
Wie de meest recente Europese cijfers over verkeersslachtoffers erbij pakt, ziet dat Nederland op een bepaald front gezakt is naar de 24e positie, en landen als Polen, Estland en Hongarijevoor zich moet dulden. WTF indeed. Maar klopt dit eigenlijk wel?
Laten we kort zijn: ja, maar de cijfers geven een vertekend beeld. De Telegraaf kopt vandaag met een paniekartikel over de falende verkeersveiligheid, want het kan toch niet dat MOE-landen beter scoren op veiligheidsniveau? Wel als je kijkt naar de reductie van het aantal verkeersdoden. Dat is hier vorig jaar met 650 dodelijke slachtoffers slechts met 2 procent afgenomen ten opzichte van 2011. Puur omdat hier al relatief weinig doden vallen, is de verbeteringsscore laag. Landen als Polen geven in deze lijst een vertekend beeld: in 2010 vielen daar 4189 verkeersslachtoffers, een jaar later nog ‘maar’ 3571. Procentueel een beter score dan Nederland. Damn statistics.
In hetzelfde artikel wordt Patrick Rugebregt van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) aan het woord gelaten, die nuchter reageert met:
“Ik schrik niet van de recente cijfers, waaruit blijkt dat we onze koppositie aan het verliezen zijn. Dat hadden wij al voorzien. Het is gewoon zo dat wij het al goed doen en dat het voor ons moeilijker is nog beter te scoren.”
Ergo: het is een raar lijstje. Malta, Cyprus en Israël vormen overigens de top 3 met een daling van dodelijke slachtoffers. Met respectievelijk 47, 28 en 23 procent.
Die kop in de telegraaf is dus pure misleiding, dat is gewoon schandalig.
@pomoek: Dat moet geen verrassing voor je zijn
@nero22: geen verrassing maar zou je media hierop kunnen aanpakken, misleiding aan het volk? Zijn toch 1 miljoen Nederlanders die weer iets te zeiken hebben bij de koffie automaat.
@xiran:
Ben je verbaasd dan?
Of wereldvreemd?
1 woord voor jouw : PO-LI-TIEK (langzaam geschreven)
@desjonnies:
Ben je verbaasd dan?
Of wereldvreemd?
1 woord voor jouw : TE-LE-GRAAF (langzaam geschreven)
@pomoek: De Telegraaf, de krant van fout Nederland…
Degene met de minste verkeersdoden per hoeveelheid inwoners is toch de winnaar?
@Jochempie:
Idd!! Statistieken moeten het voorbeeld zijn van ‘keiharde’ objectiviteit! Dus ’t moet niet berekend worden a.d.h.v. voorgaande cijfers, maar naar de totale bevolking en/of eventueel nog naar de som van het totaal aantal voertuigen (beroepsvoertuigen, auto’s, motoren…)!
@pkgek:
Maar dat is niet zo want statistieken zijn een interpretatie van Harde data, met grafiekjes kun je ook erg goed misleiden door het beginpunt en de schaal een beetje naar eigen inzicht aan te passen
@Jochempie: Zelfs daar zijn verschillende rapportagemethoden voor. Er wordt ook veel gerekend met aantallen slachtoffers per afgelegde reizigerskilometer. Dat is moeilijker te meten (je moet een schatting maken van het aantal kilometers dat per persoon wordt afgelegd) maar het corrigeert de statistieken wel voor landen waar autobezit laag is.
Maar hoe dan ook is het artikel van de Televaag pure sensatiejournalistiek.
Was ik de enige die het artikel 5 moest lezen omdat ik er geen touw aan vast kon knopen?
@gertjan2012: ja
Wat een ongelofelijk warrig en slecht artikel zeg. .. wel 3 keer moeten lezen voordat ik het een beetje snapte…
@justaminifan: Eh, nee. Dat is het niet.
@justaminifan: Misschien wat voor jou?
http://goo.gl/yaDeP
Zoals de foto doet geloven zal het wel aan al die vieze belasting-ontduikende oude overjarige stink Diesels liggen en aan Alpine Renaults A 610’s ………………………….
