het web) is dan in feite niet erg relevant meer. Dat er wat informatie wordt weggelaten maakt het er niet echt beter op – ik bepaal als lezer liever zelf welke informatie voor mij relevant is.

      Een krant hoort gewoon feitelijk nieuws te brengen, op een objectieve manier. En nou weet ik ook wel dat geen enkele krant 100% objectief is, maar dit is wel een hele rare manier om het nieuws te verdraaien.

      Het enige wat ik me afvraag: waarom doen ze dit, wat is het nut van zo’n artikel? Of was die journalist echt zo dom?

      Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        25 juni 2013 om 16:13

        @potver7: Telegraaf….da’s gewoon het niveau…

        Login om te reageren
  17. imaginenl zegt

    25 juni 2013 om 10:53

    Telegraaf is wel bekend om z’n pakkende koppen waarin de werkelijkheid iets verdraaid wordt. De kop die hier gebruikt wordt is echter pertinent onwaar. Pas in de laatste zin wordt de werkelijke inhoud van het artikel bekend. Beetje vermoeiend.

    Login om te reageren
  18. kaasboerin zegt

    25 juni 2013 om 10:58

    Mooie lijst weer, waar iemand weer flink aan (gaat) verdienen.
    Schijtziek van die propaganda.

    Login om te reageren
  19. dafmaf zegt

    25 juni 2013 om 12:03

    Ik kan me de tijd nog wel herinneren dat er in Nederland 3.600 doden per jaar vielen in het verkeer, gemiddeld tien per dag (maar feitelijk de helft in het weekend). Dat was ook de tijd dat mensen recht uit hun werk in de bouwvak in één ruk naar de Costa Brava reden, met een caravan afgeladen met aardappelen en blikken sperziebonen. Ik durfde op een gegeven moment niet meer mee met het zondagse uitje met de auto, omdat we altijd een wrak passeerden met bloedplassen eromheen en een losse schoen of bril een stukje verderop.

    Login om te reageren
  20. CRX zegt

    25 juni 2013 om 12:05

    Los van de verdere inhoud van dat artikel: Ik schrik best van 650 verkeerdoden per jaar.
    Dacht eerder dat het rond de 100 zat.
    Goh.

    Login om te reageren
  21. bempi zegt

    25 juni 2013 om 12:46

    Ga je toch weer lekker flitsen en voer je weer de oude vertrouwde bonnenquota in. Probleem met verkeersveiligheid opgelost. Het punt is gewoon dat de overheid wel wilt dat auto’s kopen, belastingen betalen en geld inleveren, maar er verder niet mee mogen rijden en smoesjes gaan bedenken om ons van de weg te houden. Eigenlijk zijn wij nederlanders gewoon slaven.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      25 juni 2013 om 12:58

      @bempi: Nou nee, het is ook niet de bedoeling dat we niet rijden hoor. Heb je wel eens gezien hoeveel belasting (accijns + BTW) er op een litertje benzine of diesel zit? Die inkomsten kunnen ze echt niet missen!

      Login om te reageren
  22. montfoort1993 zegt

    25 juni 2013 om 12:57

    Als we alle verkeersdoden veroorzaakt door dronken Oost-Europeanen er nou af halen, gaan we er weer stukken op vooruit.

    Login om te reageren
    • 545e60 zegt

      25 juni 2013 om 13:56

      @montfoort1993: Hoeveel zijn dat er dan?

      Login om te reageren
  23. Mee zegt

    25 juni 2013 om 13:04

    Snel, méér flitsen!

    Login om te reageren
  24. defteling zegt

    25 juni 2013 om 23:01

    Telegraaf blijft toch de foute zuigkrant van Nederland. Heel dat label had in 1945 gewoon verboden moeten worden. Fout toen, fout nu. Insinuerende vuilspuiterij. Schavuiten!

    Login om te reageren
  25. deeheeventer zegt

    25 juni 2013 om 23:27

    Malta en Cyprus is VMax 80 opn stukje van 5 km. Zo kan ik het ook…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North