
We hebben hier geregeld aandacht besteed aan de Abruzzi, maar laten we niet vergeten dat het kleine Panoz al meer dan 15 jaar de Esperante in elkaar schroeft. Dit is daarvan de nieuwste versie. Een feesteditie.
De Esperante Spyder 25th Anniversary is ter wereld gekomen om te vieren dat het merk sinds 1989 auto’s in elkaar schroeft in het pittoreske Hoschton, Georgia. Inderdaad, dit is een 100% Amerikaans merk, ondanks de Italiaanse tongval bij de modelnamen.
De tot 25 stuks gelimiteerde oplage van de Esperante Spyder Anniversary-editie heeft een nieuwe bodykit en een vers interieur dat met twee displays weer redelijk bij de tijd is. Door aanpassingen aan het subframe zou de stijfheid van de tweezitter zijn toegenomen, waardoor je de atmosferische V8 van Ford onder de kap beter tot zijn recht kan laten komen.
De V8 levert in standaardtrim 430 pk, voor wie daar geen genoegen mee neemt is er ook een variant met 560 paardenkrachten. Mocht je de Michelin-banden om de 19-inch velgen graag binnen een dag opgerookt hebben, dan biedt Panoz samen met Elan Power Products een 800 pk-optie aan. De Panoz Esperante komt standaard met een handgeschakelde zesbak, optioneel is deze te vervangen voor een zestraps automaat met stuurflippers.
Prijzen voor deze Amerikaanse zonaanbidder beginnen bij 189.000 dollar, en lopen op tot 229.000 dollar. Niet goedkoop, wel exclusief. En met een gewicht van 1.418 kg allesbehalve zwaar, voor een V8-aagedreven cabrio van dit formaat.













Wat een gedateerd model.
Zoveel geld voor iets wat lijkt alsof het uit 2000 op de markt is gekomen, exterieur een wannebee ferrari en een kaal interieur dashboard.
@lau_verbeek:
Dat lijkt niet zo, dat is zo.
Letterlijk in productie sinds het jaar 2000.
Gaat deze wel de hoek om?
@draadloos:
Het is geen Audi, natuurlijk gaat dit de hoek om. Zelfs enthousiaster dan je waarschijnlijk zou willen..
@draadloos:
LMGT2 klasse-overwinningen op Sebring en Le Mans in 2006, toen het model al 6 jaar oud was. Dus hoeken kan ie zeker wel.
189k….. Damn. Liever een ZO6 Corvette en een Challenger HellCat. Hou je nog geld over. Vind het design van dit ding echt 3x niks.
Och, de dagen van Midtown Madness… Daar is Panoz bij mij toch van bekend :)
@Jochempie: de Panoz’en waren zo makkelijk te slopen. Niet normaal. Een goede botsing met m’n F350 Super Duty en je Panoz is stuk. Ook kut: de handling. Snel maar vaak tricky.
Speel het echter nog met veel plezier: de originele Midtown Madness. Lachen hoe je dezelfde Panoz makkelijk kon ownen in een bochtige race met je New Beetle.
@Jochempie:
O, ik ken ze gewoon van Le Mans, dat waren wel veel brutere auto’s dan dit misbaksel.
Als ze hier nou een straatversie van hadden gemaakt..
@tupperware:
Ah, de Panoz LMP, de enige prototype met de motor voorin.
Wat een geweldig absurd ding.
Heel cool, voor 1995
Dat dit dan nog bestaat en dat Wiesmann over de kop is, het leven is niet eerlijk…
Haha al lang niks meer van dit merk gehoord. Ken het nog van vroeger van de game Midtown Madness. Was een grappige wagen die Panoz Roadster
Lelijk hok! Niet te geloven dat het nog steeds gemaakt en schijnbaar óók nog verkocht wordt, en dan helemaal voor die prijs…
Lijkt wel een mislukte kitcar versie van een Ferrari 599 op de eerste foto.
Maar ehh no way voor 189.000Dollar.
@reistje:
De 599 kwam zes jaar later, dus misschien is die wel afgekeken ;)
Prachtige auto voor het tijdperk waarin ze geïntroduceerd is, maar voor dat geld kun je tegenwoordig zoveel mooier (en minder gedateerd) spul kopen.
@dikdraak: Eh, pardon? ook in 2000 kon je wel iets mooiers dan dit krijgen voor je geld hoor :-)
@baasbas: Ik vind de retro-achtige carrosserie wel iets hebben (hoewel ik natuurlijk een Wiesmann zou hebben gekocht).
Ik lees de hele tijd “Penoza”.
Afgezien daarvan vind in het een afzichtelijk ding. Had er nog nooit van gehoord, hoeft in de toekomst ook niet zo nodig meer.
Schitterend! Is tenminste iets unieks! Het valt ook niet onder een moederbedrijf en dat is goed! De Autowereld zal een stuk saaier (of nog saaier) als dit soort bedrijfjes verdwijnen. Van wiesmann is het idd ook jammer……
Belangrijk detail dat nog niet in t artikel staat; het ding is lelijk! (Of in ieder geval niet bepaald mooi..)
Wat knap is, want de basis van f ontwerp is best gaaf! Alleen die bodykit geeft t ding wel heel erg een ‘plastic fantastic’ uitstraling…
Interieur vind ik voor zo’n kleine fabrikant juist weer heel netjes!
@ukbob: Dat is inderdaad wat ik ook al dacht bij het zien van de foto’s. In de basis is het eigenlijk een belachelijk mooie auto, vooral het middenstuk tussen voor en achterwiel doet denken aan de Alfa 8c. Het zijn alleen de sideskirts en de voor- en achterbumper die het geheel aardig verpesten.
Om over die uitlaat nog maar te zwijgen…
Blijven toch mooie wagens, ik herinner mij vooral nog de panoz racewagen uit gran turismo 3
@trolle:
Dat was de GTR.
@tupperware: Toen deze jongen in 1998 kampeerde langs de baan op camping Karting Nord, ging het auto-alarm van onze buren telkens af wanneer de Panoz-en langsreden :D
@Vincegail:
Mooi hè..
Dat had je begin jaren 90 ook met de Aston Martins, die deden de bouten bijna uit de vangrails trillen, als bulderen je ding is gaat er niets boven een lompe V8.
Het is niet zomaar de eerste de beste ‘kitcar’ bouwer gezien hun Le Mans deelnames in het verleden maar dat zou je wel denken als je deze auto ziet.
Hier het geluid van een van hun Le Mans auto: https://www.youtube.com/watch?v=U86lf-LRXiE&list=PLUSCVrBAeBsQHevsFbS2ewsWPs9dTau-k (begin klinkt een beetje matig, vanaf 1:11 hoor je die diepe brom een paar keer)
Panoz Esperante GTR-1 is ook nog te koop. Streetlegal. Prijs op aanvraag :)
http://panoz.com/cars/gtr1
Niet mijn type auto, voor dat geld koos ik zeker wat anders.
maar er zit wel een nederlands tintje aan deze auto. De digitale teller, die op de foto te zien is, is ontwikkeld en ontworpen bij ID4Motion in Almelo.
Panoz? O ja! Midtown Madness anyone? ;) Lekker kontje btw, maar kun je hem ook bestellen met een neus die niet uit de Autostyle catalogus komt?