Wat heet, alle klassiekers moeten van de weg af.
Viezerikken !
@desjonnies: Het is geen A610, maar een GTA V6 GT. Met Turbo-velgen.
Ik zie de link tussen de foto en het artikel overigens niet, maar dat terzijde
@iJoost: het artikel vond ik maar zo zo, de foto maakt het echter goed. Wat is dat toch een mooie auto.
@mashell: keer meerijden? Heb m zelf in turbo-uitvoering.
en zijn vaak te spotten in Harderwijk…kijk maar eens op http://www.zoetracing.nl
@iJoost: is dat aanbod serieus?
@RRenault: ik zou sceptisch zijn…..
@RRenault: ja waarom niet! Kan altijd wel een keer. Heb nog wel eens navigator nodig bij tochten (kids zijn nog te klein)
7 juli is er toertocht in Gelderland (doetinchem is start) met de club. Rijd dan zelf niet mee, maar misschien is er wel stoeltje vrij.
@RRenault: als je keer mee wilt rijden….kijk even op arcn.org
Is mijn mailadres wel te vinden
@iJoost: ga ik doen! Ik ga contact met je opnemen. :-)
Onzin natuurlijk. Want alles wat in de Telegraaf staat is waar..
Het zou tijd worden dat die misleidende koppen in de Telegraaf (en al die andere roddelvodjes) verboden gingen worden. Ik ben tegen censuur, maar nog meer tegen onwaarheden.
@Gulli: Gewoon niet meer kopen. Uiteindelijk verdwijnt het dan vanzelf.
Maar ja, mensen smullen nu eenmaal graag zo’n sappige tekstjes…
De enige manier om dit een halt toe te roepen: meer baby’s baren op en langs de snelweg.
Daarmee zorgen we voor negatieve sterftecijfers en staan we zo weer aan de top.
Dus, dicht met die bruggen en tunnels ’s avonds en permanente verloskundigenposten aan beide zijden!
Het klopt wel dat landen als Polen veiliger scoren, want al die Polen rijden hier in Nederland.. Dat verklaart een hoop.
Niks mis met de Telegraaf, je mete alleen even een beetje opletten, je kunt zelf wel bedenken wat klopt en wat een beetje minder klopt,
ik heb veel liever De Telegraaf dan die linkse propaganda van de Volkskrant, die doen alsof alles wat ze schrijven klopt, en de lezers denken dat ook, maar als dat dan een keer niet zo is, denken de lezers nog steeds dat het klopt.
@undifined1: doe mij maar teletekst als informatiebron. Subjectief, kort maar krachtig en overzichtelijk.
@undifined1: Dat valt best mee hoor, met die linskheid van de Volkskrant. Al twintig jaar geleden publiceerden ze opiniestukken van Frits Bolkestein. Er staan inderdaad nog oud-zuurlinkse lijken in, maar daar lees ik gewoon omheen. Verder staat er gewoon veel meer in dan in een Telegraaf. Een kritisch stuk is niet per se links.
@dafmaf: ach ja, ieder zn krantje natuurlijk.
@undifined1: Hahahahaha, mekkeren over ‘Linkse propaganda’ en dan ijskoud verkondigen dat je de Telegraaf een betere krant vind.
hahahaha
fokking giller.
Heb een keer een klacht gemaild op een slecht flauwe kul artikel wat op de voorpagina stond.
Kreeg netjes een mail terug van de Telegraafredactie… “Geachte heer, het spijt ons dat u dit zo ervaart, maar er zijn mensen die dit wel interessant vinden.”
Mjah… zo kan ik ook alles wat krom is recht praten…
Ah, het gaat dus om de VERBETERING van de verkeersveiligheid. Dat is natuurlijk heel wat anders dan de verkeerstveiligheid zelf!
@n1co: je MEENT het?
Verminderende meer opbrengst of vermeerderende minderopbrengst?
Regel 1: alles waar de Telegraaf mee kopt is volstrekt overtrokken of onwaar.
Regel 2: Regel 1 is onzin wanneer het in je eigen kraam van pas komt.
Ik voel nieuwe regelgevingen aan komen… Dit KAN natuurlijk niet he!!1!
Ik denk dat we vóór het einde van de week nog kamervragen, een spoeddebat en een motie van wantrouwen hebben gehad.
Ik snap al dat gezeik op de telegraaf niet. Oké de kop is overdreven maar de rest van het bericht klop toch gewoon? Er wordt gewoon gesproken over de reductie van de verkeersdoden en dat die lager is dan andere landen. Kijk er wordt wat informatie weg gelaten maar met die informatie had het bericht geen andere boodschap gehad.
@robert110: De kop is niet overdreven, er staat gewoon onzin. En ook de eerste zin van het artikel is pertinent onwaar.
Daarmee is de toon van het artikel gezet. Dat de rest van het artikel klopt (kan ik niet controleren, ik zie alleen het artikeltje op het web) is dan in feite niet erg relevant meer. Dat er wat informatie wordt weggelaten maakt het er niet echt beter op – ik bepaal als lezer liever zelf welke informatie voor mij relevant is.
Een krant hoort gewoon feitelijk nieuws te brengen, op een objectieve manier. En nou weet ik ook wel dat geen enkele krant 100% objectief is, maar dit is wel een hele rare manier om het nieuws te verdraaien.
Het enige wat ik me afvraag: waarom doen ze dit, wat is het nut van zo’n artikel? Of was die journalist echt zo dom?
@potver7: Telegraaf….da’s gewoon het niveau…
Telegraaf is wel bekend om z’n pakkende koppen waarin de werkelijkheid iets verdraaid wordt. De kop die hier gebruikt wordt is echter pertinent onwaar. Pas in de laatste zin wordt de werkelijke inhoud van het artikel bekend. Beetje vermoeiend.
Mooie lijst weer, waar iemand weer flink aan (gaat) verdienen.
Schijtziek van die propaganda.
Ik kan me de tijd nog wel herinneren dat er in Nederland 3.600 doden per jaar vielen in het verkeer, gemiddeld tien per dag (maar feitelijk de helft in het weekend). Dat was ook de tijd dat mensen recht uit hun werk in de bouwvak in één ruk naar de Costa Brava reden, met een caravan afgeladen met aardappelen en blikken sperziebonen. Ik durfde op een gegeven moment niet meer mee met het zondagse uitje met de auto, omdat we altijd een wrak passeerden met bloedplassen eromheen en een losse schoen of bril een stukje verderop.
Los van de verdere inhoud van dat artikel: Ik schrik best van 650 verkeerdoden per jaar.
Dacht eerder dat het rond de 100 zat.
Goh.
Ga je toch weer lekker flitsen en voer je weer de oude vertrouwde bonnenquota in. Probleem met verkeersveiligheid opgelost. Het punt is gewoon dat de overheid wel wilt dat auto’s kopen, belastingen betalen en geld inleveren, maar er verder niet mee mogen rijden en smoesjes gaan bedenken om ons van de weg te houden. Eigenlijk zijn wij nederlanders gewoon slaven.
@bempi: Nou nee, het is ook niet de bedoeling dat we niet rijden hoor. Heb je wel eens gezien hoeveel belasting (accijns + BTW) er op een litertje benzine of diesel zit? Die inkomsten kunnen ze echt niet missen!
Als we alle verkeersdoden veroorzaakt door dronken Oost-Europeanen er nou af halen, gaan we er weer stukken op vooruit.
@montfoort1993: Hoeveel zijn dat er dan?
Snel, méér flitsen!
Telegraaf blijft toch de foute zuigkrant van Nederland. Heel dat label had in 1945 gewoon verboden moeten worden. Fout toen, fout nu. Insinuerende vuilspuiterij. Schavuiten!
Malta en Cyprus is VMax 80 opn stukje van 5 km. Zo kan ik het ook…